Super Ténéré v novom dizajne V treťom roku svojej existencie veľká tenerečka dostáva balík výbavy, ktorý ju posúva na inú úroveň a jej rádius využitia zrazu naberá iný rozmer. A nie len rozmer, ale i upravený názov s podtitulkom: World Crosser Premium. V reály to znamená, že Yamaha fabricky doladila tento stroj, povedzme to presne: na dobrodružnejšiu úroveň, ktorá má zabezpečiť nielen dizajnom, ale aj praktickosťou motocykla, väčšiu odolnosť na skutočne dobrodružných výpravách. Je tam toho naozaj dosť a ak túžite mať World Crosser Premium v garáži, tak čítajte ďalej.
Zmeny – to sú aj polepy a karbón A je ich tam neskutočne a všade, kde sa len pozriete. Na ráfoch kolies, nádrži, prednom štíte, bočných kapotách, chráničoch motora, kryte výfukovej koncovky, kardane, chráničoch predných tlmičov… Dizajnovo motocykel vyzerá agresívnejšie a v porovnaní so štandardným modelom dostávate pocit, že stojíte pred novým, prinajmenšom inovovaným motocyklom. Čierne kufre spoločne s čiernym krytom zvodov v kombinácii s karbónovými polepmi a čiernymi mriežkami na kapotách sú výplodom precízneho ladenia farieb zakomponovaného do dizajnu stroja. Týmto sa vskutku podarilo model World Crosser od klasickej Ténéré citeľne odlíšiť.
Praktické a potrebné pre dobrodružstvo Kryty kardanu, motora, kapôt, predného blatníka, protišmykový tank grip na bokoch nádrže v oblasti kolien, širšie stúpačky a prídavné svetlomety – toto sú výrazné doplnky smerujúce k lepšej ochrane a obsluhe stroja. Zvlášť gripy na nádrži majú protišmykový charakter a jazdu v teréne v stúpačkách som absolvoval s ďaleko lepším pocitom istoty ako bez nich. Nohavice sa proste do nich zahryznú a stabilizujú jazdca v krízových, ale i bežných situáciách. Okrem toho je ďaleko príjemnejšie opierať boky kolien o gripy ako o samotnú nádrž. Širšie stúpačky mi dodávajú pocit plošín a čižmy sa mi do nich skoro priklincovali. Potom sú tu prídavné svetlomety, ktoré na jednej strane zviditeľnia motocykel na ceste cez deň, a naopak, zvýraznia osvetlenie vozovky v noci. Ich súčasťou je samostatný spínač na riadidlách. Kryt kardanu chráni toto ústrojenstvo hlavne zo spodnej časti a má za úlohu chrániť kardan i pred odletujúcimi kameňmi od predného kolesa. Zároveň disponuje rebrovaním, aby zbytočné nečistoty – hlina, drobné kamene prepadli dolu a nevibrovali medzi krytom a kardanom.
Najvážnejšie úpravy Pozrite si kolesá – súčasťou tohto stroja je nefalšované enduro obutie Metzeler Karoo, ktoré tenerečku vyzýva na súboj s terénom. Aby bol ofroadovo-športovový look nastrelený úplne dokonale, koncovka výfukového potrubia bola nahradená za Akrapovič, vyrábaný presne pre Ténéré. Takže zvuk motorky je razom iný a povaha motorky, hlavne vďaka obutiu a ochranným prvkom, sa opäť mení. Ale pozor, mení sa aj cena, pričom, model Premium, vrátane spomínaného príslušenstva, stojí 16 940 Eur, ale za pneumatiky Metzeler Karoo treba ešte doplatok 250 Eur. Finálna cena je teda 17 190 Eur. Za túto ceny máte pod zadkom motorku, ktorá bude funkčná na väčšie dobrodružstvo ako bežná verzia. Samozrejme, taký Peťo Šiška, ktorý sa aktuálne nachádza na motorke v centrálnej Ázii na svojej 17 000 km ceste, by potreboval ďalších X úprav, ale to neznamená, že by takáto štreka Áziou bola nesplniteľná pre World Crosser.
Aká je jazda na štupľoch v teréne? Metzeler Karoo je čisto offroadová pneumatika určená i do púštnej rally. Zároveň si ale zachováva prvky trakcie potrebné pre jazdu na asfalte. Výrobca garantuje dlhý kilometrový výkon a stabilitu pri zatáčaní. Jazda na nich s motorkou vážiacou 261 kg vyžaduje určitý zvyk a pochopenia ako štuple pracujú. Pokiaľ som jazdil na šotoline, tráve, hline, proste v teréne, zvyknete si na Karoo okamžite. Pneumatika vás podrží i v kritických chvíľach a pre lepší zážitok z jazdy je potrebné si vypnúť trakčnú kontrolu. Navyše je v teréne doma, a dokonca pneumatikám nevadí ani váha motocykla. Aký terén ale navolíte treba zvážiť, lebo váhu motorky neoklamete, aj keď to gumám nevadí. Na gumy sa v teréne spoľahnite a kľudne im môžete dať na frak aj rýchlejšou, či ostrou offroadovou jazdou.
So štupľami na asfalte Do každého terénu sa musíte presunúť po asfalte alebo ak chcete ušetriť pneumatiky, tak vezte motorku na vozíku. Asfalt je pre Ténéré hračkou, ale s pneumatikou Karoo treba potrebný návyk. Aj keď sú štuple s väčšími plochami pre asfalt, predsa sú to štuple. Motocykel pri preklápaní v zákrutách ťahá za svoj koniec a prechod pneumatiky zo stredových štupľov na bočné je poznačený „mikrohúpnutím“ stroja. Podobné je i správanie sa pneumatiky pri prejazde vyjazdenými koľajami na ceste. Patent na jazdu po asfalte je ale jednoduchý, motorku treba mať stále pod plynom, aby štuple boli stále v zábere. Motocykel naberie sebavedomie a zákruty sú razom príjemnejšie. Nezabúdajte ale na rýchlostný – ZNÍŽENÝ limit pneumatiky výrobcom, ktorý síce udáva maximálku 170 km/h, ale mne sa to zdá moc. Aj váha stroja ma ubezpečila, že rýchlosť cca 150 km/h je viac ako rozumná, alebo proste dodržiavajte povolenú maximálku a je všetko OK.
Prečo je Ténéré dobrá… Ténéré od začiatku disponuje modernými elektronickými prvkami, akými sú dva módy mapy riadenia motora (športová a turistická), trojstupňová trakčná kontrola YCC-T, inteligentný brzdný systém s ABS, ktorý funguje duálne (predná i zadná brzda spolu). Motor disponuje výkonom 110 k, pričom práve on zaobstaráva znížené ťažisko stroja smerujúce k lepšej manévrovateľnosti za jazdy i na parkovisku. Jej kartou je vynikajúce zakrytie a pohodlie posádky, pričom ani objemnejšia posádka nebude nadávať na nedostatok miesta. Charakter motora odpúšťa aj najhlúpejšie chyby jazdca pri radení či zrýchľovaní. Motor je flexibilný s dlhými stupňami a nič sa nestane, keď máte zaradené za 4 tam, kde mala byť šestka a naopak. Polomer zákruty vyreže predná 19“ pneu trochu väčší, ale veľkým plusom je klasický výplet ráfov, pričom v ráfe je bezdušová pneumatika. Jej nosnosť je skutočne turistická a nehanbí sa niesť plne naloženú posádku aj s batožinou. Podvozok je nastaviteľný vpredu i vzadu a ani pri plnej záťaži nemáte pocit nezvládnuteľného, či zle obsluhujúceho sa stroja. Je nenáročná na ovládanie na diaľnici i v horských pasoch a je neúnavná, a ako jazdec budete mať na nej veľmi dlhý kilometrový výkon. Pri vyšších rýchlostiach (+ 150 km/h) na diaľnici spolujazdcova prilba bude trpieť turbulenciami, chce to len deflektor predného štítu. A nakoniec spotreba, tá na dlhých výjazdoch ostane na priemere 5,3 l/100 km, ale dokonca môžete ísť i za menej a na diaľnici skoro o liter viac. Ale dobré tak, či tak.
Technické parametre
Cena 17 190 Eur
Motor: 1 199 ccm, radový 2-valec, DOHC, 8 ventilov
Max. výkon: 110 k pri 7 250 ot./min.
Krútiaci moment: 114 Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rám: priehradový, pozváraný z oceľových rúrok
Prevádzková hmotnosť: 261 kg
Výška sedla: 845 – 870 mm
Objem palivovej nádrže: 23 l
Pneu: vpredu:110/80-19, vzadu: 150/70 – 17
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V., CZ
Text: Vlado Brniak, foto: autor a M. Tamáši
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7 – 8/2012
Janka
Výzva na súboj s terénom – Test Yamaha XT1200Z World Crosser Premium
Tieto kapoty sú nespoznateľné oproti pôvodným
Pridaný (tmavý) hliníkový kryt má na starosti ochranu zvodov
Prídavné svetlomety majú samostatný spínač na riadidlách
Karbónový kryt okrem estetickej úlohy účinne ochráni klzáky predných teleskopov
Gripy na nádrži stabilizujú jazdca pri jazde v stúpačkách
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.