Connect with us

Testy a recenzie

Alpský test 2/3: Ducati Multistrada 1200 S Touring

Publikovaný

on

Kráľ alpských pasov

Nestáva sa často, aby jedna motorka tak rozvírila záujem verejnosti, ako sa to v tomto roku podarilo novej Multistrade. Na druhej strane to, čo Ducati ponúka, predstavuje vrchol nielen v kategórii veľkých cestných endúr, ale radí sa medzi absolútnu špičku medzi motocyklami vo všeobecnosti a spomínaná pozornosť je teda absolútne zaslúžená. Nakoniec osobne som mal možnosť presvedčiť sa o tom počas štyroch dní nášho alpského výletu.

========================================

Model s označením Multistrada je v ponuke Ducati už pár rokov, no postupne sa prepracoval do kategórie „nenápadných“ a inak veľmi dobrá motorka trochu zapadla v tieni nových modelov z vlastnej dielne, ktoré Ducati v posledných rokoch predstavila. V prípade novej generácie Multistrady však nič podobné nehrozí a v porovnaní so svojím predchodcom je toto cestné enduro úplne v inej lige!

Veľká elektronická ofenzíva
Posledné roky ukázali ako rýchlo napreduje elektronika v motocyklovom priemysle a v súčasnosti dokáže ovplyvňovať nielen maximálny výkon motora, ale aj spôsob ako sa tento výkon prenáša na zadné koleso. To však ani zďaleka nie je všetko, „všemocná“ elektronika ovplyvňuje aj nastavenie a chovanie podvozku a ďalších častí motocykla. Práve Ducati patrí medzi lídrov v tejto oblasti a Multistradu môžeme považovať za výkladnú skriňu technického pokroku v motocyklovom priemysle. V prípade Multistrady už samotný štart prebieha inak ako ste zvyknutí. Bezkľúčový systém štartovania nie je úplnou novinkou, no stále patrí do kategórie „exkluzívnej“ výbavy. Najdôležitejší elektronický doplnok na Multistrade sa však ukrýva za nenápadným ovládačom na riadidlách a dokáže výrazne ovplyvniť celkový charakter motocykla. Elektronické nastavenie štyroch rôznych jazdných režimov (Sport, Touring, Urban, Enduro), nemení len priebeh výkonu motora a jeho charakteristiku, ale mení aj správanie trakčnej kontroly, aktiváciu ABS a v prípade testovanej verzie „S“ aj nastavenie oboch koncov pruženia. Ducati však išla ešte o krok ďalej a dovolí vám okrem prednastavených režimov nastaviť každý parameter individuálne a vytvoriť si tak individuálne nastavenia. Znie to možno ako scenár nejakého sci-fi filmu, ale skutočne to funguje a prínos elektroniky je neodškriepiteľný. Ak mu možno niečo vyčítať, tak je to ovládanie menu, ktoré je skombinované spolu s vypínačom smeroviek do jedného tlačidla. Toto skutočne „multifunkčné“ tlačidlo toho tak malo na starosti zrazu až príliš veľa a najmä v úvode som preskakoval do ovládacieho menu, aj keď som v skutočnosti chcel niečo iné.
__________________________________________________

Srdce šampióna
Ducati musí mať obrovskú dôveru vo svoje produkty, keď sa rozhodne siahnuť po dvojvalci vyvinutom pre +170 k superbike a použiť ho v cestnom endure, no to len svedčí o snahe Ducati ponúknuť v Multistrade to najlepšie, čo momentálne má k dispozícii. Motor, samozrejme, prešiel množstvom úprav v podobe upraveného časovania vačiek, zmenenej kompresie, upravených prevodov či nových výkonových máp. Napriek tomu sú dynamické parametre tohto motora ohurujúce a výkon sa pohybuje od 100 až po hranicu 150 k v športovom režime, čo ho radí vysoko nad momentálne schopnosti konkurencie.
__________________________________________________

Prepracovaný podvozok a vynikajúca ergonómia
Aj v prípade podvozku bol maximálny dôraz kladený na špičkovú kvalitu. Tuhý priehradový rám je podobný tomu, aký sa nachádza na vrcholnej rade Superbike. V prípade testovanej verzie zaujali aj špičkové komponenty pruženia Öhlins so športovými parametrami . To isté platí aj o brzdách Brembo, ktoré boli doplnené vypínateľným protiblokovacím systémom ABS. Multistrada je dobre premysleným motocyklom aj po stránke ergonómie a posed v širokom sedle je naozaj pohodlný a celý deň strávený v ňom neprinášal veľkú únavu. Pri výške 850 mm nad zemou nemajú s nasadaním problémy ani menšie postavy. Príjemne prekvapia široké riadidlá, ktoré dobre padnú do ruky a určite majú nemalý vplyv na ľahkom ovládaní. 20-litrová nádrž je dobre tvarovaná v oblasti kolien a nijak neovplyvňuje komfort. Čelný štít je manuálne nastaviteľný. Vo verzii Touring na vás čakajú postranné kufre, ktoré ponúkajú dostatok objemu na kratší výlet, naviac existuje široká ponuka doplnkov na maximalizovanie batožinového priestoru. Ani tu sa veľa nedostatkov neobjavilo snáď až na spätné zrkadlá, do ktorých sa trochu prenášali vibrácie motora a pri diaľničných rýchlostiach sa obraz v zrkadlách máličko rozmazával.
__________________________________________________

Sport – alpské pasy
Začnem hneď od toho najlepšieho. Multistrada je motocyklom, ktorý v sebe ukrýva nabrúseného športovca pripraveného kedykoľvek zdvihnúť vám hladinu adrenalínu do maximálnych výšin. 150 koní je poriadna dávka sily a v športovom režime je to explózia, ktorá vás vystrelí z každej zákruty. Cestu na vrchol stúpania tak sprevádzalo koleso neustále odliepajúce sa od zeme (trakčná kontrola zakaždým zasiahla) a šprint po najbližší vrácak. Otáčky motora stačilo držať nad hranicou 4 000 ot. a podržať plynovú rukoväť až nad 9 000 ot. Takto sa to Multistrade evidentne páči. Za dušou športovca v prípade Multistrady nestojí len motor, ale aj celý podvozok, ktorý vám dovoľuje využívať výkon motora na maximum. Už len samotná geometria s ostrým sklonom prednej vidlice má bližšie k obratnému Hypermotardu ako ku komfortnému turistovi. K tomu pripočítame široké riadidlá, presné riadenie a do zákrut zrazu vlietnete štýlom supermota, pričom všetko prebieha ľahko a s úsmevom na tvári sa rútite k ďalšej a ďalšej zákrute. Samozrejme, spoľahnúť sa môžete na ostré a výkonné predné brzdy (zadná účinkom naopak neoslnila). V tomto prípade vnímať Multistradu ako klasické veľkoobjemové cestné enduro nie je úplne namieste a je to skôr agresívny športovec so všetkým, čo k tomu patrí.
__________________________________________________

Touring – diaľnica
Takmer 2 000 km a štyri dni strávené v sedle už dokážu povedať veľa o charaktere motocykla v ľubovoľnom prostredí. Celkom slušnú porciu kilometrov sme strávili na diaľnici a Multistrada dokáže bez väčších problémov zvládať veľké dávky kilometrov. Komfortom určite nesklamala, aj keď k úplnej spokojnosti by nezaškodil širší čelný štít. Pruženie v turistickom režime je citeľne mäkšie ako v športovom, no stále si zachováva skôr tuhšie nastavenie, čo nakoniec nie je zlé. Jednoducho Multistrada je dušou športovec a rada vám to dáva na vedomie. Aj v režime Touring je výkon motora 150 k. Jeho priebeh je však o niečo jemnejší ako pri športovom režime, no stále je to motor, ktorý rýchlo zmení monotónny diaľničný presun na športové dobrodružstvo. Čo však poteší je priemerná spotreba, ktorá aj vzhľadom na ohromný výkon sa dokázala pohybovať tesne pod 6 litrov a to bolo vynikajúce.
__________________________________________________

Urban, Enduro – mesto a okolie
Je vôbec možné skrotiť 150-koňový motor, tak aby bol poslušným spoločníkom v meste a drsnejšom okolí? Odpoveď znie áno, aj keď Ducati nato použila poriadne páky. Výkonová mapa v oboch režimoch znížila výkon „len“ na 100 k a v maximálnej miere zasahuje aj trakčná kontrola, aby sa vám veci nevymkli spod kontroly. Priebeh výkonu ani zďaleka nie je tak agresívny ako v športovom režime a výkon sa dávkuje ľahšie, no stále je to ešte 100 k, čo je viac, ako ponúka niektorá konkurencia. Pomalé presuny tak zvláda v pohode, ale gény športovca tu napriek tomu zostali a motor potrebuje minimálne 3 000 otáčok, aby s vami správne komunikoval, pod touto hranicou sa necíti najlepšie. Toto sa deje aj v ostatných jazdných režimoch, no v športovom a turistickom režime sa len výnimočne dostávate pod túto hranicu. Ľahké ovládanie a obratnosť, ktorú som spomínal pri športovej jazde, naplno využijete aj pri pomalších presunoch a v mestskom prostredí je Multistrada rovnako zábavným spoločníkom. S Ducati sa môžete vydať aj mimo pevné cesty, no tu Multistrada až tak nežiari. Už len samotné 17-palcové pneu vpredu a široká 190-ka vzadu obmedzujú offroadové chúťky Ducati na nutné minimum v podobe poľnej cesty. Možno je to trochu aj škoda, pretože obratnosťou Multistrada patrí medzi najlepšie čo trieda cestných endúr ponúka.
__________________________________________________

Ducati Multistrada 1200 S Touring v skratke
• Motor

Pohonná jednotka pôvodne vyvinutá pre superbike 1198 je niečo, čo na prvý pohľad do motorky ako Multistrada nepatrí, no opak je pravdou. Po dôkladných úpravách a za výraznej pomoci elektroniky sa tento motor dokáže meniť podľa požiadaviek jazdca, od nabrúseného 150-koňového supešportu až po 100-koňové mestské enduro. Malým mínusom tohto motora môže byť jeho menšia ochota spolupracovať od najnižších otáčok, no radi mu to odpustíte, pretože vám to bohato vynahradí svojou variabilitou.

• Podvozok
Ďalší dôkaz nastupujúcej elektronickej revolúcie v motocyklovom priemysle. Tlačidlom na riadidlách nemeníte už len výkonové charakteristiky motora, ale zvolenému režimu sa prispôsobí aj charakteristika pruženia. Okrem prednastavených režimov máte naviac možnosť individuálne si motocykel nastaviť. Samotný podvozok svojou geometriu a obratnosťou pripomína skôr hravý Hypermotard ako veľké a pohodlné cestné enduro, preto dokáže byť veľmi zábavným spoločníkom prakticky v ľubovoľnom prostredí.

• Dizajn
Nádych agresívneho športovca ponúka aj dizajn, no Multistrada ponúka aj tvár univerzála a diaľkového turistu. Vďaka tomu je komfort na veľmi dobrej úrovni a bez obáv môžete vyraziť na diaľkovú túru. Čaká vás pri tom množstvo užitočných doplnkov, ktoré vaše cestovanie maximálne spríjemnia.

• Sumár
Duacati Multistrada je momentálne jedinečným zjavom na trhu a do kategórie veľkých cestných endúr prináša vlastnú filozofiu v podobe špičkovej techniky, ktorá len pred nedávnom bola výsadou superšportov. Práve skĺbenie športových výkonov s univerzálnosťou cestných endúr robí z Ducati motorku, ktorá je zaujímavá pre oveľa širší okruh jazdcov ako tomu je v prípade veľkých cestných endúr.
__________________________________________________

Technické parametre:
Cena: 18 800 Eur
Motor: 1 198 ccm, 8 ventilov, V2, DOHC
Výkon: 150 k pri 9 250 ot./min.
Krút. moment: 118,7 Nm pri 7 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: priestorový pozváraný z oceľových rúrok
Prevádzková hmotnosť: 217 kg
Rázvor: 1 530 mm
Výška sedla: 850 mm
Objem pal. nádrže: 20 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17
__________________________________________________

Motocykel na test zapožičal: Asfaltelast-S s.r.o., Banská Štiavnica
__________________________________________________

plus meniteľný charakter motora a podvozku, hravé ovládanie, špičková technika, univerzálnosť, váha
minus výkon motora pod 3 000 otáčok, jemné vibrácie v zrkadlách, cena
__________________________________________________

Text: M. Tamáši, foto: V. Brniak
Publikované: Motomagazín 9/2010
__________________________________________________

V poslednom pokračovaní sa dozviete, ako si v alpách poradila aj Honda VFR1200F DCT.

Alpský test 1/3: Yamaha XT1200Z Super Ténéré si môžete prečítať tu: [linka]

Alpský test 2/3: Ducati Multistrada 1200 S Touring

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri