Connect with us

Spravodajstvo

Za pár Eur zachrániš majetok – PROTENG hasí aj motorky

Publikovaný

on

Do motorky, štvorkolky, auta, snežného – vodného skútra…

Každý z nás už minimálne v novinách videl „takmer“ neškodné položenie motorky na zem, ktoré však z dôvodu požiaru končilo úplnou katastrofou. Veď ako ďaleko je na zemi od odlomeného palivového kohútika či pootvoreného hrdla k rozpáleným výfukom alebo iskrám od oceľových padákov…

Kto takéto niečo zažil a na vlastné oči a videl ako sa mu majetok v hodnote niekoľko tisíc euro doslova roztápa pred očami, určite premýšľal nad spôsobom ako tomu zabrániť. Našťastie niekto prišiel na skvelú myšlienku a pretavil ju do finálnej podoby menom SAH FE-36 alebo pochopiteľnejšie: systém automatického hasenia.

Až neuveriteľne jednoduchý princíp
Celý princíp fungovania je postavený na jednej polyamidovej hadici o priemere 18 mm a dĺžke 210 cm, v ktorej je natlakovaná účinná hasiaca látka FE-36 s presným názvom hexafluórpropán. Tlak je snímaný vstavaným tlakomerom na jednom z koncov tejto hasiacej hadice. Pri normálnej teplote je vďaka tlaku 5 barov v tomto relatívne malom priestore uložených až 500 g hasiva. Pri zahrievaní okolia plameňmi sa tlak pri teplote 100° zvyšuje až na 15 barov. Samotné spustenie systému je aktivované teplotou nad 120°, kedy zmäknutá polyamidová stena praskne presne v miestach najväčšieho tepelného namáhania a do priestoru uvoľňuje hasiaci plyn. Ten spoľahlivo a účinne hasí požiar už v zárodku. Samotné balenie toho veľa neobsahuje a ten kto s obavami čaká zložité inštalačné postupy bude veľmi potešený.

Jednoduchá montáž
Jednoznačnou výhodou tohto systému je mimoriadne jednoduchá a flexibilná montáž, kedy si primerane volenými ohybmi môžeme zamaskovať hadicu za rám či pod kapotáž. U štvorkoliek a áut je inštalácia ešte jednoduchšia, pretože v prvom prípade tak ako vidíte na obrázkoch stačí desať minút a systém je na svojom mieste pripravený zasiahnuť keď to bude najviac treba. V aute je doporučená montáž priamo na spodnú stranu kapoty. U motocykla bez kapotáže to bude o niečo náročnejšie ale i tak sa dá nájsť spôsob ako vedením pod nádržou a poza rám tento užitočný systém zneviditeľniť.

Druhotné účinky neexistujú
Samotné hasiace médium nemá žiadne korozívne účinky, svojím chemickým zložením nijak neohrozuje posádku a po aktivácii, zahasení a odparení nezanecháva na rozdiel od práškových hasiacich prístrojov žiadne stopy. Systém nevyžaduje žiadnu údržbu a ani pravidelné kontroly. Občasný pohľad na vstavaný tlakomer však nebude na škodu a len nás ubezpečí že všetko je v poriadku a v prípade aj toho najkatastrofickejšieho scenára spoľahlivo zabráni najhoršiemu.

To najlepšie nakoniec
Tento veľmi vtipne a jednoducho vymyslený systém je cenovo veľmi prístupný, pretože podľa predbežných informácií bude jeho cena situovaná niekde okolo 130 Eur, čo v porovnaní s hodnotami ktoré uchráni nie je nijak veľa. A tento jednoduchý a geniálny patent bol vymyslený na Slovensku.

Viac na www.protengsro.sk[linka]

Autor: Dušan Demovič
Článok bol publikovaný v Motomagazíne č.: 5/2010

Za pár Eur zachrániš majetok – PROTENG hasí aj motorky

Advertisement

6 komentárov

1 komentár

  1. bezdooo

    3. júna 2010 at 9:35

    Netusim, kolko motoriek rocne sa zneskodni tym, ze zhoria ale system vyzera byt jednoduchy, lacny a mozno aj uciinny

    za toto davam palec hore a klobuk dole

  2. VladiB

    3. júna 2010 at 9:41

    Najväčší gól je to že je to vymyslené na Slovensku

  3. AIR

    3. júna 2010 at 12:50

    Len to umiestnenie na traktor, alebo nahac 😕 😕 😕 asi dost diskutabilne

    ale ako napad je to super, niekde pod kapotaz to schovat u SS alebo nejakom cestaku.. u auta ziaden problem

  4. bezdooo

    3. júna 2010 at 16:09

    Este ma tak napadlo

    Nemoze sa stat, ze ta hadica „prdne“ a „zahasi“ aj ked motor nehori???

    mam na mysli nejaky vzduchac, to je v lete pekna piecka

    netusim, kolko stupnov moze mat motor na povrchu, ked je len vzduchom chladeny, vonku je 35 stupnov v tieni a stojim na 20tej krizovatke za poslednych 200 metrov

  5. VladiB

    4. júna 2010 at 7:56

    bezdooo Je na to manuál, ako sa to inštaluje, prešlo to štátnymi skúškami, takže sálavá teplota od vzducháča by to v žiadnom prípade nemala spustiť. Spúšťa to teplota v okolí hadice cca pri 120 st. čo určite sálavé teplo motora nedosahuje, takže to spustí iba priamy oheň. Osobne si myslím, že to nezahasí celý motocykel, ale v prípade práve motorky by som to bral ako bleskový okamžitý zásah na prvotné plamene, ktoré môže zahasiť a potom je to otázka náhody, či zastaví pri motorke vodič auta a obetuje svoj hasiaci prístroj.

  6. slobo

    6. júna 2010 at 14:28

    👍
    ……
    z Kuwait-u, mi nefunguje spojenie na vyrobcu SAH: proteng(z)protengsro.sk

    ( zase nejake podvodne manevre, mudzahidov ? 😈 )

    👋

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri