Connect with us

Spravodajstvo

Auto race

Publikovaný

on

Auto race je japonská odroda motocyklového plochodrážneho športu. Aj keď auto race vznikol priamo zo závodov na plochej dráhe, dosť sa od nich líši, okrem iného aj tým, že sa jazdí na asfaltovom okruhu. V závodoch auto race bežne súťažia muži aj ženy.

Typický motocykel na auto race má objem motora 599 ccm. Je to hazardný šport. Prvý závod sa jazdil na trati Funabashi v roku 1950.

Na rozdiel od iných druhov motocyklových športov niesu jazdci v auto race počas závodného dňa (ani noc pred ním) v kontakte s nikým ?z vonku?. Toto pravidlo bolo zavedené v roku 1967 po škandály, v ktorom Yakuza podplácala jazdcov kvôli výsledkom.

Jazdí sa na asfalte s motocyklami, ktoré majú dva prevodové stupne. Pevný povrch núti jazdcov v zatáčkach klopiť a nie jazdiť cez ne šmykom ako je tomu u plochej dráhy. Motocykle v závodoch auto race nemajú brzdy a ľavé riaditko je vyššie ako pravé.

Obvykle jazdec strávi polku roka životom na cestách medzi okruhmi a závodmi. Na jednom závode obvykle štartuje osem jazdcov a závod trvá menej ako tri minúty. Medzi závodmi sú motocykle skladované spolu.

Jazdci používajú pri závodoch prezývky. Všetci sú vyškolený v oficiálnych tréningových zariadeniach a predtým než sa stanú závodníkmi musia prejsť mnohými skúškami. Každý jazdec má v závode svoje číslo a farbu oblečenia. Jazdci sú platený lepšie ako väčšina jazdcov z iných oblastí športu, niesu však oslavovaný ako hviezdy.

Okruh
Auto race sa jazdí na ováli, ktorý má vnútorný obvod 500 m a šírka je 30 m.
Dĺžka priameho úseku je 87 m a zatáčky je 163 m. Pozície jazdcov sú od seba vzdialené 10 metrov. Vzdialenosťou jazdcovej čiary a štartovacej čiary je určený jeho handicap.

Typy závodov
Handicap race
Jazdci štartujú z rôznych štartovacích čiar. Aby sa dosiahlo vyrovnanie jazdcov a ich strojov, jazdí sa handicap race pri ktorej sú jazdci z ?rýchlejšími? strojmi posúvaný dozadu po hadnicapových čiarach. V prípade, že na tú istú čiaru vyjdú dvaja jazdci, ten z nižším číslom štartuje z miesta bližšie ku stredu oválu.

Non-handicap race
Všetkých osem jazdcov štartuje z tej istej čiary.

Hodnotenie jazdcov
Jazdci sa hodnotia písmenami S, A alebo B (S je najlepšie), podľa toho ako jazdil celého pol roka. Ak sú jazdcove hodnotenia vyššie, môže postúpiť do vyššej triedy súťaže, kde sú aj väčšie odmeny. Do skupiny S sa dostáva prvých 60 jazdcov, do skupiny A jazdci s umiestnením 61 až 200 a do skupiny B jazdci s poradím 261 a viac.

Pravidlá závodov
– ak jazdec úmyselne zasiahne akýmkoľvek spôsobom do jazdy iného jazdca, bude diskvalifikovaný za porušenie pravidiel
– ak sa spozoruje nepoctivé chovanie, alebo pád jazdca z motocykla, jazdec bude penalizovaný

Ak sú závody zrušené
Ak závod nemôže bezpečne a podľa pravidiel pokračovať (v prípade nehody, kedy sa jazdcov motocykel dostane do jazdných pruhov iných motocyklov, alebo na trati sú olejové škvrny) sudca môže závod ukončiť. V takomto prípade sa vstupné za všetky vstupenky návštevníkom vracia.

Druhy vlajok
Tieto vlajky používa sudca, aby zabezpečil hladký a bezpečný priebeh závodu:
Červená vlajka znamená, že závod bude ukončený kvôli nehode na trati
Modrá vlajka označuje posledný okruh
Žltá vlajka sa používa, ak prípravy prebehli v poriadku a môže sa začať štart
Červeno-biela šachovnicová vlajka sa používa keď jazdec skončil

Postup závodov
Závody majú zostavu ako turnaje, jazdci postupujú od úvodných závodov, cez semifinále až na šampionát. Posledný deň závodov semifinále sa koná závod medzi jazdcami, ktorí skončili prví a druhí, samostatný závod pre jazdcov, ktorí skončili tretí a štvrtí a samostatný závod pre tých ktorí skončili na piatom a šiestom mieste.

Kedy a kde sa konajú závody?
Konajú sa vždy dva turnaje počas ôsmich dní, ktoré po sebe nenasledujú. Dni sú rozdelené podľa turnajov na 4+4, 3+5 alebo 5+3. Každý deň sa jazdí dvanásť závodov. Každý jazdec sa môže zúčastniť iba jedného závodu za deň, za deň sa na trati vystrieda obvykle 96 jazdcov.

Akou rýchlosťou motocykle jazdia?
150 km/h na rovinkách a 90 km/h v zatáčkach. 105 km/h je priemerná rýchlosť.

V čom je závodenie a motocykel odlišný od bežných závodov a motocyklov?
Motocykle pre závody auto race sú unikátne. Sú malé a ľahké.
– jazdí sa bez prestávky
– ľavá strana riaditok je vyššie ako pravá
– na motocykloch je unikátny pružiaci systém
– ochrana kolien
– dvojrýchlostná prevodovka

Trate
Funabashi
Hamamatsu
Sanyo
Kawaguchi
Iizuka
Isesaki

Oficálna stránka [linka]

Ukážka závodu [linka]

Závody Grasstrack [linka]

Ľadová plochá dráha [linka]

Plochá dráha [linka]

Auto race

Auto race

2 komentáre

1 komentár

  1. vasili21

    3. januára 2008 at 10:15

    Zaujimavy sport 🙂

  2. racer8

    3. januára 2008 at 10:18

    Ploxa draha na asfale 😕 neva ason sa tam gumy palia 😈

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri