Connect with us

Testy a recenzie

Noví hráči – Porovnávací test Ducati Multistrada 1200 S vs. Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Publikovaný

on

Ak na motocyklovom trhu hľadáte kategóriu, ktorá prešla v poslednom období najdynamickejším vývojom, tak to prekvapivo nebudú superšporty, ale niečo úplne iné. Veľké cestné endurá ešte pred nedávnom patrili medzi kategórie, kde čas ubiehal akosi pomalšie a nikto neočakával každoročné záplavy noviniek a inovácii. Líder v tejto kategórii, BMW R 1200 GS nasadil latku kvality poriadne vysoko a občasná konkurencia sa snažila aspoň priblížiť k neohrozenému kráľovi. Časy sa však menia a bavorák zrazu nie je na vrchole sám a nová konkurencia tvrdo útočí na dominantné postavenie BMW. Nám sa podarilo proti sebe postaviť dvojicu, ktorá má k tomu možno najbližšie – Ducati 1200 S Multistrada a Yamaha XT1200Z Super Ténéré.

Oba modely sú minuloročné novinky a poriadne rozvírili hladiny v triede veľkých cestných endúr. Každý z týchto motocyklov prináša svoj vlastný recept na úspech, no oba spĺňajú požiadavky kladené na všestranných diaľkových turistov.

Ducati Multistrada – superšport v rúchu cestovateľa
Pohľad na cestné endurá sa po minulom roku zmenil a môže za to práve tento motocykel, ktorý ponúkol úplne nový pohľad na tento koncept. Výkonné srdce dvojvalcového superbiku sa ocitlo v podvozku všestranného turistu. To je však len časť inovácii, ktoré tento motocykel prináša. Spolu so športovým motorom prichádza aj moderná elektronika, ktorá v tejto kategórii doteraz rovnako chýbala. Meniteľné výkonové krivky, trakčná kontrola alebo nastavenie pruženia, to všetko má na starosti všemocná elektronika. Aj vďaka tomu sa 150-koňový dvojvalec dokáže prirodzene pohybovať v čisto turistickom prostredí, ľahký terén nevynímajúc. Podvozok rovnako ponúka parametre, ktoré do sveta cestných endúr prinášajú niečo nové. Svojou geometriou a ochotou zatáčať podvozok Multistrady pripomína skôr obratné supermoto ako pohodlného turistu, no napriek tomu stále máte pod sebou pohodlného turistu, ktorého si užijete na dovolenkovej turistike. Testovaná verzia „S“ je naviac vybavená elektronickým systémom nastavenia pruženia Öhlins, ktorý vám dovolí nastaviť predpätie aj útlm na oboch koncoch motorky.

Yamaha XT1200Z Super Ténéré – návrat ku koreňom
Yamaha patrí medzi priekopníkov v kategórii veľkých cestných endúr a prvé modely rady XTZ sa objavili už koncom 80-tych rokov. Yamaha vlastne ako prvá využila popularitu dakarskej rally a ponúkala civilné modely odvodené od pretekárskych špeciálov. V tomto období vzniklo aj označenie Ténéré, ktoré je rovnako úzko späté s dakarským dobrodružstvom. Koncom 90-tych rokov však výroba skončila a toto hluché obdobie trvalo prakticky 10 rokov, kým sa opäť objavil model XT660Z Ténéré a minulý rok pribudol veľký dvojvalec Super Ténéré. Yamaha sa tak svojím spôsobom vracia do triedy, kde kedysi žala najväčšie úspechy. Nový model XT1200Z už na prvý pohľad nadväzuje na svojich predchodcov, no samozrejme nechýba najmodernejšia technika. Radový dvojvalec o objeme 1 199 ccm disponuje vysoko kultivovaným výkonom 110 k a mimoriadne plochá krivka krútiaceho momentu vrcholí na hodnote 114 Nm 6 000 ot./min. Ani v tomto prípade nechýba najmodernejšia elektronika v podobe meniteľných výkonových kriviek a trakčnej kontroly, aj keď tento systém neponúka toľko možností ako v prípade Ducati. Na druhej strane Yamaha je vybavená najmodernejším, elektronicky ovládaným protiblokovacím systémom ABS, ktorý ponúka veľmi plynulý nástup ABS a tradičné „pulzovanie“ v páčke prakticky nepocítite. Konštrukcia podvozku je namierená skôr na tradičné využitie v tejto triede a namiesto šúchania stúpačiek cestou na vrchol horského sedla si skôr užijete maximálny komfort veľkého endura. Plusom, ktorý ocenia najmä diaľkoví turisti, je prítomnosť bezúdržbového kardanového hriadeľa.

Režim turistika
Ak je vašim hlavným cieľom hltanie kilometrov a po celodennom jazdení jednoducho postavíte stan na prvej lúke za mestom, tak ste na správnom mieste a v oboch prípadoch máte pred sebou vhodných adeptov diaľkovej turistiky. Ducati už na prvý pohľad pôsobí uhladenejším dojmom športovo orientovaného turistu a imidž „drsňáka“ vďačne prenecháva Yamahe. Multistrada je však pripravená excelovať v rôznom prostredí. Pohodlie je na veľmi dobrej úrovni. Vzpriamený posed a prekvapivo široké riadidlá zabezpečujú komfort, ktorý od veľkého cestného endura očakávate. Potom je na rade elektronika, ktorá dokáže preprogramovať 150-koňového športovca na diaľkového turistu. V režime „Touring“ sa maximálny výkon dvojvalca síce nemení, no jeho nástup je jemnejší ako v režime „Sport“, napriek tomu je to motor, ktorý vás ľahko zláka k jazde, ktorá sa dá opísať ako veľmi rýchla turistika a hľadáte spôsoby ako sa vyhnúť diaľnici a poriadne si to užiť. Motor v sebe nezaprie športový rodokmeň a pod 3 000 otáčok nie je tak ochotný ako Yamaha, no všetko vám bohato vynahradí vo vyšších otáčkach. Spotreba na hranici 6 litrov je ľahko dosiahnuteľná.
Yamaha Super Ténéré sa v oveľa väčšej miere nechala inšpirovať tradičným konceptom veľkého cestného endura a na prvý pohľad je to väčšia a robustnejšia motorka ako Ducati. Komfort je naozaj vynikajúci. Do širokého a pohodlného sedla si sadáte ako do kresla. Čelný štít vás spoľahlivo chráni pri diaľničnej 130-ke a užívate si cestu. Na zdolávanie nekonečných kilometrov je Yamaha ako stvorená. V rovnakom duchu sa správa aj motor, ktorý taktiež ponúka výkonový režim „Touring“. Priebeh výkonu je neuveriteľne hladký a nárast výkonu plynulý od najnižších otáčok. K tomu treba pripočítať ohromnú pružnosť dvojvalca, ktorý akoby ani nepotreboval radiť a na 6-ke plynulo zrýchľuje už od najnižších otáčok. Srdce turistu poteší aj spotreba, ktorá pri normálnom tempe nemá problém držať sa hlboko pod 6 litrov.

Režim šport
Kufre a náklad idú dolu a na rad prichádza brúsenie stúpačiek. Moderné cestné enduro dokáže byť nielen pohodlným cestovateľom, ale aj rýchlym športovcom, no a ak existuje nový štandard v tomto prostredí, tak to musí byť Ducati Multistrada, ktorá prináša do tejto triedy niečo úplne nové. Výkonový režim „Sport“ uvoľňuje všetok športový potenciál motora a každé otočenie plynovou rukoväťou prináša odozvu, za ktorú by sa nemusel hanbiť litrový superšport. Nakoniec 150 k pri 9 250 ot. hovorí samo za seba. Trakčná kontrola vám pomáha držať veci pod kontrolou a okrem straty trakcie zabraňuje prednému kolesu odlepiť sa od zeme. Motor je len časť úspechu Multistrady, podvozok je rovnako vizitkou nadupaného športovca. Hravé ovládanie, ktoré má na svedomí ostrý sklon prednej vidlice a široké riadidlá je porovnateľné skôr so supermotom ako pohodovým turistom. Tvrdý podvozok vyšperkovaný najkvalitnejšími komponentmi drží motorku pevne na ceste. Brzdy sú už tradične silnou stránkou motocyklov Ducati a Multistrada nie je výnimkou, no pri vyložene agresívnej jazde sa mi pár krát stalo, že zasiahlo ABS, ktoré rázom predĺžilo brzdnú dráhu o pár metrov. Tip pre pokročilých užívateľov: vypnite trakčnú kontrolu spolu s ABS v športovom režime.
Yamaha Super Ténéré možno na prvý pohľad nepôsobí pohľadom agresívneho športovca, ale prvý pohľad niekedy dokáže klamať. Za relatívne veľkými rozmermi Yamahy sa ukrýva ľahko ovládateľný motocykel, ktorý sa nebráni športovému tempu. Obratnosťou a tuhosťou sa Ducati nevyrovná a môže za to o máličko dlhší rázvor a veľké 19-palcové koleso vpredu, no aj tak dokáže byť dostatočne rýchlym a zábavným športovcom. Príjemným prekvapením bol kardanový hriadeľ, ktorý napriek svojej jednoduchej vizáži vôbec neovplyvňoval jazdné vlastnosti motocykla pri agresívnom používaní. Motor v režime „Sport“ neprináša radikálnu zmenu v porovnaní s turistickou výkonovou krivkou. Otáčky síce narastajú rýchlejšie, no výkonová krivka je stále plochá a nie je potrebné naháňať maximálne otáčky. Skôr sa osvedčilo častým radením využívať mohutný záťah v stredných otáčkach. Udržať veci pod kontrolou vám aj tu pomáha trakčná kontrola, ktorá všetky náznaky nečakaných „výstrelkov“ eliminuje už v zárodku. Výborné brzdy ukážkovo spolupracujú s elektronickým ABS, ktoré naozaj veľmi citlivo zasahovalo do športovej zábavy. Aj tu však platilo, že oba systémy sa dajú vypnúť.

Režim mesto
Univerzálnosť a každodenné využitie je jednou z vlastností, ktoré radia cestné endurá na vrchol rebríčka všestranných motocyklov. Ducati Multistrada svoju všestrannosť potvrdzuje ďalším výkonovým režimom „Urban“, ktorý mení správanie motora. Hodnota maximálneho výkonu klesne na 100 k a motor citeľne zjemní svoj nástup. Stále to síce nie je hladkosť Yamahy, no správanie motora je kultivovanejšie. V meste určite plus, nakoľko si nemusíte pri každej príležitosti pomáhať spojkou pri pomalých presunoch a naopak plynulejšia akcelerácia vám netrhá motorku spod zadku. Vzpriamený posed a hravé ovládanie Multistrady sú vynikajúcou kombináciou do mesta a skúsený jazdec si to v sedle naplno užije. Relatívne nízko uložené sedlo (770 mm) znamená, že ani nízke postavy to nemajú ďaleko na zem.
Yamaha Super Ténéré je strojom, ktorý sa vám v meste bude určite páčiť. Neponúka síce žiadne špeciálne výkonové mapy ako Ducati, ale ani to nie je potrebné. Motor svojím priateľským charakterom presne zapadá do tohto prostredia. Pružnosť motora je naozaj úžasná a aj pomalé presuny zvláda na 2. – 3. prevodovom stupni bez trhavých pohybov, alebo neustáleho „masírovania“ spojky. Samotné rozmery Yamahy vzbudzujú rešpekt, no stačí pár metrov v sedle a ste presvedčení o opaku. Nie je to síce hravosť Multistrady, no ovládanie je aj tak ľahké. Výška sedla (845 mm) je stále prijateľná aj pre nižšie postavy.

Režim offroad
Schopnosť zdolávať terén je v prípade týchto motoriek veľmi relatívnym pojmom a jednoznačne prevláda orientácia na pevný asfalt. Evidentné je to najmä v prípade Ducati Multistrada, ktorá je vybavená 17 palcovými ráfmi kolies a viac-menej cestnými pneumatikami Pirelli Scorpion. Napriek tomu motor ponúka výkonový režim „Offroad“, ktorý má maximálny výkon rovnako obmedzený na 100 k a priebeh výkonovej krivky by mal byť „najmäkší“, aj keď v porovnaní s režimom „Urban“ nie je rozdiel tak citeľný. Najväčší problém v tomto prípade predstavuje samotné obutie, ktoré je určené maximálne na prašnú poľnú cestu. Na druhej strane je to tak trochu aj škoda, pretože ľahkým a rýchlym ovládaním má k skutočnému offroadu celkom blízko. Naopak Yamaha Super Ténéré vsádza na viac offroadový „look“, ktorý podtrhuje klasický výplet kolies alebo 19-palcová predná pneumatika. Príjemný motor je aj tu veľkým plusom a výkon je presne taký ako potrebujete, no samotná váha +260 kg aj napriek ľahkému ovládaniu znamená, že pod zadkom máte poriadny kus motorky a treba jej preukázať patričný rešpekt. Napriek tomu sa presunov v ľahkom teréne nemusíte obávať, podvozok v pohode absorbuje každú nerovnosť a nemusíte pri tom ani vstávať z pohodlného sedla.

Rozhodnutie
Dvojica testovaných modelov najlepšie ukazuje na pestrosť, ktorá v kategórii cestných endúr v súčasnosti vládne a každý z modelov exceluje v niečom inom. Aj preto sa nedá hovoriť o jednoznačnom víťazovi v tomto porovnaní, skôr záleží na jazdcovi a prostredí, v ktorom sa najviac pohybuje. Ak radi cestujete rýchlo, terénne vložky vám moc nehovoria a radšej si vychutnávate dokonalý asfalt alpských sediel, tak Ducati Multistrada je motocyklom, ktorý splní všetky vaše priania a možno aj viac.
Potom je druhá skupina diaľkových turistov, ktorým jazda po bežných cestách môže pripadať nudná a keď plánujú dovolenku, tak väčšinou majú pred sebou mapu Ázie alebo Afriky. Dobrodružstvo v tomto prípade nepredstavuje samotný zážitok z jazdy, ale dobrodružstvom je prostredie kam vás motorka bezpečne a spoľahlivo dovezie. Práve tu získava najviac bodov Yamaha Super Ténéré, ktorá je kedykoľvek pripravená pokoriť kontinenty.

Yamaha XTZ1200 Super Ténéré

Cena: 14 290 Eur
Motor: 1 199 ccm, DOHC, 8 ventilov, R2
Výkon: 110 k pri 7 250 ot./min.
Krútiaci moment: 114 Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 250 x 980 x 1 410 mm
Rám: priehradový pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 261 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 540 mm
Výška sedla: 845 – 870 mm
Objem palivovej nádrže: 23 l
Pneu: vpredu: 110/80-19, vzadu: 150/70 – 17

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V., CZ


Ducati Multistrada 1200 S Touring

Cena: 18 900 Eur
Motor: 1 198 ccm, 8 ventilov, V2, DOHC
Výkon: 150 k pri 9 250 ot./min.
Krút. moment: 118,7 Nm pri 7 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, ozubená reťaz
Rám: priestorový pozváraný z oceľových rúrok
Prevádzková hmotnosť: 217 kg
Rázvor: 1 530 mm
Výška sedla: 850 mm
Objem pal. nádrže: 20 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17

Motocykel na test zapožičal: Asfaltelast-S s.r.o., Banská Štiavnica


Text: M. Tamáši, foto: V. Brniak, Š. Hvizdák

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 5/2011 Janka

Noví hráči – Porovnávací test Ducati Multistrada 1200 S vs. Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri