Connect with us

Testy a recenzie

Test day Kawasaki offroad 2012

Publikovaný

on

Blížiaca sa jeseň je tradične časom prezentácie nových offroadov a Kawasaki je ďalšou značkou, ktorá predstavila svoje tromfy na nastávajúcu sezónu priamo v akcii. Spolu s ďalšími novinármi sme sa koncom augusta ocitli vďaka pozvaniu slovenského importéra motocyklov Kawasaki, firmy U.M.S., s.r.o. v motokrosovom areáli v Šenkviciach. Tu už na nás čakali novinky pre rok 2012 v podobe motokrosových špeciálov KX250F, 450F a špičkovej pracovnej štvorkolky KVF750, ktoré sme si mohli vyskúšať priamo na trati.

Spomedzi japonskej štvorky patrí Kawasaki na poli offroadových špeciálov jednoznačne medzi najaktívnejšie a najúspešnejšie značky v posledných rokoch, čoho dôkazom je množstvo úspechov na vrcholnej úrovni, a najmä na opačnom brehu Atlantiku Kawasaki dominuje motokrosovým šampionátom oboch objemových tried. Na druhej strane zeleným špeciálom sa výborne darí aj v našich končinách a v posledných rokoch jednoznačne patria medzi najobľúbenejšie.

Kľúčom je inovácia

S nástupom štvortaktnej techniky pred pár rokmi sa zrýchlil aj vývoj v tejto kategórii a Kawasaki sa hneď od svojho vstupu do tejto kategórie držala na absolútnej špičke. V tomto trende pokračuje aj pre rok 2012 a v prípade oboch modelov na vás čakajú inovatívne riešenia, ktoré majú na štvortaktných motokrosových špeciáloch premiéru.
Kawasaki KX250F – menší z dvojice štvortaktov sa v minulom roku dočkal elektronického systému vstrekovania paliva a pre nastávajúcu sezónu prichádza dôležitá inovácia tohto systému v podobe dvojice vstrekovacích trysiek v sacom hrdle. V tomto prípade má každá zo vstrekovacích trysiek inú úlohu, spodná tryska (tradičné umiestnenie) má za úlohu prinášať hladký priebeh výkonu, a naopak vrchná tryska (bližšie k vzduchovému filtru) prináša výkon a silu. V nízkych a stredných otáčkach sa o plnenie stará spodná tryska, a naopak, po prekročení týchto otáčok sa k slovu dostáva vrchná tryska, ktorá vďaka svojej polohe dovoľuje lepšie zmiešanie zmesi a aj jej ochladenie skôr ako sa dostane do valca. Výsledkom je citeľný nárast výkonu v celom rozsahu otáčok. Druhá dôležitá novinka na motore sa týka prevodovky a drobné úpravy priniesli ľahšie a presnejšie radenie. Súčasťou doplnkovej výbavy je kalibračný kit zapaľovania, ktorý vám umožní pomocou pripojenia k laptopu a špeciálnemu softwaru meniť výkonové krivky motora. Systém vám umožní vybrať si jednu z prednastavených kriviek alebo si vytvoriť nové nastavenie s vlastnou výkonovou charakteristikou, najmä v prípade skúseného jazdca je to rozhodne užitočná pomôcka. Celý kit stojí 599 Eur.
V prípade podvozku sa zmeny zamerali najmä na pruženie a zlepšenie trakcie zadného kolesa. Nové úchytné body systému prepákovania na zadnej kyvnej vidlici zvyšujú zdvih pružiny a umožňujú jej precíznejšie nastavenie, ďalej sa znížila tuhosť dvojice spojovacích ramien, čo sa odzrkadlilo na hladšom chode pruženia a zlepšenej trakcii zadného kolesa. 250-ka je momentálne jediným masovo vyrábaným motokrosovým špeciálom s prednou vidlicou Showa SFF s oddelenou funkciou útlmu a kompresie. Vnútro pravej vidlice ukrýva pružinu a naopak ľavá vidlica olejový tlmič. Tento systém sa vyznačuje hladkým chodom v celom rozsahu zdvihu a zároveň tuhým a presným tlmením. Pre rok 2012 Kawasaki použila novú tuhšiu pružinu a nové nastavenie, ktoré optimalizuje prácu prednej pružiny. Ďalšie komponenty motocykla sa dočkali už len menších úprav.
Kawasaki KX450F – 450-ka už niekoľko sezón po sebe patrí medzi najvýkonnejšie stroje na štartovej rampe a nič na tom nemení ani modelový rok 2012, práve naopak, inovácie, ktoré sa na novom modeli objavili, pochádzajú priamo z továrenských špeciálov štartujúcich v prestížnom americkom šampionáte. Model KX450F sa tak stáva prvým sériovým motokrosom, ktorý je vybavený pomocným štartovacím systémom s názvom „Launch Control“. Ide vlastne o upravenú krivku s pomalším nárastom výkonu, ktorá pomáha zadnému kolesu získať trakciu na klzkom povrchu. Celý systém sa aktivuje tlačidlom na riadidlách a pracuje len na prvých dvoch prevodových stupňoch. V momente keď zaradíte trojku sa vypne. V oblasti úpravy výkonu to však nie je všetko a Kawasaki ponúka až trojicu výkonových máp, ktoré môžete jednoducho zmeniť výmenou konektorov, na ktorých je nová nahratá. Odpadá tak potreba pripojenia laptopu k riadiacej jednotke. Celý proces je teraz oveľa rýchlejší. Napriek tomu Kawasaki aj pre tento model ponúka kalibračný kit, ktorý je rovnaký ako u 250-ky. Motor sa dočkal ďalších úprav v podobe preprogramovanej riadiacej jednotky, čo prinieslo mierny nárast výkonu v celom rozsahu otáčok. Podobný výsledok prináša aj upravený profil vačkovej hriadele, ktorá prináša zvýšený zdvih sacích ventilov. Ďalšie drobné zmeny na motore sa týkali inovovaného automatického dekompresora na horúce štarty a upravenej prevodovky, ktorá prináša ľahšie a presnejšie radenie. Novinky sa dotkli aj podvozku, nový rám je o 4 mm užší a v kombinácii s novými plastmi je ovládanie ľahšie, úpravy na zadnom pružení sú identické ako v prípade 250-ky a ponúkajú zlepšenú trakciu zadného kolesa. Najväčšiu zmenu na podvozku však predstavuje možnosť individuálneho nastavenia výšky stúpačiek, sedla a polohy riadidiel, vďaka čomu 450-ky ponúka široké možnosti individuálneho nastavia.

Na trati

Trať v Šenkviciach je rýchla s krátkymi strmými stúpaniami a plná lavíc, pričom nechýbajú ani náročnejšie dvojskoky alebo veľká roleta. Na dokonalé vyskúšanie moderného motokrosu ako stvorená. Kawasaki sa nikdy netajila, že oba modely sú namierené skôr na rýchlejších a skúsených jazdcov a KX250F to okamžite potvrdzuje. Motor rýchlo dáva najavo kde sa cíti najlepšie. Nárast výkonu je síce lineárny, no od stredných otáčok sa začína cítiť poriadne pri sile a evidentne sa najlepšie cíti blízko maximálnych otáčok, kde už máte výkonu viac ako dosť. Napriek svojej otáčky obľubujúcej povahe však nebolo ťažké držať motor v optimálnych otáčkach, nakoľko prechod z nízkych do vyšších otáčok prebieha relatívne rýchlo a aj v spodnom pásme otáčok je k dispozícii využiteľný výkon. V praxi to znamená, že aj menej skúsení jazdci si jazdu užijú. Napriek tomu, motoru najlepšie svedčia vyššie otáčky a na rovinke namiesto rýchleho radenia stačilo podržať už zaradený prevodový stupeň až do svojho maxima. V tomto režime je však 250-ka mimoriadne účinným športovým náradím. Vynikajúco sa správal aj podvozok a najmä pruženie, a ak medzi neduhy tohtoročného modelu patrila mäkšia predná vidlica, tak na novom modeli nič také nehrozí. Aj naozaj tvrdé dopady zvládal motocykel aj pri mojej váhe +90 kg bezpečne a isto. Naopak pruženie s prehľadom absorbovalo menšie nerovnosti. Ľahké ovládanie je presne také, ako by ste od malého štvortaktu očakávali a motorka rýchlo reaguje na všetky jazdcove podnety. Pochvalu zaslúžia brzdy, ktoré výkonom znesú porovnanie s absolútnou špičkou. Trochu im však chýbala väčšia citlivosť, ktorú poznám najmä z prostredia oranžovej konkurencie. Mali sme možnosť vyskúšať si aj upravené výkonové mapy, keď na jednom z motocyklov bola nastavená výkonová mapa na piesok. Zmena bola citeľná okamžite a motor akoby stratil časť výkonu v nízkych otáčkach a ožíval až vo vyšších otáčkach, keď sa ohlásil razantnejším záberom. Napriek tomu štandardné nastavenie s plynulejším záberom sa ukázalo byť oveľa účinnejšie na tvrdom podklade šenkvickej trati.
Na rad prichádza Kawasaki KX450F, ktorá už bola o niečom úplne inom. Fyzicky je to pochopiteľne o niečo väčšia motorka ako 250-ka, vhod tak príde nový koncept individuálnej nastaviteľnosti, keď si prispôsobíte motorku vašim rozmerom. Napriek tomu v porovnaní s ostatnými 450-kami nijako nevybočuje zo štandardu, takže nejaké drastické úpravy ani nie sú potrebné. Potom je tu motor, ktorý ohuruje výkonom už od najnižších otáčok a každé pootočenie plynovou rukoväťou mení na okamžitý pohyb vpred. Motor tak nič nezostáva dlžný svojej povesti a bez potreby nejakého častého radenia sa stačí spoliehať na silu, ktorú máte k dispozícii. Napriek evidentným prebytkom sily však výkon nie je prehnane agresívny a mohutný záťah dokážete aspoň chvíľami využiť naplno. Naviac štandardná výkonová mapa sústredí výkon predovšetkým do nízkych a stredných otáčok a skúšať maximálne otáčky tak nie je potrebné, alebo stačí rovno siahnuť po menej agresívnej mape, ktorá maximálny výkon síce nezníži, ale rozloží ho na ešte dlhšom intervale. 450-tka v minulosti nevynikala obratnosťou a bola to skôr väčšia motorka. Nový model je určite krokom vpred, stále to možno nie je obratnosť Hondy 450, ale dokáže byť veľmi ochotný aj v tesnejších úsekoch. Naopak na rozbitých a dlhých rovinkách nič nestratil zo svojej stability. Pruženie sa správalo podobne ako na 250-ke, aj keď predná vidlica bola pocitovo o niečo mäkšia, napriek tomu aj vyložene tvrdé dopady zvládala s istotou. To isté platí aj o brzdách, ktoré ponúkajú vynikajúci výkon, no máličko im chýbal cit. Nakoniec došlo aj na štartovací systém „Launch Control“, ktorý sa aktivoval tlačidlom na riadidlách. Štartovacia rovinka v Šenkviciach bola poriadne vysušená a tvrdá, s trakciu tak nebol problém, skôr naopak. Na tomto povrchu nedokázal udržať predné koleso na zemi ani podporný systém, no neprebiehalo to s tak agresívnym nástupom ako s vypnutým systémom. Vďaka tomu sa dalo podržať plynovú rukoväť o niečo dlhšie a teoreticky získať tak nejaký náskok.

Opäť na špici

Kawasaki potvrdila, že aj v roku 2012 bude patriť medzi absolútnu špičku. Nová technika vám na trati pomôže byť rýchlejší a o to tu ide v prvom rade. Potvrdilo sa, že svojím nastavením sú namierené skôr na rýchlejších jazdcov, no vďaka tomu sa môžete bez obáv postaviť na štart ľubovoľného preteku s plne sériovým modelom. Najhoršia nie je ani cena a KX250F dostanete za 6 795 Eur a väčší model KX450F za 6 995 Eur.

Kawasaki KVF750 4x4i EPS Brute Force

Na prvý pohľad sa dvojica pracovných štvorkoliek KVF750 a 750 EPS možno ocitla trochu v tieni motokrosových špeciálov, no opak je pravdou. Dvojica štvorkoliek stojí na absolútnom vrchole v ponuke výrobcu a pre rok 2012 pribudla k štandardnému modelu aj verzia vybavená dynamickým posilňovačom riadenia EPS. Okrem toho sa prakticky celá štvorkolka podrobila kompletnej modernizácii motora a podvozku.

Špičková technika

Značke Kawasaki patrí medzi výrobcami štvorkoliek jedno významné prvenstvo, keď pred viac ako desiatimi rokmi ako prvá siahla po dvojvalci V2, ktorý sa objavil v športovo-úžitkovej štvorkolke Prairie 650. Práve tento model bol predchodcom modelovej rady KVF kam patrí aj 750-ka. V prípade najnovšej verzie ponúka kvapalinou chladený dvojvalec v otvorenej verzii výkon 50 k pri 6 750 ot./min. a krútiaci moment vrcholí na hodnote 59 Nm pri 5 250 otáčkach. Zvýšený kompresný pomer a nový profil vačkových hriadelí sa podpísal pod zvýšený výkon. O chladenie sa stará zväčšený chladič kvapaliny. Použitie posilňovača riadenia EPS si vyžiadalo zvýšenie výkonu generátora na 33,5 A pri 5 500 ot./min.
Najväčšou novinkou na podvozku je použitie dynamického elektronického posilňovača riadenia EPS, ktorý upravuje svoju tuhosť na základe okamžitej rýchlosti. Posilňovač riadenia pomáha aj pri tlmení náhlych nárazov a zvyšuje bezpečnosť jazdy. Zlepšené jazdné vlastnosti má na svedomí aj upravený systém riadenia, keď tyč riadenia už nie je napriamo spojená s diferenciálom. Vystužené stabilizačné tyče pomáhajú zvýšiť stabilitu jazdy. Úpravám sa nevyhol ani dvojitý kolískový rám, ktorý bol vystužený v najexponovanejších častiach. Pozornosti konštruktérov sa dočkalo aj nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies. Pružiny sú teraz uchytené pod otvorenejším uhlom, čo prinieslo zvýšenú svetlú výšku aj vo chvíli, keď je štvorkolka plne zaťažená. Zmeny sa dotkli aj dizajnu s modernizovanými prednými partiami, novými odkladacími priestormi a hrubšími rúrkami predného a zadného nosiča.

Zábavné pracovné náradie

Kawasaki u svojich úžitkových štvorkoliek vždy nezabudla zdôrazniť nielen ich úžitkové, ale aj športové schopnosti. Platí to aj v prípade modelu Brute Force, ktorý je pripravený poskytnúť vám okrem úžitkových vlastností aj poriadnu dávku zábavy. Žiaľ, testovaná verzia bola priškrtená na predpisových 19 k, preto sme nemali možnosť naplno si vychutnať potenciál dvojvalca, no aj v obmedzenom výkonovom režime dokázala táto štvorkolka naznačiť, že je pripravená zdolávať najťažší terén. Jazdec má k dispozícii štandardný systém elektronicky aktivovaného náhonu 4×4, ktorý sa aktivuje tlačidlom na riadidlách. Podobne sa zapína aj uzávierka diferenciálu a jazdec tak má možnosť v prípade potreby ho zapnúť prakticky okamžite. Vysoká svetlá výška sľubuje nadštandardnú prejazdnosť aj náročným terénom. Pruženie je svojím nastavením namierené najmä na komfort a výborne filtrovalo menšie nerovnosti. Nevadili mu ani menšie skoky, no nakoľko ide o úžitkovú štvorkolku nejaké veľké skákanie sa nepredpokladá a jeho silnou stránkou je skôr zdolávanie menších či väčších nerovností, a to mu ide naozaj na výbornú. K dispozícii sme mali verziu vybavenú elektronickým posilňovačom riadenia, a tento doplnok jednoznačne patrí medzi najužitočnejšie doplnky, ktorými môžete vybaviť vašu úžitkovú štvorkolku. Ovládanie +310 kg vážiacej štvorkolky bolo ľahučké v ľubovoľnom prostredí. Posilňovač naviac na seba preberá aj funkciu tlmiča a veľmi dobre absorbuje aj väčšie nárazy, ktoré by sa inak preniesli do riadenia.

Kvalita za rozumnú cenu

Kawasaki KVF750 4x4i EPS Brute Force ponúka výbornú kvalitu sa rozumné peniaze. Úroveň dielenského spracovania, ale aj použité komponenty sú na vysokej úrovni a znesú porovnanie nielen s japonskou, ale aj renomovanou konkurenciou zo Severnej Ameriky. Na rozdiel od ostatných „japoncov“ je Kawasaki už v základe ponúkaná s OEV a štvorkolku môžete okamžite prihlásiť na dopravnom inšpektoráte. Základná verzia bez posilňovača vás bude stáť 10 995 Eur a za verziu s dynamickým posilňovačom zaplatíte 11 695 Eur.

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2011 Janka

Test day Kawasaki offroad 2012

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri