Yamaha v roku 2006 spustila kompletnú obnovu svojej modelovej ponuky cruiserov, ktorá postupne priniesla modely XV1900A, XVS1300A a nakoniec v roku 2009 XVS950A. Okrem novej techniky táto trojica cruiserov zdieľa aj spoločné označenie Midnight Star. O tom, že Yamaha je v tomto trhovom segmente skutočnou hviezdou sme sa opäť presvedčili počas testu najmenšej verzie „Polnočnej hviezdy“.
Pri pohľade na XVS950A sa človek len ťažko ubráni myšlienkam o tom, kam vlastne Yamaha s týmto cruiserom smeruje. Je to predsa len poriadny „kus železa“ a radiť ho niekde na začiatok modelovej rady cruiserov akosi nie je na mieste. Výrobca si však v tomto prípade dal naozaj záležať, aby tento „kus železa“ bol maximálne priateľský a príjemný spoločník, ktorý priblíži svet veľkých cruiserov širokému okruhu jazdcov.
Moderná technika v klasickom šate Tak táto „magická formulka“ sa medzi cruiserami dokonale udomácnila a v prípade Yamahy platí do bodky. Za vydarenými líniami klasiky sa ukrýva moderna, ktorá po technickej stránke určite radí tento model na vrchol vo svojej triede. „Srdcom“ Yamahy je už tradične „véčko“, kde valce zvierajú medzi sebou 60-stupňový uhol. Nádych klasiky na motore zabezpečuje nádherné rebrovanie vzduchom chladených valcov a neodmysliteľný lesk chrómu, ktorý výrobca v prípade motora dávkoval naozaj citlivo. Modernu tak predstavuje vnútro motora so svojím takmer štvorcovým pomerom vŕtania a zdvihu (85 x 83 mm), ktorý je v prípade cruiserov trochu netradičný, no toto riešenie prináša silný záťah od nízkych a stredných otáčok. Samozrejmosťou je moderná štvorventilová technika ovládaná pomocou rozvodu SOHC a elektronické vstrekovanie paliva. Vnútorný povrch valcov pokrýva špeciálna keramická vrstva, ktorá spolu s kovanými piestmi minimalizuje vnútorné trenie piestov vo valci, tak ako sme zvyknutí u moderných športových motorov.
Dlhá a nízka stavba Základ podvozku tvorí dvojitý kolískový rám pozváraný z oceľových rúrok a má nemalý podiel na ľahkom ovládaní motocykla. Koncept variabilnej tuhosti na rôznych častiach rámu prináša presné a ľahké ovládanie, ktoré si zároveň zachováva určitý stupeň komfortu a mäkkosti. Rázvor svojou dĺžkou 1 685 mm atakuje aj väčší Midnight Star 1300, no v tomto prípade je motocykel ľahší o 25 kg, čo sa samozrejme prejaví na ľahkom ovládaní. 950-ka aj vďaka uloženiu motora viac vpredu a zaťaženiu predného kolesa ponúka viac športovej obratnosti ako je u veľkých cruiserov zvykom. Naopak posed so svojou výškou 675 mm patrí medzi najnižšie nielen vo svojej triede, ale medzi klasickými cruiserami vôbec. V tomto prípade tak sedíte naozaj poriadne nízko ako sa na správny cruiser patrí. O pruženie sa vpredu stará klasická teleskopická vidlica o priemere 41 mm bez možnosti nastavenia. Vzadu je to naopak centrálne uložený tlmič pruženia, ktorý ponúka možnosť nastavenia predpätia. Bezpečne spomaliť vám pomáha 320 mm kotúč vpredu a 298 mm vzadu. Nádych športovca v tomto prípade umocňujú 8-lúčové odlievané ráfy kolies. Midnight Star je však v prvom rade klasika, o čom vás presvedčí pohľad na plechové blatníky, či predĺženú kvapkovitú nádrž s dominantným kruhovým „budíkom“ na vrchu. Za zmienku stojí aj veľmi dobrá úroveň dielenského spracovania, ktorá je porovnateľná s objemovo väčšou konkurenciou.
Vitajte vo svete veľkých cruiserov Veľké motorky vyžadujú rešpekt, najmä ak máte menej skúseností, tak mohutná silueta veľkého cruisera človeku na istote nepridá. V zásade platí pravidlo, že s pribúdajúcimi skúsenosťami rešpekt opadá a veľkosť motorky prestáva byť tak dôležitá. Potom je tu však Yamaha XVS950 Midnight Star, ktorá vám pomôže tento rešpekt prekonať oveľa skôr. Už prvé posadenie do sedla je príjemné a aj nízke postavy majú obe nohy pevne na zemi, čo je dôležité pre získanie pocitu istoty. Motor naskočí na prvý dotyk. Z výfuku sa ozve príjemný pulzujúci zvuk, ktorý je, nielen na môj vkus, možno až príliš utlmený. Za charakteristickým pulzujúcim zvukom treba hľadať nepravidelný interval zapaľovania (300#186; a 420#186;) a chýbajúcu vyvažovaciu hriadeľ. Napriek tomu žiadne nadmerné vibrácie z motora neprichádzajú ani pri vysokých otáčkach. Niekomu to možno bude chýbať, ale komfortu jazdy to rozhodne prospieva. Motor reaguje plynulým záberom už od najnižších otáčok, samozrejme nie je to mohutný záťah s akým sme sa stretli u modelu XVS1900, ale na nedostatok sily sa sťažovať nebudete a držať krok s väčšími kubatúrami mu nerobí najmenší problém (zdvihový objem motora je stále takmer 950 ccm). Naviac mu nevadia vyššie otáčky a plynulo narastajúci výkon vrcholí až blízko 6 000 otáčok a „objemnejšiu“ konkurenciu ponaháňate na otáčkach. Napriek ochote motora „točiť“ takmer športové otáčky je jeho skutočná parketa inde a dôkazom toho je prakticky rovná krivka krútiaceho momentu v rozmedzí 3 000 – 5 000 otáčok, kde motor produkuje maximum krútiaceho momentu a pružne reaguje na každé pootočenie plynovej rukoväte viac ako príjemným záťahom. Je jedno, ktorý prevodový stupeň máte práve zaradený, plynulá reakcia motora v duchu veľkých cruiserov sa okamžite dostaví. Priateľské správanie motora sa prenáša aj na podvozok a ovládanie. Motorka sa vzhľadom na svoj rázvor ovláda ľahko, a podobne ako motor sa nebráni športovejšiemu zaobchádzaniu. Široké riadidlá a nízke ťažisko robia svoje. Samozrejme, športové tempo má svoje limity, na ktoré narazíte pri prvých hlbších náklonoch, keď sa plošiny rýchlo dostanú do kontaktu s asfaltom. Napriek tomu drsnejšie zaobchádzanie zvláda podvozok s istotou, ktorá sa prenáša aj do bežnej jazdy. Je pravda, že medzi cruisermi namierenými na menej skúsených jazdcov by sa našli motorky s ľahším ovládaním, no rozmermi, komfortom a výkonom motora sa Yamahe nevyrovnajú. Tieto prednosti Yamaha naplno ukáže práve pri pohodovej jazde, kde si naplno užijete komfort veľkého cruisera, pričom ľahkosťou ovládania sa blíži skôr k menším objemom. Za pohodlím treba hľadať aj kvalitne pruženie, ktoré svojím nastavením vyhovuje najmä pohodovému jazdeniu a dobre filtruje bežné nerovnosti na cestách. Brzdy pôsobili na Yamahe trochu nenápadne, ale v tom dobrom slova zmysle, keď nemusíte na ne myslieť. Stačilo potiahnuť páčku a účinok sa okamžite dostavil. Predovšetkým v kombinácii so zadnou brzdou dokáže Yamaha spomaliť rýchlo a bezpečne.
Verdikt Yamaha XVS950 Midnight Star je v mnohých smeroch výnimočným zvezením, keď dokáže priblížiť exkluzivitu veľkoobjemových cruiserov širokému okruhu jazdcov. Menej skúseným jazdcom bude imponovať ľahké ovládanie a priateľský motor v balení veľkej motorky. Naopak ostrieľaní jazdci okrem samotných rozmerov ocenia komfort, prepracovaný dizajn a kvalitné dielenské spracovanie Yamahy. Nezanedbateľným faktorom je v tomto prípade aj cena, ktorá najmä v porovnaní s veľkými cruisermi vyznieva viac ako priaznivo.
Yamaha XVS950 Midnight Star
Cena bez doplnkov: 10 390 / 9 090 Eur (model 2009)
Motor: 942 ccm, 4 ventily SOHC, V2
Výkon: 54 k pri 6 000 ot./min.
Krút. moment: 76,8 Nm pri 3 000 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 435 x 1 000 x 1 080 mm
Rám: dvojitý kolískový pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 278 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 685 mm
Výška sedla: 675 mm
Objem pal. nádrže: 17 l
Pneu: vpredu: 130/70-18, vzadu: 170/70-16
Motocykel na test zapožičal: L. Čižma zo Sverepca – majiteľ XVS950A
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2011
Janka
Vitajte vo svete veľkých cruiserov – Test Yamaha XVS950A Midnight Star
Svojimi rozmermi smeruje Yamaha XVS950A Midnight Star o kategóriu vyššie a vďaka pestrej palete originálnych doplnkov ho ľahko pretransformujete na pohodlného klasického turistu
Klasický budík na nádrži pôsobí efektne, no je na hranici zorného poľa jazdca
Tu veľmi veľa spravili rozumné doplnky. Hlavne vkusne a s rozumom. Nie sú to len chrómované čačky, ale i účelné a praktické veci s využitím na každý deň. Škoda len že každý doplnok stojí majland. Chcelo by to edíciu už s doplnkami.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
ingo
2. októbra 2011 at 9:05
Krásna motorôčka 😎
chorche
5. októbra 2011 at 18:05
Tiez sa mi popacuje
VladiB
6. októbra 2011 at 13:03
Tu veľmi veľa spravili rozumné doplnky. Hlavne vkusne a s rozumom. Nie sú to len chrómované čačky, ale i účelné a praktické veci s využitím na každý deň. Škoda len že každý doplnok stojí majland. Chcelo by to edíciu už s doplnkami.