Connect with us

Testy a recenzie

Kráľovská jazda – Test Polaris Sportsman Touring 850 H. O. EPS

Publikovaný

on

Modelová rada Sportsman má v ponuke Polarisu špeciálne miesto a už od svojho vzniku prinášala revolučné riešenia, ktoré sa postupne stali štandardom v kategórii športovo-úžitkových štvorkoliek. Nakoniec, o úspechu najlepšie hovoria predajné čísla, ktoré sú naozaj vynikajúce a modelová rada Sportsman má na svojom konte už viac ako milión zákazníkov. Ako sa jazdí s vrcholným modelom Sportsman Touring 850 sme sa presvedčili počas Polaris Ranger Day, ktorý sa konal na sverepeckej motokrosovej trati.

Prémiové jazdenie
O tom, že ponuka štvorkoliek je momentálne veľmi pestrá niet najmenších pochýb. Najmä v posledných rokoch sa s príchodom nových ázijských značiek podstatne rozšírila ponuka na trhu a musím dodať, že tieto nové značky priniesli cenovo dostupnejšie modely a pomohli rozhýbať trh aj v relatívne chudobnejších regiónoch, akým je napríklad aj ten náš. Potom je tu však druhá strana, kde nájdete najmä tradičné značky ako je Polaris, Can-Am alebo Arctic Cat, ktoré predstavujú špičku na trhu a ponúkajú vám to najlepšie v oblasti techniky a výkonu. Samozrejme, odrazí sa to aj na citeľne vyššej cene, no jazdnými vlastnosťami a výbavou takáto štvorkolka jazdca doslova hýčka a doslova to platí aj v prípade testovaného Polarisu, ktorý predstavoval to najlepšie čo výrobca v tomto segmente momentálne ponúka.

Výkon na rozdávanie
Najväčší Sportsman sa spolieha na kvapalinou chladený radový dvojvalec o objeme 850 ccm. V tejto triede to možno nie je najvyšší zdvihový objem, no na nedostatok výkonu sa určite sťažovať nebudete. Polaris síce neudáva oficiálne hodnoty výkonu, ale posledná verzia radového dvojvalca disponuje novou skratkou H. O. (High Output – vysoký výkon) v označení a je tu určite namieste. Prebytky výkonu, ktoré sa pohybujú niekde okolo hranice +70 k máte k dispozícii prakticky neustále. Môže zato aj moderná štvorventilová technika ovládaná rozvodom SOHC a elektronické vstrekovanie paliva. Tento motor je vybavený až dvojicou vyvažovacích hriadeľov, čo má za následok mimoriadne hladký chod bez vibrácií. Výkon sa na kolesá už tradične prenáša pomocou presne pracujúceho dvojstupňového variátora.

Komfortný podvozok
Motor nie je jedinou silnou stránkou tejto štvorkolky a možno ešte vo väčšej miere to platí v prípade podvozku. Základom je tuhý kolískový rám pozváraný z oceľových rúrok. Motor je v ráme uložený naležato s valcami naklonenými dopredu za účelom optimalizovania ťažiska. Takéto uloženie motora prináša aj mimoriadne štíhlu konštrukciu v oblasti nádrže a extra široké nástupné plošiny. Všetky štyri kolesá sú nezávisle zavesené, pričom na oboch koncoch má jazdec k dispozícii bezkonkurenčný zdvih pruženia 229 mm vpredu a 260 mm vzadu. Kolesá sú zavesené na zdvojených trojuholníkových ramenách a sú odpružené pomocou kvalitných komponentov pruženia. Okrem zdvihu je tu aj mimoriadne vysoká svetlá výška, ktorá dosahuje hodnotu až 285 mm nad zemou. V kombinácii s minimálnymi prevysmi môžete bez obáv atakovať aj extrémne terénne prekážky. Testovaná verzia bola naviac vybavená 14-palcovými hliníkovými ráfmi kolies. O spomalenie sa potom starajú výkonné kotúčové hydraulické brzdy doplnené elektronickým brzdným asistentom EBS.

Najmodernejšia technika
Ak som v úvode spomínal, že v sedle prémiových modelov je jazdec doslova hýčakný špičkovou technikou, tak v prípade najväčšieho Sportsmena to platí dvojnásobne. Polaris ako jediný výrobca ponúka na svoje štvorkolky systém 4×4, ktorý sa v prípade potreby aktivuje automaticky podobne ako pri automobiloch SUV a keď zadné kolesá začnú prešmykovať, tak sa bez zásahu jazdca aktivuje aj pohon prednej nápravy. Ďalšou chuťovkou je brzdný asistent pri prudkých klesaniach (ADC), ktorý rovnako nájdete aj na automobiloch typu SUV a tento systém preberie za jazdca kontrolu a bezpečne vás dostane dolu strmým klesaním. Vám stačí aktivovať tlačidlom systém, a potom už len držať riadidlá o všetko ostatné sa postará elektronika. Potom je tu elektronický posilňovač riadenia (EPS), ktorý výrazne uľahčuje manipuláciu so štvorkolkou. Poslednou špecialitou tohto modelu je samostatne odpružené sedlo spolujazdca, Pružina uložená pod sedlom pomáha maximalizovať komfort spolujazdca pri prejazde náročným terénom.

Kráľovská jazda
S krátkou verziou Sportsmana 850 už mám skúsenosti z minulého roku, a preto bez zaváhania radím na sverepeckú trať rýchly prevod (High) a vyrážam. Prakticky krokom sa presuniem pod najstrmší výjazd trate a už v stúpaní pridávam, štvorkolka okamžite vystrelí vpred a aj v strmom stúpaní rýchlo akceleruje, pred prvou hranou jemne uberám a štvorkolka sa len ľahko prehupne cez tento skok a opäť nasleduje prudká akcelerácia smerom na vrchol. Spôsob akým táto štvorkolka dostáva výkon na kolesá je úžasný a akcelerácia vás neustále jemne tlačí do sedadla. Len sa potvrdilo, že jazdec má k dispozícii neustále viac výkonu ako reálne potrebuje v ľubovoľnej situácii. Pritom ani na zlomok sekundy toho nemám plné ruky, plynulý nárast výkonu je presne dávkovateľný a pocit maximálnej istoty a kontroly nad situáciou prichádza aj od podvozku. Podvozok spolu s pružením dokáže úplne vyhladiť aj tie najrozbitejšie úseky trate. Samozrejme, nie je to o skákaní lavíc na motokrosovej trati, ale ísť rýchlo v sedle Polarisa je chvíľami až nebezpečne jednoduché. Sportsman pritom nie je žiadne pierko, no +360 kg suchej váhy sa pri jazde niekam dokonale stráca. To isté platí aj o predĺženom rázvore dvojmiestnej verzie a ovládateľnosť je ľahká a presná. Výborne pracuje systém automatickej aktivácie predného náhonu, ktorý ide bez zásahu jazdca, a aj keď sa jeho prítomnosť neprenáša do riadenia, tak spôsob akým sa štvorkolka doslova vytiahne z tiahlych zákrut potvrdzuje, že funguje presne a citlivo. Veľkú zásluhu na ľahkom ovládaní má aj posilňovač riadenia a riadenie je ľahké v každej situácii. Do riadenia sa v minimálnej miere prenášajú aj nárazy vznikajúce pri dopadoch alebo prejazdoch prekážkami, no okrem posilňovača to ide aj na vrub špeciálnej konštrukcii riadenia, ktorá pomáha minimalizovať tieto nárazy. Na trati dostanú poriadne zabrať aj brzdy, no túto menšiu tortúru prežívajú bez výhrad a rýchlo dokážu Sportsmana spomaliť. Vzhľadom na suché počasie ani neskúšam podporný systém prudkého klesania, no po minuloročnej skúsenosti viem, že funguje dokonale a štvorkolke jednoducho nedovolí rozbehnúť sa ani v strmom klesaní.

Záver
Najväčší Polaris Sportsman Touring 850 H. O. potvrdil, že momentálne patrí medzi absolútnu špičku na trhu a na spočítanie jeho konkurencie vám postačia len dva prsty na ruke. Výkonný motor je kombinovaný s dokonale pracujúcim podvozkom plným najmodernejších technických vychýtavok, ktoré pomáhajú zvýšiť nielen rýchlosť a komfort v teréne a na ceste, ale zároveň zvyšujú aj bezpečnosť jazdy. Jedinou slabinou tak ostáva cena, no ak ju porovnáme so spomínanou konkurenciou, tak Polaris na tom vôbec nie je zle.

Polaris Sportsman Touring 850 H. O. EPS

Cena: 12 400 Eur
Motor: 850 ccm, 4 / 8 ventilov, SOHC, R2
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 197 x 1 209 x 1 478 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 362 kg (suchá)
Rázvor: 1 448 mm
Výška sedla: 908 mm
Objem pal. nádrže: 19,9 l
Pneu: vpredu: 26×8-14, vzadu: 26×10-14
Homologácia: áno

Štvorkolku na test zapožičal: Meteor Motor Tech SR,s.r.o., Uhorská Ves

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7 – 8/2012 Janka

Kráľovská jazda – Test Polaris Sportsman Touring 850 H. O. EPS

1 komentár

1 komentár

  1. AMIS

    13. septembra 2012 at 8:05

    Dal by som si pripomenutie ake to je pohnat pacaka , hm ten motor 😈 😈 😈

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri