Connect with us

Testy a recenzie

Jedinečná kombinácia luxusu a dynamiky – Test Honda GL1800A Gold Wing Deluxe

Publikovaný

on

Tento luxusný turista si už dlhé roky užíva štatút legendy a neohrozene stojí na tróne kategórie luxusných turistov. Znie to už neuveriteľne, ale prvá generácia tohto modelu uzrela svetlo sveta pred 37 rokmi (v roku 1975) a ku dnešnému dňu bolo vyrobených viac ako 640 000 kusov tohto modelu. Posledná radikálna inovácia prišla v roku 2001, keď sa Gold Wing dočkal väčšieho motora a dvojitého chrbticového rámu pozváraného z hliníkových profilov. Pre rok 2012 prichádza tento model s balíkom inovácií, ktoré vylepšujú už aj tak výborný motocykel a ako sme sa mohli presvedčiť na vlastnej koži, stále je to kráľ komfortu a luxusu.

Od pohodlného korábu k športovej zábave
Predstavovať si tento motocykel bližšie asi nemá zmysel a Gold Wing už pekných pár rokov predstavuje celosvetový symbol pohodlného a luxusného cestovania na dvoch kolesách. Počas svojej existencie prešiel sériou inovácií a modernizačných cyklov, no asi najvýznamnejšou bude tá posledná z roku 2001, ktorá bola výsledkom takmer osemročného vývoja a posunula tento motocykel do nových výšin, ktoré ešte aj dnes vyrážajú dych. Nový motor a podvozok priniesli dynamiku a jazdné vlastnosti, ktoré posúvajú tento +420 kg vážiaci motocykel na úroveň, kde sa bežne nachádzajú športoví turisti a tomu zodpovedá aj jazda, ktorá v sedle tohto motocykla je naozaj úžasný zážitok.

Drobné vylepšenia dizajnu
Modelový rok 2012 so sebou po dlhšej dobe opäť prináša inovácie, aj keď ide viac-menej o drobné vylepšenia. Posledná významnejšia úprava na Gold Wingu sa udiala ešte v roku 2006, keď sa objavil na motocykli vôbec prvý airbag a Honda je stále jedinou značkou a Gold Wing jediným modelom, ktorý využíva tento bezpečnostný prvok. Vizuálna obhliadka nového modelu toho veľa nenapovie, a okrem nových farebných kombinácií zaujme nový dizajn zadných kufrov, ktoré vďaka pretiahnutým spodným partiám ponúkajú o 7 litrov väčší objem batožinového priestoru, ktorý dokopy narástol na úctyhodných 150 l . Nový aerodynamický dizajn zadných partií pomáha aj obtekaniu vzduchu a zvyšuje stabilitu motocykla. Drobné úpravy sa dotkli aj prednej kapotáže, ktorá teraz lepšie odvádza nápor vzduchu od jazdca.

Modernizované rádio a navigačný systém
Ďalšou novinkou je modernizovaný audio systém s výkonom 80 W, ktorý teraz využíva až 6 reproduktorov na dokonalejší zvukový zážitok počas jazdy. Jazdec si teraz môže pripojiť iPod, MP3 prehrávač poprípade USB kľúč s hudbou. Zmeny sa nevyhli ani navigačnému systému, ktorý sa teraz rýchlejšie načítava. Zároveň ponúka nové mapové funkcie ako napríklad zobrazuje odbočovacie pruhy a križovatku v 3D náhľade s vyobrazenou odbočkou, naviac rozšírila sa ponuka bodov záujmu. Jazdec si pri tom môže vybrať z viacerých režimov zobrazenia mapy. Navigačný systém je súčasťou multifunkčného farebného displeja umiestneného na nádrži, a okrem navigácie sa tu zobrazujú aj údaje z audio sústavy a palubného počítača.

Neuveriteľný 6-valec
Nový Gold Wing sa opiera o osvedčenú techniku, ktorá sa objavila už v roku 2001. Základ tvorí plochý šesťvalec „boxer“ o objeme 1 832 ccm, ktorý produkuje 119 k výkonu pri 5 500 ot./min. Krútiaci moment vrcholí na hranici 167 Nm pri 4 000 ot./min. Túto silu vám na zadné koleso pomáha preniesť 5-stupňová prevodovka, kde 5. stupeň predstavuje úsporný „diaľničný“ prevod, ktorý pomáha šetriť palivo. V praxi sa tento motor správa ako neúnavná turbína, ktorá už od najnižších otáčok produkuje využiteľný výkon. Bez mihnutia sa rozbehne prakticky na voľnobeh a ani na chvíľu nezaprotestuje, pri cca 1 500 otáčkach tam už mám zaradenú 5-tku a vlastne viacej už neriešim. Mohutný krúťak vám dovolí naozaj veľa a motor pružne reaguje aj v nízkych otáčkach. Každé pootočenie plynovou rukoväťou vás tlačí dopredu, pričom reálnu rýchlosť si častokrát vzhľadom na pomaly narastajúce otáčky motora a dokonalú ochranu pred vetrom ani neuvedomujem. Po celý čas je pritom priebeh výkonu dokonale hladký a užívate si lahodný zvukový prejav 6-valca.

Podvozok, ktorý posunul Gold Wing na novú úroveň
Na Gold Wingu je veľa vecí, ktoré si zaslúžia obdiv, no špeciálnu pozornosť si zaslúži podvozok, ktorý posunul jazdné vlastnosti tohto luxusného motocykla na inú úroveň. Konštrukčné vychádza tento dvojitý chrbticový rám pozváraný z hliníkových profilov z rámov, ktoré bežne nájdete na superšportoch. Motor je tak uchytený v tuhom ráme, ktorý je schopný znášať vysokú záťaž. To je však len časť tohto receptu na úspech. Tou druhou je mimoriadne nízke ťažisko, ktoré dovoľuje ľahké preklápanie 400 kg vážiacej motorky zo strany na stranu. Vynikajúci celok potom dopĺňajú kvalitné komponenty pruženia, kde tuhosť zadného tlmiča sa dá nastaviť z miesta jazdca pomocou elektronicky-hydraulicky ovládaného systému s dvojpolohovou pamäťou. Výkonné brzdy sú doplnené kombinovaným systémom C-ABS, ktorý okrem protiblokovacieho systému prerozdeľuje brzdný účinok na obe kolesá a nemáte problém bezpečne spomaliť tento kolos v ľubovoľných podmienkach.

Kráľ cestovania vo dvojici
Ak Gold Wing v niečom výrazne vyčnieva nad ostatnými, tak je to v komforte spolujazdca, ktorý je bezkonkurenčný. Vysoké a pohodlné kreslo je stvorené na diaľkovú turistiku. Výborná aerodynamika motocykla pritom odvádza nápor vetra aj od spolujazdca, ktorý sa tak nemusí skrývať za jazdcovým chrbtom alebo trpieť nárazmi vetra. Môže si tak naplno vychutnávať krásy okolia a popritom môže počúvať hudbu a trošku si „prikúriť“ pod sedačkou ak mu je zima. Stráviť celý deň v sedle je naozaj príjemným zážitkom.
Možno ešte lepšie je na tom jazdec, ktorý sedí v pohodlnom sedadle, ktoré je vysoké len 740 mm nad zemou. Pritom sa ukrýva za širokým a vysokým polohovateľným plexi štítom. V najvyššej polohe už nápor vetra prakticky necítiť ani pri „nemeckých“ diaľničných rýchlostiach. Malý polohovateľný otvor v strede plexi štítu potom slúži ako vetrák. Naopak, v prípade chladnejšieho vzduchu môže jazdec usmerniť teplý vzduch priamo na svoje nohy pomocou dvojice otvorov na stranách kapotáže, ktoré sa dajú ovládať samostatnou páčkou. Potom sú tu samozrejme vyhrievané rukoväte a sedlo. Jedinou chybičkou krásy je v tomto prípade manuálne polohovateľný čelný štít, ktorý sa síce dá ľahko nastaviť, ale na motorke za takmer 30 000 Eur by už nemal chýbať elektricky polohovateľný štít, ktorý dnes už nájdete na ďaleko lacnejších motrkách.

Prvýkrát sadám do kresla…
a na chvíľu som stratený a to doslova. Všetko je síce tam kde má byť, ale všetka moja pozornosť sa zameriava na množstvo najrôznejších tlačidiel a páčok, ktoré nájdete na riadidlách a oboch stranách kapotáže. Z pohľadu súčasného usporiadania jazdeckého kokpitu sú ovládače Gold Winga už trochu za zenitom, no pravdou je, že v roku 2001 boli multifunkčné ovládače len piesňou budúcnosti. Na obranu Hondy však uvediem, že v tejto spleti ovládačov sa dalo celkom rýchlo zorientovať a ich ovládanie už potom neodvádzalo moju pozornosť. Navigácia sa skutočne načíta veľmi rýchlo, no akákoľvek manipulácia s ňou sa musí robiť na mieste. V momente, keď sa dá motocykel do pohybu tak sa s ňou už nedá manipulovať. Z pohľadu bezpečnosti jazdy je to správne, no ak vypnete zapaľovanie a následne sa dáte do pohybu bez toho, aby ste tlačidlom aktivovali navigáciu, tak sa vám jednoducho nezobrazí.

Silne návyková jazda
Priznám sa, že Gold Wingu sme dali počas testu poriadne zabrať a okrem bežných testovacích kilometrov som v sedle strávil takmer 1 000 km počas Honda Festu a kolega na ňom dokonca absolvoval cestu do Álp. Napriek tomu sme stále nemali dosť a pokojne by sme s ním strávili celé leto, jeseň, prečkali zimu a… :-). Jazdenie s touto motorkou je doslova návykové a na prvý pohľad obrovský kus železa vás poslúcha doslova na slovo. Obratnosť a stabilita podvozku je obdivuhodná a namiesto rýchlej diaľnice zakaždým radšej odbočíte niekde smerom do hôr a vychutnáte si ostré zákruty doslova „na kapoty“. Je jedno či idete 40 alebo 140 km/h, v zákrute sa motorka správa s rovnakou istotou. Nasleduje rýchla rovinka, brzdy a opäť hlboký náklon, všetko pritom prebieha s ľahkosťou športovca bez náznaku, že by ste boli blízko limitov. Tých +400 kg sa samozrejme nestratí, ale vďaka perfektne vyváženému podvozku ich zvládate s neuveriteľnou ľahkosťou. Naopak, na diaľnici je Gold Wing skutočným kráľom a rýchle presuny sú relaxom s nastaveným tempomatom a vyhrávajúcim rádiom. Taký výlet „na otočku“ do Chorvátska je otázkou rýchleho zbalenia sa a príjemným spestrením víkendu. Do mesta to síce nie je optimálna motorka, ale aj tak po ňom siahnete, pretože v každom sa ukrýva trochu exhibicionizmu a Gold Wing je na posilnenie ega ako stvorený.

Má aj nejaké chyby?
Vždy sa niečo nájde, už som spomínal manuálne nastaviteľný plexi štít, komplikované ovládače, rádio nad 140 km/h už nie je tak dokonale počuteľné, no asi najviac mi chýba možnosť bezdrótového pripojenia (Bluetooth). Honda namiesto toho ponúka komunikátor s káblovým prepojením, no to sa v dnešných časoch už príliš nenosí, najmä na motorke akou je Gold Wing. Sú to však len kozmetické nedostatky, ktoré tejto motorke radi prepáčite, pretože za chrbtom sa spokojne usmieva vaša priateľka, z reproduktorov sa ozýva obľúbená hudba a pred vami sa vlní nekonečná cesta, život v sedle Hondy Gold Wing dokáže byť naozaj dobrý…


Test rider 2 – Vlado Brniak

Úžasná geometria, pohodlie, zážitok z jazdy
Toto vždy bola a vždy bude očarujúca motorka. Značkovanie a posmešky typu – „Á ty si prišiel na aute“ alebo „pán si vezie obývačku“ beriem ľavým uchom a pravým vyhadzujem. Je to proste motorka a i napriek tomu, že zmeny pre rok 2012 boli iba kozmetické, je stále fascinujúca. Stroj dokonale chráni posádku, je neuveriteľne prispôsobivý každému jazdcovi a prakticky nepoznám nikoho, kto by na ňu nadával. Všetky kilá čo má navyše sú okamžite odpustené a vyvážené pohodlím a pôžitkom z jazdy. Na motorke som najazdil cca 2 000 NEÚNAVNÝCH kilometrov s muzikou v lufte a stúpačkami po zemi. GW má úžasnú GEOMETRIU a i v ostrých a pomalých zákrutách, či križovatkách je neuveriteľne presne ovládateľný. Miluje kruháče s obrovským náklonom a diaľnice s vysokou rýchlosťou. Motor má nádherný zvuk a obrovský krúťak ktorý vyvažuje nižší výkon a 5-st. prevodovku. Ovládanie je doslova hračka, ale 55 ovládacích spínačov je aj na mňa moc. A pozor, spotreba cca 7,5 litrov – to je niečo.

Dnes už ale niečo v GW zaostáva
Elektronika a výkon – chcelo by to predsa len vyšší výkon a následne trakčnú kontrolu. Dvíhať ťažké plexi hore dole a zaisťovať ho veľkými pákami? Počas jazdy skoro nemožné a aj na parkovisku sa mi plexi 2 x zaseklo. „Štekre“, na pripojenie náhlavnej a komunikačnej sady sú minulosťou (také som mal na kotúčovom magiči v 70-tych rokoch). Predsa je už vymyslený Bluetooth, a tak môj telefón sa žiaľ na mega displeji GW nezobrazuje. A čo tak premenlivé mapy riadenia motora? Aspoň dve do mesta a mimo neho. I napriek týmto malým negatívam je to jediná motorka, ktorej nestihne vychladnúť motor v redakčnej garáži.


Honda GL1800A Gold Wing Deluxe

Cena: 29 990 Eur (zakl. model 27 900 Eur)
Motor: 1 832 ccm, 12 ventilov, SOHC, P6
Výkon: 119 k pri 5 500 ot./min.
Krút. moment: 167 Nm pri 4 000 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová + elektronická spiatočka, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 630 x 945 x 1 455 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hlin. profilov
Hmotnosť: 413 / 421 kg (Airbag) (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 690 mm
Výška sedla: 740 mm
Objem pal. nádrže: 25 l
Pneu: vpredu: 130/70-18, vzadu: 180/60-16

Motocykel na test zapožičal: Honda Slovakia spol. s r. o., Bratislava

Text: Miro Tamáši, foto: autor a Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2012 Janka

Jedinečná kombinácia luxusu a dynamiky – Test Honda GL1800A Gold Wing

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri