Connect with us

Turistické články

SLOVAK ROUTE 66 ? časť prvá, aneb Horehron ? Dolehron

Publikovaný

on

O slávnej americkej matke ciest už bolo toho popísané veľa, ale vieme aké zaujímavosti skrýva jej menej známa slovenská menovkyňa? Keďže ju celkom dobre poznám, rozhodol som sa opísať zaujímavosti, ktoré na nej zaujali mňa.

Takže slovenská šestesiatšestka začína pri nevábnej kope štrku na križovatke cesty 67 z Popradu do Rožnavy pod sedlom Vernár. Keby ste sa vydali po ceste 67 na východ, o chvíľu by ste prišli k svetoznámej Dobšinskej ľadovej jaskyni. Smerom na sever by vás čakali nádherné zákruty Vernáru. Poďme ale sledovať našu 66-tku. Tá sa vydáva cestou na západ malebnou prírodou predhoria Nízkych Tatier. Po niekoľkých kilometroch sa vám pred očami zjaví majestátna Kráľova Hoľa ? prvý vrch Nízkych Tatier. Pod ňou pramení rieka Hron ? druhá najdlhšia rieka Slovenska. Vždy sa tu zvyknem zastaviť, napijem sa ľadovej vody a obďalej sprevádzkujem svoj tradičný rituál. Aj vďaka nemu v Bystrici rieka vyzerá ako Chuan-che. 🙂

Asi kilometer za prameňom po pravej strane môžete vidieť technický unikát ? 2 viadukty tzv. Telgártskej slučky, železničného okruhu vnútri kopca, v ktorom vlak prekonáva prevýšenie 36 metrov. Obec Telgárt sa okrem toho, že je rodiskom nášho najslávnejšieho mafiána, môže pochváliť kvalitným lyžiarskym strediskom. Na konci dediny vám indiánske ženy a deti, budú ponúkať plody lesa ? huby, čučoriedky, brusnice a černice. Potom Horehronci plačú, že im medvede lozia po dedine. Bodaj by nie, keď im Šošoni všetko v lese vyzbierali.

Ďalšou zaujímavou zástavkou je obec Šumiac. Z dediny vedie asfaltka až na vrchol Kráľovej Hole, je na ňu však zakázaný vjazd. Som zvedavý, koľko by stála pokuta, možno by sa to oplatilo risknúť. Z Kráľovej Hole totiž za dobrého počasia vraj vidno aj svetlá Budapešti (v noci, pochopiteľne). Na Šumiaci sa každoročne oslavujú Dni zvrchovanosti. Sem-tam sa tam objaví aj prezident. Ak ste videli film ?Pacho hybský zbojník? a páči sa Vám, ako na konci spievajú ?Na Kráľovej Holi?, tak vedzte, že to nôtia Šumiačania. Ten mužský zbor stojí za to počuť. Oslava pokračuje tak, že všetci roduverní sa nadrbú, zapália vatru zvrchovanosti a svorne nadávajú na Maďarov. V Šumiaci sa oplatí navštíviť aj obrovskú súkromnú zbierku zvoncov majstra Mikuláša Gigaca. Pred návštevou je však vhodné dohodnúť sa telefonicky.

Smerom na západ nás 66-tka popod nádhernú panorámu Nízkych Tatier vedie niekoľkými dedinami až do obce Heľpa. Tá je známa najmä folklórnymi festivalmi. Najkrajšie vždy spievajú deti do 10 rokov, keďže im zakázali alkohol. Málokto vie, že za obcou je obora, v ktorej pri troche šťastia možno vidieť asi 100-člennú čriedu jeleňov a laní. Ja som mal to šťastie fotiť ich počas ruje, len škoda, že som zo sebou nemal bohvieakú fototechniku.

V ďalšej obci Závadka nájdete množstvo pekných dreveníc a tiež krytú plaváreň, v susednej Polomke zase funguje kvalitné lyžiarskej stredisko. Obce Bacúch a Braväcovo sú typické zachovalou ľudovou architektúrou v podobe malebných dreveníc. Aj nové domy sa tu často stavajú z dreva, v Braväcove napr. takto postavili obrovský penzión. Pomaly sa dostávame do metropoly Horehronia ? do Brezna. Nájdete tu viacero významných pamiatok, keď sa zastavíte v informačnom stredisku, určite vám radi poradia. Navštíviť sa oplatí najmä Horehronské múzeum, aby ste videli ako Horehronci kedysi žili a čo robili.

Keď si z Brezna odskočíte po 530-tke na juhovýchod, asi po 15 km sa dostanete do malebnej obce Michalová. Nájdete tu salaš, na ktorom sa uprostred oviec, kráv a iných tvorov napcháte syra a žinčice až do prasknutia. Druhou zaujímavou odbočkou z Brezna je cesta 529, po ktorej o chvíľu dorazíte do Čierneho Balogu. Tu sa môžete previesť až do Valaskej na historickej lesnej železničke ťahanej parnou lokomotívou, alebo navštíviť múzeum Čiernohronskej železničky. V okolí stanice sa natáčal film ?Nevera po Slovensky?.

Z Balogu sa môžete vrátiť do Brezna po hlavnej ceste, alebo skúsiť skratku popri trati lesnej železničky, ktorá vám dokonale pretrasie rite a ak vás nezrazí nejaká Tatra s drevom, bezpečne dôjdete až do obce Hronec. Tu ak sa dáte doľava prídete do Osrblia, ktoré nemusím motorkárom bližšie predstavovať. Okrem super motozrazu je obec známa aj biatlonom a ničivou veternou smršťou, ktorá sa tu v roku 1996 prehnala a jej stopy sú viditeľné dodnes. Keď zdvihnete hlavy, zbadáte na skalách nad obcou veľký kríž, ktorý túto nemilú udalosť pripomína. Odporúčam ešte pred vychľastaním prvých piatich pív na zraze, previesť sa hore obcou do lokality Tri vody, kde nájdete unikátnu železiarsku vysokú pec z 18. storočia.

Obec Valaská, ktorá už opäť leží na ROUTE 66 je známa, ako vychýrené centrum kulturistiky. Svojho času sa tu vyskytovalo toľko svalovcov, že polka dediny musela do karantény. Odvtedy už klbásy a húrky zo psa nie sú tak v móde, čomu sa tešia najmä miestny havkáči. V časti Stará Valaská sa nachádza malé jazierko napájané vodou z jaskyne Bystrá. Viaže sa k nemu smutný príbeh. Samec labute, ktorého tam často vídať, prišiel o svoju družku, ktorú zabili nejaký parchanti. Sám si už žiadnu druhú nikdy nenašiel a roky si v jazierku pláva úplne sám.

Pred Podbrezovou sa zo 66-tky dá odbočiť doprava. Touto cestou (72) sa krásnymi zákrutami dostanete do sedla Čertovica. Ak to však predtým v obci Bystrá švihnete doľava po ceste 584 prídete k údolnej stanici lanovky na Chopok. V súčasnosti premáva len po Kosodrevinu, ale aj tak tie výhľady stoja za to. Prehovárať vás na túru na Chopok nemá zmysel, jediný motorkár, čo viem, že tam vyfučal je Doctor (a ešte ja). Návšteva jaskyne Bystrá tiež stojí za zmienku. A takisto prírodné kúpalisko na Táloch. V Podbrezovej sa dá odbočiť aj do obce Horná Lehota, rodiska Sama Chalupku, v rodnom dome ktorého zriadila obec pamätnú izbu. Podobne ako Chalupka, aj tunajší starosta je majster pera, navyše so svojským humorom. Na obecnom úrade napr. vyvesil tento oznam: ([linka]).

V Podrezovej budete míňať nevábne vyzerajúcu, dymiacu železiareň. Je to jeden z mála veľkých podnikov, ktoré neboli počas divokej privatizácie v 90-tych rokoch vytunelované a jeho majiteľ sa postaral o investície a jej ďalší rozvoj. Dnes dávajú prácu celému Horehroniu a okrem iných zaujímavých nehnuteľností vlastnia aj Ľupčiansky hrad, ktorý môžete vidieť cca. o 20 km ďalej pred Slovenskou Ľupčou. Z Podbrezovej sa po 66-tke uberáte kvalitnou cestou, po pravej strane krásna panoráma Nízkych Tatier, nad hlavou slnko. V Lopeji môžete urobiť výjazd doprava a asi po 15 km dorazíte k malebnému jazierku Krpáčovo. Tu sa tiež dá kúpať, aj keď jeden čas to bola riadna močka. Ale lepší sa to.

8 km za Lopejom sa za obcou Nemecká nachádza pamätník SNP venovaný obetiam nacistov a hejslovákov. Inak Montyho firma sa stará o jeho tip-top stav, tak možno ho tu aj nájdete, ako na motorke drbe pracovníkov.

ROUTE 66 vás vedie ďalej dolu Hronom. Míňate kúpeľnú obec Brusno a čochvíľa sa po ľavej strane dá odbočiť do Ľubietovej ? kedysi slávneho banského mesta. Na obcou sa týči kopec Hrb (1 256 m.n.m.), ktorý je geografickým stredom Slovenska. Okolie obce je bohaté na huby a v ich zbere sa tu predháňajú klasický hubári s bystrickými skejtermi, repermi a frístajlermi. Nekonkurujú si však, pretože každá z týchto kategórií hľadá iné druhy húb… Bubo

trasa slovenskej ROUTE 66

SLOVAK ROUTE 66 ? časť prvá, aneb Horehron ? Dolehron

48 komentárov

1 komentár

  1. Slon

    14. decembra 2008 at 8:48

    Pekné foto,však je to Slovensko krásne 🙂

  2. Lehy

    14. decembra 2008 at 8:52

    Slon , všade je pekne, aj v Pataši 😁 😁 👋

  3. Bubo

    14. decembra 2008 at 8:55

    Tie fotky sú k článku, len čakám, kedy ho Exe zverejní…

  4. cazzo

    14. decembra 2008 at 9:12

    Bubo pekné ! Vidím ,že máš novú nášivku“Route 66″ aj tá je pekná,ja zháňam nejakú z E 55 😁

  5. ZOMBY

    14. decembra 2008 at 9:22

    Kde sa hrabe ta americka 😁

  6. Kubo7

    14. decembra 2008 at 11:56

    Svagre pekny clanok a super foto – v lete si 66 prejdeme 🙂

  7. klasik

    14. decembra 2008 at 12:31

    Pekný článok, zaujímavo napísaný 🙂 a foto sú tiež super,

  8. italofighter

    14. decembra 2008 at 15:15

    Peknucke radost jazdit az na tych nasich sosonov

  9. Raibek

    14. decembra 2008 at 16:22

    Pekne Bubo… Mas u mna bodik. Aj ja mam tu cestu rad 🙂

  10. Saturn

    14. decembra 2008 at 17:31

    Dobre napisane…. 🙂 prijemne sa to citalo…
    je to moja oblubena oblast…v lete to planujem prejst v opacnom smere od siah…plus este bombonik na 67cke – Stratena a Dedinky 🙂

  11. kankoXF

    14. decembra 2008 at 18:00

    Tuto cestu mam velmi rad. Presiel som ju 2x na bicykliku. Je to cesta pre radost… Cez leto ak sa podari ma tam budu zas vidiet. Tentokrat nebudem slapat ale iba tocit pravou rukou. 👋

    Pekny clanok…. 🙂

  12. kuzelinko

    14. decembra 2008 at 18:07

    Pekne, pekne, mal som tu cest ist aspon niektore useky… len ma mrzi ta obora v Helpe … kiez by som to vedel aspon by som si pozrel blizky druh 😁

  13. doctor

    14. decembra 2008 at 21:49

    Bubo – v tvojich clankoch som sa zatial nesklamal a ani teraz to tak neni.Je perfektne napisany zaujimavo,dokaze oslovit a su tam aj pekne humorne prvky.Fotky sa ti tiez vydarili a je to zaujimave ked to je aj zhora odfotene.Isiel som nejake useky ale dufam ze v lete si to prejdem aj cele.

    Len pockajme na nasho hlavneho kritika!Mozno este budes bubo mazat nejake odseky a fotky. 🙂 😀

  14. AIR

    15. decembra 2008 at 6:28

    Bubo super napisane, poznam tu trasu a fakt je tam, co pozerat a odporucam ju aj inym si ju odjazdit, isto si ju aj ja v lete opat zopakujem

  15. kolaso

    15. decembra 2008 at 14:41

    Paradny clanok k nasej doline. len dve veci: 1. „Prehovárať vás na túru na Chopok nemá zmysel, jediný motorkár, čo viem, že tam vyfučal je Doctor (a ešte ja)“- vazny nesuhlas, par motorkarov dokonca na kopci pracuje a su na chopku aj niekolkokrat za den.
    2. foto polomky z luftu bude asi foto nejakej inej dediny [linka]

  16. Lehy

    15. decembra 2008 at 15:36

    kolaso , nepomýlil si sa s tým linkom? 😁

  17. Bubo

    15. decembra 2008 at 16:04

    kolaso : Máš pravdu je to Pohorelá (menší preklep 🤐 )
    …a k tomu Chopku – ja naozaj iného nepoznám, ale určite existujú. Motorkári, čo poznám sú samé Hovadá, čo by pešo nikde nešli… 😁

    Inak som rád, že sa vám článok páči. Už mám hotovú aj druhú časť – hodím ju sem budúci týždeň. 👋

  18. cazzo

    15. decembra 2008 at 16:32

    Lehy : ale tá Polomka sa z luftu fakt podobá na Faaker am See 😁

  19. AIR

    15. decembra 2008 at 16:50

    Nooo tiez som bol aj na Chopku vylezeny a aj na Kralovej holi…. krasne vyhlady 🙂

  20. doctor

    15. decembra 2008 at 21:32

    Mohli by sme urobit turu s nazvom „Motorkari pre zdravie!“ a vyslapat niekde na nejaky kopec kde by sme aj sviecu mohli zapalit pre zosnulych motorkarov.

    Bubo – u mna mas prepacene.

  21. AIR

    16. decembra 2008 at 5:14

    doctor tak to velmi dobry napad, suhlasim a pripajam sa k danej myslienke

  22. Bubo

    16. decembra 2008 at 7:42

    Čo sviecu…

    Vatru zapáľme na Kráľovej holi,
    budeme ako tízénkettő sokoli… 😎

  23. cazzo

    16. decembra 2008 at 8:01

    Bubo A to by sme tam šlapali pešo?Ved by mna aj teba mohol Doctor zobrať pod pazuchy a vyniesť,namakaný je dosť.A my môžeme vziať do ruksakov po bedničke piva nech nejdeme hore naprázdno 😁

  24. Matooo

    16. decembra 2008 at 8:21

    Pozn.: Pivo je malo efektivny chlast, vela vody malo „gradov“ Ale som počul ze Doktorko „zboznuje“ fernet 😉 😎
    Na hovadsku akciu pri vatre na Kralovej holi by bolo potom treba minimalne cisternu zlatisteho moku.
    Doktor mohol by si prelozit dve tie dve inkriminovane slovicka z Bubovej poslednej spravy. 🙂

  25. Bubo

    16. decembra 2008 at 12:09

    Matooo nempoznáš Mordu Jánošíkovu od Jána Bottu? 😟

    Dvanásti sokoli, sokolovia Tatier,
    akoby ich bola mala jedna mater.

  26. malymirec

    16. decembra 2008 at 13:09

    Pekne fotecky, vela miest som este nevidel 🙂

  27. doctor

    16. decembra 2008 at 13:25

    Bubo – tak dame na jar rande aj s Airom pod nejakym kopcom a pojdemem zapalit sviecu.

    cazzo – co?? Piva zober ale pojdes po vlastnych.Si tazky tak nech ta nosia nohy.

    Matooo – fernet nikdy a ani ma neskusajte.Je to odporny chlast!

  28. cazzo

    16. decembra 2008 at 14:19

    doctor : dobre chlapi! Ale ked kopec tak porááádny.Navrhujem v júni Matterhorn.Aj tak tam mam cestu okolo a môžete sa pridať.PS: pre total redard neschopakov: hore ide aj lanovka 😁

  29. AIR

    16. decembra 2008 at 15:17

    cazzo Tak na tom som este nebol… rad sa tam odveziem lanovkou, ked len o to ide 🤣 🤣

  30. Slon

    16. decembra 2008 at 17:26

    Bubo ale pozor, tá ich mliekom nadájala 😁

  31. cazzo

    16. decembra 2008 at 17:41

    AIR OK .tak si priprav dovolenku na druhu polovicu júna+cepín +kyslík a môžeš sa pridať (ide aj Herky).My asi radšej tou lanovkou,ale hore ťa počkáme! Ale len do zotmenia,večer nás vždy čaká dolu u stanu Johnny Walker ,to je tradícia 👋

  32. AIR

    16. decembra 2008 at 21:10

    cazzo druha polovica juna? tak to ja teda zial nie, vtedy idem jazdit druhy rocnik IRON HAMS, to si nenecham ujst, prvy rocnik bol super, tak druhy si nenecham ujst teda v ziadnom pripade 😈

  33. doctor

    17. decembra 2008 at 16:08

    cazzo – tak palit sviecky budemem niekde na Slovensku nie?Na Matterhorn pojdemem niekedy pojazdit.Si zase lenivy co?

    AIR – nebud chlape aj ty lenivy.Pojde sa normalne na nejaky kopec peso!Cazzo nam ponesie piva a bude aj pivka vela.

  34. AIR

    17. decembra 2008 at 18:40

    doctor Nie som lenivy, rad pojdem na hocikam na kopec a hory, ale isto nie cez tyzden, ked sa jazdi IRON HAMS to je pre mna najdolezitejsia akcia buduceho roka …. ved nakopni masinu a pod to odjazdit aj ty, ak na to mas guraz ….. 🤣

  35. doctor

    17. decembra 2008 at 21:34

    AIR – a co to vlastne je?

  36. AIR

    18. decembra 2008 at 6:27

    IRON HAMS alebo plechova rit, je nieco ako sutaz alebo zavod v ktorom nejde o cas, ale o vydrz prejst stanovenu vzdialenost a splnit etapy… jazdi sa jeden tyzden pondelok – piatok …. piatok uz len symbolicka vzdialenost…

    1. rocnik 2007 sa jazdil hviezdicovo po Slovensku a Cechach… buduci rok sa bude jazdit etapy, co na seba nadvazuju a malo by sa jazdit okolo Slovenska a potom smer stredozemne more asi Chorvatsko… uvidime, co vymysli organizator, nechame sa prekvapkat 🤣 🤣 🤣

    Tento rok sa najazdilo vyse 2000 km za tych par dni… teraz by to malo byt podobne nieco vyse 2000km

    Tak sa pridaj k nam a vyskusaj svoju vydrz sediet na tatosovi a potom si plechovu rit vykupes v mori 😈 😈 😈

  37. cazzo

    18. decembra 2008 at 6:56

    doctor : alebo sa pridaj k nám ! Niekedy v polke Júla na zraz Faro(Portugalsko) 6000 km.Najprv sme to chceli zbúchať za týžden ,ale asi to necháme na 2 týždne,Budeš mať kožu na riti hrubú jak na pätách 😁

  38. AIR

    18. decembra 2008 at 9:37

    cazzo to znie zaujimavo, napis o tej akcii nieco blizsie, vcelku ma to zaujalo 🙂

  39. doctor

    18. decembra 2008 at 11:00

    cazzo – v july by to aj mohlo byt aj by som siel s vami ale ja by som radsej niekde okolie Fara pojazdil.Popripade Pyreneje az niekde k Atlantiku.Inak bubo spominal ze sa chysta do Francuzska.To by sa akoze spojilo s tym?Vsak sem hod nejake info.
    Inak kukam na to Faro a rozmyslam ze olej a filter si foberes so sebou? 😁
    Myslim ze koza bude este hrubsia ako na patach!

  40. cazzo

    18. decembra 2008 at 13:51

    doctor je to všetko v hrubých rysoch zatail.tiež som myslel cestou spat spraviť Pyreneje a Andoru cestou tam Monaco.Fiter si neberiem,cigary fajčím iba bezfiltrove a olej mi nekvapká tak nemusím iba ak opalovací,Jediný člen výpravy čo si berie bandasku oleja je ???? (nechcem to povedať ale má H-D Ultra…) možno uhádneš 🤣

  41. doctor

    18. decembra 2008 at 15:00

    cazzo – H-D ultra je pekny moto.Vsak ale po 6000 treba menit nie? Ja fajcim cigary iba s bubom.hlavne ked donesie take mega ze mi potom pomaha dalsich 5 hovad.
    AIR – pocul som o tom ale ja ti neviem asi radsej jazdim podla seba a trasy ktore chcem ja.Inak si myslim ze to moze byt zaujimave.

  42. AIR

    18. decembra 2008 at 18:41

    No ja rad jazdim a rad mam vyzvy….. je tu totiz vela motorkarov, co viac rozpravaju ako jazdia, ja som skor typ, co sadne do sedla a vyrazi pohodovou jazdou vpred a tak ma teraz aj to Portugalsko zaujalo, ale k tomu by bolo treba viac informacii, pockam na vyjadrenie cazza, co k tomu napise

  43. AIR

    21. decembra 2008 at 10:41

    No tak som pozeral to FARO… je to pekny kus cesty, keby sa slo priamo cez rakusko do talianska a potom po francuzskej riviere, dalej po spanielskej, tak je to tam odo mna asi 3300km…

    Aku trasu planujete?

  44. doctor

    21. decembra 2008 at 10:46

    AIR – ja by som asi az do Fara nesiel.Moze to byt zaujimave, ale podla mna su po ceste veci ktore sa oplati pozriet a to potom by clovek potreboval aspon 3 tyzdne.Ja by som to asi stocil pre Pyrenejach a tam trochu pojazdil.

  45. AIR

    21. decembra 2008 at 10:49

    Ja sa prisposobim, ak pojdem… ale pyreneje su fakt krasne, to suhlasim

  46. Majt

    22. decembra 2008 at 14:51

    Super clanok aj fotky 🙂

    tiez sa hlasim do klubu motorkarov, co vyliezli hore na Chopok. Bol som tam teraz v oktobri.

    Majt

  47. AMIS

    25. decembra 2008 at 22:54

    Bubo fčul si ma nasral 😈 ráno nakladám džuklov , Amisku a idem sa aj ja do Hrona vyčúrať, len povedz Bube nak v sobotu nepláka prádlo pri Tescu v BB bo tvoje trenky budú ako nevypraté 😈 😈 😈 😁

  48. AIR

    16. mája 2009 at 20:50

    Tak chlapi hrabem sa tu v starych temach… a co to FARO ??? zakapalo a ci sa tam niekto zbera?

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri