Connect with us

Testy a recenzie

V meste na MAX-imum – Test Yamaha X-MAX 250 Sport

Publikovaný

on

V časoch skútrového praveku bola kubatúra 250 ccm doslova kráľovskou, no dnes je to základ v triede veľkých a pohodlných maxi skútrov. Už aj v tomto objeme je takáto mašinka do mesta priam ako stvorená a vie to rozhýbať na maximum… teda vlastne na X-MAXimum :).

V tlačových materiáloch sa tento skúter predstavuje ako kombinácia zábavy a luxusu v podaní športovo-cestovného motocykla s pohodlím skútra. Aj keď je to stále „len“ skúter, celkové prevedenie, dizajn a výkony nás už posúvajú o niečo ďalej. Ako prvé zaujme športový dizajn, ktorý odlišuje Yamahu X-MAX 250 Sport od civilnej verzie. Zvýraznenie športového strihu je podčiarknuté matným lakovaním. Príslušnosť k rodu X-MAX, ktorý sa snaží prekopírovať vlastnosti vyššieho T-MAXa aj do tejto nižšej kategórie, je zjavná už od prvého momentu.

Motor
Osvedčený, kvapalinou chladený jednovalcový štvortakt so vstrekovaním paliva o objeme 250 ccm produkuje krútiaci moment v hodnote 21 Nm pri 6 000 ot./min. Tento parameter sa priamo prejavuje aj na otáčkomeri, pretože to je presne hranica, kde reguluje otáčky variátor. V praxi sa to prejavuje plynulou akceleráciou tak potrebnou v uliciach mesta. Maximálny výkon 20 k (14.7 kW) je dosahovaný v 7 500 ot./min. K parametrom patria aj hodnoty 69 mm x 66,2 mm, (vŕtanie a zdvih) a ich celkový súčin je 249,8 kubíkov. Zvukový prejav je kultivovaný, mohutný tlmič uberá decibely, ale ponecháva aj nejaký ten hlboký tón.

Podvozok a dizajn
Oceľový priehradový rám v kombinácii s veľkými odlievanými kolesami (vpredu 120/70-15, vzadu: 140/70-14) je už v triede X-MAX štandardom rovnako, ako aj kotúčové brzdy s priemerom 267 mm vpredu a 240 mm vzadu. Predná vidlica je iba s jedným okulárom, takže riešenie ako pri T-MAXe tu nečakajte. Aj napriek tomu jazdné vlastnosti v ničom nezaostávajú za svojím veľkým vzorom a do mesta sú viac než uspokojujúce. Dráhy pruženia sú vpredu/vzadu 110 a 105 mm. Mimoriadne široké, zaujímavo farebne členené sedlo poskytuje nadštandardný komfort a umožňuje flexibilnú jazdnú pozíciu. Spolucestujúci ocení masívne zadné operadlo spolu so štýlovými a ergonomicky navrhnutými masívnymi madlami. Mimochodom, dizajn a celkové prevedenie sedadla mi evokuje zákazkovú výrobu za ťažké prachy :-). Ďalším prekvapením je skutočne obrovské podsedlové úložisko pre dve plnohodnotné integrálne prilby, čo je mimoriadne praktické. Rovnako užitočná je veľkoryso riešená uzamykateľná odkladacia schránka pod riadidlami.

Jazdné vlastnosti
Už prvé naštartovanie sa prezentuje zvukom skútrového štvrťlitra. Akcelerácia je skútrovo príjemná a v meste mnohým autám nedosiahnuteľná. Manévrovacie vlastnosti sú vďaka dobre naladenému pruženiu a nízko položenému ťažisku vynikajúce, čo sa odrazí v schopnosti bezproblémového preplietania sa v kolóne áut. Takýchto skútrov by sme namiesto áut minimálne v každom veľkom meste potrebovali niekoľko stoviek. Možno by už ani tie kolóny neboli také infarktové. Ale poďme späť k nášmu X-MAXovi. Filtrovanie nerovností na ceste je na veľmi slušnej úrovni, i keď niektorým výtlkom (resp. priepastiam), ktoré zostali na cestách po zime, je lepšie sa vyhnúť úplne . Posed je na vyššie spomínanom sedadle veľmi príjemný a uvoľnený. Rovnako ani spolujazdec sa určite nebude sťažovať na nedostatok miesta, či pohodlia. Výrazná štylizácia prednej palubovky s dvojicou masívnych kruhových prístrojov bola inšpirovaná palubovkami športových automobilov a je dobre viditeľná aj za priameho slnečného svitu. Naopak za tmy potešia dva moderné a dobre svietiace reflektory so žiarovkami H7. Malý čelný štít v modernom strihu s dvoma vyvýšeninami po stranách je skôr módnym doplnkom než skutočnou ochranou proti vetru, ale toto je presne zámerom výrobcu, pretože kto chce komplexnú ochranu pred nepriazňou počasia, siahne po klasickom X-MAXovi, resp. po príslušenstve, kde existuje možnosť zakúpiť si aj vyšší ochranný štít.

Záver
Yamaha X-MAX Sport je rýchly a obratný prostriedok do typicky mestskej aglomerácie, pričom sa rozhodne nezľakne ani diaľničného obchvatu. Maximálka okolo 140 km/hod vás nenechá pozerať na autá zozadu. A navyše, ak sa niekde v premávke vyskytne problém, tak váš chrbát si na tomto skútri prezrie pekných pár desiatok šoférov v autách… 🙂
Yamaha X-MAX 250 Sport

Cena: 5 150 Eur
Motor: 249 ccm, 4 ventily OHC, R1
Výkon: 20 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 21 Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 270 x 776 x 1 337 mm
Rám: kolískový pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 180 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 545 mm
Výška sedla: 792 mm
Objem pal. nádrže: 11,8 l
Pneu: vpredu: 120/70-15, vzadu: 140/70-14

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V., CZ


Text a foto: Dušan Demovič

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2011 Janka

V meste na MAX-imum – Test Yamaha X-MAX 250 Sport

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri