Connect with us

Spravodajstvo

Prepnite na zelenú… Predstavenie prototypu OCC + Schneider Electric

Publikovaný

on

Predstavenie prototypu OCC + Schneider Electric

Prepnite na zelenú…

Hybridné automobily sú už súčasťou motoristického trhu a bolo len otázkou času, kedy sa objaví čosi prevratné aj v triede motocyklov. Ten čas nastal a my sme boli priamo pri predstavení unikátneho hybridného motocykla z dielne Orange Country Chopers.

Ak pod pojmom elektromotocykel očakávate čosi dizajnovo extrémne futuristické s množstvom karbónu a vyspelej elektroniky, tak ste na omyle. Nie však úplne, pretože z jednej tretiny sú vaše očakávania na mieste. Malá nápoveda: vo francúzskej firme Schneider Electric zadali výrobu pravého cruisera celosvetovo známym odborníkom z OCC. Trieda je teda jasná, v motocykli bije veľkoobjemový dvojvalcový V-twin S&S, kam len oko padne všade masívne chrómované súčiastky a komponenty. Línie viac než klasické na poriadny custom cruiser. Toto bola parketa OCC a v tomto smere nijako nesklamali. Zadávateľ projektu, firma Schneider Electric dodala do motocykla doteraz nevídanú porciu elektrických zariadení. Tými najzaujímavejšími sú dva striedavé elektromotory so súhrnným výkonom 96 koní a krútiacim momentom masívnych 300 Nm. Ak k tomu prirátame aj krútiaci moment V-twinu, vyjde nám šokujúca cifra 542 Nm (!!) v paralelnej hybridnej prevádzke. Maximálny možný výkon prenesený na vozovku sa pohybuje na rovnako zaujímavej hodnote 375 k. Líthium–iónové batérie s hmotnosťou 45 kg sú umiestnené v zadných kufroch a každý článok má svoj vlastný modul energetického manažmentu. Maximálny okamžitý prúd dosahuje rovnako zaujímavú hodnotu až 1 600 A. Bloková schéma pohonu teda vyzerá nasledovne: V-twin poháňa prvý z elektromotorov, ktorý dokáže pracovať aj ako generátor, resp. štartér. Za ním nasleduje elektronicky ovládaná spojka, ktorá roztáča daľšiu mechanickú zostavu druhého elektromotora s priamym náhonom zadného kolesa reťazou. Vtip je v tom, že v tejto konfigurácii je možné použiť všetky možné kombinácie pohonu. Ako prvé sa dá pohánať motocykel čisto len so spaľovacím motorom s tým, že sa jedným z elektromotorov dobíjajú batérie. Druhý režim je zase naopak, čisto len elektrický pohon s nulovými emisiami až do vzdialenosti cca 80 km. Ďalším režimom sú rovnomerné otáčky spaľovacieho motora, ktoré cez generátor vyrábajú prúd, ten je transportovaný do batérií a následne do hnacieho elektromotora. A konečne ten najsvalnatejší režim, kedy všetky tri motory svorne dodávajú maximum svojej energie do zadného kolesa. Navyše brzdenie je možné aj elektromotormi s rekuperatívnym dobíjaním batérií. Už z uvedeného vyplýva, že nie je jednoduché udržať kontrolu nad toľkými elektronickými zariadeniami. Len pre zaujímavosť, o riadenie sa stará špeciálna programovateľná jednotka, dve komunikačné siete, 350 rôznych káblov a na motocykli sa nachádza až päť napäťových systémov (12, 24, 48, 130 jednosmerných a 130 V striedavých). Bonusom je ovládacia dotyková obrazovka, kamery namiesto spätných zrkadiel a na osvetlenie použitá technológia LED. Štartovacie biometrické tlačítko pred naštartovaním sníma odtlačok prsta a zhodu posiela do riadiacej jednotky, ktorá umožní navolenie jazdného režimu.

Alternatívne pohony u motocyklov budú čochvíľa realitou a tento prototyp naznačuje, že nie pri každej novinke sa musíme vzdať svojho obľúbeného štýlu. Veď aj zarytému čoprákovi iste nebude vadiť vyššia hmotnosť, ktorá však v konečnom dôsledku znamená neuveriteľnú spotrebu len 2,3 l na 100 km.

Technické parametre:

Dĺžka: 289 cm
Šírka: 94 cm
Výška: 122cm
Váha: 453 kg
Výkon: 375 koní
Krútiaci moment: 542 Nm
Max. rýchlosť: 180, resp. 240 km/h
Spotreba: 2,14 – 2,35 L/100 km
Výkon batérií: 1600 ampérov

Text: Dušan Demovič, foto: R. Karnok Janka

Prepnite na zelenú.. – Predstavenie prototypu OCC + Schneider Electric

7 komentárov

1 komentár

  1. campa

    25. mája 2011 at 4:28

    👎

  2. milan3232

    25. mája 2011 at 7:56

    Veru Campa, ta farba je grc 🙂

  3. AIR

    25. mája 2011 at 15:49

    Tak technicke parametre su silno zaujimave…. zaujimalo by ma, ako sa to chova na ceste, aky ma objem ten dvojvalec, aky to vadyva zvuk… k dizajnu sa nevyjadrujem, kazdy ma iny vkus a kazdemu sa paci nieco ine….

    spotreba 👍 👍 👍 ako celok, zaujimavy prototyp 😎 😎 😎

  4. zahri

    29. mája 2011 at 14:54

    Air> myslim ze tato masinka bola chvilu vystavena aj v holiday inn v ziline..

    podla mna je to len taka vec co ukazes a hodis do skrinky.. take ani ryba ani rak..

  5. AIR

    29. mája 2011 at 16:56

    zahri je mi jasne, ze v takejto podobe sa to do seriovej vyroby nedostane. Ale naznacuje to smer vyskumu a ukazuje cestu ktorou sa ubera motorizmus… ale este to bude dlha cesta, nez sa urci plnohodnotna nahrada za benzinove motory

  6. milan3232

    29. mája 2011 at 18:08

    Verim tomu, ze za par rokov budu vozitka na elektriku take realne a bezne, ako je dnes mikrovlnka.
    Pozrite sa, kam sa dostal motorizmus za 100 rokov.

  7. eXeBaT

    29. mája 2011 at 22:07

    Ropný priemysel má stále v tejto oblasti najsilnejšiu ruku a bude robiť všetko pre to, aby vývoj alternatívnych pohonov zabrzdil čo najviac. Viď film „Kto zabil elektromobil“.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri