Connect with us

Testy a recenzie

BMW R nineT a BMW R 1200 RT – prvý kontakt

Publikovaný

on

BMW R nineT a BMW R 1200 RT


BMW na rok 2014 pripravilo hneď niekoľko zaujímavých noviniek a po teste naháča S 1000 R Sport vám prinášame ďalšiu dvojicu noviniek R nineT a R 1200 RT. O svoje skúsenosti s novinkami sa s nami podelil autorizovaný predajca motocyklov BMW, Michal Fraňo, ktorý mal možnosť ako jeden z prvých si vyskúšať nové modely počas dílerskej prezentácie na Malorke. Nasledujúce riadky preto berte ako prvý kontakt a plnohodnotný redakčný test vám prinesieme v niektorom z najbližších vydaní.

Vzrušujúci klasik – BMW R nineT   
Okrem trošku veterného počasia na krásnej a historickej Malorke a krásnych dňoch v najluxusnejšom golfovom rezorte ostrova, sme si mohli ako zarytí motorkári vychutnať aj jazdenie na tom najlepšom, čo túto sezónu bavorská značka prinesie zo sféry turistiky a adrenalínu. Popritom sme mohli pojazdiť množstvo nádherných a úzkych cestičiek v nekonečných vracákoch a serpentínach s dokonalou organizáciou našich nemeckých kolegov.
Ako prvý z produkcie sa nám do rúk dostal klasický, a zároveň vzrušujúci model R nineT. Dlho očakávaný rebel v radoch upravenej produkcie BMW Motorrad nás držal v napätí a netrpezlivo sme očakávali prvé pocity a skúsenosti z tohto motocykla. Mnohí ho odsudzovali pre pôvod, iní mu predpovedali budúcnosť dokonalého „old school“ rebela a charizmatického mestského partnera s veľkou výzvou.

Old school v štýle BMW
Dizajn bol dlho a starostlivo vyberaný a navrhnutý tak, aby sa v motorke nebili úpravarenské štýly a aby duch motocykla nepodľahol konzumnej komerčnosti a ostal dokonalým polotovarom pre ďalšie úpravy samotného zákazníka. Posed s rovnými riadidlami nahovára užívateľovi, aby rukavice boli presné a uchopenie motocykla pevné. Všetky doplnky a kapotáže motorky počnúc nádržou, sú z kvalitne spracovaného hliníka pre autentickosť starej školy a udržanie dizajnu ručne upraveného motocykla. Predná vidlica v zlatom prevedení pochádza z momentálne najlepšieho superšportu S 1000 RR a pozmenenou geometriou je zárukou stability a ergonómie motocykla.
nineT je tak po edícii HP2 jediným modelom bavorskej značky s použitím boxer motora a kardanového prevodu, ktorý nepoužíva originálne pruženie BMW Motorrad Telelever. Exkluzívna a prehľadná prístrojová doska je optimálne osadená a pritom nepoškodzuje dizajn motocykla a ostáva mu jeho charizma. Voliteľné sedadlo, ktoré môžete mať vo verzii „double“ alebo verzii caferacer s hliníkovým zadným krytom sa po demontáži zadnej podsedlovej časti so stúpačkami premení na agresívny jednosedadlový old-school motocykel s agresívnym dizajnom. Bočné prelisy v ručne maľovanej nádrži v hliníkovej úprave zabezpečia pevné držanie jazdca v sedle a akýkoľvek vysoký jazdec sa pohodlne usadí. Výpletové čierne kolesá dodávajú motocyklu klasický nádych, a tiež zabezpečia odpruženie kolies na nerovnostiach a menšiu náchylnosť na poškodenie (pre freestylerov a enduristov). A na záver optickej kontroly a diagnózy motocykla by som „vypichol“ umenie hudobného virtuóza Igora Akrapoviča, ktorý úž základný model koncovky spracoval v nekonvenčnom dizajne a dodal motocyklu v sérii a s katalyzátorom úžasný a dominantný zvuk agresora, ktorý ale neobmedzuje jazdca v komfortnej jazde – dokonalosť s praktickosťou. Napriek týmto superlatívom o vás každý vodič v premávke v automobile vie a čaká, kedy ho predbehnete alebo kedy sa vám má uhnúť a eliminuje sa možnosť nečakaného stretu motocyklistu s vozidlom.
Motorická časť boxer motora zostala verná vzduchom chladenej verzii o objeme 1 170 ccm. Prenos výkonu na zadné koleso zabezpečuje kardanový hriadeľ, použitý z policajnej verzie R 1200 RT, ktorá prichádza so špeciálne navrhnutým agresívnym prevodom pre prudkú akceleráciu pri každej rýchlosti a na variabilnú pohodovú jazdu mestom. Preto motocykel nemá zbytočne dlhé rýchlosti a na serpentínach do rýchlosti 160 kilometrov doslova číta vaše myšlienky počas jazdy a s okamžitým reakčným časom zrýchľuje, pričom sa nestačíte diviť zábave a ovládateľnosti.

Extrémne zábavná klasika
Je to motorka, kde jazdec má síce na široko riadidlá, no v ničom ho to neobmedzuje a môže v zákrutách vysadať. Má na široko nohy a pritom sa mu dobre sedí, nemá telelever, no napriek tomu je motorka stabilná a hravo ovládateľná. Nemá plexi, no nevadí mu vietor, má hlučný výfuk, ktorý nijako negatívne nevplýva na jazdca a okolie, má jedno sedadlo, no môžete na výlet zobrať aj polovičku. Má vynikajúci boxer, ktorý sa v jednej sekunde správa ako štvorvalec a v druhej ako veľkoobjemové „véčko“. Má ABS, dlhý rázvor, ťažisko vpredu a pritom z každej zákruty pod plynom môže ísť po zadnom. Je to novodobá klasika BMW Motorrad a je extrémne zábavný, no zároveň môže byť celebritou motozrazu, vie celú noc gumovať a pútať pozornosť… zároveň je to street fighter a elegantný klasik, ktorý zvládne profi turistiku. Záleží len na vás, ktorým smerom sa vyberiete. No a pri hľadaní tohto smeru si môžete dať načas, nineT bez problémov vydrží cez 150 000 kilometrov a odpustí vám vaše nedostatky.

BMW R nineT
Cena: 14 500 Eur
Motor: 1 170 ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“
Výkon: 110 k pri 7 550 ot./min.
Krút. moment: 119 Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 220 x 890 x 1 265 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 222 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 476 mm
Výška sedla: 785 mm
Objem pal. nádrže: 18 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17


Nová dimenzia turistiky – BMW R 1200 RT
Na rad prichádza zmena chutí a jazdného štýlu v podaní novej generácie turistického modelu R 1200 RT. Je to však omyl!!! Tento veľký „kredenc“ chce byť najzábavnejšie Grand Turismo na trhu. Po starom a zbytočne nudne komfortnom R 1200 RT so vzduchovým chladením prišla revolúcia v poňatí luxusnej, grand a športovej turistiky. Motocykel, ktorý má pôsobiť komótne a s dvojvalcovým motorom boxer je všetko len nie komótny. Je agresívny, pružný, dynamický, variabilný, luxusný, inovatívny, jedinečný a hlavne nadmieru zábavný. Prvý raz v histórii sa BMW Motorrad podarilo model RT dostať z tieňa stareckého luxusu medzi dynamických a komfortných spoločníkov na cesty.

Špičková technika
Nová aerodynamika viac chráni voči vetru a turbulencii aj napriek svojej subtílnosti, motor sa správa s elektronickým plynom ako 4-valec, ktorý na mikro sekundy presne reaguje na pootočenie plynovej rukoväte. Nový displej je bohatší na funkcie a niekoľkostranové programovateľné menu je prehľadné a obmedzuje iba určité funkcie ovládania  počas jazdy. Komfortné vyhrievanie rukovätí a sedadla zabezpečuje optimálne pohodlie jazdca, najnovšia technológia audiosystému zabezpečuje podstatne lepší a čistejší zvuk s jednoduchším a multifunkčnejším ovládaním a pripojením všetkých zaradení a väčším výkonom reproduktorov. Svetla motocykla zabezpečujú väčšiu viditeľnosť motocykla a tiež väčšie zorné pole jazdca za tmy. Nižší posed a riadidlá pomáhajú znížiť ťažisko, no napriek tomu ponúka vyšší komfort jazdca a nie nudný posed diaľkového turistu. Širšie riadidlá sú stavané aj na vzrastom väčších jazdcov a netreba upravovať ergonómiu. Väčší objem kufrov je vždy vítaný a dobrou správou je, že aerodynamika tým nijako neutrpela, práve naopak, RT-éčko je na tom ešte lepšie. Najväčší bonus pre športovo-turistických jazdcov je však nový systém radenia, kde na prístrojovej doske pri ukazovateli zaradeného rýchlostného stupňa vám palubný počítač vypočítava a zobrazuje optimálne otáčky pre preradenia na iný rýchlostný stupeň. V kombinácii s najnovším systémom quick-shift (radenie bez asistencie spojky) je motocykel zábavným spoločníkom na nekonečných cestách. Pri rozbehu z križovatky alebo v serpentíne pri výjazde zo zákruty otvoríte plyn do hornej úvrate a kopete vo vysokých otáčkach rýchlosti za zvukového sprievodu okruhového tajfúnu a pred zákrutou plyn stiahnete na polovicu a bez použitia spojky podraďujete na nižšie rýchlostné stupne za sprievodu agresívneho brzdenia motora, sklopíte motocykel do zákruty takmer na kufre a valce a opäť plynovú rukoväť zaseknete v hornej úvrati,  no a takto to môže pokračovať celý týždeň počas vašej komfortnej turistiky… Samozrejme, aj pri tomto štýle jazdy môžete byť bez obáv, RT-éčko disponuje najmodernejším balíčkom elektronických pomôcok, kde nechýba ani poloaktívny systém pruženia DDC.

Jeden z najlepších turistov na trhu
Nové BMW R 1200 RT je výrazným posunom vpred, jazdí podobne ako GTL, pričom elektronika je ešte o krok ďalej. Ponúka ľahkú ovládateľnosť športového motarda kombinovanú s technikou luxusnej limuzíny. Dáva nový rozmer turistiky pre všetky vekové kategórie. Výborne sa osvedčil nový elektronický asistent rozbiehania motocykla do kopca alebo státia v kopci. Počas státia s naštartovaným motocyklom, stačí silnejšie stlačiť ručnú brzdovú páčku a následne sa na palubovke rozsvieti symbol H a vtedy je motocykel „pribrzdený“ a stojí namieste bez nutnosti stláčať brzdu. Následne pri zábere spojky sa ekvivalentne tomuto záberu uvoľňuje brzdná sila až do bezproblémového rozbehu motorky. Systém je možné využiť aj pri státí na križovatke alebo parkovaní na šikmej ploche, kde si pribrzdíte motocykel a buď záberom spojky alebo ďalším vymáčknutím brzdy motocykel uvoľníte a môžete ďalej vo svojej ceste pokračovať. Elektrické plexi, tempomat, elektronický tlmiaci systém DDC, elektronické zamykanie kufrov a odkladacích skriniek, napojenie do audiosystému s bluethooth MP3, iPhone, všetko je samozrejmosťou. Momentálne je to jeden z najdokonalejších turistických motocyklov na trhu a pritom zostáva  jednoducho ovládateľný, vyvážený a multifunkčný.

BMW R 1200 RT
Cena:
17 050 Eur
Motor: 1 170 ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“
Výkon: 125 k pri 7 750 ot./min.
Krút. moment: 125 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 222 x 982 x 1 415 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 274 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 485 mm
Výška sedla: 850 – 870 mm
Objem pal. nádrže: 25 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

Text: Mišo Fraňo, Tamáši,Miro  foto: archív autora a BMW
Článok bol publikovaný v Motomagazíne 4/2014.

 

Bavoráky miera na vrchol

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri