Connect with us

Testy a recenzie

Zimná záležitosť – Test Arctic Cat 700 H1 EFI TRV na pásoch TJD

Publikovaný

on

A čo v zime? Otázka, ktorá určite napadla nejedného majiteľa pracovnej štvorkolky, niežeby moderné ATV-éčko vybavené náhonom 4×4 bolo v zime nepoužiteľné, práve naopak, no ak je toho snehu viacej, tak čoskoro narazíte na limity, ktoré s bežnými pneumatikami už neprekonáte. Riešením sú pásy, ktoré menia bežnú štvorkolku na vozidlo, ktoré je v snehu doslova nezastaviteľné a ako sme mali možnosť presvedčiť sa v prípade modelu Arctic Cat 700 H1 EFI TRV vybaveného pásmi TJD, tak aj poriadne zábavné.

Alternatíva snežnému skútru

Moje posledné stretnutie so štvorkolkou vybavenou snežnými pásmi prebehlo pred pár rokmi a zanechali veľmi dobrý dojem, prejazdnosť štvorkolky v hlbokom snehu bola vynikajúca, pričom jazdné vlastnosti to príliš neovplyvnilo. Jedinou výtkou bol vysoký valivý odpor pásov, ktorý oberal štvorkolku o výkon, čo znevýhodňovalo menšie motory. Pásy X-Gen III kanadskej firmy TJD sú však po technickej stránke výrazným posunom vpred. Ľahká konštrukcia je kombináciou kovových profilov a vysoko odolných plastov. Hlavný prevod je uložený až v trojici ložísk a napriek veľkej ploche pásu je odpor tohto systému minimálny. Celý systém je odpružený patentovaným systémom STS4, ktorý pomáha zvyšovať komfort jazdy, ktorý je tak porovnateľný s bežnou štvorkolkou. Súčasťou kompletu je aj montážny kit, ktorý vám umožní montovať pásy na rôzne typy štvorkoliek. Výrobca pokrýva drvivú väčšinu modelov na trhu a začína na motoroch od 350 ccm, čo je rozhodne dobrou správou. Nemalou výhodou je aj vysoká odolnosť pásov, ktoré môžete bez obáv používať aj na suchom teréne a dokonca sú homologované aj na použitie v cestnej premávke.

Arctic Cat 700 H1 EFI TRV

Testovaným vozidlom, ktoré bolo vybavené pásmi X-Gen III bola pracovná štvorkolka Artic Cat 700 H1 EFI TRV, ktorá takto predstavuje ideálne náradie na celoročné využitie. Výkonný jednovalec v kombinácii s vynikajúcim podvozkom, ktorému nechýbalo nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies, náhon 4×4 a posilňovač riadenia si dokáže poradiť v ľubovoľných podmienkach, a ponúka všetko čo od renomovanej značky očakávate. Naviac išlo o predĺženú verziu s označením TRV, ktorá vďaka odnímateľnému sedlu spolujazdca ponúka mimoriadnu variabilitu a máte k dispozícii až tri rôzne úpravy, keď jednoduchou montážou môžete sedlo spolujazdca nahradiť robustným kovovým nosičom, alebo veľkou plastovou korbou vhodnou na prevoz objemnejšieho nákladu.

Jazda

Toho snehu na poriadne testovanie nakoniec nebolo až tak veľa, ale v skutočnosti to nepredstavovalo najmenší problém. Pásy sú okrem snehu určené na piesok, blato a vlastne ľubovoľný povrch. Krátky presun po asfalte nasledoval náročný úsek rozbitou poľnou cestou až po zasneženú lúku v cieli testovacej jazdy, a ani na jednom z týchto povrchov sa pásy nechovali nepredvídateľne alebo nervózne. Prítomnosť pásového systému X-Gen je neprehliadnuteľná a štvorkolka narastie nielen do výšky ale aj do šírky, čo sa nepatrne prejaví aj na jazdných vlastnostiach a treba počítať s máličko väčšou šírkou a pocitovo vyšším ťažiskom. Sú to však veci, ktoré len minimálne ovplyvnili jazdu na štvorkolke. Výrazným prínosom je prítomnosť elektronického posilňovača riadenia, ktorý napriek širokej styčnej ploche pásu maximálne uľahčoval riadenie a vynikajúco tlmil nárazy, ktoré sa prenášali do riadidiel pri prejazde nerovnosťami. Čo však upútalo najviac bola trakcia, ktorú pásy prinášali. Mali sme k dispozícii prakticky identický model na klasických kolesách a napriek relatívne skromnému snehovému poprašku sa pásová verzia okamžite vzďaľovala pri každej prudšej akcelerácii. To isté sa opakovalo aj počas rýchleho spomalenia, kde pásová verzia zastavila okamžite, no kolesová sa ešte chvíľu kĺzala pokiaľ zastavila úplne. Pocitovo pásy príliš neovplyvnili ani maximálnu rýchlosť, ktorá bola plne postačujúca aj na dlhšie presuny.

A čo ďalej?

Kombinácia pracovnej štvorkolky a pásového systému posúva štvorkolku do sfér, kde neohrozene kraľujú snežné skútre, no tam to nekončí a vďaka širokej palete doplnkov sa z univerzálneho dopravného prostriedku stáva ideálne pracovné náradie do náročných zimných podmienok a v mnohých smeroch predčí aj schopnosti snežného skútra. Štvorkolka bola okrem vyhrievaných rukovätí vybavená aj vyhrievaným sedlom. Možnosť dokúpenia odhŕňacej radlice a nákladného vozíka je dnes už samozrejmosť, no to je len základ zimných doplnkov a v ponuke distribútora nájdete množstvo ďalších doplnkov, medzi ktorými nechýba napríklad ani rozprašovač soli (3 990 CZK), s ktorým môžete bez problémov v zime udržiavať chodníky a cesty vo vašom okolí.


Motor: 695 ccm, 4 ventilov, SOHC, R1
Výkon: 20 k od 7 500 ot./min. (42 k offroad verzia)
Krút. moment: výrobca neudáva
Prevodovka: automat s plynulým prevodom, kardanový hriadeľ
Rozmery: (D x Š x V): 2 495 x 1 235 x 1 235 mm
Rám: kolískový pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 367 kg (suchá)
Rázvor: 1 470 mm
Výška sedla: výrobca neudáva
Objem pal. nádrže: 20,1 l
Pneu: vpredu: 25×8-12, vzadu: 25×10-12
Homologácia: áno
Cena: 214 900 CZK (cena v Euro v závislosti od momentálneho kurzu)
Cena pásového systému TJD X-Gen III: 109 900 CZK (cena v Euro v závislosti od momentálneho kurzu)

Text: M. Tamáši, foto: V. Brniak

Vozidlo na test zapožičal: ASP Group s.r.o., Žebrák (CZ)

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 3/2011 Janka

Zimná záležitosť

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri