Connect with us

Spravodajstvo

BMW Motorrad DDC – aktívne pruženie pre motocykle

Publikovaný

on

Koncept aktívneho pruženia je známy predovšetkým medzi automobilmi, kde sa už niekoľko rokov úspešne využíva aj na sériových modeloch. Pruženie automaticky prispôsobuje svoje nastavenie vzhľadom k povrchu vozovky, štýlu jazdy a okamžitej situácii (akcelerácia, brzdenie, zákruta…). Výsledkom je maximálna miera komfortu a stability v ľubovoľnom prostredí. Zdá sa, že autá nebudú jediné vozidlá vybavené touto technikou a vďaka novému systému DDC – Dynamic Damping Control, ktorý predstavilo BMW sa čoskoro dočkajú aj priaznivci motoriek.

Nový systém bol po prvý krát predstavený počas nedávnej prezentácie BMW Inovations Day 2011 v Mníchove a ide o funkčný koncept, ktorý by sa mal dostať čoskoro do sériovej výroby. Nový systém pruženia BMW automaticky reaguje na všetky zmeny (akcelerácia, náklon, brzdenie, zmena povrchu) a prispôsobuje nastavenie pruženia danej situácii. Jazdec má naviac možnosť zvoliť si jednu z troch máp (Normal, Comfort a Sport) a prispôsobiť tak charakteristiku pruženia čo najlepšie k štýlu jazdy.
Srdcom nového systému DDC je samostatná riadiaca jednotka, ktorá je na priamo prepojená s dvojicou elektronicky ovládaných ventilov s premenlivým priemerom prstenca vo vnútri tlmiča, ktoré menia charakteristiku útlmu a kompresie. Riadiaca jednotka DDC pritom získava informácie z riadiacej jednotky motora, brzdného systému ABS a senzorov monitorujúcich náklon motocykla a zdvih pruženia. V prípade akcelerácie sa proporcionálne zvýši tlak v zadnom tlmiči tak, aby sa zabránilo prepruženiu zadného tlmiča. Naopak počas brzdenia sa zvýši tlak v prednom tlmiči tak, aby sa zabránilo ponáraniu vidlice pri brzdení. V prípade náklonu sa tlak zvýši v oboch koncoch pruženia, vďaka čomu sa zvýši stabilita pri prejazde zákrutou. Systém dokáže rozpoznať aj nerovnosti na ceste a okamžite ponúkne mäkšiu charakteristiku pruženia, aby bol prejazd maximálne komfortný. Všetky kalkulácie a nastavenia samozrejme, systém urobí v zlomku sekundy a jazdec pocíti len hladký a plynulý chod pruženia.
Výhody nového systému DDC sú evidentné, no okrem zvýšeného komfortu treba vyzdvihnúť aj nemalý prínos v bezpečnosti jazdy, ktorý aktívne pruženie prináša. Presný termín kedy bude nový systém zavedený do výroby nie je známi, no mal by sa už objaviť na najnovšej generácii motocyklov, ktoré zídu z výrobných pásov. Známa zatiaľ nie je ani predpokladaná cena, no nemala by byť oveľa vyššia ako v prípade elektronického systému nastavenia pruženia ESA II, ktorý BMW ponúka už niekoľko rokov.

Systém DDC automaticky mení charakteristiku pruženia podľa okamžitej situácie

BMW Motorrad DDC –aktívne pruženie pre motocykle

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri