Connect with us

Motoporadňa

Výfuková sústava motocykla

Publikovaný

on

Povieme si niekoľko zaujímavostí o výfukovej sústave motocykla so štvordobým motorom. Výfuková sústava dvojdobého motocykla je celkom odlišná a budeme sa jej venovať v niektorom nasledujúcom čísle. Jedným z mnohých aspektov ovplyvňujúcich výkon motora je výfuková sústava. Záleží na tvare a dĺžke výfukového potrubia, a samozrejme na koncovke. Výfuková sústava pri štvortaktnom motocykli plní dve základné funkcie, odvádza spaliny a tlmí hlučnosť motora. Najčastejším zásahom pre zvýšenie výkonu je montáž ?ladenej? koncovky. Na prvý pohľad vypadá všetko jednoducho, ale opak je pravdou. Pred samotnou výmenou koncovky je nutné si uvedomiť, že výfuková sústava od výrobcu je ideálne naladená na kompromis vyváženosti výkonu a krútiaceho momentu v nízkych a vo vysokých otáčkach. Ak sa rozhodnete pre výmenu pôvodnej koncovky, vyhľadajte odborný servis či odborného predajcu, kde sú schopní vám poradiť. Tu by som vám odporučil firmu RP tuning, ktorá sa zaoberá výrobou ?ladených? koncoviek a výfukového potrubia takmer 10 rokov. Táto firma spolupracuje s firmou RF-motoservis, kde za pomoci motorovej brzdy sú schopní odskúšať nové produkty a naladiť váš motor k doporučenej ladenej koncovke, prípadne celému výfukovému systému. Meranie sa uskutočňuje ako aj na závodnom motocykli, tak aj na choppri ? obr. 1 a 2. Len pre zaujímavosť uvádzam, že maximálna hlučnosť pre motocykle podľa legislatívy je v súčasnosti 84 db. Vhodne zvolenú koncovku je možné docieliť zvýšením výkonu cca 5 %.

02

Princíp ladenej koncovky

V sériovej koncovke je veľa prepážok a prúdiaci výfukový plyn musí prekonať určitý odpor než sa dostane von. Preto vo vysokých otáčkach je treba, aby sa prúdiace plyny dostávali čo najrýchlejšie von. Zjednodušene povedané, ide o zníženie odporu prúdiacich spalín. Väčšinou sériová koncovka zlepšuje ťah v nízkych a stredných otáčkach, a ladená vo vysokých. Základom každej ladenej koncovky je dierovaná trubka, ktorými je doslova posiatá. Priemer dier a ich počet nie je ľubovoľný. Obecne možno povedať, že malý priemer koncovky zlepší výkon v nízkych otáčkach a veľký priemer výkon vo vysokých otáčkach. Práve tieto aspekty sú rozhodujúce, akého zvýšenia výkonu sa dosiahne a aký bude mať zvuk. Priestor medzi trubkou a plášťom koncovky je vyplnený tlmiacou vatou, rozdielnou pre štvordobé a dvojdobé motory. Výber tlmiacej sústavy tiež závisí na plánovanom zaťažení motora. Po nejakom čase dôjde k vypáleniu tlmiacej vaty a je nutná jej výmena.

Štvordobé spaľovacie motory

Drvivá väčšina súčasných športových motocyklov sú radové štvorvalce. Výfukové systémy u štvorvalcov môžu byť zvedené systémom 4-2-1, 4-2 alebo 4-1, pričom vo väčšine prípadov dĺžka každej vetvy výfukového potrubia by mala byť rovnaká v mieste, kde dochádza k jej prepojeniu. Je to logické, pretože prúdiaci výfukový plyn v jednotlivých vetvách pulzuje, vznikajú tu turbulencie, tlaky a podtlaky. Pokiaľ spojíte dve vetvy, tak v jednej vzniká tlak prúdiaceho plynu a v druhej vyvolá podtlak, ktorý akoby vysaje výfukový plyn z tejto vetvy. Samozrejme, že všetko musí byť správne načasované a je možné toho dosiahnuť len v určitom rozsahu otáčok. Pokiaľ budete kupovať aj zvody, je dôležité mať jasno, v akých otáčkach chcete dosiahnuť vyššieho výkonu. Vyrábať ich doma na kolene bez znalostí je absolútny nezmysel a ak kúpite motocykel s rôzne pozváranými zvodmi, nemôžete očakávať pozitívny priebeh výkonu a krútiaceho momentu. Väčšinou sú zvody opravované po havárií alebo z dôsledku korózie.

01

Dvojvalcové motory majú jednoduchšiu výfukovú sústavu vďaka menšiemu počtu valcov. Avšak obecne sa dá povedať, že dvojvalcové motory majú dve koncovky výfuku, väčšinou na každej strane jednu alebo jednu koncovku dvojitú, ako napr. Aprilia RSV. To znamená vyššie náklady pri kúpe, pretože je potreba kúpiť dve koncovky. Oproti štvorvalcovým motorom, ktoré sa naladia na vyšší výkon vo vysokých otáčkach, dvojvalce sú ladené v stredných otáčkach.

A z čoho sa koncovky, poprípade výfukové zvody vyrábajú?

Používaných materiálov je celá rada a závisí to na type motocykla a v akej cenovej kategórií sa daný motocykel pohybuje. Niektoré motocykle majú zvody z  ušľachtilej ocele, tu je obrovskou výhodou, že vám neskorodujú. Iné motocykle majú zvody chrómované, chróm vypadá efektne, ale nevydrží večne, pretože teplota výfukových plynov opúšťajúcich výfukový kanál je u hlavy valca okolo 750 stupňov, a tak sa chróm po nejakom čase začne lúpať. Rovnako sa používajú zliatiny titanu, pričom titan je ľahký, veľmi pevný a odoláva vysokým teplotám. Firma RP tuning používa predovšetkým materiál ? nerez. oceľ, určenú pre výfukové systémy. Ďalej je možné si vybrať z materiálov titan, dural a karbón. Hliníkové koncovky nie sú príliš vhodné, pretože po nejakom čase oxidujú a strácajú lesk, ktorý je možno čas od času preleštiť. Pri chrómovaných koncovkách by k odlúpnutiu chrómu nemalo dochádzať /vzhľadom k nižšej teplote/. Ďalšími možnosťami sú koncovky karbónové a titánové. Karbónové koncovky majú špecifickú farbu a je vhodné, aby aj celý motocykel bol dolaďovaný v tomto duchu ? obr. 3. Titánové koncovky majú vysokú životnosť a pevnosť. O tom, pre aký tvar sa rozhodnete, záleží skôr na vašom vkuse, robia sa koncovky kruhové, oválne a v poslednej dobe sa rozmáhajú aj kužeľové tvary.

Tento článok vznikol za prispenia RF-motoservisu a firmy RP tuning, o ktorých aktivitách sa môžete informovať na www.rf-motoservis.cz a www.rptuning.cz.

Text a foto: R. Dokoupil

Roman Dokoupil

4 komentáre

1 komentár

  1. vidicon

    29. januára 2007 at 9:08

    Pekny clanok, som rad, ked niekto kompetentny napise, ze vyfukova sustava nie je lego a neda sa postavat na kolene. Skoda len, ze autor nepopisal viacej o postupe pri ladeni.

    Otazka 1: co ked mam katalizator a chcem si vymenit koncovku za neoriginal, ako ovplivnuje katalizator vykon, ako ovplivnuje zmenu vykonu pri vymene koncovky a aky ma vplyv na neho funkciu vymena koncovky?

    Otazka 2: da sa po vymene koncovky dosiahnut zvysenie vykonu v nizsich otackach pri zachovani vykonu vo vysokych otackach?

    Vidicon

  2. raptor

    29. januára 2007 at 11:21

    vidikon som presvedceny ze ak menis koncovku iba koli zvuku tak „postavenie na kolene“ neni ziaden problem, videl si niekedy v akych podmienkach funguju kopacikovci co robia akoze znackovy VIPER?

    ja som dostal za polovicnu cenu porovnatelny vyrobok (vzhladovo urcte) + montaz v cene
    okamzite som pocitil ze motor lepsie taha odspodu a ci sa mi niekde urobila vykonova diera fakt neviem lebo nejazdim „na krv“

  3. Lorenzo

    29. januára 2007 at 12:07

    Určite by som tomu nekládol ľahkú váhu. Keď je to už nie malá investícia, hlavne aby to tumu motoru pomohlo a nie ubralo. pokiaľ sa jedná len o zvuk motorky, myslím, že to dlho nepotrvá, a začnú sa aj u nás merať hladiny zvukovej hlučnosti na motocykloch, na to sa bude zo strany únie tlačiť, a katalizátory, no v nemecku už chlapci pekne krásne chodia nielen na STK ale aj na emisnú kontrolu.

  4. crazyman

    29. januára 2007 at 23:09

    1: katalyzátor môžeš vynechať iba riadený má vplyv na výkon.
    2: koncovka mení prúdenie plynov použiteľný priemer len od-do čím väčší /len určité maximum/ tým sa točivý moment posúva do vyších otáčok – tvoja voľba v akých chceš moto používať
    Všetko je to len o vyplachovaní valca a to je poriadna matika.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri