Connect with us

Spravodajstvo

Rally Dakar 1. deň – Mar del Plata – Santa Rosa de la Pampa

Publikovaný

on

Na pobreží Atlantického oceánu, v siedmom najväčšom meste Argentíny, sa inak nádherná dovolenková destinácia, na Nový rok 2012 zmenila na nepoznanie. Od Vianoc sa sem postupne premiestňujú jazdci a ich teamy z celého sveta. Leňošiacich turistov striedajú zanietení fanúšikovia najťažšej vytrvalostnej rally na svete, Rally Dakar! Práve tu, na námestí Plaza Colon sa začalo šialenstvo menom DAKAR.

Časový posun
Ak chcete Rally Dakar sledovať on-line na internete, z rádia, či televízie, majte na pamäti časový posun, ktorý je v Argentíne -3 hodiny oproti stredoeurópskemu času ( SEČ -3 hod.). Keďže Slovensko je časovom pásme SEČ +1, tak naše slovenské hodiny budú ukazovať vždy o 4 hodiny viac ako tie argentínske.

Pred štartom . . .
Počas posledných troch dní do štartu prechádzali jazdci rôznymi fázami administratívneho a technického preberania. Prvým v preberacej miestnosti o 7.30 vo štvrtok ráno ( 29.12.2011) bol Argentínčan, Luca Bonetto. Jeho štartovacie číslo je posledným na štartovacej listine medzi Quadmi. Kuriozitou je aj to, že patrí medzi najmladších účastníkov Rally Dakar. V deň štartu mal presne 20 rokov, 3 mesiace a 5 dní. V predvečer štartu(31.12.2011), na slávnostnej prezentácii teamov na námestí Plaza Colon musel čítať sľub v mene všetkých súťažiacich, že budú dodržiavať všetky pokyny organizátorov a budú sa správať športovo. Práve na tomto preberaní vznikla fotografia, na ktorej môžete nájsť aj našich Slovákov (naľavo).
Za Slovensko súťažia 4 motorkári. Budeme preto ostro sledovať štartovacie čísla 31, 32, 149 a 182.
31- Ivan Jakeš, 32 – Štefan Svitko( kategória ELITE), 149 – Dušan Čipka, 182- Ján Zaťko (kategória AMTEUR).

Obmedzenia a penalizácie
Medzi jazdcami sa veľa hovorí o nových penalizáciách, platných pre tento rok. Tu je ich sumár:

Absolútny limit objemu motora je 450 ccm
Toto obmedzenie výkonu bolo zavedené v roku 2010 len u elitných jazdcov. Tento rok ho zaviedli pre všetkých. Kubická kapacita motorov preto nesmie presiahnuť 450 ccm. Dôvodov na toto obmedzenie bolo niekoľko. Snaha pritiahnuť viacerých výrobcov motocyklov, aby sa zapojili do súťaže a rovnako aj uspokojenie snáh urobiť Dakar bezpečnejší a ohľaduplnejší k životnému prostrediu.
Úpravy motorov: nové tresty
Tento rok budú penalizovaní tí jazdci, ktorí upravia svoj motor počas súťaže (vrátane prvej úpravy) nasledovne:

1. úprava: 15 minút
2. úprava: 45 minút
3. + ďalšie úpravy: 2 hodiny

Je odštartované!
1. januára.2012 sa súťažiaci dakaristi pustili do bojov s nehostinným terénom, horúčavou ale aj sami so sebou. O 5:45 ráno odštartovali quady spolu s motocyklami, za nimi o 7:58 autá a na záver o 10:35 aj kamióny. V deň „D“ sa postavilo na štart 178 motocyklov, 30 quadov, 161 áut a 74 kamiónov. Dokopy teda 443 súťažiacich zdolávalo prvú 820 kilometrovú etapu z Mar del Plata do Santa Rosa de la Pampa.

Prvá „ zahrievacia“ etapa
Názov: Mar del Plata – Santa Rosa de la Pampa
Dĺžka (pre motocykle): 820 km
Spojovací úsek: 763 km
Rýchlostná skúška(časovka): 57 km (Na mapke zobrazená červenou farbou)
Počasie: 27°C, slnečno
Charakteristika etapy:
Táto etapa bola viac menej zahrievacia. Aj keď je najdlhšia spomedzi všetkých etáp, má druhý najkratší meraný úsek, len 57 kilometrov. Pretekári si v nej užili rýchlu jazdu po pobreží a trocha ich spomalili len malé duny zhruba v jej strede. Najrýchlejší čas v nej určil víťaza, ktorý bude v ďalší deň stáť na čele celého pelotónu motorkárov. Po rýchlostnej skúške ich čakal poriadne dlhý spojovací úsek do cieľa, do Santa Rosa de la Pampa.

Výsledky:
Úplne prvým jazdcom, ktorý sa vydal na dakarské dobrodružstvo a mal tú česť otvoriť slávnu rally, bol minuloročný víťaz, Marc Coma na KTM 450CC, so štartovacím číslom 1. Prví desiati jazdci vstupovali do časovky v dvojminútových intervaloch. Meraný úsek rozhodol o tom, ako bude vyzerať poradie štartu v nasledujúci deň. Najrýchlejší v nej bol pretekár z Chile, Francisco López (Aprilia) s časom 32:37´, čo je o 14 sekúnd lepší výsledok aký mal druhý Marc Coma (KTM). Domáce argentínske publikum sa teší zo svojho krajana, z [bJaviera Pizzolita (Honda), ktorí skončil po rýchlostnej skúške na treťom mieste. Jeho čas bol 33:04´. Žiaľ úvodnú etapu poznačila tragédia v podobe úmrtia domáceho jazdca Jorge Boera, ktorý po páde vo veľkej rýchlosti skonal na následky zástavy srdca.

Povedali po prvej časovke:
„Bol som veľmi opatrný. Nezačal som dnes veľmi rýchlo, pretože prvá časť časovky bola poriadne drsná kvôli tým dunám, a všetkým tým divákom naokolo. Prvá časovka na Dakare je vždy veľmi náročná, pretože je potrebné sa začať sústrediť na preteky. Navyše to nové GPS sa mi zdá menšie a tak som bol dnes radšej opatrnejší. Našťastie posledných 20 kilometrov v časovke bolo rýchlych, a tak som mohol ísť agresívnejšie.“ Francisco López ( 1.miesto v 1. etape)
„Šťastný Nový rok všetkým! Prvá časovka bola dychvyrážajúca: Jazda po pobreží a k tomu tie nádherné malé duny. Bolo to naozaj výborné zahriate.“ Marc Coma (2. miesto v 1. etape)
„Som veľmi šťastný, že som odštartoval, že konečne idem na mojom motocykli, že vidím svoj roadbook a svoje poznámky… len si na to potrebujem znova zvyknúť. V tejto časovke som radšej stavil na opatrnosť kvôli všetkým tým kameňom, prachu aj divákom. Naozaj som to vzal zo začiatku radšej relaxačne.“ Cyril Despres (13. miesto v 1. etape)
Poďme sa pozrieť na umiestnenie Slovákov. Števo Svitko (KTM) ukazuje dobrú formu a časovku sa mu podarilo dôjsť najlepšie z našich. Čas 35:49´ ho dal na 23. miesto a na prvého Lópeza stráca viac ako tri minúty. Až 4,5 minúty stráca Ivan Jakeš (BMW) a v dnešnej časovke mu patrí 32. miesto. Dvaja kamaráti z Turboteamu Zaťko si vo svojich premiérových kilometroch na Dakare vybojovali miesta až za stovkou. Dušan Čipka (BMW) je 122. a Ján Zaťko(BMW) 171.

Čo príde v nasledujúci deň . . .
Na motorkárov čaká 782 km zo Santa Rosa de la Pampa do San Rafael. Prvá 10tka na štarte bude vyzerať takto:

1. LOPEZ (CHL)APRILIA
2. COMA (ESP)KTM
3. PIZZOLITO (ARG)HONDA
4. CODY (USA)HONDA
5. PRZYGONSKI (POL)KTM
6. BARREDA BORT (ESP)HUSQVARNA
7. UNDERLAND (GBR)HONDA
8. FARIA (PRT)KTM
9. CASTEU (FRA)YAMAHA
10. STREET (USA)YAMAHA radka

Rally Dakar 2012

Rally Dakar – 1.deň

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri