Modelová rada Sportsman má v ponuke Polarisu špeciálne miesto a už od svojho vzniku prinášala revolučné riešenia, ktoré sa postupne stali štandardom v kategórii športovo-úžitkových štvorkoliek. Nakoniec, o úspechu najlepšie hovoria predajné čísla, ktoré sú naozaj vynikajúce a modelová rada Sportsman má na svojom konte už viac ako milión zákazníkov. Ako sa jazdí s vrcholným modelom Sportsman Touring 850 sme sa presvedčili počas Polaris Ranger Day, ktorý sa konal na sverepeckej motokrosovej trati.
Prémiové jazdenie O tom, že ponuka štvorkoliek je momentálne veľmi pestrá niet najmenších pochýb. Najmä v posledných rokoch sa s príchodom nových ázijských značiek podstatne rozšírila ponuka na trhu a musím dodať, že tieto nové značky priniesli cenovo dostupnejšie modely a pomohli rozhýbať trh aj v relatívne chudobnejších regiónoch, akým je napríklad aj ten náš. Potom je tu však druhá strana, kde nájdete najmä tradičné značky ako je Polaris, Can-Am alebo Arctic Cat, ktoré predstavujú špičku na trhu a ponúkajú vám to najlepšie v oblasti techniky a výkonu. Samozrejme, odrazí sa to aj na citeľne vyššej cene, no jazdnými vlastnosťami a výbavou takáto štvorkolka jazdca doslova hýčka a doslova to platí aj v prípade testovaného Polarisu, ktorý predstavoval to najlepšie čo výrobca v tomto segmente momentálne ponúka.
Výkon na rozdávanie Najväčší Sportsman sa spolieha na kvapalinou chladený radový dvojvalec o objeme 850 ccm. V tejto triede to možno nie je najvyšší zdvihový objem, no na nedostatok výkonu sa určite sťažovať nebudete. Polaris síce neudáva oficiálne hodnoty výkonu, ale posledná verzia radového dvojvalca disponuje novou skratkou H. O. (High Output – vysoký výkon) v označení a je tu určite namieste. Prebytky výkonu, ktoré sa pohybujú niekde okolo hranice +70 k máte k dispozícii prakticky neustále. Môže zato aj moderná štvorventilová technika ovládaná rozvodom SOHC a elektronické vstrekovanie paliva. Tento motor je vybavený až dvojicou vyvažovacích hriadeľov, čo má za následok mimoriadne hladký chod bez vibrácií. Výkon sa na kolesá už tradične prenáša pomocou presne pracujúceho dvojstupňového variátora.
Komfortný podvozok Motor nie je jedinou silnou stránkou tejto štvorkolky a možno ešte vo väčšej miere to platí v prípade podvozku. Základom je tuhý kolískový rám pozváraný z oceľových rúrok. Motor je v ráme uložený naležato s valcami naklonenými dopredu za účelom optimalizovania ťažiska. Takéto uloženie motora prináša aj mimoriadne štíhlu konštrukciu v oblasti nádrže a extra široké nástupné plošiny. Všetky štyri kolesá sú nezávisle zavesené, pričom na oboch koncoch má jazdec k dispozícii bezkonkurenčný zdvih pruženia 229 mm vpredu a 260 mm vzadu. Kolesá sú zavesené na zdvojených trojuholníkových ramenách a sú odpružené pomocou kvalitných komponentov pruženia. Okrem zdvihu je tu aj mimoriadne vysoká svetlá výška, ktorá dosahuje hodnotu až 285 mm nad zemou. V kombinácii s minimálnymi prevysmi môžete bez obáv atakovať aj extrémne terénne prekážky. Testovaná verzia bola naviac vybavená 14-palcovými hliníkovými ráfmi kolies. O spomalenie sa potom starajú výkonné kotúčové hydraulické brzdy doplnené elektronickým brzdným asistentom EBS.
Najmodernejšia technika Ak som v úvode spomínal, že v sedle prémiových modelov je jazdec doslova hýčakný špičkovou technikou, tak v prípade najväčšieho Sportsmena to platí dvojnásobne. Polaris ako jediný výrobca ponúka na svoje štvorkolky systém 4×4, ktorý sa v prípade potreby aktivuje automaticky podobne ako pri automobiloch SUV a keď zadné kolesá začnú prešmykovať, tak sa bez zásahu jazdca aktivuje aj pohon prednej nápravy. Ďalšou chuťovkou je brzdný asistent pri prudkých klesaniach (ADC), ktorý rovnako nájdete aj na automobiloch typu SUV a tento systém preberie za jazdca kontrolu a bezpečne vás dostane dolu strmým klesaním. Vám stačí aktivovať tlačidlom systém, a potom už len držať riadidlá o všetko ostatné sa postará elektronika. Potom je tu elektronický posilňovač riadenia (EPS), ktorý výrazne uľahčuje manipuláciu so štvorkolkou. Poslednou špecialitou tohto modelu je samostatne odpružené sedlo spolujazdca, Pružina uložená pod sedlom pomáha maximalizovať komfort spolujazdca pri prejazde náročným terénom.
Kráľovská jazda S krátkou verziou Sportsmana 850 už mám skúsenosti z minulého roku, a preto bez zaváhania radím na sverepeckú trať rýchly prevod (High) a vyrážam. Prakticky krokom sa presuniem pod najstrmší výjazd trate a už v stúpaní pridávam, štvorkolka okamžite vystrelí vpred a aj v strmom stúpaní rýchlo akceleruje, pred prvou hranou jemne uberám a štvorkolka sa len ľahko prehupne cez tento skok a opäť nasleduje prudká akcelerácia smerom na vrchol. Spôsob akým táto štvorkolka dostáva výkon na kolesá je úžasný a akcelerácia vás neustále jemne tlačí do sedadla. Len sa potvrdilo, že jazdec má k dispozícii neustále viac výkonu ako reálne potrebuje v ľubovoľnej situácii. Pritom ani na zlomok sekundy toho nemám plné ruky, plynulý nárast výkonu je presne dávkovateľný a pocit maximálnej istoty a kontroly nad situáciou prichádza aj od podvozku. Podvozok spolu s pružením dokáže úplne vyhladiť aj tie najrozbitejšie úseky trate. Samozrejme, nie je to o skákaní lavíc na motokrosovej trati, ale ísť rýchlo v sedle Polarisa je chvíľami až nebezpečne jednoduché. Sportsman pritom nie je žiadne pierko, no +360 kg suchej váhy sa pri jazde niekam dokonale stráca. To isté platí aj o predĺženom rázvore dvojmiestnej verzie a ovládateľnosť je ľahká a presná. Výborne pracuje systém automatickej aktivácie predného náhonu, ktorý ide bez zásahu jazdca, a aj keď sa jeho prítomnosť neprenáša do riadenia, tak spôsob akým sa štvorkolka doslova vytiahne z tiahlych zákrut potvrdzuje, že funguje presne a citlivo. Veľkú zásluhu na ľahkom ovládaní má aj posilňovač riadenia a riadenie je ľahké v každej situácii. Do riadenia sa v minimálnej miere prenášajú aj nárazy vznikajúce pri dopadoch alebo prejazdoch prekážkami, no okrem posilňovača to ide aj na vrub špeciálnej konštrukcii riadenia, ktorá pomáha minimalizovať tieto nárazy. Na trati dostanú poriadne zabrať aj brzdy, no túto menšiu tortúru prežívajú bez výhrad a rýchlo dokážu Sportsmana spomaliť. Vzhľadom na suché počasie ani neskúšam podporný systém prudkého klesania, no po minuloročnej skúsenosti viem, že funguje dokonale a štvorkolke jednoducho nedovolí rozbehnúť sa ani v strmom klesaní.
Záver Najväčší Polaris Sportsman Touring 850 H. O. potvrdil, že momentálne patrí medzi absolútnu špičku na trhu a na spočítanie jeho konkurencie vám postačia len dva prsty na ruke. Výkonný motor je kombinovaný s dokonale pracujúcim podvozkom plným najmodernejších technických vychýtavok, ktoré pomáhajú zvýšiť nielen rýchlosť a komfort v teréne a na ceste, ale zároveň zvyšujú aj bezpečnosť jazdy. Jedinou slabinou tak ostáva cena, no ak ju porovnáme so spomínanou konkurenciou, tak Polaris na tom vôbec nie je zle.
Polaris Sportsman Touring 850 H. O. EPS
Cena: 12 400 Eur
Motor: 850 ccm, 4 / 8 ventilov, SOHC, R2
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 197 x 1 209 x 1 478 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 362 kg (suchá)
Rázvor: 1 448 mm
Výška sedla: 908 mm
Objem pal. nádrže: 19,9 l
Pneu: vpredu: 26×8-14, vzadu: 26×10-14
Homologácia: áno
Štvorkolku na test zapožičal: Meteor Motor Tech SR,s.r.o., Uhorská Ves
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7 – 8/2012
Janka
Kráľovská jazda – Test Polaris Sportsman Touring 850 H. O. EPS
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
AMIS
13. septembra 2012 at 8:05
Dal by som si pripomenutie ake to je pohnat pacaka , hm ten motor 😈 😈 😈