Connect with us

Testy a recenzie

Test: KTM 990 Supermoto R

Publikovaný

on

Taká „obyčajná“ zverina


V živote zažijete rôzne zážitky, no drvivá väčšina z nich postupne vybledne, až sa pomaly stratia. Potom sú tu však neuveriteľne intenzívne situácie, ktoré vo vás zanechajú hlbokú stopu a v duchu si ich prehrávate stále dookola. V mojom prípade bola takou „intenzívnou situáciou“ týždňová známosť s KTM 990 Supermoto, ktorá mi pred dvomi rokmi poriadne zamiešala mojím rebríčkom duševných hodnôt.

=================================================

Hovorí sa, že človek by nemal dvakrát vkročiť do tej istej rieky, no po dvoch rokoch opäť stojím tvárou v tvár neodolateľnej KTM-ke a v duchu sa pripravujem na perný týždeň, ktorý mám pred sebou. Tentokrát má z môjho zabehnutého životného stereotypu vytrhla KTM 990 Supermoto R.
______________________________________________

O čom to je
V Rakúsku jednoducho vedia robiť motorky, o tom niet najmenších pochýb, a dokazujú to neustále. Čo však vedia možno ešte lepšie, je vyrobiť špičkový motor. Dvojvalec LC8 sa postupne dočkal najrôznejšieho využitia a nájdete ho nielen v supermote, ale aj v superbiku alebo veľkom cestnom endure, samozrejme, vždy správne naladený na konkrétny model. V prípade supermota sa maximálny výkon zastavil na hranici 115 k, ktorý sú na zadné koleso prenášané pomocou nakrátko sprevodovanej 6-stupňovej prevodovky. Motor je osadený v tuhom a mimoriadne kompaktnom ráme, ktorý je zárukou ľahkého ovládania. Potom sú tu jednotlivé komponenty a pohľad na ne je skočne lákavý. Kované ráfy Marchesini, racingové brzdy Brembo či špičkové komponenty pruženia WP a svet je zrazu krajší…
______________________________________________

Intenzívne situácie
Tak toto je motorka, ktorá vám dokonale popletie hlavu a obráti život na ruby. Pred dvomi rokmi som sa v duchu pár krát lúčil s vodičákom, dobrou povesťou a vlastným životom. Ak máte pocit, že vám v živote niečo chýba a neviete to presne zadefinovať, tak pár dní v sedle KTM to zaručene spraví. Možno pravý zmysel života nenájdete, ale ani sa tým nebudete zaťažovať, pretože s touto motorkou na to ani nebudete mať čas.

Začne to už prvým posadením sa, Supermoto na prvý pohľad vyzerá robustne, no po nasadnutí sa to okamžite stratí. Dojem veľkej motorky má na svedomí predovšetkým obrovská nádrž, ktorá sa sem na prvý pohľad ani nehodí, no na jej obhajobu musím dodať, že je veľmi dobre vytvarovaná a pri jazde vám vôbec nevadí. Vzpriamený posed a široké riadidlá sú zárukou mimoriadne ľahkého ovládania. Výška sedla je príjemná a z pohľadu ergonómie nie je čo vyčítať. Potom už len stačí zaradiť jednotku, poriadne sa nadýchnuť a vyraziť. KTM vám okamžite dá pocítiť, o čom to celé bude. Nakrátko sprevodovovaná 6-stupňová prevodovka a 115 koní výkonu je niečo, čo treba zažiť. Na prvom a druhom prevodovom stupni nie je otázkou ako dostať predné koleso do vzduchu, ale skôr ako ho dostať naspäť na zem. Ešte na trojke stačí prudšie potiahnuť za riadidlá a predné koleso opäť smeruje do neba. Krátke prevody znamenajú aj nižšie maximálne rýchlosti na jednotlivých prevodoch a na jednotke sa ozve obmedzovač už pri cca 90 km/h a na dvojke pri cca 115 km/h. Dych a zdravú farbu tak opäť naberám až od cca 130 km/h, kedy sa motor začne správať ako normálny športový dvojvalec, a nie ako steroidmi napumpovaný diabol, čo sa práve odtrhol z reťaze. Ani potom to však nie je žiadna prechádzka ružovým sadom a rýchlosť sa rýchlo prehupne cez 200 km/h a vlastne je to stále dosť divoké. Krátkym radením stačí udržiavať motor blízko maximálnych otáčok a nenájdete úsek, kde by sa vám dokázal superšport vzdialiť z dohľadu, práve naopak na tesnejších cestách s krátkymi rovinkami je KTM tým, kto určuje tempo. V tesných výjazdoch nie je problém utrhnúť zadné koleso do kontrolovaného šmyku, alebo vyraziť s kolesom odlepeným od zeme. Túto motorickú „brutalitku“ vám pomáha krotiť vynikajúci podvozok, ktorý už v sérii ponúka tuhšie nastavenie a na pohodovú turistiku s vychutnávaním okolitej prírody tak radšej hneď zabudnite, prioritu má agresívna športová jazda. Ovládanie je presné a ľahké, motocykel okamžite reaguje na povel. Brzdy Brembo akoby boli z iného sveta a ponúkajú výkon a cit, ktorý ani vo svete superšportov nie je bežným javom. Predná dokáže spomaliť na pár metroch, pričom vám na spomalenie stačia dva prsty a zadné koleso odliepa od zeme doslova na povel. Naopak zadná brzda sa dá veľmi citlivo dávkovať, čo vám dovolí presne si načasovať kontrolovaný šmyk pri nájazde do zákruty. Vďaka relatívne štíhlej konštrukcii je pohyb v sedle ľahký a ťažisko okamžite prenášate tam, kde ho práve potrebujete, samozrejme jednovalec to nikdy nebude, ale tesný motardový okruh si v sedle dokonale vychutnáte.
______________________________________________

Slabiny?
Ťažko hovoriť v prípade tohto motocykla o slabých miestach, no nakoľko ide o športové supermoto nemôžete od neho čakať komfort turistiky a pohodlím má bližšie skôr k jednovalcom podobného razenia, a ak zatúžite po adrenalínovej turistike v podobnom duchu, tak na to má KTM model 990 SMT. V meste to naopak chce chladnú hlavu a citlivé ovládanie plynovej rukoväte (najmä na prvých dvoch prevodových stupňoch), no je to aj otázka zvyku a stačí častejšie využívať vyššie prevody tri a viac, potom sa dá hovoriť o civilizovanej jazde. Motor napriek svojim úžasným dynamickým vlastnostiam mal aj slabšie miesto v podobe jemných vibrácii, ktoré sú súčasťou jazdy a pocítite ich najmä počas monotónnych presunov (napr. diaľnica), ale tých našťastie veľa nezažijete. Potom je tu ešte jedna horká pilulka, ktorú musíte stráviť a tou je cena. Zaplatiť za účelové supermoto 13 170 Eur je naozaj dosť a je to napríklad viac ako za superšport Kawasaki ZX-10R alebo len o 900 Eur menej, ako za Hondu VFR1200F.
______________________________________________

Rozchod
Týždeň mám úspešne za sebou a opäť sa opakovali situácie, pri ktorých som sa v duchu niekoľkokrát lúčil s vodičákom a poväčšine aj so zdravým úsudkom (k ohrozeniu zdravia našťastie nedošlo). Napriek tomu som sa s KTM len nerád lúčil, pretože je to motorka stvorená na zábavu a o tom predsa jazda na dvoch kolesách je.

=================================================

KTM 990 Supermoto R v skratke:

Motor
Dvojvalec LC8 ukrývajúci sa v Supermote vám otvára istú cestu do zatratenia a ak vám motorku nezabaví polícia alebo úrady, tak to urobí poriadne naštvaný sused, ktorý má plneézuby vašej jazdy po zadnom, prednom kolese a nekonečných driftoch, ktoré predvádzate pred barákom. 115 koní výkonu je vďaka 6-stupňovej prevodovke na cestu prenášaných poriadne agresívne. Menším neduhom motora sú jemné vibrácie.

Podvozok
Tuhý a kompaktný rám bez problémov zvláda nával výkonu, ktorý máte k dispozícii. Ľahké a presné ovládanie je presne to, čo na tesných tratiach potrebujete. Vynikajúcej obratnosti KTM prispievajú aj odľahčené kované ráfy kolies Marchesini, ktoré znižujú podiel neodpruženej masy na minimum. Podvozok zvláda aj okruhovú jazdu, no tu by možno už nezaškodil tlmič riadenia.

Dizajn a komfort
Dizajn motocyklov KTM je extrém podobne ako celá motorka a buď sa vám bez výhrad páči alebo naopak vám absolútne nesadne. Extrémom v tomto prípade je objemná nádrž, ktorá sa sem opticky príliš nehodí, no na komfort našťastie nemá žiaden vplyv. Celkové pohodlie zodpovedá určeniu motocykla a na dlhú turistiku to určite nie je, naopak štíhla konštrukcia dovoľuje ľahký pohyb v sedle pri prenášaní ťažiska počas športovej jazdy.

Brdzy
Brzdový systém Brembo je vynikajúci a patrí medzi to najlepšie, čo je momentálne na trhu k dispozícii. Ohromný výkon predných bŕzd sa dá ľahúčko regulovať len dvomi prstami. Naopak zadná sa veľmi dobre a citlivo dávkuje, čo je pri dobrzďovaní kontrolovaným šmykom dôležité. Dokážete veľmi presne odhadnúť moment, kedy sa zadné koleso zablokuje.

Pruženie
Komponenty WP, ktoré patria pod krídla materskej firmy KTM fungujú veľmi dobre. Už v sérii je ich nastavenie tuhšie a sú pripravené na športovú jazdu. Tomu zodpovedá aj komfort pri bežnej jazde, no v prípade tejto motorky sa aj bežná jazda rýchlo mení na športovú zábavu.

Sumár
KTM 990 Supermoto R je motocyklom, ktorý vám ponúka zážitok na úrovni športových špeciálov. Agresívny dvojvalec ani na sekundu nepoľaví a zásobuje vás ohromnými dávkami rýchlo narastajúceho výkonu. Všetko je to ukryté v kompaktom a obratnom podvozku, ktorý bez mihnutia oka zvláda vaše kaskadérske kúsky. Určite by som ho neodporúčal neskúseným jazdcom, naopak chce to bohaté skúsenosti a chladnú hlavu, v opačnom prípade sa ľahko dostanete do problémov.
______________________________________________

plus explozívny výkon, jazdné vlastnosti, nekonečná zábava

minus cena, výzor nádrže, jemné vibrácie motora


=================================================

KTM 990 Supermoto R
MOTOR

Typ: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec do "V", rozvod DOHC, 8 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 101 x 62,4 mm
Zdvihový objem: 999 ccm
Kompresný pomer: 11,5 : 1
Max. výkon: 115 k pri 9 000 ot./min.
Max. krútiaci moment: 97 Nm pri 7 000 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK
Rám: priestorový pozváraný z chrómmolybdénových rúrok
Rozmery (D x Š x V): výrobca neudáva
Rázvor: 1 510 ± 15 mm
Výška sedla: 875 mm
Objem palivovej nádrže: 15 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 180/55 – 17
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside-down, priemer klzákov 48 mm, zdvih 160 mm, vzadu: jeden centrálne uložený tlmič pruženia, zdvih 180 mm
Brzdy: vpredu: 2 x kotúčová, priemer kotúča 305 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 240 mm
Hmotnosť: 189 kg
Cena: 13 170 Eur

Motocykel na test zapožičal: KTM CEE spol. s r. o., Bratislava
______________________________________________

Publikované: Motomagazín 7-8/2010
Text: M. Tamáši, foto: V. Brniak

Test: KTM 990 Supermoto R

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri