Tak máme koniec marca, prvé jarné slnko, suchý asfalt a to môže znamenať iba jediné…
Je už najvyšší čas pustiť sa do testovania. Čo môže byť lepšie ako začínať sezónu superšportom a najlepšie hneď dvoma naraz. Aj keď to nie sú superšporty v pravom slova zmysle, do tejto kategórie určite patria. Inovovaná Honda CBR125R a úplne nový model CBR250R možno nedisponujú objemom a výkonom dospelých superšportov, no svojím významom a dôležitosťou sa im minimálne vyrovnajú. Prvá dospelá motorka, ktorú osedláte vo vás väčšinou zanechá nezmazateľnú stopu a výrazne ovplyvní vašu ďalšiu dvojkolesovú kariéru. Je preto dôležité, aby ste do sveta „dospelých“ motoriek vstúpili správnou nohou…
Tak poďme pekne od začiatku. Každý, aj ten najväčší „borec“ z ulice, raz sedel na motorke prvý krát. Každý sa učil, predpokladám, približne rovnakým spôsobom, niekde u starých rodičov na dedkovom Pioniery, Jawe, alebo si s kamarátom kúpili spoločne MZ-tu, či iný vtedy dostupný vydarený kúsok motorky. Len málo z nás, a aj to skôr tí mladší, malo naozaj možnosť začínať na „skutočnom biku“. Častokrát to skončilo aj neslávne pádom, prípadne nutnosťou kúpiť novú výstroj – platí však staré japonské heslo: „Ak spadneš z koňa, hneď na neho naskoč späť”, a ak sme sa nevzdali práve kvôli nedokonalej technike a poctivo sa pretĺkli až do doby 200 koňových litrov, 160 kg superšportov, tak väčšinou na tie časy spomíname už len s úsmevom, ale dnes chvalabohu doba pokročila a aj na začiatok máte možnosť zistiť ako chutí kvalitná motorka. Honda nás v tomto smere vždy tak trochu rozmaznávala kvalitou a všestrannosťou, no a nie je tomu inak ani v prípade dvojice testovaných noviniek.
O čom sú teda tieto dva úplne nové prírastky rodiny superšport? Skúsme trochu prirovnanie. Je to asi ako keď učíte synátora korčuľovať a hrať hokej. Chcete od neho, aby dosiahol všetky vaše nesplnené úspechy, aby bol dobrý minimálne tak ako vy :).
Prípadne urobil kariéru, v ktorej ste ochotný ho podporovať napriek hromžiacej matke, aby z neho vyrástol ďalší Mirko Šatan??!! No, a ktorý otec by nebol hrdý na svojho syna, takého Jakuba Smrža? Takže niekde treba začať. Samozrejme športová kariéra sa začína podstatne skôr, ale tak napríklad u Maxa Biaggiho začala tým, že dostal k narodeninám ako nádejný futbalista Apriliu RS125 a v 20-ke z toho už bol prvý titul majstra Európy doma.
Základom je totižto naberanie skúseností a vyladenie jazdeckého štýlu. Na to potrebujete hlavne kvalitný podvozok a jednoduché ovládanie. Až niekde potom, ďaleko za tým, je výkon.
V redakcii počas roka „pilotujeme” rôzne pecky a viem veľmi dobre, že výkon bez kvalitného zvyšku motorky nemá zmysel. Ani ho nevyužijete. O to radšej mám motorky, ktoré mi síce výkonovo nestačia, ale dokážem sa na nich dostať na limit a využiť ich na 100%.
Honda CBR125R
Tento model v ponuke výrobcu figuruje už dlhšiu dobu, no posledná inovácia posúva tento motocykel na inú úroveň. Dá sa povedať, že Honda odpovedala na výzvu, ktorú pred dvomi rokmi priniesla Yamaha s modelom YZF-125R. Honda postavila úplne novú, a o triedu lepšiu motorku. Dospelejšiu, tuhšiu, väčšiu, rýchlejšiu. 125-ka nielenže dospela, ale obliekla sa do nového šatu, ktorý je modernejší a nájdete tu prvky nielen z litrového Fireblada, ale aj z minuloročnej novinky VFR1200F. Ako celok vyznieva dizajn ako vydarené dielo, aj keď najnovšie dizajnérske kreácie Hondy majú aj svojich odporcov. V prípade 125-ky sme však boli spokojní. Za asi jediný rušivý moment by sa dala považovať krátka koncovka výfuku, ktorá svojimi rozmermi patrí skôr na 600-vku ako na 125-ku. Moderný, kvapalinou chladený jednovalec zostáva prakticky nezmenený. Maximálny výkon 13,3 k pri 10 tis. otáčkach spolu so 6-stupňovou prevodovkou už tvoria použiteľnú dvojicu. Rozjazdy na jednotke sú síce viac o hluku, ako rýchlosti, ale to nám nevadí. Z križovatky sa dá predsa odpáliť aj burn-outom. Bez väčších zmien prechádza na nový model aj rám a podvozok. V tomto prípade však tuhosť využijete naplno. Podstatnými číslami nakoniec sú pre mňa tieto: prevádzková hmotnosť 137 kg a šírka zadnej gumy 130/70, konečne.
Zábavný športovec Takže zabudnime na tenké galusky predchodcu, ktoré príliš istoty nevzbudzovali a nikdy som sa nemohol zbaviť pocitu, že v prvej ostrej zákrute ich vyzujem z ráfiku 😉 konečne niečo o čo sa môžete oprieť. A že to nie je až taký problém som si patrične vyskúšal na prvej čistej zákrute za mestom. Čím ostrejšia zákruta, tým viac sa škerím do prilby. S takouto váhou sa dá robiť čokoľvek si zmyslíte a je jedno či ste v strede, alebo v úvode zákruty. Ostré zákruty a hľadanie optimálnej stopy sú pre Hondu ako stvorené. Rýchlosť nenaháňate výkonom, ale správnym prejazdom. S rýchlosťou to nie je najhoršie a udržiavať cestovnú rýchlosť na hranici 100 km/h nie je problém, chce to však úzku spoluprácu s prevodovkou, no to k 125-kam patrí. Posed oproti predchádzajúcej CBR 125 je o niečo športovejší. Už to nie je ten vzpriamený „easy ride“, ale použiteľný športovo-turistický sklon. Stále je to však viac komfortné sedenie ako ostrý superšport. Z malého anjelika sa tak stal celkom neposlušný puberťák. Tento typ biku je jeden z najlepších na zlepšenie jazdeckého štýlu, ako pre začiatočníkov, tak aj pre pokročilejších. Na 600-vke si nikdy nedovolíte toľko, čo na tejto 125-ke. Núti vás totižto „vletieť“ do zákruty správnou rýchlosťou, nie ako posr*tý, ale na rozdiel od 600-ky to tam nevpálite príliš rýchlo a rozmýšľate, čo teraz. Na tomto biku sa proste brzdí iba keď vchádzate do garáže, ale chcel by som vás varovať, aby ste sa na prvý krát nerozflákli o zadnú stenu v garáži, pretože brzdy vyžadujú pevnejšie stlačenie a znesú asi najväčšiu kritiku inak vydarenej motorky. Môj testovací kus bol síce úplne nový, surový, tak rátam, že po zabehnutí to bude lepšie, ale zázraky nečakajte. Na druhej strane je to motorka namierená na začínajúceho jazdca a prehnane agresívne brzdy by mohli priniesť viac škody ako osohu. Našťastie zvládli aj moju prvú jarnú krízovku po 2 kilometroch jazdy, keď si panička akosi nevšimla, že idem a rozhodla sa mi skrížiť cestu výjazdom z pumpy krížom cez cestu.
Trefa do čierneho V prípade novej Hondy CBR125R sa dá povedať, že výrobca vylepšil práve to, čo bolo treba a musím povedať, že v Honde urobili kus dobrej práce. 125-ka je vo všetkých smeroch lepšia ako bol jej predchodca a ponúkne viac športovej zábavy bez toho, aby stratila niečo zo svojho priateľského charakteru. Čo je však absolútne svetové je pomer cena – zábava. Za 3 150 Eur na vás čaká naozaj zábavné športové náradie. Takže doporučujem šedo-oranžovú farbu, na živo je lepšia ako trikolóra.
Honda CBR250R
V minulosti som sa už niekoľkokrát vyjadril, že Honde chýba malo objemový športovec, ktorý by ponúkol viac zábavy ako 125-ka, no stále by to bola motorka vhodná pre začiatočníkov. Zdá sa, že niekto vypočul moje priania a pánom v Japonsku vnukol myšlienku športovej 250-ky CBR250R.
Vedľa seba pôsobia takmer identicky. Nový dizajn aj tu pôsobí celkom vydareným dojmom. Opticky je hlavným rozdielom v porovnaní s menšou 125-kou ešte o niečo väčšia koncovka výfuku (opäť nič moc pekné). Škoda, že sa konštruktéri nenechali viac inšpirovať Firebladom a neponúkli krátku koncovku výfuku ukrytú pod motorom. Ale ako povedal kolega Miro, toto bolo asi najlacnejšie riešenie. No a ja dodávam, že aj emisné normy treba plniť. Nie je to však jediný rozdiel a 250-ka hneď na prvý pohľad pôsobí dospelejším dojmom a určením má bližšie skôr k väčším kubatúram ako k 125-kám.
Nová technika Nový, kvapalinou chladený jednovalec, ukrýva najmodernejšiu techniku v podobe rozvodu DOHC a elektronického vstrekovania paliva. Maximálny výkon 26,6 k dosahuje už pri 8 500 ot./min., čo zvyšuje jeho použiteľnosť v podmienkach každodennej jazdy. Motor je vynikajúco odstupňovaný a v každej situácii nájdete ten správny „kvalt“. Seriózne sa môžeme rozprávať o optimálne zaradenom stupni v zákrute, podradení, o výjazdoch pod plynom atď. Motor v tomto prípade nemalou mierou prispieva k športovej zábave, ktorú si v sedle užijete. To však nie je zďaleka všetko, mierne predklonený posed je pohodlný bez zbytočného zaťažovania vašich zápästí a črtá sa tu aj možnosť ľahkého cestovania. Slušná akcelerácia a maximálka niekde okolo +150 km/ h posúvajú Hondu aj do prostredia rýchlej diaľničnej premávky. Váha už je síce 161 kg, ale vďaka mini rozmerom a krátkemu rázvoru je ovládanie stále detská hračka. Zaujímavé je, že napriek takmer identickému dizajnu sú rozdiely oproti 125-ke väčšie, ako to na prvý pohľad vyzerá. Rám je v prípade 250-ky tvorený oceľovými trúbkami na rozdiel od oceľových profilov 125-ky. Pocitovo je 250-ka tuhšia a pripravená aj na jazdu so spolujazdcom. Je to proste dospelejšia motorka.
Nielen ideálna voľba pre začiatočníka Malá CBR-ka má ambície osloviť nielen úplných začiatočníkov, ale podľa mňa má čo ponúknuť aj skúsenejšiemu jazdcovi. Po týždni v sedle CBR250R budete mať pocit, že ste o triedu lepší jazdec na vašom „veľkom” stroji, ktorý celý čas smutne čaká v garáži. Navyše pri spotrebe 350 km a viac na nádrž sa budete na CBR250R ďalej radi preháňať a s veľkým úsmevom.
Vďaka väčšiemu výkonu je väčšia Honda aj zaujímavejším športovým náradím. 250-ka dokáže v rukách skúseného jazdca zahanbiť na dobre kľukatej ceste aj ostrú 600-vku. 140-ka vzadu bola hneď po prvom fotení zjazdená „milimetrík” od okraja, no a potom to bolo len lepšie a lepšie. No a opäť sme pri tom, že nie je veľa motoriek, ktoré dokážete v bežnej premávke dostať na hranicu možností a využiť ich na 100 %. CBR 250R taká je. A presne na to je určená. Svoje peniaze využite na 100 % každý deň v meste, alebo mimo neho, je to úplne jedno. Dokonca v ponuke máme aj verziu s kombinovaným ABS, čo v tejto triede ešte stále nie je bežné, ale práve tu určite nájde svoje uplatnenie a nemalou mierou prispieva k bezpečnosti jazdy. Mimochodom, brzdy ani v tomto prípade nevynikajú ostrosťou a vyžadujú pevnejšie stlačenie, ale aj v tomto prípade sa to dá chápať ako zámer výrobcu, ktorý ponúka motorku, ktorá nemá za úlohu vás vystrašiť, ale v prvom rade spraviť zoznamovanie sa s motorkou čo najpríjemnejšie.
Prirodzený prechod Okruh jazdcov, pre ktorých je Honda CBR250R určená, je naozaj široký a je vynikajúcou zástavkou na vašej motorkárskej ceste na vrchol. Dokonca by som nebol prekvapený, keby ste si túto zástavku v sedle Hondy o pár sezón predĺžili, nakoniec, kam sa náhliť. Nechcem týmto nijako znevažovať prínos 125-tiek, práve naopak odvádzajú kus práce pri príprave mladých jazdcov, ale skôr ako vhupnete do sedla svojej +100-koňovej 600-vky, tak čas strávený v sedle vám pomôže prekonať tento významný skok oveľa prirodzenejšie a bezpečnejšie.
Text: Edo Chudovský, foto: Miro Tamáši
Honda CBR125R
Cena: 3 150 Eur
Motor: 124,7 ccm, 2 ventily, SOHC, R1
Výkon: 13,3 k pri 10 000 ot./min.
Krút. moment: 10,4 Nm pri 8 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 1 946 x 704 x 1 089 mm
Rám: jednoduchý chrbticový, pozváraný z oceľ. profilov
Hmotnosť: 136,9 kg
Rázvor: 1 313 mm
Výška sedla: 793 mm
Objem pal. Nádrže: 13 l
Pneu: vpredu: 100/80-17, vzadu: 130/70-17
Motocykel na test zapožičal: Honda Slovakia spol. s r. o., Bratislava
Honda CBR250R
Cena: 3 390 Eur / 4 390 Eur (ABS)
Motor: 249,4 ccm, 4 ventily, DOHC, R1
Výkon: 26,4 k pri 8 500 ot./min.
Krút. moment: 22,9 Nm pri 7 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 030 x 709 x 1 127 mm
Rám: jednoduchý chrbticový, pozváraný z oceľ. profilov
Hmotnosť: 162 / 166 kg (ABS)
Rázvor: 1 369 mm
Výška sedla: 784 mm
Objem pal. nádrže: 13 l
Pneu: vpredu: 110/70-17, vzadu: 140/70-17
Motocykel na test zapožičal: Honda Slovakia spol. s r. o., Bratislava
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 5/2011
Janka
Honda Academy – Test Honda CBR125R a CBR250R
Honda CBR125R sa zmenila na športovca, ktorý si to môže kedykoľvek rozdať so špičkou v tejto triede
Dizajn nových športových modelov z dielne Hondy sa stretáva s rôznymi reakciami okolia, ale nám sa páči
Kvapalinou chladený jednovalec sa ochotne necháva vytáčať do maximálnych otáčok
Obrovská koncovka na 125-ke možno spĺňa emisné normy, ale na kráse jej nepridáva
Predný kotúč vyžadoval pevnejšie stlačenie páčky
Malá Honda je stále komfortným zvezením, kde sa nemusíte báť posadiť za seba spolujazdca
Honda CBR125R je stále vynikajúcou voľbou pre začínajúcich jazdcov
Moderná prístrojovka je takmer identická na oboch modeloch
V sedle 250-ky sa budú výborne cítiť aj skúsenejší jazdci
Na 250-ku skutočne ohromná koncovka výfuku
V sedle 250-ky nájde dostatok komfortu aj prípadný spolujazdec
Výkonný jednovalec nemalou mierou prispieva k zábavnému zvezeniu, ktoré CBR250R predstavuje
Dizajn oboch modelov je prakticky identický
Po oboch stranách sú umiestnené madlá na bezpečné uchytenie
Podobne ako 125-ke aj u väčšej 250-ky vyžadovali predné brzdy pevnejšie stlačenie
Honda CBR250R je ideálnym spôsobom ako si užiť svoje motocyklové dospievanie
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.