Connect with us

Spravodajstvo

Pozvánka na okruh – Predstavenie Suzuki GSX-R1000 2012

Publikovaný

on

Modelová rada GSX-R patrí v očiach priaznivcov superšportov stále medzi najpopulárnejšie. Nakoniec pred viac ako 20-timi rokmi to bol práve motocykel s týmto označením, ktorý stál pri zrode moderného superšportu. Po minuloročnej inovácii modelov GSX-R600 a 750 prišiel teraz rad na najvýkonnejšiu 1000-ku, ktorá pred nadchádzajúcou sezónou prichádza s množstvom vylepšení a nižšou hmotnosťou.

Elektronické pomôcky
Elektronika sa pomaly stáva nutnosťou v triede superšportových motocyklov. Suzuki však zatiaľ odoláva „totálnej“ elektronickej revolúcii a neponúka elektronický systém trakčnej kontroly alebo elektronické ABS. Konštruktéri sa tak zamerali najmä na vylepšenie už existujúcej techniky. Jazdec má namiesto toho k dispozícii manuálne meniteľné výkonové krivky, vďaka čomu si môže prispôsobiť priebeh výkonu okamžite podľa potrieb. Pri výkone 185 k pri 12 500 otáčkach príde táto pomôcka rozhodne vhod, najmä ak podmienky nie sú práve ideálne.


Štvorvalec s novou technikou
Srdcom novej Suzuki naďalej zostáva osvedčený radový štvorvalec o objeme 999 ccm, no cieľom konštruktérov bolo priniesť lepšiu odozvu motora na pootočenie plynovej rukoväte v celom rozsahu otáčok. Novinkou sú ľahšie a odolnejšie kované piesty, ktoré napriek poklesu hmotnosti o takmer 11 % ponúkajú zvýšenú životnosť. Nové ventilačné otvory v tvare päťuholníka vo vnútri valcov znižujú tlak vzduchu vznikajúci pri pohybe piestov smerom nadol a pomáhajú zvýšiť výkon motora v stredných otáčkach. Zároveň sa podieľajú aj na poklese spotreby v priemere o 8 %. Zvýšený kompresný pomer pomáha zvýšiť výkon v nízkych a stredných otáčkach. Spolu so spaľovacou komorou bol optimalizovaný aj tvar vačkových hriadelí po vzore okruhového špeciálu zo seriálu MotoGP. Výkon pomáha zvýšiť aj nové výfukové potrubie, ktoré je ukončené len jednou koncovkou výfuku. Okrem toho nové potrubie má aj najväčší podiel na znížení hmotnosti celého motocykla. V súlade s novou koncovkou výfuku bola preprogramovaná aj riadiaca jednotka. Prakticky bezo zmien prechádza na nový model antihoppingová spojka, ktorá však v prípade Suzuki už niekoľko rokov patrí medzi najlepšie na trhu.

Vynikajúci podvozok
Jednou zo silných stránok tohto motocykla bol kvalitný podvozok a dobrou správou je, že sa na tomto tvrdení nič nemení ani pre rok 2012. Základom ostáva ľahký a tuhý dvojitý chrbticový rám pozváraný z hliníkových profilov, pričom kompaktný štvorvalec umožňuje udržať rázvor kolies na minimálnej úrovni, pričom predĺžená zadná kyvná vidlica pomáha udržiavať stabilitu motocykla neutrálnu aj pri vysokých rýchlostiach. Pruženie vzadu má na starosti plne nastaviteľný centrálne uložený tlmič. Nopak vpredu má jazdec k dispozícii vynikajúcu teleskopickú vidlicu typu upside down Showa BPF, ktorá je teraz o 7 mm kratšia a ponúka o 5 mm kratší zdvih. Nové nastavenie zodpovedá nižšej hmotnosti motocykla a presune ťažiska viacej smerom dopredu. Novinky nájdete na brzdnom systéme, keď Suzuki siahla, podobne ako v prípade svojich menších súrodencov rady GSX-R, po špičkových komponentoch Brembo Monobloc, ktoré sú zárukou vynikajúcich brzdných vlastností.

Dizajn verný predchodcovi
Posledná generácia tohto modelu ponúkla agresívny „hranatý“ dizajn, ktorý si našiel množstvo priaznivcov. Suzuki v tomto trende pokračuje aj u nového modelu. Predným partiám tak dominuje čelný svetlomet s nad sebou uloženými svetlami a dvojicou postranne uložených sacích otvorov. Prakticky kompletný dizajn zostal zachovaný a pribudli drobné kozmetické úpravy v podobe červených lemov na ráfoch kolies a zvýraznené logo GSX-R na bokoch kapotáže. Nový povrch sedla zabraňuje kĺzaniu jazdca v sedle počas prudkej akcelerácie alebo naopak brzdenia.

Suzuki GSX-R1000 2012

Motor: 999 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4
Výkon: 185 k pri 12 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 045 x 705 x 1 130 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hlin. profilov
Hmotnosť: 203 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 405 mm
Výška sedla: 810 mm
Objem pal. nádrže: 17,5 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 190/50 – 17


Text: Miro Tamáši, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 12/2011 Janka

Pozvánka na okruh – Predstavenie Suzuki GSX-R1000 2012

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri