Connect with us

Testy a recenzie

Jazdené moto – Kawasaki Z 750

Publikovaný

on

Japonský výrobca motocyklov potešil týmto modelom prevažne mladšiu populáciu alebo milovníkov nevšedného agresívneho dizajnu. Napriek tomu, že motocykel spadá do kategórie naked bike, tak sa nedrží zažitých technických alebo dizajnových konvencií a vyráža na trh v boji proti konkurencii v roku 2004.

Na úvod dve verzie
Spočiatku sú v ponuke dva modely a to s polokapotážou s označením Z750S alebo ako "klasický" naháč. Polokapotovaná verzia zrejme nesplnila čo sa od nej čakalo, a tak od roku 2007 zostáva v ponuke iba verzia naked. To len posilňuje myšlienku, že menšie nekapotované Z-ko je úspešné z veľkej miery vďaka svojmu dynamickému vzhľadu, ktorému dominujú ostro rezané línie. Zámerne som použil termín menšie Z-ko, pretože ako väčšina z nás vie, tak motocykel má ešte väčšieho príbuzného nemenej obľúbeného v podobe modelu Z1000. V priebehu rokov menšie Z-ko bolo zmodernizované po všetkých stránkach, spoznáte ho na prvý pohľad, len by sa dalo povedať čím novšie tým ostrejšie tvary. Pri kúpe jazdenky sa zamerajte na modely od roku 2007, ktoré sú vhodnejšie pre svoju technickú vyspelosť, vzhľad, vek, a o ktorých je nasledujúcich pár riadkov.

Motor
Po motorickej stránke sa jedná o radový štvortaktný 4-valec chladený kvapalinou s objemom 748 ccm, ktorý dosahuje maximálny výkon cca 106 koní pri 10 500 ot./min. Hodnoty maximálneho výkonu sa budú nepatrne líšiť v závislosti na konkrétnom modeli. Štyri ventily na valec a plnenie za pomoci vstrekovania sú snáď už samozrejmosťou. Motor má vďaka tomu plynulý záber v celom rozsahu otáčok. Rovnako lepšiemu priebehu výkonu napomáha výfuková prívera. Nič menej, pre zvýšenie hladiny adrenalínu treba držať otáčky od cca 7 tis., kedy sa začína prejavovať aj slušný krútiaci moment 80 Nm pri 8 300 ot. Chod motora je tichý bez väčších vibrácií, s kultivovaným zvukom prichádzajúcim z postranne uchytenej koncovky výfuku. Prevodovka je 6-stupňová s dobrým odstupňovaním a radenie jednotlivých rýchlostí je jemné a presné. Priemerná spotreba sa pohybuje okolo 7 litrov a nádrž má objem 18,5 litrov.

Jazdné vlastnosti
Celkovo má podvozok priemerné jazdné vlastnosti a je citlivý na kvalitu povrchu. Určité zlepšenie prinieslo použitie prednej obrátenej vidlice 41 mm práve u modelov 2007 a vyššie s možnosťou nastavenia predpätia a útlmu. Zadná centrálna jednotka rovnako ponúka možnosť nastavenia. Nič menej použitie chrbticového rámu z ocele má svoje hranice, a tak ak máte športové ambície, zrejme budete musieť skúšať nastavenie a vhodné pneu. Aj keď na prvý pohľad vyzerá menšie Z-ko ako športovec, tak čiastočne klame svojim vzhľadom. Jazdecká pozícia je skôr vzpriamená, ale pozícia nôh má bližšie k športovému štýlu. Ochrana pred poveternostnými vplyvmi je skôr symbolická, aj keď miništít nad prístrojovkou niečo málo pomôže. Prístrojovka je prehľadná a pozostáva z klasického otáčkomera a displeja zobrazujúceho rýchlosť, počítadlo km, teplotu motora a stav paliva. Výhľad v spätných zrkadlách je priemerný, ale za to bez väčších vibrácii. Pod vodičovým sedlom nájdete miniatúrny odkladací priestor, snáď len tak pre náradie a peňaženku. Apropo, brzdy sú na tom podobne ako podvozok čiže priemerné. Predná brzda je dvojitá s kotúčmi o priemere 300 mm a štvorpiestikovými strmeňmi. Ich nástup je pomalší a pre ostrejšie brzdenie treba pevný stisk. Zadná kotúčová brzda 250 mm má aj priemerný brzdný účinok. Určite poteší použitie "vlnitých" kotúčov, ktoré podčiarkujú moderný vzhľad.

Záverom
Kawasaki Z750 je dospelý motocykel a vzhľadom k silnému motoru je určený pre tých, ktorí už majú nejakú skúsenosť s menším motocyklom. Majiteľom menšieho Z-ka sa stane pravdepodobne mladší motorkár, ktorý strávi prevažnú časť jazdenia v meste alebo v prímestskej prevádzke s 50 kg batožinou za chrbtom :-). Motocykel mu bude vyhovovať ako svojimi jazdnými vlastnosťami, pretože pre prepletanie medzi autami je to ideálne náčinie, tak aj svojim vzhľadom, ktorý bude pútať pozornosť okolia. Plusom mu bude takisto aj silný motor s dostatočným výkonom, ale treba mať na pamäti priemerné brzdy a podvozok.

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2012 Janka

1 komentár

1 komentár

  1. Dragon

    9. decembra 2012 at 16:15

    😈 👍

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri