Connect with us

Testy a recenzie

Dospelá technika pre mládež – Test Derbi Senda DRD R 125 S

Publikovaný

on

Produkcia španielskej značky Derbi je úzko zameraná na maloobjemové motorky a vlastne tvorí drvivú väčšinu jej produkcie. Táto špecializácia úzko súvisí so skladbou domáceho (španielskeho) trhu, kde sa maloobjemovým motocyklom výborne darí a tešia sa mimoriadnej obľube. Ľudia sú stále ochotní priplatiť si, aby si mohli kúpiť to najlepšie a najkvalitnejšie, čo sa na malej motorke môže objaviť. Aj preto môžu vznikať nádherné kúsky prešpikované kvalitnou technikou, ako napríklad model Derbi Senda DRD R 125 S, ktorý sme podrobili nášmu redakčnému testu.

V našich končinách naopak panuje trochu odlišný pohľad na malé štvortaktné 125-ky, ktoré sú vnímané predovšetkým ako motorky, ktoré poslúžia pri prvých krokoch smerom k veľkej motorke, a samozrejme, všetko to musí byť za čo najpriaznivejšiu cenu. Pohľad na technikou nabitú Sendu a jej podobné malé štvortakty tak občas prináša reakcie typu – „načo je to všetko dobré?“ Odpoveď je v tomto prípade jednoznačná – „stačí vyskúšať a uvidíte opodstatnenosť kvalitných komponentov.“

Špičková technika v malom balení
Meno Senda je v spojitosti so značkou Derbi už dlhé roky synonymom malých priateľských endúr. V prípade testovaného modelu však pribudla skratka DRD (Derbi Racing Development), ktorá slúži na označenie špičkových modelov výrobcu. Základ Sendy tvorí mohutný dvojitý kolískový rám pozváraný z oceľových profilov. Nasleduje príjemný pohľad na komponenty pruženia, ktoré okrem vysokého zdvihu (245 mm vpredu a 225 mm vzadu) oslovia aj svojou kvalitou. Predná vidlica typu upside down o priemere 41 mm pochádza z dielne Paioli a nastaviteľný zadný centrálny tlmič poskytla firma Olle. Brzdný systém a dvojicu kotúčov vlnkového profilu má na starosti renomovaná značka Galfer. V rovnakom duchu sa nesie aj pracovisko jazdca, digitálny multifunkčný panel ponúka všetky možné informácie. Kvalitné riadidlá s rúrkami rôzneho priemeru nájdete aj na pretekárskych offroadoch.
Srdcom malej Sendy je moderný, kvapalinou chladený jednovalec vybavený štvorventilovou technikou ovládanou rozvodom DOHC, ktorý pochádza z dielne talianskeho Piaggia, no v tomto prípade môžeme hovoriť o „domácom“ motore, nakoľko Derbi už niekoľko rokov patrí pod krídla koncernu Piaggio. Maximálny výkon 15 koní dosiahne tento motor pri 9 250 otáčkach a na zadné koleso sa tento výkon prenáša pomocou 6-stupňovej prevodovky. Zaujímavosťou motora je systém oddeleného mazania, vďaka čomu sú jeho rozmery eštet kompaktnejšie.
Potom je tu samozrejme dizajn, ktorý aj vďaka pestrým farbám okamžite pritiahne vašu pozornosť. Samotný výrobca tvrdí, že pri jeho tvorbe sa nechal inšpirovať Freestyle motocrossom, čo by možno vysvetľovalo divoké sfarbenie, no aj tu treba vyzdvihnúť kvalitné plasty a dielenské spracovanie, ktoré znesie porovnanie s objemovo väčšou a renomovanou konkurenciou.

Hravé a živé enduro
Za posledných pár rokov ušli malé štvortakty hodný kus cesty a z motoriek, ktoré neohurovali výkonom ani jazdnými vlastnosťami sa zrazu stávajú vážne motorky, ktoré okrem toho, že splnia účel prvej veľkej motorky, dokážu byť aj zábavným spoločníkom v náročnejšom teréne. Derbi v tomto smere určite patrí medzi najlepších. Senda už na prvý pohľad vyzerá ako vážne športové náradie, ktoré je schopné ponúknuť vám dostatok zábavy aj v teréne. Senda síce ohuruje agresívnym športovým dizajnom, no v skutočnosti ukrýva priateľský charakter a napriek už spomínaným vysokým zdvihom pruženia nie je posed extrémne vysoký a bez stresu sa do sedla dostanú aj menšie postavy. Ergonómia je v tomto prípade vyriešená naozaj veľmi dobre a manipulácia s motorkou je jednoduchá, vďaka tomu aj úplný začiatočník má v sedle potrebný pocit istoty. Motor sa rýchlo preberá k životu, no jeho zvuk je pochopiteľne poriadne utlmený. Okrem prísnych predpisov za to môže dlhá koncovka výfuku, ktorá inak odvádza vynikajúcu prácu. V sedle stačí stráviť pár minút, aby ste zistili, že motoru výkon nechýba, no treba ho hľadať vo vysokých otáčkach. Samozrejme, že na pomalé presuny po meste a ľahkom teréne nemusíte za každú cenu vytáčať motor do maxima, dokáže byť celkom pružný, no naplno ožíva až po prekročení cca 7 000 otáčok. Po prekročení tejto hranice sa Senda mení na neúnavného športovca, ktorého spoločnosť si zrazu užívate v ľubovoľnom prostredí. Chce to samozrejme trochu práce aj z vašej strany a neustálym radením musíte udržiavať motor v optimálnych otáčkach, ale odmenou je ochotne akcelerujúci jednovalec, ktorý si poradí aj v náročnejšom prostredí a na ceste sa jeho maximálka prehupne cez 100 km/h. Podvozok plný kvalitných komponentov nemá najmenší problém „ukočírovať“ tých 15 koníkov a evidentne by zvládol aj niečo navyše. Brzdy svojim účinkom možno nedosahujú parametrov offroadových špeciálov, no ich výkon je v rukách začínajúceho jazdca postačujúci. Jeho najväčšou prednosťou je však ľahké a neutrálne ovládanie, ktoré opäť aj úplnému začiatočníkovi dodáva potrebný pocit istoty a je jedno či kľučkujete preplneným mestom, veziete priateľku na rande alebo skúšate šťastie na lokálnej trati, podvozok a ovládanie ostáva ľahké a neutrálne.

Záver
Derbi Senda DRD R 125 S je motocyklom, ktorý mladému, začínajúcemu jazdcovi ponúkne špičkové komponenty v naozaj atraktívnom balení a Senda toho zvládne na ceste aj v teréne skutočne veľa. Samozrejme, niečo to stojí a Derbi patrí momentálne medzi najdrahšie 125-ky na trhu. Plusom však zostáva, že výrobca v snahe ponúknuť maximum nezabudol, pre koho je tento motocykel určený a vďaka priateľskému charakteru si svoje prvé kilometre naplno užijete.

Derbi Senda DRD R 125 S

Cena: 4 100 Eur
Motor: 124,2 ccm, 4 ventily, DOHC, R1
Výkon: 15 k pri 9 250 ot./min.
Krút. moment: 11,4 Nm pri 7 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 188 x 808 x – mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 124 kg
Rázvor: 1 443 mm
Výška sedla: 905 mm
Objem pal. nádrže: 7,5 l
Pneu: vpredu: 90/90 – 21, vzadu: 120/80 – 18

Motocykel na test zapožičal: B. P. D., s. r. o., Bratislava

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7 – 8/2011 Janka

Dospelá technika pre mládež – Test Derbi Senda DRD R 125 S

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri