Connect with us

Testy a recenzie

Test: BMW F 800 R Chris Pfeiffer

Publikovaný

on

Vrtuľové blues

V lete tohto roka sa v BMW predstavila nová verzia modelu F 800 R, ktorú pokrstil priamo továrenský kaskadér Chris Pfeiffer. Ten, kto pozná čo dokáže, utekal po servítku a utieral si slinu. Iný len múdro čakal, čo nám modrobiela vrtuľa ponúkne. A teraz ju tu mám, meriam pohľadom a v hlave chce moje telo jazdiť ako Chris…

========================================

Po stopách Pfeiffera
Telo chce, rozum mieni, ale čo stroj? Tak som si prebral kľúče (konečne v poriadnom zastúpení), nechal im tam moje „talianske kapučínko“ a vyrazil na test. Moja osobná degenerácia a samoľúbosť daná asi génom nemeckej pýchy ma dohnala k tomu, že som 800-vku hneď dusil po koňoch. Lenže farba a Akrapovič streetfighter nerobia… a tu bol problém. Bol som až tak napumpovaný reklamou, že som zabudol uvažovať ako človek. A že som sa nezobudil hneď. Pokiaľ mi to cvaklo, takmer som Nemca zavrhol do najtemnejšieho nechcenia. Až keď som sa prespal a vyrazil na 500 km trasu, tak som sa k e-Fku s písmenom „R“ postavil inak. Oficiálne zaradenie podľa stránok BMW je medzi triedu Urban a tu treba začať. Zabudnime na Chrisa, poďme testovať motorku na každý deň, motorku do mesta aj na výlet, stroj ktorý má slúžiť a tešiť. Tak som začal od začiatku.
__________________________________________________

Prebudenie
Keď som prestal vštepovať osemstovke, že musí ísť stále po zadnom a všade šmykom, mal som k dispozícii príjemný motor, ktorý síce nemá taliansky temperament, prípadne rakúsku (KTM) nervozitu, má svoju nemeckú pohodu ísť a ťahať vždy a všade. Poloha sedenia je totiž skôr vyrovnanejšia a telo nepadá na zápästia. Naproti tomu mám nohy v ostrom „Z“ zatiahnuté pod seba, čo nie úplne korešponduje s trupom, pri jazde mestom a po okreskách je to fajn, no na diaľnici som po 80 km mal dosť a musel si dať nohy na zadné stúpačky. Naproti tomu podvozok funguje až neuveriteľne dobre, je istý a čitateľný. Celé pruženie je pritom obyčajné, vpredu dokonca nie je ani obrátená USD a cez to všetko vás tá hravosť zaskočí. To čo nemajú veľké, tento menší má za vagón – tú citeľnosť ovládania, kde cítite každý kúsok cesty, práce pneumatík a intenzitu bŕzd. Ovláda sa naozaj jednoducho, a k tomu motor, čo nemá problém v dolnej fáze otáčok, to je sen pre každého, čo sa nechce trápiť na motorke. Všetko je po ruke, dokonca spínač smeroviek mám na ľavý palec a nie „bavorácky“ po každej ruke. Ovládanie je intuitívne a ovládače sú pekné, spracovanie je dobré. Palubná doska ponúka viac ako som zvyknutý, oválna „osmička“ informuje dole o otáčkach a hore o rýchlosti, na pravej strane je veľký a dobre čitateľný displej, ktorému nevadí ani priame slnko. Ponúkané info zahrňuje dojazd, spotrebu, 2x trip, vonkajšiu teplotu, hodiny…vlastne všetko, čo je, aj nie je potreba. V dolnej časti je ale najčitateľnejšia informácia o zaradenej rýchlosti, displej funguje nadmieru spoľahlivo – nemám vo zvyku sledovať si kvaltovanie na palubovke (cvakám si v hlave), no chápem jeho využiteľnosť. Na prepínanie menu palubného počítača treba ľavú ruku, ostatné je priamo na prístrojovke. Mne sa páčila ale možnosť stopiek, tá fungovala aj keď som stál a tankoval, kľúč vo vrecku a mne šla „časomiera“ tak, ako som si predstavoval. Druhá vec, ktorú považujem za povinnosť už pre každú značku u každého modelu je automatické vypnutie smeroviek, maličkosť ktorú používa H-D snáď nekonečne dlho a 90 % značiek nie. Tu je a je poladený tak, že by ho mohla odpozorovať každá japonská značka. Ak som sa sťažoval na zalomenie v kolenách, sedadlo je už o inom. To má príjemný povrch a takmer „gelovú“ výplň. Úsmevné je ale ukotvenie krytu zadnej časti sedadla na gumičkách, nestratil som ho, no pevný dojem to nebudí. Výhoda je len v demontáži a jeho následnom odložení, ak máte dosť subtílnu priateľku môže si ho nahodiť na chrbát ako korytnačku cez ramená . Inak tu nie je čo vytknúť, aj po 240 km v jednom ťahu ma nebolia sedacie svaly a nepotrebujem meniť polohu. Moja priateľka dokonca tvrdí, že je to najlepšie sedadlo na akom ako spolujazdec sedela, ale viac povie sama:

„Sedadlo pro spolujezdce je už na první pohled lákadlem. Nezabírá spoustu místa, ale ani nikterak nepřesahuje parametry motorky. Zkrátka tak – akorát. Pokud se na něm uvelebíte a jste přesvědčeni, že máte 100% pilota, cestu si jen pohodlně užíváte a vychutnáváte. Příjemnou změnou bylo, že ani při vyšší rychlosti a prudším brždění sedlo neklouže a člověk si na něm nemusí neustále poposedávat. I poloha stupaček vůči sedadlu pro "normální" velikosti člověka je naprosto ideální! Vzhledem k tomu, že moto je stavěno spíše na rovnější posed, nemusíte mít obavy, že vás večer budou bolet záda! 😀 No, co dodat, chce si to zkusit a potom každý pochopí…“

Keď teda zhrniem celok do jedného pocitu, sedím zrazu na jednoducho ovládateľnej motorke, ktorá je ľahká, má výborné ťažisko a príjemný posed určený skôr do mesta a mimo neho, nie je to bojovník ani zurvalec, mám pod sebou príjemného spoločníka na každý deň.
__________________________________________________

Roztočme vrtuľu
Motor od rakúskeho Rotaxu sa posiela priamo do montážneho závodu v Berlíne, kde sa motocykel montuje. Až tam sa „spojí“ nádrž, ktorá je pod sedadlom s motorom, ktorý sa pôvodne objavil vo verzii F 800 S a aj v nej cválalo takmer 85 koníkov. Nemyslím si, že motor je tou alfou omegou tohto naháča, skôr továrenské zladenie šesťstupňovej prevodovky. Motor síce pri 100 km/h rýchlosti má 4 000 otáčok, no jeho sila je v šesťstupňovej prevodovke. Motor sa síce prebudí k životu až od 5 000 otáčok a dostatočne svižne, no aj tak nie je lenivý, a dokáže pri vysokom „kvalte“ potiahnuť motorku bez zakuckania rázne dopredu. Na stovku to dá zhruba za 4 sekundy a „maximálka“ atakuje 200 km/h, no pri 165 km/h pracuje motor už v 7 000 otáčkach a do červeného mu chýba len 1 500, to sa potom odráža na spotrebe, ktorá pri normálnej jazde neprekročí 5 litrov, ja som ho vôbec nešetril a nešiel som pod 6,5 l – práve rýchlosť nad 160 je tá, ktorá kazila priemernú spotrebu a „e-Fku“ je najlepšie okolo 130, prípadne mimo mesto – ak teda jazdíme predpisovo, motor má super spotrebu. Ak som zaradil šestku aj príliš skoro, bez váhania si poradil aj so mnou a partnerkou vzadu a bez poskakovania zrýchľoval, tváril sa, že vôbec nemá objem 798 ccm.

Podvozok pekne eliminoval nerovnosti a veľmi pekne pracoval tlmič riadenia uchytený na prednej časti pod svetlom. Akrapovič šíril pekný zvuk, ktorý sa prejavoval hlavne po ubraní plynu. Vo výbave som mal možnosť vyskúšať aj vyhrievané rukoväte, keď som o siedmej ráno opúšťal domov v Zlínskom kraji a vonku bola námraza na poliach a teplomer ukazoval len tri stupne nad nulou. Spínač treba zapnúť pred jazdou, je totiž na pravú ruku a má celkovo dva stupne, na prvom tak „tlie“ a druhom hreje poriadne. Nenašiel som nič, čo by nefungovalo na 100 %, snáď len na prepínanie diaľkových svetiel ukazovákom ľavej ruky tlakom od seba som sa musel naučiť a moc mi nevyhovovalo, ale tu sa jedná skôr o subjektívny pocit a moje časté využívanie prepínača, keď jazdím v noci. O dizajne netreba polemizovať, BMW vám buď sadne alebo nie – to platí snáď u každého jeho modelu. A tento má taký divný „kukuč“, no pre mňa je vždy devízou, ak je motorka iná ako konkurencia na jedno kopyto…
__________________________________________________

Patrí mu mesto
F 800 R je naháč do mesta a na voľný čas. Nie je to stroj na vyvádzanie a „blbnutie“, dá sa to, ale nesedí mu to (tam skočte po inom) – baviť vás bude skôr tým, aký je príjemný a keď treba, dokáže zatiahnuť. Má výborné naladenie podvozku a príjemné ovládanie pri rozumnej váhe. Viem si ho predstaviť v mladých skúsených i neskúsených rukách a pokojne by som ho odporučil aj pre môjho otca. Ako vraví môj kamarát Vinco (moc dobrý jazdec) – „čo čakáš, je to jednoducho „frendly bawáriše motorvágen“, netreba na to pilota…“ a tak to naozaj je, ujazdí ho každý a bude sa cítiť, že ju pozná už roky. Ja by som siahol skôr po verzii F 800 S alebo ST, kde vidím obšírnejšie využitie, ale to je môj názor. Každý si musí zvážiť či je cena primeraná. Cena za niečo iné, neštandardné a hlavne využiteľné. Celkovo ma ale v teste najviac prekvapilo obutie. Pneumatiky Metzeler Sportec vo mne zanechali skvelý pocit, prekvapilo ma ich chovanie za každého počasia, ochota na vode a rýchle zahriatie. Považujem to pre tento motocykel až predimenzované obutie, ale jazda ma presvedčila, že to funguje skvelo. Tak som bol spokojný až som dospel k názoru, že to bude moje vlastné budúce obutie.
PS: v nemenovanom časopise od nemenovaného redaktora som čítal rozhovor s Chrisom a kolega sa ho pýtal, že jazdil Ducati a už štvrtým rokom jazdí BMW a aký je to rozdiel, no a 4-násobný majster sveta odpovedal: Jazdiť na F 800 R je oveľa jednoduchšie, je menej agresívna ako Ducati…
__________________________________________________

BMW F 800 R V SKRATKE
• Motor

Nemá tú ostrosť KTM alebo Ducati, je ale príjemný a ťahá odspodu, má dobré sprevodovanie a spotrebu. Záber v celom rozsahu otáčok je presne to v čom je výborný. Dva valce v rade od Rotaxu dobre poznáme a vždy potešia svojim charakterom.
• Rám
Hliníkový chrbticový rám je dosť masívny, motor pri ňom takmer zaniká, funguje pri práci pevne – motocykel sa nekrúti. Prechádza umne do podsedlovej časti, kde je uložená nádrž.
• Výfukové potrubie
Zvod je pekne uložený a ústi na ľavú stranu do koncovky Akrapovič, tá má nielen šmrnc ale aj pekný zvuk, hlavne po prudkom ubratí plynu.
• Pruženie
Jedná sa o klasickú teleskopickú vidlicu vpredu a samostatnú jednotku na zadnej časti, ktorá sa dá nastavovať otočným ovládačom. Na také jednoduché použitie funguje podvozok naozaj výborne. Dosť pomáhal tlmič riadenia montovaný pod predným svetlom.
• Brzdy
Brembám nie je čo vytknúť, nástup bol príjemný, nie moc ostrý a po dôraznom zatlačení sa dobre dávkovala intenzita. Zadná brzda funguje dobre, netreba ju ale pripájať, predná časť brzdila dostatočne na celú váhu stroja. ABS na testovanom stroji nebolo no je možné si ho objednať.
__________________________________________________

Technické parametre:
Cena: 8 250 Eur
Motor: 798 ccm, 8 ventilov, DOHC, radový 2-valec
Výkon: 87 k pri 8 000 ot./min.
Krút. moment: 86 Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z hliníkových profilov
Prevádzková hmotnosť: 199 kg
Rázvor: 1 520 mm
Výška sedla: 800 mm
Objem pal. nádrže: 16 l
__________________________________________________

Motocykel na test požičal: FMoto Bavaria, s. r. o., Bratislava
__________________________________________________

plus pružný motor, pohodlný posed, kvalitný podvozok, originálny dizajn, sériové pneu
minus motoru chýba agresivita
__________________________________________________

Text: Dušan „Campa“ Lysák, foto: M. Tamáši, V. Brniak
Publikované: Motomagazín 10/2010

BMW F 800 R Chris Pfeiffer

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri