Connect with us

Testy a recenzie

Výzva na súboj s terénom – Test Yamaha XT1200Z World Crosser Premium

Publikovaný

on

Super Ténéré v novom dizajne
V treťom roku svojej existencie veľká tenerečka dostáva balík výbavy, ktorý ju posúva na inú úroveň a jej rádius využitia zrazu naberá iný rozmer. A nie len rozmer, ale i upravený názov s podtitulkom: World Crosser Premium. V reály to znamená, že Yamaha fabricky doladila tento stroj, povedzme to presne: na dobrodružnejšiu úroveň, ktorá má zabezpečiť nielen dizajnom, ale aj praktickosťou motocykla, väčšiu odolnosť na skutočne dobrodružných výpravách. Je tam toho naozaj dosť a ak túžite mať World Crosser Premium v garáži, tak čítajte ďalej.

Zmeny – to sú aj polepy a karbón
A je ich tam neskutočne a všade, kde sa len pozriete. Na ráfoch kolies, nádrži, prednom štíte, bočných kapotách, chráničoch motora, kryte výfukovej koncovky, kardane, chráničoch predných tlmičov… Dizajnovo motocykel vyzerá agresívnejšie a v porovnaní so štandardným modelom dostávate pocit, že stojíte pred novým, prinajmenšom inovovaným motocyklom. Čierne kufre spoločne s čiernym krytom zvodov v kombinácii s karbónovými polepmi a čiernymi mriežkami na kapotách sú výplodom precízneho ladenia farieb zakomponovaného do dizajnu stroja. Týmto sa vskutku podarilo model World Crosser od klasickej Ténéré citeľne odlíšiť.

Praktické a potrebné pre dobrodružstvo
Kryty kardanu, motora, kapôt, predného blatníka, protišmykový tank grip na bokoch nádrže v oblasti kolien, širšie stúpačky a prídavné svetlomety – toto sú výrazné doplnky smerujúce k lepšej ochrane a obsluhe stroja. Zvlášť gripy na nádrži majú protišmykový charakter a jazdu v teréne v stúpačkách som absolvoval s ďaleko lepším pocitom istoty ako bez nich. Nohavice sa proste do nich zahryznú a stabilizujú jazdca v krízových, ale i bežných situáciách. Okrem toho je ďaleko príjemnejšie opierať boky kolien o gripy ako o samotnú nádrž. Širšie stúpačky mi dodávajú pocit plošín a čižmy sa mi do nich skoro priklincovali. Potom sú tu prídavné svetlomety, ktoré na jednej strane zviditeľnia motocykel na ceste cez deň, a naopak, zvýraznia osvetlenie vozovky v noci. Ich súčasťou je samostatný spínač na riadidlách. Kryt kardanu chráni toto ústrojenstvo hlavne zo spodnej časti a má za úlohu chrániť kardan i pred odletujúcimi kameňmi od predného kolesa. Zároveň disponuje rebrovaním, aby zbytočné nečistoty – hlina, drobné kamene prepadli dolu a nevibrovali medzi krytom a kardanom.

Najvážnejšie úpravy
Pozrite si kolesá – súčasťou tohto stroja je nefalšované enduro obutie Metzeler Karoo, ktoré tenerečku vyzýva na súboj s terénom. Aby bol ofroadovo-športovový look nastrelený úplne dokonale, koncovka výfukového potrubia bola nahradená za Akrapovič, vyrábaný presne pre Ténéré. Takže zvuk motorky je razom iný a povaha motorky, hlavne vďaka obutiu a ochranným prvkom, sa opäť mení. Ale pozor, mení sa aj cena, pričom, model Premium, vrátane spomínaného príslušenstva, stojí 16 940 Eur, ale za pneumatiky Metzeler Karoo treba ešte doplatok 250 Eur. Finálna cena je teda 17 190 Eur. Za túto ceny máte pod zadkom motorku, ktorá bude funkčná na väčšie dobrodružstvo ako bežná verzia. Samozrejme, taký Peťo Šiška, ktorý sa aktuálne nachádza na motorke v centrálnej Ázii na svojej 17 000 km ceste, by potreboval ďalších X úprav, ale to neznamená, že by takáto štreka Áziou bola nesplniteľná pre World Crosser.

Aká je jazda na štupľoch v teréne?
Metzeler Karoo je čisto offroadová pneumatika určená i do púštnej rally. Zároveň si ale zachováva prvky trakcie potrebné pre jazdu na asfalte. Výrobca garantuje dlhý kilometrový výkon a stabilitu pri zatáčaní. Jazda na nich s motorkou vážiacou 261 kg vyžaduje určitý zvyk a pochopenia ako štuple pracujú. Pokiaľ som jazdil na šotoline, tráve, hline, proste v teréne, zvyknete si na Karoo okamžite. Pneumatika vás podrží i v kritických chvíľach a pre lepší zážitok z jazdy je potrebné si vypnúť trakčnú kontrolu. Navyše je v teréne doma, a dokonca pneumatikám nevadí ani váha motocykla. Aký terén ale navolíte treba zvážiť, lebo váhu motorky neoklamete, aj keď to gumám nevadí. Na gumy sa v teréne spoľahnite a kľudne im môžete dať na frak aj rýchlejšou, či ostrou offroadovou jazdou.

So štupľami na asfalte
Do každého terénu sa musíte presunúť po asfalte alebo ak chcete ušetriť pneumatiky, tak vezte motorku na vozíku. Asfalt je pre Ténéré hračkou, ale s pneumatikou Karoo treba potrebný návyk. Aj keď sú štuple s väčšími plochami pre asfalt, predsa sú to štuple. Motocykel pri preklápaní v zákrutách ťahá za svoj koniec a prechod pneumatiky zo stredových štupľov na bočné je poznačený „mikrohúpnutím“ stroja. Podobné je i správanie sa pneumatiky pri prejazde vyjazdenými koľajami na ceste. Patent na jazdu po asfalte je ale jednoduchý, motorku treba mať stále pod plynom, aby štuple boli stále v zábere. Motocykel naberie sebavedomie a zákruty sú razom príjemnejšie. Nezabúdajte ale na rýchlostný – ZNÍŽENÝ limit pneumatiky výrobcom, ktorý síce udáva maximálku 170 km/h, ale mne sa to zdá moc. Aj váha stroja ma ubezpečila, že rýchlosť cca 150 km/h je viac ako rozumná, alebo proste dodržiavajte povolenú maximálku a je všetko OK.

Prečo je Ténéré dobrá…
Ténéré od začiatku disponuje modernými elektronickými prvkami, akými sú dva módy mapy riadenia motora (športová a turistická), trojstupňová trakčná kontrola YCC-T, inteligentný brzdný systém s ABS, ktorý funguje duálne (predná i zadná brzda spolu). Motor disponuje výkonom 110 k, pričom práve on zaobstaráva znížené ťažisko stroja smerujúce k lepšej manévrovateľnosti za jazdy i na parkovisku. Jej kartou je vynikajúce zakrytie a pohodlie posádky, pričom ani objemnejšia posádka nebude nadávať na nedostatok miesta. Charakter motora odpúšťa aj najhlúpejšie chyby jazdca pri radení či zrýchľovaní. Motor je flexibilný s dlhými stupňami a nič sa nestane, keď máte zaradené za 4 tam, kde mala byť šestka a naopak. Polomer zákruty vyreže predná 19“ pneu trochu väčší, ale veľkým plusom je klasický výplet ráfov, pričom v ráfe je bezdušová pneumatika. Jej nosnosť je skutočne turistická a nehanbí sa niesť plne naloženú posádku aj s batožinou. Podvozok je nastaviteľný vpredu i vzadu a ani pri plnej záťaži nemáte pocit nezvládnuteľného, či zle obsluhujúceho sa stroja. Je nenáročná na ovládanie na diaľnici i v horských pasoch a je neúnavná, a ako jazdec budete mať na nej veľmi dlhý kilometrový výkon. Pri vyšších rýchlostiach (+ 150 km/h) na diaľnici spolujazdcova prilba bude trpieť turbulenciami, chce to len deflektor predného štítu. A nakoniec spotreba, tá na dlhých výjazdoch ostane na priemere 5,3 l/100 km, ale dokonca môžete ísť i za menej a na diaľnici skoro o liter viac. Ale dobré tak, či tak.

Technické parametre

Cena 17 190 Eur
Motor: 1 199 ccm, radový 2-valec, DOHC, 8 ventilov
Max. výkon: 110 k pri 7 250 ot./min.
Krútiaci moment: 114 Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rám: priehradový, pozváraný z oceľových rúrok
Prevádzková hmotnosť: 261 kg
Výška sedla: 845 – 870 mm
Objem palivovej nádrže: 23 l
Pneu: vpredu:110/80-19, vzadu: 150/70 – 17

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V., CZ

Text: Vlado Brniak, foto: autor a M. Tamáši

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7 – 8/2012 Janka

Výzva na súboj s terénom – Test Yamaha XT1200Z World Crosser Premium

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri