Connect with us

Testy a recenzie

Tak kto tu je pánom? – Test Suzuki GSR 750

Publikovaný

on

Dlho sme na ňu čakali, veď od kolínskej výstavy je to už hromada času aby sa až v júni tohto roku konečne dostala do predaja. Všetko trvalo dlho a prekvapivo sa na začiatku leta zmenila i deklarovaná cena. Najskôr sme pozerali na cenu cez 9 290 a aktuálne stojí 8 450 Eur. V rodnom liste má napísané, že motor pochádza z GSX-R 750 M5 a výkon 106 koní. Snaží sa tak na prvom mieste priniesť oživenie vo flotile zn. Suzuki, a samozrejme, ostro konkurovať napr. Kawasaki Z750, či Yamahe FZ8. Redakčný test nám prezradil, že motocykel je to bez zaváhania vydarený a nesie v sebe plno protikladov a práve o nich novučičká GSR 750 je.

Nie je motor ako motor
„Motor z GSX-R 750“ – informácia ostrá ako samurajský meč sa ale vďaka úprave motora razom mení na niečo iné. 40 koní išlo dole, a tak nečakajte od GSR, že je to superšport. Pokiaľ zoberieme do úvahy spomínanú konkurenciu v triede, tak je tu neuveriteľná zhoda výkonov, pričom Kawa Z750, Yamaha FZ8 i práve GSR majú presných 106 koní, a to skoro v porovnateľných otáčkach. Všetky tri motocykle sú ale absolútne individuálne a v celkovom hodnotení je každý vlastne úplne iný. Použitý motor v GSR bol značne upravený po elektronickej i mechanickej stránke. Celkovo sa upravilo sanie, vstrekovanie, kompresia, časovanie i samotné ventily, kľuka, vačky, trenie, vlastne skoro všetko. Výkonová mapa bola naladená do civilnejšieho prostredia akým je okruhové náradie GSX-R, a tak sa môžeme baviť o priateľsky ovládateľnom motore s pružnou reakciou, presným dávkovaním výkonu a dobre slúžiacim nárastom výkonovej krivky. V skratke, motor je silný, potom silnejší až najsilnejší lineárne s rastúcimi otáčkami, ale stále je tu cítiť že tých 40 koní niekto ukradol a motor ich pýta späť. Niežeby ich potreboval, však načo je nám na naháči skoro 150 koní, ale ten motor na to nejako stále spomína.

Nie je podvozok ako podvozok
Motocykel disponuje oceľovým rámom, jednoduchou zadnou kyvnou vidlicou, obrátenými teleskopmi vpredu, ktoré majú dosť ostrý sklon (21#730;). Na oboch koncoch chýba expresné nastavenie útlmu, je tu možnosť iba nastavenia predpätia pružiny. Boj o priaznivejšiu cenu teda vidíme práve tu, kde sa šetrilo a za chvíľu sa dočítate, či sa šetriť oplatí práve v týchto partiách. Zadné pruženie je ale prepákované a sľubuje výbornú prácu. Úplne nahé zvody ústia do vcelku vydarenej koncovky výfuku, ktorá na zadných partiách stroja na mňa pôsobí až príliš mohutne. Tesne za ohybom zvodov, odkiaľ sála najviac tepla je uložený filter oleja. Riadidlá sú užšie a motocykel na prvý pohľad vďaka viacerým prvkom pôsobí veľmi športovo a zároveň šibalsky. Aké to je naozaj?

Podarený dizajn, ostrejší posed
Prepracovaný predný svetlomet dodáva GSR jednoznačne identitu. Zvláštne modré parkovacie svetlá sú integrované do predného svetlometu a pútajú výzorom. Bočné krytie je skôr dizajnový úlet a nebadané navádzanie k športovým ambíciám. Sedadlo pilota je veľmi podobné tvarom i veľkosťou sedadlu v triede GSX-R a prekvapením je sedadlo spolujazdca, ktoré ako keby patrilo práve iba na GSX-R, a to nie len tvarom, ale i výškovým rozdielom oproti sedadlu jazdca. Navyše pod ním nie a nie nájsť madlá, a tak spolujazdec sa môže držať presne a tak, ako keby sedel na GSX-R – pri zrýchlení sa drží vodiča, pri brzdení rukami o nádrž. Prečo je to takto? Neznižuje sa tým účelovosť nahého stroja, ktorý má mať väčší rádius využitia ako sa len predvádzať po meste? Nasadnutie a celkový posed na stroji pri mojich skoro konfekčných rozmeroch pomerom výška/váha ma okamžite dostáva do obrazu športových ambícií stroja. Posed je mierne predklonený, kolená zvierajú ostrejší uhol, úzke riadidlá ma držia viac vpredu, vidly sa mi strácajú v ostrejšom uhle pred kolenami. Budík je len tak-tak skromne prikrytý spojlerom a nájdeme na ňom klasický analógový ukazovateľ otáčok, spojený s LCD jednofarebným displejom. Teší ma ukazovateľ zaradenej rýchlosti, prehľadný dielikový ukazovateľ paliva a po prepnutí i ukazovateľ priemernej spotreby. Hrubým digitálnym písmom je zobrazená aktuálna rýchlosť motorky a všetko ostatné je štandardné a za všetkých okolností nadmieru dobre čitateľné.

Pruženie stačí alebo nie?
Ako a kde. V Japonsku asi nemajú doplátané cesty ako u nás. Pokiaľ sa motocykel na rovnom a dobrom asfalte správal neutrálne a presvedčivo, na rozbitých cestách so záplatami to už také jednoznačné nebolo. Suzuki navodila na stroj športovú atmosféru práve i v oblasti pruženia a motocykel je skôr tvrdší ako mäkší, a tak som si párkrát nenašiel zadok na sedačke pri prejazde priečnou nerovnosťou. Samozrejme na to tu je možnosť mechanického nastavenia predpätia zadnej pružiny (kľúčom) a budúci majiteľ ak práve bude Bratislavák, túto možnosť bude musieť využiť. Naopak technické a rýchle zákruty na novom asfalte sériovému nastaveniu podvozku vyhovujú, lenže takých je na našich cestách málo. Jazda na tomto stroji je ale dobrodružná a stále zaujímavá. GSR vám nedovolí sa nudiť ani v meste a obratnosť a hravosť využijete práve tu. Aj keď si v poslednej chvíli zmyslíte, že niečo urobíte inak, brzdy ani podvozok nesklamú a prispôsobia sa i extrémnejšiemu zachádzaniu. Podvozok za odmenu znesie i hlboké náklony a nebude problém položiť koleno na zem na ringu, či šprintovať spolu s GSX-R. Celkovo je stroj vynikajúco vyvážený, uprataný aj keď je nahý, priťahuje dizajnom pozornosť okolia, čo u náhačov nebýva moc zvykom. Vodič má stredne tvrdé sedadlo, zato dostatočne veľké na zmenu pozície pri dlhšej jazde. Preklápanie v rýchlych pasážach zákrut je obratné a o trošičku pomalšie ako na GSX-R. Brzdy sú lineárne a nemôžem im vytknúť nič. Je tu možnosť dokúpiť ABS. U tejto motorky bude rozkazovať vždy len vodič (ak ale má dostatok sebakontroly), pretože spomínané zvádzanie na výstrelky je tu stále.

Kto je tu vlastne pánom?
Ako chcete aby jazdila vaša GSR? To si vyberiete už vy, ale zvádzanie je veľké. 106 koní je dostatočných na úplne všetko, ak ste vyznávačom naháčov. Už prvé metre naznačujú správne nastavenie geometrie a možnosti stroja. Športovejší posed som okamžite prijal a pocitovo ma motorka navádza na športovejšiu jazdu a po 15 minútach jazdy na pouličné vyvádzanie. Len ja si vyberiem čo a ako chcem, ale motorka ma navádza stále viac a viac na nepredpisové jazdenie. Motor má najviac sily v otáčkach nad 7 000. V spodných otáčkach má výkonu dosť, ale tu nie je GSR-a taká uletená ako sa vie utrhnúť v hornom poli. Palivo sa dávkuje presne a v spodných otáčkach odpustí motor drobné prehrešky pri nesprávnom zavrtení plynu. Chodenie po zadnom na jednotke iba za plynom nie je také samozrejmé. Výkon na toto nestačí a spojkovať ju nechcem kvôli tomu, že nie je moja. Zrýchlenie na stupňoch 1-2-3 je dobre regulovateľné, ale určite nie je brutálne. Brutalita sa nachádza v 6,5 – 7 – 8 000 otáčkach, kde sa jasne prejavuje pôvod z GSX-R. Vtedy sa motocykel s radosťou predvádza a pri cca 7 000 mám 170 km/h na budíkoch a stále brutálne zrýchľujem. Jazde v 200-ke (na uzavretom kúsku diaľnice) je už strašná paľba a vďaka nahote motorky sa prejavujú rôzne nápory vzduchu, a to i miernou nestabilitou motorky. Jednoznačne, ak takto chce niekto jazdiť, musí si dokúpiť tlmič riadenia. Nameraná spotreba: mesto/mimo mesto/diaľnica: 5,7 l / 100 km.


Suzuki GSR 750

Cena: 8 450 Eur
Motor: 749 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4
Výkon: 106 k pri 10 200 ot./min.
Nameraná spotreba: 5,7 l / 100 km
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 115 x 785 x 1 060 mm
Hmotnosť: 211 kg (prev. hmotnosť)
Výška sedla: 815 mm
Objem pal. nádrže: 17,5 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 160/60 -17
Motocykel na test zapožičal: MSC – Suzuki Slovensko, o. z., Bratislava

Plusy
Dizajn – hlavne svetlomet a bočné partie, geometria, kompaktnosť, motor, ovládanie, nezameniteľnosť, čitateľnosť informácii na prístrojovom paneli, spotreba

Mínusy
Chýba expresné nastavenie zadného pruženia, tvrdšie sériové nastavenie podvozku, spolujazdec má minimum pohodlia a chýbajú mu madlá na ruky, vysoká rýchlosť + 170 km = nervozita vpredu

Autor: Vlado Brniak, foto: autor a M. Tamáši

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2011 Janka

Tak kto tu je pánom? Test Suzuki GSR 750

Advertisement

2 komentáre

2 Comments

  1. BLADE2

    5. októbra 2011 at 18:41

    No co ja viem 😕 podsedlak r6 a zadna kyvka na dnesnu dobu 😟 👎 , kus kolajnice 😈 .Asi je to vec vkusu.

  2. VladiB

    6. októbra 2011 at 12:59

    BLADE2 Motocykel strednej triedy za veľmi prijateľné peniaze. Ľudia sa oň nebudú síce trhať, ale každopádne kto ho kúpy, doladí ho na seba a bude spokojný a má na pár rokov vystarané bez potreby výmeny. Zadná kyvka? Nie je sama aj konkurencia toto používa, aj som písal pôsobí to síce lacno, ale účel plní.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri