Connect with us

Testy a recenzie

Nenápadne, ale sebavedome – Benelli ZenZero 350

Publikovaný

on

ZenZero 350 je novinkou v oblasti skútrov strednej triedy, kde doposiaľ do dominancie iných značiek sa táto novinka pomaly, a hlavne opatrne nabúrava. Ale zato sebavedome. Skúter je to pekný, vzbudzuje dôveru, dáva vám nemravné návrhy na prekračovanie rýchlosti a drzými tvarmi si hľadá cestu do uzavretej komunity. A cena tá šokne každého – 3 590 Eur.

Super cena – za čo teda?
Lahodí oku a technické informácie lákajú ešte viac. Výrobca udáva, že ZenZero má mimoriadne dobrý a tuhý oceľový kolískový rám a za jeho pevnosť dajú krk. Predné koleso 16“, zadné 15“, to už sú hodnoty veľkoobjemového skútra. Obojstranne ukotvené zadné koleso podporujú dva masívne kombinované – mechanicky nastavovateľné tlmiče (nastaviteľné len predpätie), kotúčové brzdy (2 x 256 mm) vpredu aj vzadu brzdia 12-lúčové hliníkové ráfy. Dva stojany, hlavný i bočný, sú v základnej výbave a v základe je aj pevné madlo pre spolujazdca. Veľkým plusom sú spolujazdcove oceľové výklopné stúpačky priam s dotykovým zatváraním.

Dizajn – viac ako dobrý
Najviac zaujme biela perleťová bezpríplatková farba a krásne číre predné svetelné „okane“ v športovom tvare. Lámané sklo predných i zadných integrovaných smeroviek by vás navádzalo na LED diódy, ale je to očný klam, sú tam oranžové žiarovky. Zato zadné obrysové a brzdové svetlo je v štýle LED a všetky sú veľmi pekne zapracované do kapoty skútra v športovom štýle a so skutočne pekným dielenským spracovaním. Lacnovka je ale prístrojový panel, ktorý síce ukazuje aj vonkajšiu teplotu, ale na tak, zvonku pekne uprataný stroj, pôsobí až príliš lacno, vrátane ovládačov na riadidlách. Zato nízkoprofilové taiwanské pneumatiky Duro Racing, evokujú k športovej jazde názvom, tvarom aj vzorom behúňa a podtrhnuté sú športovými, skutočne peknými diskami. Pochvalu má aj pravá konzola zadného kolesa, kde sa nejedná o kus hranatého odrezaného plechu, ale pekne odliatu hliníkovú masu v rovnakom eloxe ako je kryt koncovky výfuku, predných teleskopov a oboch ráfov kolies.

Motor je vynikajúci
Možno sa zdá, že 21 koní je málo, ale pre potreby v takto nastavenom skútri je primeraný. Štvortaktná hlava, dvojventilová jednotka s jedným vačkovým hriadeľom dosahujú krútiaci moment 23,7 Nm pri 6 000 ot. V praxi to znamená, že motor má sily aj na mimomestské ďaleké výjazdy so srdečným prejazdom po diaľnici. Dobre nastavený variátor zaberá okamžite plnou silou a štart z križovatky je v záplave áut dominantný. Stále vyhrávam nad premávkou a ZenZero krásne drží krok s premávkou aj mimo mesta. Navyše, vďaka rozmerom je aj pre oči motorizovaného okolia rovnocenným partnerom, a tak sa mimo obce nemotám na kraji, ale v strede svojho pruhu. Diaľničná 130-tka trvá trochu dlhšie, ale tachometer sa cez ňu prehupne až niekde do čísla 137 km/h. Motor má cca 600 km, a tak viem, že tu jeho rýchlosť končí, pretože zábeh už je za nami. Vstrekovanie zabezpečuje bezproblémový štart motora s ihneď hladkým priebehom práce motora i za studena.

Pánska jazda s „vetrom“ vo vlasoch
Pred jazdou treba nohou prekročiť dosť vysoký tunel, ktorý ukrýva kľúčom odomykateľnú nádrž. Nič náročné, ale pokiaľ skúter stojí na hlavnom stojane, musím stáť, aby som ho postavil na obe kolesá. Sedadlo jazdca je dosť vysoko a nohami sa dotýkam zeme tak na pol chodidla. Skúter má vysokú svetlosť (160 mm) a vďaka veľkým kolesám sa nebojí ani väčších jám, rozbitého asfaltu, či slabšieho terénu. Ovládateľnosť skútra je úplne vynikajúca, tak v pomalých, ako i v rýchlych pasážach. ZenZero je navoditeľné podľa mojich predstáv a dobre pracujú i obe brzdy. Jediná nevýhoda je, že pre tak silný motor nie je dobre odvedený vietor od jazdca. Po hrudník áno, ale smerom hore je tlak od 90 km/h citeľný a so zvyšujúcou sa rýchlosťou, cca pri 120 – 130 km/h, neznesiteľný. Toto bude v každom prípade vyžadovať predný štít, aj keď ho tam majiteľ nalepí kanagonom. ZenZero vám dovolí vziať so sebou spolujazdca, ale ten facky od vetra dostane ešte väčšie. Okrem vetra ale bude mať spolujazdec kráľovské pohodlie, a to i pri nastupovaní a vystupovaní. Podvozok je nastavený skôr tvrdšie ako mäkšie, je to kompromis medzi mestom a vidiekom, lepšie by som si ho nenastavil ani sám. Brzdy patria do ostrejšej kategórie, ale dajú sa dávkovať podľa potrieb s celkom presným efektom.

Najlacnejší nováčik v triede
3 590 Eur? Takže nováčik a ešte aj najlacnejší. V ponuke je japonská, alebo talianska alternatíva skútra v strednej objemovej triede. Nehovorím, že sa konkurencia položí, ale cena je fakt dobrá. Spracovanie skútra je na nadštandardnej úrovni a pri fotografovaní na žilinských námestiach skúter upútaval pozornosť okolia, čo svedčí o jeho dizajnovej atraktivite.
Dobre navolená farba ale nestačí, to, čo dominuje, sú línie skútra, ktoré sú skutočne moderné. Pod sedadlo vojde menší nákup a aj 2 prilby, skrinka pred kolenami neexistuje. Je tu len malá prepážka na odloženie neviem čoho, lebo všetko čo by som tu odložil, by som sa asi za jazdy obával, že to stratím. Kľúč otvára nádrž, sedadlo s osvetlením batožinového priestoru a zvyšok povinností. Úsmevné je, ako vyskočí kryt hrdla nádrže. Ten mi vyskakoval pravidelne, kým som sa nenaučil ktorým smerom kľúč otvára sedadlo a ktorým nádrž. Prístrojová doska je v noci príjemne podsvietená a údaje sa dajú za každého počasia prehľadne čítať. Plusom je, že pojme celkom 190 kg posádky a batožiny dohromady, a to už je turistický potenciál. A ešte jedna vychytávka, ktorá práve myslí aj na ďalšie výlety. Tam, kde má byť skrinka je zásuvka na 12 V, a to sa cení, lebo takáto vec v základe chýba u väčšiny cestovných motoriek.

Benelli ZenZero 350

Cena: 3 590 Eur
Motor: 313 ccm, 4T jednovalec, Euro 3
Výkon: 21 k pri 7 000 ot./min.
Rozmery (D x Š x V): 2 174 x 760 x 1 205 mm
Hmotnosť / cel. hmotnosť / nádrž: 170 / 370 kg / 13,5 litrov
Max. nameraná rýchlosť: 137 km/h
Pneu: vpredu:120/70-16, vzadu: 140/70-15

Skúter na test zapožičal: GVP MOTO s.r.o. Komárno

Text a foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7 – 8/2012 Janka

Nenápadne, ale sebavedome – Benelli ZenZero 350

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri