V časoch skútrového praveku bola kubatúra 250 ccm doslova kráľovskou, no dnes je to základ v triede veľkých a pohodlných maxi skútrov. Už aj v tomto objeme je takáto mašinka do mesta priam ako stvorená a vie to rozhýbať na maximum… teda vlastne na X-MAXimum :).
V tlačových materiáloch sa tento skúter predstavuje ako kombinácia zábavy a luxusu v podaní športovo-cestovného motocykla s pohodlím skútra. Aj keď je to stále „len“ skúter, celkové prevedenie, dizajn a výkony nás už posúvajú o niečo ďalej. Ako prvé zaujme športový dizajn, ktorý odlišuje Yamahu X-MAX 250 Sport od civilnej verzie. Zvýraznenie športového strihu je podčiarknuté matným lakovaním. Príslušnosť k rodu X-MAX, ktorý sa snaží prekopírovať vlastnosti vyššieho T-MAXa aj do tejto nižšej kategórie, je zjavná už od prvého momentu.
Motor Osvedčený, kvapalinou chladený jednovalcový štvortakt so vstrekovaním paliva o objeme 250 ccm produkuje krútiaci moment v hodnote 21 Nm pri 6 000 ot./min. Tento parameter sa priamo prejavuje aj na otáčkomeri, pretože to je presne hranica, kde reguluje otáčky variátor. V praxi sa to prejavuje plynulou akceleráciou tak potrebnou v uliciach mesta. Maximálny výkon 20 k (14.7 kW) je dosahovaný v 7 500 ot./min. K parametrom patria aj hodnoty 69 mm x 66,2 mm, (vŕtanie a zdvih) a ich celkový súčin je 249,8 kubíkov. Zvukový prejav je kultivovaný, mohutný tlmič uberá decibely, ale ponecháva aj nejaký ten hlboký tón.
Podvozok a dizajn Oceľový priehradový rám v kombinácii s veľkými odlievanými kolesami (vpredu 120/70-15, vzadu: 140/70-14) je už v triede X-MAX štandardom rovnako, ako aj kotúčové brzdy s priemerom 267 mm vpredu a 240 mm vzadu. Predná vidlica je iba s jedným okulárom, takže riešenie ako pri T-MAXe tu nečakajte. Aj napriek tomu jazdné vlastnosti v ničom nezaostávajú za svojím veľkým vzorom a do mesta sú viac než uspokojujúce. Dráhy pruženia sú vpredu/vzadu 110 a 105 mm. Mimoriadne široké, zaujímavo farebne členené sedlo poskytuje nadštandardný komfort a umožňuje flexibilnú jazdnú pozíciu. Spolucestujúci ocení masívne zadné operadlo spolu so štýlovými a ergonomicky navrhnutými masívnymi madlami. Mimochodom, dizajn a celkové prevedenie sedadla mi evokuje zákazkovú výrobu za ťažké prachy :-). Ďalším prekvapením je skutočne obrovské podsedlové úložisko pre dve plnohodnotné integrálne prilby, čo je mimoriadne praktické. Rovnako užitočná je veľkoryso riešená uzamykateľná odkladacia schránka pod riadidlami.
Jazdné vlastnosti Už prvé naštartovanie sa prezentuje zvukom skútrového štvrťlitra. Akcelerácia je skútrovo príjemná a v meste mnohým autám nedosiahnuteľná. Manévrovacie vlastnosti sú vďaka dobre naladenému pruženiu a nízko položenému ťažisku vynikajúce, čo sa odrazí v schopnosti bezproblémového preplietania sa v kolóne áut. Takýchto skútrov by sme namiesto áut minimálne v každom veľkom meste potrebovali niekoľko stoviek. Možno by už ani tie kolóny neboli také infarktové. Ale poďme späť k nášmu X-MAXovi. Filtrovanie nerovností na ceste je na veľmi slušnej úrovni, i keď niektorým výtlkom (resp. priepastiam), ktoré zostali na cestách po zime, je lepšie sa vyhnúť úplne . Posed je na vyššie spomínanom sedadle veľmi príjemný a uvoľnený. Rovnako ani spolujazdec sa určite nebude sťažovať na nedostatok miesta, či pohodlia. Výrazná štylizácia prednej palubovky s dvojicou masívnych kruhových prístrojov bola inšpirovaná palubovkami športových automobilov a je dobre viditeľná aj za priameho slnečného svitu. Naopak za tmy potešia dva moderné a dobre svietiace reflektory so žiarovkami H7. Malý čelný štít v modernom strihu s dvoma vyvýšeninami po stranách je skôr módnym doplnkom než skutočnou ochranou proti vetru, ale toto je presne zámerom výrobcu, pretože kto chce komplexnú ochranu pred nepriazňou počasia, siahne po klasickom X-MAXovi, resp. po príslušenstve, kde existuje možnosť zakúpiť si aj vyšší ochranný štít.
Záver Yamaha X-MAX Sport je rýchly a obratný prostriedok do typicky mestskej aglomerácie, pričom sa rozhodne nezľakne ani diaľničného obchvatu. Maximálka okolo 140 km/hod vás nenechá pozerať na autá zozadu. A navyše, ak sa niekde v premávke vyskytne problém, tak váš chrbát si na tomto skútri prezrie pekných pár desiatok šoférov v autách… 🙂
Yamaha X-MAX 250 Sport
Cena: 5 150 Eur
Motor: 249 ccm, 4 ventily OHC, R1
Výkon: 20 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 21 Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 270 x 776 x 1 337 mm
Rám: kolískový pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 180 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 545 mm
Výška sedla: 792 mm
Objem pal. nádrže: 11,8 l
Pneu: vpredu: 120/70-15, vzadu: 140/70-14
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V., CZ
Text a foto: Dušan Demovič
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2011
Janka
V meste na MAX-imum – Test Yamaha X-MAX 250 Sport
Špeciálna verzia Sport ponúka atraktívne športové doplnky a čelný miništít
Štandardnou výbavou X-Maxa je 15-palcové koleso vpredu kombinované s výkonnou kotúčovou brzdou
Mohutný zadný tlmič výfuku účinne tlmí decibely, no zvukovú kulisu motora nekazí
Pod sedlom nájdete dostatok miesta pre dve integrálne prilby
Červené podsvietenie prístrojovky dokonale ladí s celkovým konceptom športového X-Maxa
Spolujazdec sa určite nebude sťažovať na nedostatok miesta
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.