Connect with us
Aprilia Tuareg 660

Spravodajstvo

Honda CBR Fireblade oslavuje 30 rokov

Publikovaný

on

Honda CBR Fireblade

Pamätám si to dodnes úplne presne. V polovici 90. rokov som ako mladý študentík stál na zástavke MHD kdesi v Petržalke a čakal na svoj spoj. Bolo pekné počasie a tak som fantazíroval, aké by to bolo úžasné mať teraz vlastnú motorku, ktorou by som tú odpornú MHD mohol nahradiť. A v tom sa to stalo – z bočnej cesty sa akoby v spomalenom filme okolo mňa začala plaviť novučičká Honda CBR900RR vo svojom typickom bielo-modro-červenom sfarbení s perforovanou prednou kapotážou. Sánka až po zem a úsmev až za uši. Uau! A naozaj mi ten moment utkvel v pamäti až doteraz, aj keď uplynulo už toľko rokov. Taký dojem vtedy na mňa táto mašina spravila.

Honda CBR Fireblade sa zrodila z motošportu

Písal sa rok 1992 keď bola novinka CBR900RR predstavená svetu. Ten šokovala tým, že si zo závodných tratí preniesla know how priamo do bežnej premávky. Napríklad to, ako dokázali v Honde postaviť takmer litrovú športovú mašinu (objem bol 893 ccm), ktorá vážila len 205 kg (suchá hmotnosť iba 185 kg). Priamy konkurent Yamaha FZR1000 bol ťažší o brutálnych 34 kg! Nadnesene môžeme povedať, že nacpali 900ku do tela 600ky. V tých rokoch čosi nevídané. Za vývojom tejto prelomovej motorky stál pán Tadao Baba.

Evolúcia od CBR900RR až k CBR1000RR-R

Rokmi sa tento superšport dočkal mnohých zmien. Kým sa ale objem a výkony stále zvyšovali, tak hmotnosť išla presne opačným smerom. Napríklad posledná evolúcia 900ky, CBR954RR s objemom 954 ccm z rokov 2002-2003, mala suchú hmotnosť už iba 168kg pri výkone 156k/115kw!

Pre sezónu 2004 však prišla podstatná zmena – CBR Fireblade dostala ešte väčší motor a k tomu aj prislúchajúce nabušené meno: CBR1000RR. Toho sa Honda drží dodnes, teda takmer, keďže aktuálna generácia nesie doplnené označenie o jedno R navyše (keby ich náhodou v názve bolo málo): CBR1000RR-R. Čím viac pásikov, tým viac Adidas.

DNA z MotoGP

A tu sa presuňme už do súčasnosti, do roku 2022. Presne ako nadpis hlása, obe novinky na túto sezónu, teda CBR1000RR-R Fireblade a CBR1000RR-R Fireblade SP, vychádzajú z pretekárskeho stroja s označením  RC213V, resp jeho civilnejšej verzie RC213V-S (S ako street). Ako lepšie osláviť 30. výročie než takto? Vždy sme vedeli, že technika Ohnivej žiletky (alebo čepele ak chcete) vychádza z ostrých strojov, ale aktuálne je to k nim najbližšie ako sa len dá.

Technika ktorú dostanete pre najnovšie Fireblady je dychberúca: motor R4 o objeme rovných 1000 ccm s výkonom 160 kW pri 14 500 ot./min a krútiacim momentom 112 Nm pri 12 500 ot./min. Kompresný pomer narástol z hodnoty 13,2 : 1 na 13,4 : 1. A to všetko pri pohotovostnej hmotnosti iba 201 kg.

Kde sú tie časy, keď sa plyn ovládal lankom, od 2017 sa vo Fireblade používa niečo iné. Tu je už samozrejmosťou elektronicky riadená škrtiaca klapka (Throttle By Wire), ktorá prináša niekoľko výhod, napríklad možnosť lineárnej odozvy, či spolupráce so systémom nastaviteľnej kontroly trakcie (HSTC).

Čím sa odlišujú CBR1000RR-R Fireblade a CBR1000RR-R Fireblade SP

Asi tie najväčši rozdiely treba hľadať v podovozku (no a v cene aby som bol presný: 21 000 EUR vs 25 000 EUR). Kým „bežná“ CBR1000RR-R jazdí na podvozku Showa, tak verzia SP dostala do vienka špičkový Ohlins. Taktiež pri brzdení je evidentné, že sériové brzdy Nissin boli nahradené talianskou značkou Brembo. Ďalšie zmeny sú napríklad lithium-ion batéria alebo quickshifter (je ale dokúpiteľný ako príslušenstvo „rýchloradenie“).

Quo vadis CBR1000RR-R ?

Je len logické, že výrobcovia ponúkajú čím ďalej tým viac voliteľného príslušenstva, ktoré dostanú vašu motorku na nový level. A v prípade aktuálnej Fireblade tomu nie je inak. Nečakajte však žiadne kolotočárske doplnky, ale skutočné hardcore príslušenstvo. Napríklad aj toto:

  • Karbónový kryt vzduchovej komory
  • Karbónový spodný kryt motora
  • Karbónový predný blatník
  • Karbónový zadný vnútorný blatník
  • Rýchloradenie

V ponuke je dokonca aj špeciálna verzia CBR1000RR-R Fireblade k 30. výročiu. Tu si však priplatíte, nakoľko stojí ešte o máličko viac (cca o 500 EUR), ako verzia SP. Otázka je, čo má vo vašich očiach vyššiu hodnotu.

Fotogaléria Honda CBR Fireblade

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri