Hybridné automobily sú už súčasťou motoristického trhu a bolo len otázkou času, kedy sa objaví čosi prevratné aj v triede motocyklov. Ten čas nastal a my sme boli priamo pri predstavení unikátneho hybridného motocykla z dielne Orange Country Chopers.
Ak pod pojmom elektromotocykel očakávate čosi dizajnovo extrémne futuristické s množstvom karbónu a vyspelej elektroniky, tak ste na omyle. Nie však úplne, pretože z jednej tretiny sú vaše očakávania na mieste. Malá nápoveda: vo francúzskej firme Schneider Electric zadali výrobu pravého cruisera celosvetovo známym odborníkom z OCC. Trieda je teda jasná, v motocykli bije veľkoobjemový dvojvalcový V-twin S&S, kam len oko padne všade masívne chrómované súčiastky a komponenty. Línie viac než klasické na poriadny custom cruiser. Toto bola parketa OCC a v tomto smere nijako nesklamali. Zadávateľ projektu, firma Schneider Electric dodala do motocykla doteraz nevídanú porciu elektrických zariadení. Tými najzaujímavejšími sú dva striedavé elektromotory so súhrnným výkonom 96 koní a krútiacim momentom masívnych 300 Nm. Ak k tomu prirátame aj krútiaci moment V-twinu, vyjde nám šokujúca cifra 542 Nm (!!) v paralelnej hybridnej prevádzke. Maximálny možný výkon prenesený na vozovku sa pohybuje na rovnako zaujímavej hodnote 375 k. Líthium–iónové batérie s hmotnosťou 45 kg sú umiestnené v zadných kufroch a každý článok má svoj vlastný modul energetického manažmentu. Maximálny okamžitý prúd dosahuje rovnako zaujímavú hodnotu až 1 600 A. Bloková schéma pohonu teda vyzerá nasledovne: V-twin poháňa prvý z elektromotorov, ktorý dokáže pracovať aj ako generátor, resp. štartér. Za ním nasleduje elektronicky ovládaná spojka, ktorá roztáča daľšiu mechanickú zostavu druhého elektromotora s priamym náhonom zadného kolesa reťazou. Vtip je v tom, že v tejto konfigurácii je možné použiť všetky možné kombinácie pohonu. Ako prvé sa dá pohánať motocykel čisto len so spaľovacím motorom s tým, že sa jedným z elektromotorov dobíjajú batérie. Druhý režim je zase naopak, čisto len elektrický pohon s nulovými emisiami až do vzdialenosti cca 80 km. Ďalším režimom sú rovnomerné otáčky spaľovacieho motora, ktoré cez generátor vyrábajú prúd, ten je transportovaný do batérií a následne do hnacieho elektromotora. A konečne ten najsvalnatejší režim, kedy všetky tri motory svorne dodávajú maximum svojej energie do zadného kolesa. Navyše brzdenie je možné aj elektromotormi s rekuperatívnym dobíjaním batérií. Už z uvedeného vyplýva, že nie je jednoduché udržať kontrolu nad toľkými elektronickými zariadeniami. Len pre zaujímavosť, o riadenie sa stará špeciálna programovateľná jednotka, dve komunikačné siete, 350 rôznych káblov a na motocykli sa nachádza až päť napäťových systémov (12, 24, 48, 130 jednosmerných a 130 V striedavých). Bonusom je ovládacia dotyková obrazovka, kamery namiesto spätných zrkadiel a na osvetlenie použitá technológia LED. Štartovacie biometrické tlačítko pred naštartovaním sníma odtlačok prsta a zhodu posiela do riadiacej jednotky, ktorá umožní navolenie jazdného režimu.
Alternatívne pohony u motocyklov budú čochvíľa realitou a tento prototyp naznačuje, že nie pri každej novinke sa musíme vzdať svojho obľúbeného štýlu. Veď aj zarytému čoprákovi iste nebude vadiť vyššia hmotnosť, ktorá však v konečnom dôsledku znamená neuveriteľnú spotrebu len 2,3 l na 100 km.
Technické parametre:
Dĺžka: 289 cm
Šírka: 94 cm
Výška: 122cm
Váha: 453 kg
Výkon: 375 koní
Krútiaci moment: 542 Nm
Max. rýchlosť: 180, resp. 240 km/h
Spotreba: 2,14 – 2,35 L/100 km
Výkon batérií: 1600 ampérov
Text: Dušan Demovič, foto: R. Karnok
Janka
Prepnite na zelenú.. – Predstavenie prototypu OCC + Schneider Electric
Výkonné batérie sa nachádzajú v dvojici postranných kufrov
K typickému „véčku“ pribudol elektromotor, ktorý disponuje krútiacim momentom 300 Nm
Za výrobou prvého prototypu hybridného cruisera stojí známa staviteľskíá dieľna OCC a francúzsky výrobca elektrických zariadení Schneider Electric
Tak technicke parametre su silno zaujimave…. zaujimalo by ma, ako sa to chova na ceste, aky ma objem ten dvojvalec, aky to vadyva zvuk… k dizajnu sa nevyjadrujem, kazdy ma iny vkus a kazdemu sa paci nieco ine….
spotreba 👍 👍 👍 ako celok, zaujimavy prototyp 😎 😎 😎
zahri je mi jasne, ze v takejto podobe sa to do seriovej vyroby nedostane. Ale naznacuje to smer vyskumu a ukazuje cestu ktorou sa ubera motorizmus… ale este to bude dlha cesta, nez sa urci plnohodnotna nahrada za benzinove motory
Ropný priemysel má stále v tejto oblasti najsilnejšiu ruku a bude robiť všetko pre to, aby vývoj alternatívnych pohonov zabrzdil čo najviac. Viď film „Kto zabil elektromobil“.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
campa
25. mája 2011 at 4:28
👎
milan3232
25. mája 2011 at 7:56
Veru Campa, ta farba je grc 🙂
AIR
25. mája 2011 at 15:49
Tak technicke parametre su silno zaujimave…. zaujimalo by ma, ako sa to chova na ceste, aky ma objem ten dvojvalec, aky to vadyva zvuk… k dizajnu sa nevyjadrujem, kazdy ma iny vkus a kazdemu sa paci nieco ine….
spotreba 👍 👍 👍 ako celok, zaujimavy prototyp 😎 😎 😎
zahri
29. mája 2011 at 14:54
Air> myslim ze tato masinka bola chvilu vystavena aj v holiday inn v ziline..
podla mna je to len taka vec co ukazes a hodis do skrinky.. take ani ryba ani rak..
AIR
29. mája 2011 at 16:56
zahri je mi jasne, ze v takejto podobe sa to do seriovej vyroby nedostane. Ale naznacuje to smer vyskumu a ukazuje cestu ktorou sa ubera motorizmus… ale este to bude dlha cesta, nez sa urci plnohodnotna nahrada za benzinove motory
milan3232
29. mája 2011 at 18:08
Verim tomu, ze za par rokov budu vozitka na elektriku take realne a bezne, ako je dnes mikrovlnka.
Pozrite sa, kam sa dostal motorizmus za 100 rokov.
eXeBaT
29. mája 2011 at 22:07
Ropný priemysel má stále v tejto oblasti najsilnejšiu ruku a bude robiť všetko pre to, aby vývoj alternatívnych pohonov zabrzdil čo najviac. Viď film „Kto zabil elektromobil“.