K anglickým klasikám z dielne Triumphu pribudol na rok 2017
Bobber, ktorýsom mal príležitosť
potrápiť na krásnych 500 kilometroch po záhoráckých cestách v peknom
počasí. Túlali sme sa po mestách, zákrutách ale aj v kolónach,
podporili sme spolu výjazd cca 200 motoriek a úspešne zahájili tohtoročnú
sezónu.
Na začiatok niečo z histórie
Niekedy v 30-tych rokoch sa na americkej custom scéne začal trend,
ktorý bol zo začiatku označovaný ako „bob job“ alebo „cut down“. Hlavným znakom
a cieľom tohto trendu bolo znížiť, odľahčiť a celkovo zmodernizovať dizajn
dovtedy vyrábaných motocyklov.Typickým
prvkom týchto úprav bola hlavne modifikácia rámu so zníženou polohou sedla a
skráteným rázvorom. Tieto modifikácie nakoniec viedli k označovaniu takto
upravených motocyklov slovom „bobber“.Presne týmto štýlom sa inšpirovali páni z Triumphu a vytvorili
niečo, čo chcem – nechcem musím označiť slovom sériovo vyrábaný custom – viem
pekná hlúposť, ale tak sa vec proste má.
Zopár technických faktov
Bonneville Bobber je postavený na základe Bonneville T120 teda maximálne
v tom, že používa rovnaký variant nového motora Triumph 1200 ccm
s vysokým krútiacim momentom. Jedná sa o osem ventilový, kvapalinou
chladený paralelný dvojvalec s 270 stupňovou kľukovkou a 6 stupňovou
prevodovkou. Bobber má nový, dvojitý systém sania vzduchu (airbox) s dvojitým
filtrom a výfukovým systémom s charakteristickým zvukom, ktorý mi
pripomína staré Jawy OHC. Motor Bobbera je vyladený na výkon a krútiaci
moment hlavne v dolnom rozsahu otáčok.
Konkrétnejšie, je to nečakaných 77 koní pri 6 100 ot. / min, s najväčším krútiacim
momentom 106 Nm pri 7 000 ot./min. Riadiaca jednotka ponúka dva jazdné režimy (Road
a Rain, z ktorých oba majú prístup k celému výkonu motocykla, ktorý ja ale inak
dávkovaný). Ďalšou z „nebobroidných“ záležitostí je prítomnosť ABS
a kontrola trakcie. Jednou z príjemných informácií, ktorá veľmi poteší, je
zvýšený servisný interval, takže kávička s dílerom vás čaká až po
odjazdení 16 000 kilometrov.
Prvý kontakt
Dosť bolo technických údajov, poďme jazdiť! Toto je to, čo má tento Triumph
rád. Musím priznať, že som sa na ten moment, keď sa konečne preveziem na „bobrovi“
od anglánov celkom tešil. Hneď prvé usadenie na motorke mi natiahne úsmev až po
kraje prilby, nemať ju na hlave vyzerám ako vrch popolnice. Prekliato nízko
a blízko k asfaltu ale oceníte, až sa nakloníte do prvej zákruty. Aj
keď som vyššej postavy, štandardne nastavené sedlo som nemal potrebu
prestavovať. Menšie postavy poteší možnosť znížiť výšku sedadla až na 690 mm, taktiež možnosť jeho
nastavenia nielen na výšku, ale aj v ose motocykla.
Poďme na asfalt
Natankujem, pretože dojazd mi píše 33 kilometrov a v hlave už
vidím presne trasu, ktorú určite nemám v úmysle rozdeliť zastávkou na
pumpe. Natankoval som a zase ten úsmev – z papierovej dvacky mi ešte
ostalo na dobrý obed. Prepletám sa mestom s vidinou skorých zákrut
a pozerajúc sa vodičom malých fiatov priamo do očí, uvedomujem si, že
sedím skoro na zemi. Áno, je to naozaj bobber a v presvedčení ma
utvrdzuje nielen nízky posed, ale aj celkový prejav motorky od zvuku až po
tvrdší podvozok. Neviem zhodnotiť či je tento Bobber mestský tip, ale vytiahol
ma z preplneného piatkového mesta rovnako rýchlo ako vidina čapovaného
piva po náročnom týždni v práci. Toľko spojkovania cez mesto ma donútilo
pochváliť ľahký chod spojkovej páčky a nakoniec som si prepletačky
v meste aj naozaj užíval. V hlave mi bežia rôzne prirovnania, ktoré
sú pravidelne prerušované seknutím chrbtice a cvaknutím zubov, keď namočím
predné vidlice s krátkym zdvihom do dvojmetrových jám po zime. Každý
výjazd z križovatky sa ozýva kontrola trakcie, ale motor si pýta
a provokuje, no vývojárske fičúrky ma držia na uzde. Pri najbližšej
príležitosti to určite vypnem.
Mimo mesto
Konečne nemám na chrbte milión pohľadov, ktoré tu určite nie sú kvôli mojej
maličkosti, ale sťahuje ich na seba to, čo mám pod zadkom. „Dnes bude mať tá
baba poriadneho bobra,“ napadlo ma pri prvej zákrute cestou na Pezinskú Babu.
19-ka vpredu a 16-ka vzadu so šírkou 150 mm a motorka
s 228 kilami suchej váhy a chodom tlmičov 80 mm by sa nemala dať takto
ovládať, to si robia srandu asi… Ďalšie a ďalšie zákruty ma presvedčujú,
že toto nie je sranda ale fakt, rám asi robil kúzelník.Akokoľvek sa snažím motorku rozvlniť, alebo
znervózniť, nedarí sa mi. Skúsim ísť teda rázne na brzdy. Na zadnú síce treba
viac dôrazu, ale ani tu nič, dokonca mi do toho začne kecať ABS a motorka
je stále pokojná. Neskutočne ma baví správanie rámu a odozva motorky.
Hodinky mi merajú zvýšený tep, zastavím teda na fotku a cigaretku na vrchu
kopca a konečne vypnem tú kontrolu trakcie. Bobber sa mi následne odvďačí
krásnym odjazdom s minimálne desaťmetrovým podpisom od Avon Cobra, ktoré
napriek svojmu nepresvedčivému rozmeru podržia motorku tak, že stúpačky si
s asfaltom tikajú a stretajú sa častejšie ako Ducatisti
v servise. Musím sa priznať, že takýto kus zábavy som od motocykla tohto
štýlu určite nečakal. Manipulácia na mieste a pokladanie do zákrut je také
ľahké a ide s takou istotou, až nadobúdam podozrenie, že Bobbera uhranul
Speed Tripple, samozrejme toto prirovnanie je len nadnesené, ale vo svojom
segmente Bobber od Triumphu určite prevyšuje svojich konkurentov.
Zapadá slnko, my fotíme
a budíky mi tetujú slnečné lúče presne do očí, no nič, čas natankovať
a pri tej príležitosti som využil nastaviteľné polohovanie budíka
s klasickým bicyklovým patentom, takže žiadne náradie nie je potrebné.
Pozriem bližšie na budík a vidím aj ukazovateľ zaradeného rýchlostného
stupňa – no hurá nemusím radiť šestku dvanásť krát.
Nielenže má táto motorka dokonalú asfaltovú DNA, ale je aj neuveriteľne
fotogenická. Zobral som do ruky zrkadlovku a začal som si všímať detailov,
ktoré mi dovtedy ani nedošli. Jednoduchý až minimalistický dizajn nie je len
o tom, že bolo z motorky zhodené všetko nepotrebné, ale zaujímavé sú
hlavne najmenšie detaily ako spracovanie sedla, zaujímavo riešený kryt na
batériu, alebo kryt zadnej nádobky na brzdovú kvapalinu. Navyše Triumph ponúka
ďalších 150 dielov, ktorými môžete svoj bike odlíšiť, aj keď si myslím, že tu
už nemá zmysel nič meniť.
Pár slov na záver
Jeden môj nemenovaný „spolupíč“ povedal, že tento Bobber je presne na
nedeľné pohádanie sa s manželkou a následné odreagovanie
a odvibrovanie negatívnych emócií. S paní hrabjenkou (moja skvelá
žena), sa síce kvôli tomu hádať nebudem, ale inak s ním plne súhlasím.
Zásadne neťahajte Bobbera nikam mimo cestu, skončíte s rozhryzeným jazykom
a zistíte, že existujú zvuky, ktoré patria skôr do kováčskej dielne, ako na
motorku. Keby som mal povedať tri veci, ktoré ma na Bobberovi zaujali najviac,
tak je to motor a jeho krútiaci moment, dobrý kus práce na ráme, ktorý
pozitívne prekvapil a napriek tomu, že som kontrolu trakcie vypínal pri
každom otočení kľúča, táto funkcia má u tejto motorky svoj zmysel.
Triumph Bonneville Bobber
Cena: od 12 410 Eur
Motor: 1 200 ccm, 8
ventilov, SOHC, R2
Výkon: 77 k pri 6
100 ot./min.
Krút. moment: 106 Nm pri 4
000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová,
reťaz
Rám: dvojitý
kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (DxŠxV): 2 235 x
800 x 1 025 mm
Hmotnosť: 228 kg (suchá), Rázvor: 1 510 mm
Výška sedla: 690 mm
Objem pal. nádrže: 9,1 l
Pneu: vpredu: 100/90-19, vzadu: 150/80 – 16
Motocykel
na test zapožičal: Motocorse BL
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin
5/17
Text: Juraj Vyskočil, foto: Marek Benes
Triumph Bonneville Bobber – album k testu MMA 5/2017
Jura … vyvolal si mi usmev na tom mojom bravčovom ksichte… 😁 😁 😁
to nebola vytka, ani som neplanoval mudrovat a nemyslel som, ze fotit za jazdy… skor som tym myslel, to ze ked sa posadim a pozriem smerom dopredu… riaditka, pripadne nejaka pristrojovka… štoky… atd… proste pohlad, ktory mame k dispozicii vzdy, ked sa posadime na moto a chytime hefty…
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
AIR
2. júla 2017 at 7:07
Hromada pekných umeleckých fotiek, no ani jedna z pohľadu jazdca… 😶 😶 😶
ahojko
2. júla 2017 at 19:05
Motocykel na test zapožičal: Motocorse BL
Kto a kde je Motocorse BL?
devill63
3. júla 2017 at 5:28
👍
JFK
3. júla 2017 at 7:56
👍 krásna motorka!
Mishko
5. júla 2017 at 14:19
Sériový custom?
To je podobný oxymoron ako tehotná panna alebo katolík komunista.
ahojko
5. júla 2017 at 16:04
Mishko
V clanku je ten vyraz pekne vysvetleny….
A podla mna sedi. Mozno to autor mohol
dat do uvadzoviek, ale radsej to vysvetlil …
Mishko
5. júla 2017 at 17:22
Ahojko: Tebe asi netreba vysvetľovať význam slova „custom“.
Z podstaty toho slova jednoznačne vyplýva že nemôžu existovať dva identické customy.
Takže napriek tomu že to tak vzdialene vyzerá je to stále hlúposť.
ahojko
5. júla 2017 at 18:29
A prave preto je ten nadpis aky je…
Autor to tak naschval stylizoval…
Zjavne to nechapes… 😟
papi
5. júla 2017 at 18:54
😈 Mishko má pravdu.
Aj Ahojko má pravdu.
Aj autor má pravdu.
Ale keď Triumph, tak učiteľka tanca je môj sen… 😁
Jura
6. júla 2017 at 12:16
@ Air – zajímavá poznámka 😉 skusíme dat zrkadlovku na helmu :-D, ale vážne – neco vymyslíme nabudúce 😉 dík
@ Mishko: open your mind 😉 nemosíme šecko brat doslovne … ber to skúr jak takú lachkú metaforu ;-P
ahojko
6. júla 2017 at 13:28
Este raz poprosim:
Kto a kde je Motocorse BL?
AIR
6. júla 2017 at 14:02
Jura … vyvolal si mi usmev na tom mojom bravčovom ksichte… 😁 😁 😁
😇 😇 😇
Jura
7. júla 2017 at 6:50
@ AIR: pohodička – berem to naozaj jak dobrú poznámku 😉 … vlasne ked sme fotili Bonnevilla tak tam už ten pohled je 😉 kukni 😉
@ ahojko: http://www.motocorse.sk …
Jura
7. júla 2017 at 6:52
@ papi: aj to bude … už ho mám doma v R-ku 😉
ahojko
7. júla 2017 at 11:01
Jura,
dakujem!
papi
7. júla 2017 at 16:14
😎 Len tak:
http://www.motorkari.cz/clanky/clanky-divka-mesice/veronika-a-triumph-bonneville-bobber-37006.html