Connect with us

Testy a recenzie

Lead je mŕtvy, nech žije Vision… – Test Honda Vision 110

Publikovaný

on

Parafráza na známy výrok o kráľovi nie je vôbec náhodná. Segment malých a dostupných skútrov je pre výrobcov a importérov doslova kráľovskou triedou, pretože sa predávajú v ohromných množstvách a poľahky tak ako čerstvé a ešte teplé pečivo…

Honda už má svoje historické skúsenosti s jednoduchými a spoľahlivými približovadlami pre široké masy. Ich nezabudnuteľný Super Cub sa vyrobil v neuveriteľnom množstve 60 miliónov kusov. Novinkou pre rok 2012 je malý skútrik Vision, ktorý nahrádza už doslúživší Lead. Nový a pútavý dizajn, vstrekovanie s katalytickým čistením exhalátov (spĺňa Euro 3) a mimoriadne nízka spotreba s rovnako nízkou cenou predpovedajú tomuto modelu miesto na výslní čo sa predajnosti týka. A pre prípadných záujemcov dobrá správa, aj keď je to novinka pre rok 2012, na predajniach ich už majú od tohtoročného augusta.

Dizajn
Hoci v tejto kategórii by sa ani nemuselo nejako extrémne investovať do dizajnu, v Honde opäť nenechali nič na náhodu. Z profilu nový Vision jednoznačne inklinuje k triede SH, ktorá je na pohľad ľahko identifikovaná väčšími kolesami. Čelná maska s dvoma obrysovými svetlami združenými so smerovkami zase vzdialene pripomína riešenie prednej masky a svetiel Goldwinga. Zadné integrované smerovky a svetlo sú z dizajnovej stránky opäť poľahky čitateľné ako typicky „Honďácke“. Proste nech sa na to pozerám z ktorejkoľvek strany, najmladší súrodenec sa dizajnovo podaril a na svojich bratov s krídlom v znaku sa jednoznačne podobá.

Motor
Moderný, vzduchom chladený štvortaktný jednovalec OHC má vŕtanie 50 mm a zdvih o 5 mm väčší. Zdvihový objem daný týmito dvoma veličinami je 108 ccm. Spolu s kompresným pomerom 9,5:1 majú na svedomí parametre maximálneho výkonu 8,4 k pri 8 000 ot./min a maximálneho krútiaceho momentu 8,7 Nm pri 6 500 ot./min. Ako to už býva zvykom, v tomto skútri je motor zabudovaný aj spolu s automatickou CVT prevodovkou do jedného kompaktného celku odpruženého jednou pružiacou jednotkou. Druhá tam ani z dôvodu letmého uloženia kolesa, ktoré je v tejto triede neobvyklé, nemá kde byť uchytená #61514;. Plne elektronicky riadené vstrekovanie paliva PGM-FI zabezpečuje v spolupráci s trojcestným katalyzátorom minimálne emisie a až smiešne nízku spotrebu, veď posúďte sami – na 1 liter benzínu dokáže tento stroj prejsť až 52 km. V tomto ohľade je nová Honda Vision skutočným vizionárom pre preplnenú dopravu v exhalátmi nadopovaných mestách.

Podvozkové časti a kapotáže
Klasický trubkový rám je osvedčeným a najlacnejším variantom, kde sa pri minimálnych nákladoch dosahuje dostatočná pevnosť. Predná skútrová vidla s jedným okulárom ani nemá udávaný zdvih, no podľa stôp gufera na klzáku to bude niekde okolo 80 mm. Celá stavba je pomerne krátka, čo sa odráža v malom priestore pred sedlom umiestneným vo výške 755 mm. Posed je síce kolmý, ale pre jazdca, ako aj spolujazdca na pomerne širokom sedle pohodlný. Aj s mojou výškou takmer 190 cm som sa v pohode naskladal za riadidlá, i keď úsmevy okolia to tak či tak vyvolávalo. Raz darmo, 102 kilová motorečka s 8 koníkmi nemôže vyzerať nijako masívne. Na druhej strane, okolie si zvyklo vídavať ma na podstatne väčšom modeli GL1200, kde som sa zase naopak v jeho útrobách strácal ja… #61514;. K subtílnemu vzhľadu Visionu prispievajú značnou mierou aj pneumatiky, predné s rozmermi 80/90-14 a zadné 90/90-14 (šírka 9 cm je skutočne neuveriteľná). No poviem vám, voziť sa s takou galuskou pod zadkom, ktorá sa takmer stráca pod kapotážou, je zážitok. Ešteže subtílny estetický dojem z tenučkej pneumatiky zachraňujú elegantné päťlúčové odlievané kolesá. Spomalenie zabezpečujú dve brzdy, predná 220 mm kotúčová a zadná 130 mm bubnová. Ich spoluprácu má na svedomí systém CBS (kombinovaný brzdový systém), ktorý ľavou páčkou ovláda okrem zadného bubna aj jeden predný piestik. Výhodou je súmerný brzdný účinok pri použití iba tejto brzdy, resp. nie je možné plne zablokovať zadné koleso počas jazdy. Prevádzková hmotnosť tejto tohtoročnej novinky je iba 102 kg, čo je ešte o niekoľko kíl menej než u predchodcu Honda Lead. Plastové kapotáže sú nielen perfektne tvarované a lakované, ale sedia s milimetrovou presnosťou. Jediným slabším miestom je uzučký priestor medzi prednou časťou a sedadlom, na ktorom pri nasadaní zostávajú šmuhy od topánok. Aj keď na druhej strane nasadanie obkročmo na tento miniskútrik nie je nijako náročné.


Testovanie v prevádzke
Čo sa dá očakávať od takéhoto maličkého skútrika? V duchu si resetujem moju motocyklovú pamäť až do doby, kedy som sedlal 50 kubíkového Simsona. Usadám za maličké riadidlá a stláčam štartér. Motor s bzukotom naskočí a z tlmiča sa ozýva tichučké bafkanie. Otáčam pravou rukoväťou a čuduj sa svete, 108 kubíkov a PGM-FI so mnou veselo vyrážajú na cestu. Zrýchlenie je pomerne svižné a zastavuje sa niekde pri rýchlosti 80 km/hod. Na to, o aký malý objem sa jedná, je to celkom zábava. Jazda v meste sa riadi jednoduchou rovnicou – na červenú 0 %, na zelenú 100 % plynu až po ďalšiu križovatku. Ubrať plyn je potrebné až na dlhších rovných úsekoch, kde sa už rýchlosť nebezpečne približuje 100 eurovej platbe štátom organizovaných radarových pokladníkov v zelenom…#61514; Ale našťastie k tomu nedošlo, a aj keby, určite by som to skúšal ukecať na poruchu radaru, pretože takto maličký a zlatučký skútrik jednoducho nedokáže ísť tak rýchlo. Tenučké gumy a nízko uložené ťažisko priam volajú po prepletaní sa v premávke. Agilita akou disponuje Vision 110 je skutočne vynikajúca. Ani po nasadnutí dospelého spolujazdca sa vlastnosti skútrika nijak závažne nemenia. Až na pomalšie výjazdy do kopcov, kde už je absencia výkonu cítiť, je to stále pomerne svižné zvezenie. Nedá mi nespomenúť tuningového Seata, s ktorým som sa stretol na „pole position“ na jednej z bratislavských križovatiek. Mládenci z DS boli zjavne nažhavení na pretekanie, a zjavne bez skúseností z mestského „fast and furious“. Z križovatky vyštartovali s pišťaním gúm, a aj napriek môjmu maximálnemu zrýchleniu ma nechali pekne za sebou. Na ďalšej sa situácia opakovala presne v tom istom scenári. No na tretej už som mal „pole position“ bez nich, pretože na mňa už len smutne pozerali z tretej rady. Ďalšia križovatka ich už posunula hlbšie do poľa a na poslednej, kde som ich bol schopný vidieť v zrkadlách, boli riadne ďaleko v kolóne. A to je presne parketa stroja, akým je Honda Vision. Nechať všetky stresy z kolóny za sebou a s minimálnymi prevádzkovými nákladmi dosahovať maximálny úžitok z presunu po meste. Ak dobre rátam, tak pri natankovaní nádrže do plna s 5,5 litrami benzínu za 7,70 Eur, máte pred sebou 280 kilometrov jazdy, pretože spotreba je skutočne minimálnych 1,9 l/100 km. Inými slovami, resp. počtami, jeden kilometer na tomto skútri vás bude stáť na benzíne iba 2,7 centa (!!!).

Záver
Predajná cena 1 790 Eur robí z Hondy Vision predajný trhák, pretože masy sa potrebujú voziť lacno a najlepšie aj značkovo. Úžitok z toho budeme mať vlastne všetci, pretože sa tým uvoľnia autami prepchaté cesty. Ani nepriazeň počasia či potreba voziť so sebou dokumenty nie je problém, pretože možnosti dovybaviť skútrik plexi či kufrom je ponúkaná priamo v predajni (pod sedlom je priestor na jednu prilbu). Za sedadlom je totiž už v sérii nainštalovaný hliníkový držiak kufra s integrovanými madlami.

Honda Vision

Cena: 1 790 Eur
Motor: 108 ccm, 2 ventily, SOHC, R1
Výkon: 8,3 k pri 8 000 ot./min.
Krút. moment: 8,7 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: autom. s plynulým prevodom CVT
Rozmery (D x Š x V): 1 845 x 670 x 1 090 mm
Rám: jednoduchý, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 102 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 255 mm
Výška sedla: 755 mm
Objem pal. nádrže: 5,5 l
Pneu: vpredu: 80/90 – 14, vzadu: 90/90 – 14

+ – Moderná technika Hondy za viac ako prijateľnú cenu, vynikajúca spotreba, atraktívny dizajn a kvalitné dielenské spracovanie
– šírka zadnej pneumatiky, úzky priestor medzi sedlom a prednou časťou

Motocykel na test zapožičal: Honda Slovakia, spol. s r. o., Bratislava

Text a foto: Dušan Demovič

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2011 Janka

Lead je mŕtvy, nech žije Vision… – Test Honda Vision 110

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri