Connect with us

Spravodajstvo

Mestský surfer

Publikovaný

on

Mestský surfer

Predstavenie Honda CBR250R

Text: J. Jambor, foto: archív Motomedia

Honda CBR250R je novinkou na rok 2011 a predstavuje úplne nový model v ponuke výrobcu. Pravdou síce je, že model CBR250R sa už na trhu objavil, nie však na tom našom. Honda CBR250R sa vyrábala v rokoch 1986 až 1998 len pre japonský trh. Modely od roku 1989 sa už vyvážali do Austrálie, na európsky trh sa ale nikdy nedostali. Doba však pokročila a aj na európskom trhu sú stále viac vyhľadávané ľahké a obratné motocykle. Pripravme si teda na ľahko ovládateľný motocykel so športovým srdcom, motorom, ktorý odpustí nejednu chybu a vozidlom, ktorého prevádzka nezasiahne našu peňaženku.

Koncept, dizajn a štýl

Najčastejším neduhom nízko objemových motocyklov je, že výrobca musí pristupovať ku kompromisom, ktoré sa dotýkajú aj kľúčových oblastí pri výrobe. Jazdci, ktorí potrebujú spoločníka na každý deň síce ocenia ľahkú ovládateľnosť, spratnosť, nízku spotrebu pohonných hmôt a teda efektívne využitie financií, na druhú stranu však nechcú stratiť možnosť výzoru veľkého motocykla. Povedzme si to tak, že nikto nechce na motocykli vyzerať ako osa na cukríku. Práve model CBR250R ponúka výzor veľkého motocykla s nárokmi nízko objemovej triedy.
Jazdecká pozícia by mala jazdcovi poskytovať univerzálne možnosti. Vďaka nízko položenému sedlu jazdca (784 mm) si na zem „došlápnu“ aj nižšie postavy a dámy. Pozícia stúpačiek, sedadla a riadidiel dáva jazdcovi športový posed, prehľad nad ovládaním a pocit, že jazdec a motocykel sú jedno telo. Pohyby jazdca nie sú obmedzované v žiadnom smere.
Motocykel so svojou nízkou váhou 162 kg (166 kg pri verzii C-ABS) je ľahko ovládateľný a podľa výrobcu sa hneď po rozbehnutí stratí pocit akejkoľvek váhy a jazda sa mení na čistú zábavu. K ďalšiemu pohodliu pri jazde prispieva plná kapotáž, ktorá chráni jazdca pri dlhších presunoch a tak isto pomôže pred dopadom počasia. Sofistikované digitálne budíky boli navrhnuté s dôrazom na ľahkú čitateľnosť, aby jazdec venoval viac pozornosti premávke a nie riadidlám, kontrolkám a budíkom. Motor má silu odviezť dvoch ľudí a Honda sa pri návrhu zamerala aj na spolujazdca. Za sedadlom spolujazdca sú praktické madlá, ktoré sa dajú chytiť aj rukami v rukaviciach. Pod sedadlom spolujazdca je malý odkladací priestor.

Motor

Srdcom Hondy CBR250R je úplne nový kvapalinou chladený jednovalec s rozvodom DOHC a so štyrmi ventilmi o objeme 249,4 ccm. V triede je bežným zjavom skôr dvojvalcový koncept, no Honda sa rozhodla ísť cestou kompaktnejšieho jednovalca. Motor bol navrhnutý na čo najväčšiu efektivitu spaľovania a pružnosť v ľubovoľných otáčkach. Výkon vrcholí na hranici 26,4 k pri 8 500 ot./min. a v kombinácii s krútiacim momentom 22,9 Nm pri 7 000 ot./min. sa malá 250-ka postará o celkom slušnú akceleráciu a s týmito hodnotami sa motocykel na ceste určite nestratí. Motor má vďaka svojmu usporiadaniu malé rozmery a výrobca mal teda možnosť umiestniť ho na správne miesto v rámci podvozku a dosiahnuť tak optimálne vyváženie, medzi prednou a zadnou časťou motocykla. Keďže sa jedná o jednovalec v motore je menej pohyblivých častí, čo tiež prospieva k zníženiu spotreby. Tak ako väčšina modelov z rodiny CBR-iek aj 250-tka má elektronické vstrekovanie PGM-FI, ktoré priamo spolupracuje s elektronickým zapaľovaním a preto pripravuje za každej situácie optimálnu zmes. Pre uľahčenie údržby používa Honda vonkajší palivový filter, ktorý šetrí náklady na údržbu. Ako sa na motocykel so štýlom a univerzálnosťou sluší, CBR používa šesť stupňovú prevodovku, ktorá optimalizuje prenášaný výkon. Vráťme sa ku spotrebe motocykla. Výrobca udáva, že na jeden liter paliva motocykel prejde 27 kilometrov, čo znamená spotrebu okolo 3,7 litrov na 100 km. Pri nádrži o objeme 13 litrov sa jedná o 350 kilometrový dojazd, čo je na nízko objemový motocykel veľmi slušná hodnota.

Podvozok

Motor je osadený v tuhom oceľovom ráme tvorenom dvomi nosníkmi. Toto usporiadanie rámu je ľahké a má tiež dopad na nízku pohotovostnú hmotnosť CBR-ky. Tuhosť rámu je kľúčom k stabilite na ceste a k rýchlemu ovládaniu. Rám bol pripravený tak, aby poskytoval optimálnu športovú dynamiku a stabilitu pri rýchlej jazde. Sedlo jazdca a spolujazdca je uložené na tuhom podpornom ráme. Pruženie býva u nízko objemových „masoviek“ dosť často podceňovanou časťou. Aby sa tomu Honda vyhla osadila dopredu hydraulicky tlmenú vidlicu s priemerom nosníka 37 mm a 130 mm dráhou pruženia. Vzadu je centrálne uložený tlmič so 104 mm dráhou pruženia. CBR250R sa spolieha na 17-palcové kolesá z veľkého motocykla, kde predná pneu má rozmer 110/70 a zadná 140/70. O brzdenie sa postará kotúč s priemerom 296 mm vpredu a tak isto kotúč s priemerom 220 mm vzadu. Za príplatok je možné si dokúpiť aj kombinovaný ABS systém.

Honda CBR250R

Motor: 249,4 ccm, 4 ventily, DOHC, R1
Výkon: 26,4 k pri 8 500 ot./min.
Krút. moment: 22,9 Nm pri 7 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 030 x 709 x 1 127 mm
Rám: jednoduchý chrbticový, pozváraný z oceľ. profilov
Hmotnosť: 162 / 166 kg (ABS)
Rázvor: 1 369 mm
Výška sedla: 784 mm
Objem pal. nádrže: 13 l
Pneu: vpredu: 110/70-17, vzadu: 140/70-17

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 3/2011 Janka

Mestský surfer

3 komentáre

1 komentár

  1. Dragon

    10. apríla 2011 at 19:11

    🙂 🙂 🙂 Nenormálne obratné a živé na svoj objem 👍

  2. AIR

    10. apríla 2011 at 20:24

    Pre zaciatocnika super masinka na naucenie sa a za velmi prijatelny peniaz 👍 👍 👍

  3. Frank

    11. apríla 2011 at 6:14

    Veľmi podarená motorečka 🙂 😀 😀 😀 Keby som teraz začínal, tak by to bolo číslo 1 🙂 👍 👍 👍

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri