Connect with us

Testy a recenzie

Alpský test 1/3: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Publikovaný

on

Dobrodružstvo pokračuje

Dobrodružstvo pokračuje? Nedalo mi nenadviazať na môj test Yamaha XT660Z Ténéré v africkom Maroku, ktorý som absolvoval v roku 2008. Pokračovanie marockého dobrodružstva dalo na seba čakať presne dva roky a tentokrát som pokoroval so supernovinkou Yamaha XT1200Z Super Ténéré európske cesty a to talianske Dolomity a rakúske Alpy. Supertenerečka dostala do tela cez 2000 km, a tak sa predviedla, čo dokáže na trase po diaľnici, medzi mestami, v malých alpských mestečkách a nakoniec v alpských nekonečných serpentínach.

========================================

Super Ténére – nabrúsený nôž
Nezameniteľná v dizajne, veľkorysá v priestore, inovatívna v technológiách, ľahká v ovládaní, a pripravená na skoro všetko. Je to úplne nový motocykel, ktorý zasiahol do konkurencie ako nabrúsený nôž a teraz je len otázka času, akých užívateľov strhne na svoju stranu, presnejšie, kto presadne z inej značky práve na túto. Toto nie sú komerčné žvásty, ale fakty: dvojvalcový motor obsluhovaný elektronikou, ABS, YCC-T – kontrola trakcie, dve mapy riadenia s módom S (sport) a T (turistika), bezdušové pneumatiky s vypletanými kolesami s inovatívnym uložením špicov, predné i zadné nastavenie podvozku, kardanový prevod, úžasná v spotrebe – 5,3 l/100 km priemer.
__________________________________________________

Nezameniteľná v dizajne
Super Ténéré sa ponúka v dvoch farebných verziách Silver Tech a Viper Blue. Model Viper Blue priamo nadväzuje grafickými dizajnovými prvkami na XT660Z a práve táto kombinácia je magnetom pre oči, verzia Silver Tech je trochu fádnejšia. Ak sa pred ňu postavíte, stojí pred vami kus veľkej a papierovo ťažkej motorky. Testovaná verzia First Edition má navyše vo výbave bočné kufre, chránič motora a svetlometu. Motorka pôsobí dobrodružne už na stojane, má veľmi precízny zvuk po štarte, chce sa správať štíhlo a zároveň ponúka obrovský priestor pre posádku. Po nasadnutí majú obaja pasažieri miesta, koľko len chcú a ani Top Case z tohto miesta neuberie. V sedle kolená krásne zapadnú do kapotáži a tie sa starajú i o vietor a dážď, aby nohy ostali suché a nevyčerpané. Obsluha stroja je jednoduchá. Na riadidlách si prepnete mapy riadenia, údaje o trase a trakčnú kontrolu na budíkoch.
__________________________________________________

Inovatívna v technológiách
Je to úplne nový motocykel, motoricky, podvozkom, dizajnom. Dvojvalcový radový motor disponuje predsadenými ojničnými čapmi o 270°, stroj má znížené ťažisko a skutočnými pomocníkmi pri jazde sú trakčná kontrola, ABS a dve mapy riadenia. Trakčná kontrola funguje v dvoch aktívnych módoch – z ktorých oba majú na starosti krátke prerušenie zapaľovania podľa toho, ako zadné koleso stratilo trakciu. Nežiaduci drift odpadá a motocykel dostáva v krízových situáciách stabilitu. Ak nechcete stabilitu, ale dobrodružstvo, tak sa dá YCC-T (trakčná kontrola) vypnúť. Brzdný systém v spolupráci s ABS pôsobí duálne a reaguje na pokyny u oboch bŕzd, čo v praxi znamená veľké odpustenie chýb jazdca pri brzdení prednou, či zadnou brzdou. Dve mapy riadenia sú citeľné po prepnutí, módu S alebo T. S je športovejší, T je turistickejší, ale rozdiel nie je razantný natoľko, aby ste zásadne menili návyky pri prepnutí z jedného módu do druhého. Rozdiel tu ale je a pocíti ho každý, aj začínajúci jazdec. Potom je tu kardan na ľavej strane, ktorý tvorí súčasť zadnej obojstrannej kyvnej vidlice. Nie je síce viackĺbový, zato jeho správanie je v spoľahlivom režime a veľmi priaznivo pôsobí na plynulosť jazdy. A nakoniec je tu rám, ktorý svojou konštrukciou – oceľový, priehradkový je odolný a zároveň pružnejší v náročných situáciách.
__________________________________________________

Po diaľnici smerom k Alpám
Trápi vás prevádzková hmotnosť 261 kg? Tá sa razom stráca po nasadnutí. Dokonca nie je problém ju ľahučko odlepiť od zeme z bočného stojana a dovolím si tvrdiť, že ďaleko ľahšie ako u GS. Motor má veľmi kultivované správanie a na diaľnici mu sedí lepšie mapa s „S“ teda športová. Máme pred sebou cca 400 diaľničných kilometrov a hltám prvé z nich. Motor zaberá nenápadne od spodku bez vibrácii a hladkým priebehom príjemne radím na vrchné stupne bez zbytočných zvukov – hladko ako na superšporte. Vibrácie sa neprejavujú ani pri rýchlostiach nad 130 km/h. Ideálna hladina chodu motora je niekde medzi 4 – 5 000 ot./min. Motor pracuje nenásilne a prirodzene, čo celkovo pôsobilo aj na mňa kľudnou a neúnavnou jazdou. Obtekanie vzduchu je príjemné a polohovateľný štít mám nastavený v najvyššej polohe a stačí i na moju výšku bez podvedomej potreby, že by som potreboval väčší. Na turbulencie v okolí prilby sa ale trochu sťažoval môj spolujazdec, ktorý ale meria 188 cm, ale na druhej strane si pochvaľoval madlá na ruky, ale nie zadné – motocyklové, paradoxne predné na kufroch, ktoré slúžia aj na tento účel. Pri dlhej jazde oceňujem i priestranné sedadlo, kde ma zadok začína omínať niečo po 150 km jazdy. Sedadlo ale ponúka možnosť meniť polohu môjho tela, a tak vydržím v sedle viac ako dosť. Kardan hladko prenáša pokyny z rukoväte plynu na zadné koleso a dokonca ani nemením nastavenie podvozku. To najlepšie nakoniec. Kde sú tie časy keď, motorky o objeme nad 1 000 ccm žrali 8-10 litrov. Supertenere v predpisovej jazde 130 km/h so sólo jazdcom a dvoma plne naloženými kuframi ťažkou fototechnikou a potrebnou výbavou pradie pod 6 presnejšie 5,3 l/100 km. Jazda pri rýchlosti cca 160 km/h vás bude stáť cca 6,5 l naturálu na 100 km. Toto je u mňa bomba kšeft.
__________________________________________________

Tisíce serpentín
Tisíce serpentín odkrútilo naložené supertenerečko a keďže sme spali zakaždým inde, všetko sme vozili so sebou. Prvé ostré vracáky v stúpaní boli skôr opatrné – zoznamovacie sa s motorkou ale toto zoznamovanie trvalo iba chvíľku. 19“ predné koleso si pýta trošku väčší oblúk v ostrej zákrute a vyšší náklon motocykla. Kritika, ktorá padala z okolia na vysokú váhu motocykla ma napadla ako prvá a pre tento štýl a spôsob jazdy na asfalte bola neopodstatnená. Motor s výkonom 110 k a krúťakom 114 Nm ukazuje svoju ochotu spolupracovať a na moje pokyny reaguje pokojne a bez výhrad. Je veľmi poddajný a odpúšťa mi všetky chyby. I tam, kde by nekompromisne patrila jednotka, krúťak pracuje spokojne na dvojke a motor ani neprotestuje. V najhoršom prípade si pomáham spojkou a všetko ide hladko. Motorka znesie hlboký náklon i v 270° stúpajúcich i klesajúcich ostrých zákrutách, rozmýšľam o motardovej jazde s čižmou po zemi, ale nie je treba. Pohodlný posed ma neunavuje ani po 500-tej zákrute a sily mám stále dosť, motorka tiež, spotreba stále ide pod 6 litrov. Preklápanie stroja v zákrutách je nenásilné a neunavujúce – toto je časť ktorej som sa najviac obával. Opäť a opäť doceňujem skutočne nízke ťažisko a z veľkého stroja sa mi v rukách stáva rýchlo a dobre pochopená dospelá hračka.
__________________________________________________

Ľahší terén
Táto pasáž po štrkových bočných cestách bola pre superteneročku trochu obťažnejšia. Predovšetkým pneumatiky sú určené viac na asfalt, ale zasa predná devätnástka tu svoje čaro má. Volím mäkšie pruženie, predná vidlica pracuje v inom režime ako na asfalte. Moja pozornosť a ostražitosť sa niekoľko násobne zväčšila a teraz dostávam z motorky rešpekt. Aj keď motor problémy nemá a motorka je dobre zabezpečená (spodný hliníkový kryt motora, bočné padacie lišty z tvrdeného plastu, či chrániče rukovätí). Pre ostrejšiu jazdu v tomto prostredí by to chcelo iné obutie, ale i napriek krátkej jazde rozsypaným terénom cítim potenciál využitia i tu.
__________________________________________________

Yamaha XT1200Z Super Ténéré v skratke
• Super Téneré ma prekvapila

Jedna vec je motorka na papieri, druhá vec pod zadkom. Tenerečka vyzerá na papieri dobre a pod zadkom ešte lepšie. Podvozok, motor, pohodlie, ergonómia, výkon, všetko je zladené v jeden celok. Motorka je veľkorysá úplne vo všetkom a veľkorysá je i jej cena. Je vydarená po všetkých stránkach, rýchlo naučiteľná a pochopiteľná. Nie je to žiaden zlátanec z troch motoriek, ale úplne nový stroj po všetkých stránkach. Navyše v ponuke Yamahy mala byť už dávno, pretože kategória cestovných endúr je veľmi žiadaná a úžitkovosť takéhoto stroja veľmi vysoká. Ja len Yamahe gratulujem.

• Podvozok
Podvozok vás nesklame svojou odozvou, kardan je spoľahlivý, tichý a dobre zosynchronizovaný. Brzdy sú spoľahlivé s veľmi dobrým účinkom. V Alpách sa pri nekonečných serpentínach dolu neprehriali ani neunavili. Super Ténéré plne počíta s váhou stroja, posádky i batožiny a adekvátne sa tomu stavia vo všetkých režimoch jazdy. Moja spokojnosť = veľká spokojnosť.

• Pohodlie a ovládanie
Ovládanie stroja je jednoduché a rýchlo návykové, tak ako aj samotná jazda s motorkou. Posed je vynikajúci a pohodlia je tu pre pasažierov viac ako dosť. Štít zaberá presne a keďže je jazdec mierne utopený v sedle a zakrytý na kolenách, s pohodlím budete spokojný nadmieru. Dobre sa s ňou manévruje už v krokovej rýchlosti, napr, na parkovisku v stúpačkách. Údaje na panely sú dobre čitateľné i na slnku, chýba mi ale prepínanie údajov tripmetra na rukoväti. Prepínanie trakčnej kontroly je na prístroji zľava. Už sám prístrojový panel sa tvári ako podvodné puzdro a tak vás i pocitovo navádza k jazde. Dobrodružne a všade v každom počasí.

• Motor
Neprekvapí a ani nesklame. Výhodou sú dve mapy riadenia s citeľným rozdielom. Je to taký stred v tejto triede a vďaka vysokému krúťaku a nízkemu ťažisku ho oceníte práve v srdci Álp. Je ako lojálna manželka, ktorá vám odpustí drobné i väčšie chyby. V niektorých pasážach bolo jedno či idem na dvojke, alebo na jednotke. Jeho veľkorysosť je nad mieru a možno práve toto je karta oproti súperom. Podstatou je že v teste ma nesklamal ani jeden krát a vďaka jeho prednostiam som sa nedostal do krízovej situácie v alpských pasážach. Jeho kartou je aj nízka spotreba v priemere 5,3 l / 100 km.
__________________________________________________

Technické parametre:
Cena: 15 000 Eur
Motor: 1 199 ccm, radový 2-valec, DOHC, 8 ventilov
Max. výkon: 110 k pri 7 250 ot./min.
Krútiaci moment: 114 Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rám: priehradový pozváraný z oceľových rúrok
Prevádzková hmotnosť: 261 kg
Výška sedla: 845 – 870 mm
Objem palivovej nádrže: 23 l
Pneu: vpredu:110/80-19, vzadu: 150/70 – 17
__________________________________________________

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B.V., CZ
__________________________________________________

plus je to proste vydarená motorka, bol som nadšený
minus kufre v tejto edícii sú obrovské, ale plastové…
__________________________________________________

Text: Vlado Brniak, Foto: autor, M. Tamáši a Štefan Hvizdák
Publikované: Motomagazín 9/2010
__________________________________________________

V ďalšom pokračovaní sa dozviete, ako si v alpách poradila Ducati Multistrada 1200 S Touring.

Alpský test 1/3: Yamaha XT1200Z Super Ténéré

5 komentárov

5 Comments

  1. AIR

    23. novembra 2010 at 11:49

    Tak sa niekedy zamyslam, ze ked som tento rok kupoval masinu a poskuloval aj po Tenerke, ze som ju aj mohol snad kupit… 😈 😈 😶 😶 😶

  2. VladiB

    23. novembra 2010 at 12:15

    AIR Ty si nasmerovaný každý rok na iný model, Tenerečka je fakt dobrá motorka ale viem, že nesadne každému

  3. Dragon

    23. novembra 2010 at 14:58

    AIR – ale joj 😁 , ja si myslím, že si si dobre kúpil a určite nemusíš banovať! 😈 Ten rozdiel v cene je riadny 🙄 (teda aspoň pre mňa)

  4. AIR

    23. novembra 2010 at 16:02

    VladiB nie nie nie…. ja si iba robim zbierku 🤣 🤣 🤣

    ja som univerzalny, ja si vychutnam jazdu na hocicom, aj bicykli 🙄 🙄 🙄

  5. AIR

    23. novembra 2010 at 16:05

    Dragon ved to bol aj dovod, ze preco som zobral CBF, tá mi nenaburala rozpocet a nemusel som ist na doraz 😎 😎 😎 a medzi nami vobec nebanujem, som s nou spokojny, nemal som vacsie ocakavania, ako mi moze dat… takze spokojnost 🙂 🙂 🙂

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri