Connect with us

Testy a recenzie

Test Honda CBR125R vs Yamaha YZF-R125

Publikovaný

on

Brána do sveta superšportov
Mať tak dnes 16 rokov a stotisíc na knižke od babky? Každé ráno by som prišiel do školy na vlastnom ?superšporte?, cez veľkú prestávku by som vozil vždy inú spolužiačku okolo gympla a všetkým starším spolužiakom by som prebral frajerky. Áách? No ale 16 už dávno nemám a ak si tieto riadky prečíta moja priateľka, tak nebudem mať už asi ani ju.

Čo ma tak chytili spomienky na strednú školu? Skôr ma chytili spomienky na prvú motorku a prvé skúsenosti bez inštruktora autoškoly. Dnes, keď už od 16-tich môžu mladí jazdiť na 125-kách je svet krajší . Myslím že to dáva veľký zmysel. Prejsť postupne na vyššie katégórie, hlavne keď sa môžete učiť jazdiť na takých šípoch ako sú Honda CBR125R a Yamaha YZF-R125.


Prvá do redakcie prišla Honda o pár dní pred Yamahou. Priznám sa, že som sa na ňu veľmi tešil. Kolega Miro sa mi smial, že mám už po zime fakt poriadne absťáky, ale pred pár rokmi som bol milo prekvapený z podvozku a zábavy, ktorú som si s ňou užil, tak som bol zvedavý, ako sa za ten čas zmenila. Nová maska je teraz oveľa krajšia. Výrazne sa podobá na minuloročnú 600-vku. Nové svetlá, nové tmavé smerovky, nové polepy dodávajú celému motocyklu väčšiu ľahkosť a modernosť. Čo ma ale mrzí je, že zadná časť ostala bez zmeny. Svetlo by som určite zmenšil, madlo pre spolujazdca by tiež mohlo dosať iný dizajn a najviac som sa tešil, že nová CBR125R dostane širšie pneu a to sa nestalo. Pôsobí veľmi útlym dojmom, veľmi štíhlo, ale pri tom dynamicky. Napriek tomu sa mi zdala veľmi príťažlivá. Za tých pár dní som si všimol, že je medzi mladými dosť obľúbená. V PB som zaregistroval dve, v TN jednu, v BA zopár a tiež dve v Zlíne.
Potom ale prišla riadna facka v podobe YZF R125. Dizajnom predčila všetky moje očakávania. Už po prvých výstavách bolo jasné, že to bude veľmi konkurencie schopná motorka, ale až keď ju máte pred sebou vonku na dennom svetle uvidíte skutočné rozdiely. Yamaha sa rozhodla, že postaví lídra v danej kategórií a nadviazala na známe talianske modely pre mladých ako napríklad Cagiva Mito, ktorá sa v tej dobe chcela veľmi podobať na slávnu 916-ku. Úplne nová YZF-R125 sa zase verne podobá na väčšiu sestru YZF-R6. Kým nenaštartujete motor, budú vedľa seba vyzerať ako rovnocenné stroje. Predná maska je ostrá ako Gillete Mach3, ?späťáky? vychádzajú z prednej masky, bočná kapotáž je široká a nádherne zakrýva malý motor v ráme. Nádrž je široká a vysoká ako na veľkých bikoch. Najlepšia je ale zadná časť. Vysoká, štíhla s tenkým brzdovým LED svietidlom, strmým sedadlom spolujazdca a krátkym výfukom. A v tých žltých farách ? fakt mňam.

Rozdiely v technike:
Motor Hondy je známy z predchádzajúceho modelu. Je to štvortaktný jednovalec s dvojventilovou technikou ovládanou pomocou rozvodu SOHC, ktorý je v tomto roku obohatený o elektronické vstrekovanie paliva. Áno, presne tak, žiadne karburátory, ale seriózna technika PGM-F1. Nasledujúce riadky prosím vás berte s ohľadom na objem motora.
Vďaka vstrekovaniu sa podarilo dosiahnuť hladší priebeh výkonu v nižších otáčkach, čo samozrejme prináša aj plynulejšiu jazdu v meste (na ktorú sa bude využívať asi najčastejšie), no a samozrejme prinieslo to aj malé zvýšenie výkonu v nízkych a stredných otáčkach, čo pomôže využiteľnosti celej CBR-ky. Ďalším prínosom je samozrejme zníženie emisií, ale o to sa stará aj výfukový systém s katalyzátorom, vďaka čomu Honda ľahšie zvláda emisnú normu EURO3. Celý výkon 15 koní potom na cestu prenáša klasická spojka, šesť stupňová prevodovka a 17-palcové kolesá s ľahkých zliatín, zadné o šírke 100 mm.
Takmer identické údaje má aj Yamaha, rozdiely sú ale v detailoch. Motor je rovnako ako u Hondy štvortaktný jednovalec SOHC, ale so štvorventilovou technikou, ďalej elektronické vstrekovanie je podporené väčším airboxom, aby sa malý motor mohol viac nadýchnuť, no a celé je to zakončené krátkym tlmičom výfuku ?ala? R6, ktorý fantasticky vyzerá, plní si emisné úlohy a centralizuje ťažisko viac na predné koleso.
Aj keď je to úplne nový motor z dielne Yamahy, cieľom bolo jednoznačne byť lepší ako konkurencia. Ďalšie rozdiely uvidíte hneď na prvý pohľad. Rozmer pneumatík na Yamahe je o 3 cm širší, čo opticky veľmi pridáva na dospelosti celej Yamahy. Väčšie sú aj brzdové kotúče vpredu o 2 cm, vzadu o jeden. Obidve žihadlá majú vpredu jeden kotúč s dvojpiestikom. Hondu spomaľuje technika Nissin a Yamahu Brembo. Napriek tomu však hneď musím povedať, že som mal lepší pocit pri brzdení z Hondy. Ako keby Yamahe účinok trochu slabol pri zohriatí.
Ďalší veľký rozdiel je v ráme. Honda si nechala pôvodný rám z predchádzajúceho modelu z 2004 s klasickou zadnou kyvkou. Rozchod kolies je citeľne menší ako u Yamahy, čo výrazne zmenšuje celú CBR. Naopak YZF má dospelý Delta Box rám s masívnou zadnou kyvkou. Je to najľahší rám v triede a je oveľa tuhší ako konkurencia. Rozchod kolies je o celých 6 cm väčší a teda smerová stabilita Yamahy a schopnosť držať stopu sa verne približuje väčším superšportom.

Červený gombík?
Po naštartovaní sa z obidvoch bikov ozve identický zvuk motorkovej kosačky z Mountfieldu . Žiaľ, zvuková kulisa neoslní, a to je na celom teste asi jediná vec, ktorá bola naozaj slabá, pretože inak to boli veľmi príjemné strávené chvíle. Štvortaktná technika je inak veľmi príjemná na údržbu a obsluhu (oproti starším dvojtaktným konkurentom), takže sa môžete sústrediť na jazdu.

Posed a ergonómia?
Vzhľadom na to, že Honda je výrazne menšia motorka, najväčšie rozdiely celého testu sú práve v tejto časti. Posed na Honde je veľmi pohodlný (ako vždy na Honde ). Sedadlo je umiestnené nižšie a riadidlá sú širšie, čo znamená, že na CBR sedíte pomerne uvoľnene až turisticky. Je to ale spôsobené aj mojou výškou. 16-roční borci majú predsa len o pár cm a kg menej. Motorka je veľmi štíhla a teda kolená máte tesne pri nádrži. Počas celého testu som sa ani raz necítil na Honde unavený (cca 250 km v ?ostrej? jazde). Na druhej strane vystretý posed a nízky čelný štít môžu na dlhších trasách spôsobiť boj s vetrom. Obratnosť a ovládateľnosť Hondy je vďaka menším rozmerom jednoduchšia. Či už v garáži, alebo na parkovisku sa narobíte podstatne menej ako na Yamahe.
Yamaha hrá v tomto úplne inú ligu. Sedlo je vyššie a riadidlá sú zalomené k nádrži, čo znamená, že sedíte naozaj na superšporte, naklonení dopredu a po 20 km vás bolia zápästia. Vyššie sedlo znamená, že menšie 16-ročné postavy môžu mať problém dočiahnuť na zem, čo sa vám na Honde nikdy nestane. Rovnako dlhší rázvor vás núti sa natiahnuť dopredu a oprieť sa o vysokú nádrž, plus originál racingové stúpačky posadené trochu dozadu. Áno, už vám to dopaľuje ? to by mohlo ísť na koleno, že áno? Yamaha je na prvý dotyk mohutnejšia motorka. Páčky spojky a brzdy sú široké, riadidlá pevné, kolenami zovierate dobre vykrojenú nádrž, proste je to dospelá motorka.

Tak teda poďme na to…
Honda sa ovláda omnoho ľahšie ako YZF. Pripomína to až ovládanie mestského skútra. Hneď je jasné, kto bude priateľskejší k úplnému začiatočníkovi. Riadenie je ľahšie až mäkšie, rám nie je tak pevný a úzke kolesá dovolia rýchlejšie manévrovať, či už v premávke, alebo aj na serpentínach. Yamaha sa správa viac profesionálne. Na širších gumách máte väčšiu istotu a doslova tuhý rám sa v zákrutách nevlní, ale ide ako v koľajnici. V premávke si zase budete zápästia tlačiť na nádrž (daň superšportov). Obidve sú ale veľmi dobrým spoločníkom do preplnených miest a úzkych uličiek. So svojimi mušími váhami, vás nikde nezaskočia.
Poďme si ale trochu zajazdiť na prázdne ostré zákruty, ktorých ako som zistil v tomto teste, až tak veľa nemáme. Hlavne nie čistých!!! (na konci apríla páni cestári) Je málo zákrut, kde môžete ísť na 600-vke so sliderom k zemi, takže nájsť ešte ostrejšiu zákrutu na 125-ku bolo umenie. Najväčším problémom v tomto smere boli výkony motorov a teda nájazdová rýchlosť do zákruty. Týmto sa ospravedlňujem obidvom žihadlám za neslušné správanie (počas celého testu som mal pod 7 000 otáčok iba na parkovisku). Pokiaľ si chcete dobre zajazdiť znamená to, že zabudnite na brzdy, zavrite oči a vpáľte do zákruty na plný plyn. Na CBR vďaka štíhlejšej postave a mäkšiemu riadeniu máte pocit rýchlejšej jazdy ako na Yamahe, ste viac v dianí, máte pocit, že idete o niečo agresívnejšie ako na YZF. Tá sa správa pokojne, až chladnokrvne. No zdanie klame. Náklony sú na nej dôverne známe z väčších bikov, nemáte problém s posedom, je k tomu predurčená.
Na Honde to pre mňa znamenalo viac sa hýbať v sedle, nakoľko sa nedá dobre oprieť o nádrž a fakt som mal chuť namontovať na ňu tlmič riadenia. Vletieť do ostrej zákruty 70-kou až 80-kou na 100 mm gumách je fakt sranda. Cítite každú nerovnosť a modlíte sa aby to dobre dopadlo. Na druhej strane však vzorne držali a zábavy si užijete fakt dosýta. Pár ostrých zákrut po sebe a dokázal som sa hodinu a pol voziť dookola (absťáky).
Treba si povedať, že CBR je vhodnejšia na učenie ako YZF, je priateľskejšia, aj keď je trocha viac nervózna. YZF si už vyžaduje aké také skúsenosti. Samozrejme si na nej zajazdíte aj normálne a úplný začiatočník si tiež príde na svoje, keď na ňu nabalí najkrajšiu spolužiačku z ročníka, ale ak nechcete chodiť do zákrut vystretí ako sviečka, chce to trochu cviku. Potom je to ale fakt zábava. Myslím si, že v niektorých zákrutách by ste R6-ku s kľudom zostrelili, a to by som si potom rád pozrel tie pretiahnuté tváre  ťažkých bikerov. Samozrejme iba do momentu prvej rýchlej zákruty. Maximálna rýchlosť je totižto u obidvoch niečo málo cez 120 km/h. Pri jazdení na zákrutách som sa pohyboval na 4. a 5. rýchlostnom stupni do 100 km/h. Na viac zabudnite.
Subjektívne som mal pocit, že Yamaha je o trochu rýchlejšia ako CBR, aj prvý rýchlostný stupeň je omnoho využiteľnejší ako u Hondy. Na druhej strane YZF má obmedzovač postavený cca o 1000 otáčok nižšie ako CBR a to mi v jednej zákrute fakt liezlo na city. Preradením na trojku by som stratil výkon a na dvojke to už rýchlejšie nešlo… Vo všeobecnosti je ale YZF vydarený bike pre mladých pretekárov, viem si predstaviť o 10 koní viac, a to by boli úplne iné zážitky. Mne osobne sedel viac ako Honda, aj veľkosťou aj správaním. V závere testu som už iba skúšal koľko náklonu ešte YZF zvládne. Poprosím inžinierov z Yamahy, aby mi na budúcu sezónu pripravili YFZ-R250. Veľmi pekne ďakujem za pochopenie .

Záver
Musíte pochopiť, že v tomto teste nejde o výkonové rozdiely, ale o rozdiely vo vlastnostiach a cieľovej skupine. A to je presne ono. Ťažko sa porovnávajú dve rozdielne motorky, aj keď sú v jednej kategórií. Ja by som to videl nasledovne:
Prvá motorka? Honda CBR125R je vaša ideálna voľba. Máte vyššie ambície, trochu skúseností a máte cca 170 cm? OK, pre vás je to Yamaha YZF-R125 a budete nadmieru spokojní.

Honda CBR125R

MOTOR
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec, rozvod SOHC, 2 ventily
Vŕtanie x zdvih: 58 x 47,2 mm
Zdvihový objem: 124 ccm
Kompresný pomer: 11: 1
Max. Výkon: 13,5 k pri 10 000 ot./min
Max. krútiaci moment: 10,6 Nm pri 8 250 ot./min
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z oceľových profilov
Rozmery (D x Š x V): 1 920 x 675 x 1 070 mm
Rázvor: 1 294 mm
Výška sedla: 776 mm
Objem palivovej nádrže: 10 l
Pneu: vpredu:80/90 – 17, vzadu:100/80 – ZR 17
Pruženie: vpredu: klasická teleskopická vidlica, priemer klzákov 31 mm, zdvih 109 mm, vzadu: centrálne umiestnená pružiaca jednotka, zdvih 120 mm
Brzdy: vpredu: kotúč, priemer kotúča 276 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 220 mm
Hmotnosť: 127,5 kg (pohotovostná hmotnosť)
Cena: 87 900,- Sk / 2 917,75 EUR

Yamaha YZF-R125

MOTOR
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec, rozvod SOHC, 4 ventily
Vŕtanie x zdvih: 52 x 58,6 mm
Zdvihový objem: 124 ccm
Kompresný pomer: 11,2 : 1
Max. výkon: 15 k pri 9 000 ot./min
Max. krútiaci moment: 12,2 Nm pri 8 000 ot./min
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické CDI
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 5-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z oceľových profilov
Rozmery (D x Š x V): 2 015 x 660 x 970 mm
Rázvor: 1 355 mm
Výška sedla: 818 mm
Objem palivovej nádrže: 13,8 l
Pneu: vpredu: 100/80-17, vzadu: 130/70-17 ? 18
Pruženie: vpredu: klasická teleskopická vidlica, zdvih 130 mm, vzadu: centrálne uložený tlmič pruženia, zdvih 125 mm
Brzdy: vpredu: kotúčová, priemer kotúča 292 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 230 mm
Hmotnosť: 126,6 kg (suchá hmotnosť)
Cena: 119 900,- Sk / 3 979,95 EUR

Text, foto: Motomagazín

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 06/2008

Test Honda CBR125R vs Yamaha YZF-R125

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri