Connect with us

Testy a recenzie

Malé enduro s veľkými ambíciami – Test Yamaha WR125R

Publikovaný

on

Pohľad na triedu 125-tiek sa v posledných rokoch dosť zmenil, a najmä kategória špičkových modelov výrazne zmenila svoju tvár. Kedysi dominantné dvojtakty z tejto triedy prakticky úplne vymizli a boli nahradené novou generáciou štvortaktov, ktoré sa pomaly ale isto zbavujú imidžu slabých a nudných motoriek, ktorý štvortaktné 125-ky dlhé roky sprevádzal. Na začiatku tejto malej „štvortaktnej“ revolúcie stála Yamaha s modelom WR125R, ktorý v roku 2009 priniesol nový štandard medzi malými štvortaknými endurami namierenými na začínajúcich jazdcov. Ako sme sa presvedčili v našom redakčnom teste Yamaha ani po troch rokoch nič nestratila zo svojej výnimočnosti a stále je to absolútna špička v triede malých endúr.

Motor novej generácie
Yamaha má na poli športových štvortaktov bohaté skúsenosti a vlastne stála pri zrode novodobého štovrtaktného motokrosového špeciálu (YZ400F v r. 1998). Skúsenosti získané pri vývoji športových jednovalcových špeciálov naplno zužitkovala pri vývoji 125-ky, ktorá sa po svojom predstavení okamžite zaradila na vrchol v tejto triede a vlastne je tam dodnes. Yamaha ponúka tento motor hneď niekoľkým značkám a nájdete ho na pestrej palete modelov. Moderný, kvapalinou chladený jednovalec je vybavený štvorventilovou technikou ovládanou pomocou rozvodu SOHC. O prípravu zmesi sa stará moderný systém elektronického vstrekovania paliva. Motor bez väčších problémov spĺňa výkonový limit 15 k a otáčkomer sa bez mihnutia prehupne cez hranicu 10 000 otáčok. Výkon sa na zadné koleso prenáša pomocou 6-stupňovej prevodovky. Okrem toho samozrejme, spĺňa všetky emisné normy a predpisy.

Kvalitný podvozok v atraktívnom šate
Tento motocykel bol hneď od začiatku namierený na špičku v tejto triede a tomu zodpovedá aj kvalita podvozku. Tuhý dvojitý kolískový rám pozváraný z oceľových rúrok sa nechal inšpirovať podobnými rámami, ktoré nájdete na motokrosových špeciáloch a je dostatočne tuhým základom nato, aby si motorka poradila aj v náročnejšom prostredí. K tomu treba pripočítať aj kvalitné komponenty, ktoré Yamaha na podvozku ponúka. Zadný, centrálne uložený tlmič ponúka možnosť nastavenia predpätia. Klasická predná teleskopická vidlica s priemerom klzákov 41 mm dosahuje zdvih 240 mm, podobne je na tom aj pruženie vzadu, ktoré dosahuje zdvih 230 mm. Dospelé rozmery motocykla podtrhujú štandardné rozmery kolies 21 palcov vpredu a 18 vzadu. Kotúčové brzdy pochádzajú z dielne známej značky Brembo a jednoznačne patria medzi to lepšie, čo v tejto triede nájdete.
Vydarený dizajn Yamahy evidentne hľadal inšpiráciu u motokrosových špeciálov rady YZF, čo samozrejme nie je na škodu a štíhle línie celého motocykla len zvýrazňujú športový potenciál malej 125-ky.

Na asfalte
Vybrať si na jazdenie po meste enduro v poslednej dobe dáva stále väčší zmysel. V prehustenej premávke, kde sa naviac pohybujete po cestách, ktoré častokrát pripomínajú skôr terénnu vložku, je obratné enduro vybavené robustným podvozkom výbornou voľbou. Rovnako aj malá WR-ka sa v tomto prostredí cíti ako ryba vo vode. Na úvod snáď ešte mierne poopravím označenie „malá“, ktoré v spojitosti s testovanou Yamahou nie je až tak namieste. WR125R svojimi rozmermi zapadá skôr do kategórie dospelých motoriek a najmä výška sedla 930 mm nad zemou trochu prekvapí nielen začiatočníkov, no Yamaha tento motocykel smeruje aj do náročnejšieho terénu, kde je vyššia svetlá výška potrebná. Na druhej strane vyšší a vzpriamený posed vám poskytuje v záplave áut na križovatke výškovú prevahu a dobrý výhľad na všetko čo sa deje okolo vás. Motor hneď od prvých kilometrov potvrdzuje svoju vynikajúcu povesť a prepletanie sa premávkou je doslova hračkou. O výkonovom deficite nemá zmysel hovoriť, pretože v týchto podmienkach je ho viac ako dosť. Motor ide veľmi ochotne do otáčok a elektronické vstrekovanie prináša lineárny nárast výkonu bez akýchkoľvek výkyvov. V silách malého jednovalca je maximálka niekde okolo 120 km/h, takže dostať sa na čelo kolóny nepredstavuje najmenší problém. Naopak je aj dostatočne pružný a na pomalé presuny po meste nemusíte zbytočne podraďovať, motor si poradí aj s vyšším prevodovým stupňom. Podvozok prináša ľahké ovládanie ideálne na prepletanie sa mestom. Pruženie svojou charakteristikou chce vyhovieť najmä využitiu v teréne, preto je o niečo tuhšie, no vo svojej vrchnej časti zdvihu je nastavenie dosť mäkké a zdolávanie bežných cestných nerovností je tak celkom komfortné. Príjemne prekvapili ostré brzdy, ktorým určite nie je čo vyčítať a menej skúseného jazdca môžu účinkom skôr trochu zaskočiť, no na kvalitné brzdy sa zvyká oveľa ľahšie ako naopak.

V teréne
Na rad prichádza prostredie, ktoré by malo Yamahe sedieť asi najviac. WR-ka chce naplniť offroadové ambície aj skúsenejších jazdcov a je pripravená zvládnuť základy jazdy v teréne s úsmevom na tvári. Aj tu hrá hlavnú rolu motor, ktorý ponúka dostatok výkonu, a ak dokážete častým radením držať otáčky blízko maxima, tak máte pod sebou svižného športovca, ktorý sa nezastaví ani v náročnejšom teréne. Sprevodovanie jednotlivých stupňov je rovnako prispôsobené jazde v teréne a v pomalších sekciách sa dá ísť na prvom a čiastočne druhom prevodovom stupni doslova krokom. Krátka jednotka dokonca bez väčších problémov odlepí predné koleso od zeme, čo v tejto triede nie je úplne bežné. Môže za to aj ochota motora ísť ľahko do otáčok, kde na nachádza podstatná časť využiteľného výkonu. Podvozok s rezervou zvláda výkon motora, a najmä ak patríte do váhovo ľahších kategórii, tak WR-ka nemá problém absorbovať menšie skoky alebo tvrdšie nárazy. Zadný tlmič naviac ponúka možnosť nastavenia predpätia, takže je tu možnosť ďalšieho individuálneho nastavenia. Aj tu zaslúžia pochvalu brzdy, ktoré nemajú problém rýchlo zastaviť motorku. Menším problémom je naopak sériové obutie, ktoré do terénu moc nie je a funguje len na suchom a tvrdom povrchu.

Verdikt
Yamaha WR125R pred tromi rokmi nasadila latku kvality skutočne vysoko a napriek tomu, že jej v posledných rokoch vyrástla zdatná konkurencia vybavená rovnakým motorom, tak toto enduro sa ešte nejaký čas nemá čoho obávať. Okrem vynikajúcich jazdných vlastností si Yamaha nechala jeden tromf v rukáve v podobe elektronického vstrekovania paliva, ktoré zatiaľ nájdete len na modeli WR125R a stále tak máte k dispozícii najlepšiu verziu tohto výborného motora.

Yamaha WR125R

Cena: 3 590 Eur
Motor: 124 ccm, 4 ventily SOHC, R1
Výkon: 15 k pri 9 000 ot./min.
Krút. moment: 12,2 Nm pri 8 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 180 x 835 x 1 220 mm
Rám: kolískový pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 133 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 430 mm
Výška sedla: 930 / 920 mm
Objem pal. nádrže: 8,5 l
Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 110/80-18

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe – CZ/SK


Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2011 Janka

Malé enduro s veľkými ambíciami – Test Yamaha WR125R

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri