Connect with us
Aprilia Tuareg 660

Motoporadňa

Koža alebo textil?

Publikovaný

on

Túto otázku si položil hádam každý, kto sa rozhodol nenechať svoje zdravie na náhodu a znížiť riziko následkov prípadnej nehody, resp. si chce zvýšiť pohodlie cestovania na motocykli.

Kvalitná a správne spracovaná koža je vo viacerých kritériách z hľadiska pasívnej bezpečnosti (oderuodolnosť, stabilita štruktúry a odolnosť voči teplu) podstatne lepšia ako ostatné doteraz známe a bežne dostupné materiály. Z pohľadu aktívnej bezpečnosti však zaostáva (premokavosť, menšia ochrana voči teplotným rozdielom – chlad a vysoká horúčava, ktoré vplývajú na človeka a znižujú jeho koncentráciu). Moderné textilné vlákna, v našom prípade cordura a nylon, sú farebne stálejšie ako koža. Taktiež priepustnosť vodných pár (smerom von) a zároveň nepremokavosť (opačným smerom) je u špeciálnych textílii – klimembrán na ďaleko vyššej úrovni ako u kože.
Pozn. priepustnosť membrány Reissa, ktorá sa používa vo výrobkoch Padana je 10,1 gr./m2/h, kdežto u bežnej hovädzej kože o hrúbke cca. 1,2 ? 1,5 mm je to len 4,4 gr./m2/h. Na druhej strane je koža podstatne tuhšia ako umelé vlákna a teda bezpečnejšia. Samozrejme sa dá podobná tuhosť dosiahnuť aj u syntetických materiálov, tie by však museli byť vo viacerých vrstvách a to by mohlo znížiť aktívnu bezpečnosť. Koža poskytuje pri rovnakej materiálovej hrúbke viac ochrany pred náporom a nárazom, má väčšiu štrukturálnu stabilitu, je vysoko odolná voči oderu a má vynikajúcu tepelnú odolnosť (v prípade pádu a kontaktu s vozovkou sa pri odieraní mení kinetická energia na tepelnú a materiál sa opotrebúva).
Textilné materiály poskytujú však vysokú dýchavosť, kombinovanú s nepremokavosťou, lepšiu ochranu voči chladu a podstatne lepšiu prispôsobivosť a teda vyšší komfort pri nosení.

Textilné klimamembrány:

V posledných rokoch sa čoraz častejšie diskutuje o "zázračných" membránach, ktoré zvyšujú komfort nosenia za každého počasia. V praxi rozlišujeme dva druhy membrán, tzv. bezpórové a mikropórové membrány.

– bezpórové membrány (okrem iných aj Reissa používaná v produktoch Padana) fungujú na relatívne jednoduchom princípe a to tak, že nedovoľujú vniknutiu vody z vonkajšieho prostredia, zatiaľ čo molekuly vodnej pary (v našom prípade pot) na základe fyzikálno-chemickej cesty môžu prejsť opačným smerom von. Táto membrána sa laminovaním nanáša ako 0,025 mm tenká fólia z polyuretánu na nosný materiál.

– mikropórové membrány sa nanášajú ako pasta na nosný materiál (napr. Goretex zhotovený z polytetrafluorethylenu, teda kevlaru) alebo sa taktiež nanášajú laminovaním.

Spracovanie:

Klimamembrány sa vkladajú ako dvojvrstvové, trojvrstvové alebo v tzv. Z-line. Z-line sa vkladá ako samostatná vrstva, spojená s vonkajším materiálom zipsom alebo gombíkmi (príp. je všitá). Je to veľmi praktické hlavne pri praní oblečenia, kedy je možné membránu oddeliť od vrchnej vrstvy. Slabými miestom sú zipsy, ktoré musia byť dokonale skryté za touto vrstvou, ináč hrozí vniknutie vody. V prípade Padany je membrána všitá medzi futro a vonkajší materiál a všetky švy sú zazvárané pre maximálnu vodeodolnosť. Pri dvojvrstvovom spracovaní je štruktúra spojená na pevno s klimamembránou. Pri trojvrstvovej štruktúre tvorí vonkajší materiál, membrána a termovložka jeden neoddeliteľný celok, čo nie je práve nejvhodnejšie riešenie v teplom počasí. Na to, aby membrána čo najlepšie plnila svoju funkciu, je potrebné mať ako základ špeciálne termoprádlo, ktoré odvádza pot priamo z pokožky na povrch materiálu a tam ho ďalej odovzdáva klimamembráne. Bavlna, nachádzajúca sa v bežných odevoch funguje presne opačne. Molekuly vody zadržiava a tak je telo mokré a v horšom prípade môže dôjsť až k odchladeniu. Treba však povedať, že membrána nie je klimatické zariadenie ako napr. v aute a má tiež len obmedzené schopnosti. Funguje najlepšie vtedy, ak je čo najväčší teplotný rozdiel medzi vonkajším a vnútorným prostredím a to ak je vyššia teplota za membránou (k telu) ako pred membránou.

Kožené výrobky Padana (rukavice a kombinézy) sú vyrábané z hovädzej usne o hrúbke cca. 1,2 ? 1,5 mm. Hovädzia koža sa v praxi ukázala ako najúčinnejšia, pretože je najstálejšia vo v vzťahu k oderu, tlaku a tlmeniu nárazu. Konkurovať jej môže len kenguria koža, ktorá je podstatne flexibilnejšia, avšak extrémne drahá. Useň používaná Padanou je farbená do hĺbky aby sa zabezpečila čo najvyššia farbostálosť. Pri kožených kombinézach sa používa v oblasti rozkroku a vnútornej časti rukávov Schoeller keprotec – kevlarová streč (100% aramid ? Kevlar je patentovaným výrobkom firmy Dupont) pre maximálnu elasticitu s dvojitou konštrukciou vlákien. Vrchný diel je kombináciou vlákien Cordura a Dynafil TS-70 s výbornou odolnosťou proti vode a zároveň vzdušnosťou a spodný diel je vyrobený z kevlarových vlákien, ktoré sú extrémne pevné a odolné proti oderu.

Textilné výrobky Padana (krátke, dlhé bundy a nohavice) sú vyrábané z materiálov Cordura a Nylon a všetky majú klimamembránu Reissa. Cordura (100% polyamid) je patentovaný materiál vyrábaný svetoznámou firmou Dupont, ktorý má vysokú odolnosť voči odieraniu a roztrhnutiu. Je desaťkrát odolnejší ako bavlna voči oderu. Nylon Oxford 420 D je 100% vysokoodolný polyamid s nízkou váhou a vysokou oderuschopnosťou. Reissa membrána je bezpórová membrána od firmy Texland, ktorá je vkladaná ako dvojvrstvová priamo na nosný materiál. Textilné výrobky majú aj reflexné nášivky Dynatec a 3M scotchlite reflexné pásiky pre lepšiu viditeľnosť v noci.

Naše odporúčanie:

– v prípade, že jazdíte na športovej motorke, resp. váš jazdecký štýl odpovedá skôr športovej jazde je jednoznačným riešením kožená kombinéza, ktorá poskytuje vysokú ochranu. Pri kúpe koženej kombinézy je podstatné dbať na maximálnu priľnavosť obleku k telu tak, aby sa protektory nachádzali na správnom mieste. Kožené výrobky sa postupne trochu poddajú (cca. o 5 ? 10%) a správnym ošetrovaním budú mäkšie a prispôsobivejšie. Nevýhoda v podobe horšieho odvodu vodných pár od tela sa dá výrazne znížiť zakúpením vhodného klimatického spodného prádla
– termoprádla a premokavosť vonkajším impregnovaním.
– ak jazdíte skôr turistickým tempom, častokrát bez ohľadu na poveternostné podmienky je najlepším riešením textilný oblek. Nielenže sa ľahko prispôsobí takmer každému tvaru tela, ale v spojení s klimamembránou je vode odolný a zvyšuje komfort jazdca dýchavosťou a odvodom potu od tela. Navyše všetky textilné obleky majú vyberateľnú termovložku, ktorá umožňuje jazdiť aj v chladnejšom prostredí!


Ošetrovanie textilného oblečenia:

Na to, aby mohla membrána dlhodobo správne fungovať, treba jej venovať zvýšenú pozornosť, hlavne pri praní. Najmä mikropórové membrány sú veľmi citlivé na bežné pracie prostriedky (hlavne prášky), ktoré upchávajú mikropóry a tak znemožňujú funkciu membrány. Bezpórové membrány to majú ľahšie, keďže nemajú póry, ktoré by sa mohli upchať. Ak sa aj rozhodnete výrobok vyprať v práčke, je potrebné použiť špeciálne pracie prostriedky určené na tento druh prania. V žiadnom prípade nepoužívajte zmäkčovače a aviváže. Najhodnejšie však je nečistoty odstrániť jemnou kefkou a šetrne preprať čistou vodou. Sušenie sa odporúča mimo dosahu priamych slnečných lúčov a iných tepelných zdrojov. Po vysušení je vhodné naniesť veľmi jemnú vrstvu impregnačného spraya určeného na textil.

Ošetrovanie kožených výrobkov:

V zásade sa koža čistí len čistou vodou a špongiou, prípadne jemnou kefkou. V prípade hrubého znečistenia je možné použiť špeciálne mydlo na kožu. V žiadnom prípadne nepoužívať bežné čistiace prostriedky! Po umytí je potrebné nechať kožené výrobky pozvoľna vyschnúť bez priameho dosahu slnečných lúčov a iných tepelných zdrojov. Po každom väčšom umytí je potrebné kožu namastiť špeciálnym tukom na kožu, resp. balzamom, ktorý sa u nás osvedčil v praxi. Balzam nie je taký mastný a udržuje kožu pružnú a jemnú a nezanecháva mastný film na povrchu. V mastení treba dodržiavať zásadu menej je viac, pretože nadbytočný tuk upcháva póry a znemožňuje priepustnosť vzduchu. Kožené výrobky je dobre z času na čas (hlavne po jazde v daždi) naimpregnovať špeciálnym prípravkom, ktorý zabraňuje preniknutiu vody cez kožu a tak aj v prípade jazdy v menej výdatnom daždi môžete ostať suchý.

Spoločnosť Padana Garments patrí medzi popredných svetových výrobcov koženého a cordurového motocyklového oblečenia. Po celom svete je známa u laickej i odbornej verejnosti svojimi kvalitnými koženými i textilnými výrobkami. Spoločnosť je certifikovaná ISO 9002 a v roku 1998 taktiež vyhrala španielsku World Qulaity Award. Pri výrobe motocyklového oblečenia využíva spoluprácu so svetoznámym výrobcom tkanín Dupont a aplikuje materiály ako Cordura, Nylon a ďalšie (viď. rubriku: Druhy materiálov). Bratia Ch. Mohammad Bashir Padana a Ch. Abdul Rashíd Padana spoločne založili podnik Padana Gloves Specialist v roku 1982 (od r. 1998 Padana Garments). Tajomstvom ich úspechu je udržiavanie vysokej kvality svojich produktov a zároveň splnenie náročných požiadaviek módneho trhu kožených a textilných odevov. Táto skutočnosť je vyjadrená v ich firemnom slogane "kvalita bez kompromisov!"

Značka Padana je výhradne zastúpená na Slovenskom trhu firmou Touranbike s.r.o., ktorá distribuuje výrobky prostredníctvom svojich maloobchodných predajcov, resp. všetky výrobky je možné si zakúpiť priamo v predajnom sklade Touranbike s.r.o. v Poprade.

Dovozca:
1. TOURANBIKE, Alžbetina 27, 058 01 Poprad, tel: 0905 790 246, e-mail: info@touranbike.sk, web: www.touranbike.sk
Predajca:
2. BULDOG-SILÁRD, Koľajná 20, 83106 Bratislava, tel: 0903 440 880, e-mail: buldog@psik.sk, web: www.psik.sk
3. MOTO-X, Viliam Harvan, Staničná 40, 06601 Humenné, tel: 0905 258 078

Touranbike

5 komentárov

5 Comments

  1. vidicon

    15. februára 2005 at 13:10

    no, klasicky reklamny letak…. ale podstatne je, ze v nom boli aj nejake rady a cenne informacie pre spravny vyber.

    Mam na autora dve otazky: aky je rozdiel vo funkcnosti bezporovych a mikroporovych membran? Aka je podla autora zivotnost tychto membran?

    Pri druhej otazke totiz ide aj o mechanicku pevnost membrany. Membrana na mojich starych nohaviciach Bering zacala po roku premokat v rozkroku a zistil som, ze sa v mieste spoja zacala natrhavat. Inpregnacny sprej tu uz nepomoze. A postupne zacina premokat zvysok oblecenia. Zalepil som to miestami specialnym lepidlom na Goretexove membrany, ale to by som musel rozparat cele oblecenie, co nie je mozne. Takze vyrobcovia by mali popracovat este na mechanickej pevnosti membrany.

  2. touranbike

    17. februára 2005 at 9:28

    Ahoj, ospravedlnujem sa, ze odpovedam az teraz…

    V obehu su samozrejme aj lepsie aj horsie klimamembrany. Ak chces zistit, ktora membrana je lepsia, budes potrebovat zistit hodnoty jej priepustnosti. Nie vzdy ich vsak vyrobca udava. Taketo testy sa robia v laboratoriach a aj keby ich vyrobcovia udavali, nemusia byt poorvnatelne, pretoze sa mozu robit testy v roznych lab. a za roznych podmienok. Zivotnost membran zavisi hlavne od sposobu starania sa – mam na mysli predovsetkym sposob prania (vid clanok). Je to vsak len tenucka folia a preto samozrejme aj mechanickym namahanim po case moze povolit ☹️

    S pozdravom

    marian

  3. vidicon

    17. februára 2005 at 12:45

    Ahoj Marian,

    ved prave to som mal na mysli, ze sa mechanicky lahko poskodia. Ja svoje veci len kefujem mydlom a vodou zvonka a potom ich vystriekam impregnacnym sprejom. Ziadne krcenie, ziadne zmykanie. A predsa, uz ziadny spej nepomaha. Normy EU stanovuju zarucnu dobu na dva roky, co moze byt pre predajcu takehoto oblecenia velmi neprijemne, ak ja po roku pridem, ze oblecenie premoka…

    Inak, k tomu speju, zaujimalo by ma, kolko spreja prejde cez korduru na tu membranu. A nemalo by sa to striekat zvnutra cez podsivku?

  4. touranbike

    17. februára 2005 at 15:00

    Nuz, pravdu povediac, nad otazkou ci pouzit impreg.spray z vnutra,al. z vonku som sa nikdy nezamyslal a nikdy som sa s takou otazkou nestretol… Opat zalezi, ako je vlozena folia, avsak z vlastnych skusenosti viem, ze staci len uplne jemnucky nastrek z vonku, v miestach kde su svy a kde sedis a malo by to stacit… Inac k tvojmu obleceniu – zalezi ako su robene svy, vacsinou sa lepia, ci zazehluju, neznamena to vsak, ze to robia vsetci vyrobcovia…

  5. sniezko

    22. marca 2005 at 13:13

    Koza alebo textil.Ja hovorim koza!!!!Padni v textile a padni v kozi a uvidis ten rozdiel.A aj pocitis.Jednoznacne.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri