Connect with us

Spravodajstvo

Bavorák pre začínajúcich – predstavenie BMW G 310 R

Publikovaný

on

Zodpovedne môžem potvrdiť, že mňa BMW každopádne prekvapilo a pravdepodobne nebudem jediný. Vo svete kde sa každý posúva o kúsok vyššie a ďalej sa BMW rozhodlo predstaviť roadster s objemom do 500 ccm. To je v dnešnej dobe prakticky ľahký motocykel a niekomu sa to môže zdať málo. Na druhej strane je tu snaha renomovaných európskych značiek preraziť na obrovských trhoch krajín juhovýchodnej Ázie, kde stále vládnu maloobjemové motorky a práve tam BMW s týmto modelom očakáva najväčší predaj. Samozrejme Európa nezostáva bokom a po prvý krát môže BMW ponúknuť motocykel aj úplným začiatočníkom. Je potrebné mať však trochu strpenia a prvé kusy sa do predaja dostanú v októbri tohto roku.  

 

Malý naháč s vizitkou najvyššej kvality

Ako som už spomínal, tak objem motora je pre tento model posadený dostatočne nízko. Aj napriek tomu, a možno práve vďaka tomu, by malo byť nové G-éčko dynamickým a komfortným spoločníkom, či už v meste alebo pri výlete po okolí. Štíhla stavba, nízka hmotnosť, pohodová spotreba a komfortný posed sú zárukou toho, že motocykel prevedie jazdca svižne cez plné mesto, po okreskách a nezľakne sa ani dlhšieho výletu. Ako je všetkým zrejmé, keďže žiadny „malý roadster“ v ponuke výrobcu doteraz nebol, tak je G 310 R navrhnuté od základu nanovo. Treba dodať, že v sebe spája všetky prvky typické pre BMW. Tými sú inovácia, kvalita a bezstarostné spolunažívanie s jazdcom. O vývoj sa starali priamo v mníchovskej fabrike, ale samotné stroje sú vyrábané v indickom Bangalore firmou TVS Motor Company. Aj napriek tomu, že niekoho môže táto informácia zneistiť, tak nie je čoho sa obávať. TVS je tretia najväčšia indická firma na výrobu motocyklov, skútrov a trojkoliek, ktorá produkuje neskutočných dva a pol milióna vozidiel ročne. Samotné motocykle musia spĺňať náročné požiadavky stanovené tímom BMW. Stále to však nie je všetko a bavorský výrobca si chcel byť naozaj istý, že kvalita motocyklov opúšťajúcich závod bude na nemeckej úrovni. Do závodu v Bangalore teda dodali stroje od dodávateľov, ktorí zásobujú aj linku v Berlin-Spandau, a tak zabezpečili všetky podmienky na úspešný štart výroby.  

 

Dizajnová moderna

Štýlovo a dizajnovo môžeme od BMW očakávať doslova všetko. Určite si ešte pamätáte posledný malý roadster F 650 CS, ktorého tvary by mali byť dodnes zhmotnením slova „atypické“ alebo skúter C1 a jeho strechu. G 310 R ide o niečo konvenčnejšou cestou. Hneď na prvý pohľad je jasné, že dizajnéri sa nechali inšpirovať modelom S 1000 R. A práve to bolo cieľom, aby G-éčko čerpalo z atletického dizajnu, ktorý sa uchytil u športových modelov BMW. G 310 R je ľahký a štíhly motocykel s krátkym rázvorompre rýchle a jednoduché zatáčanie. Prepletaniu sa v zhustenej doprave napomôže aj nízko položený predok a ľahký, „vzdušný“ a vysoký zadok. G-éčko má malý predný svetlomet natáčajúci sa s riadidlami, tvarovanú nádrž, vhodne zvolené farebné kombinácie, vyhotovenie v kvalitných materiáloch a so zmyslom pre detail.  

 

Jednovalec s inovatívnou konštrukciou

Pri skratke BMW každého pravdepodobne napadne boxer, alebo dokonca šesťvalec. Jednovalce síce stoja v tieni týchto veľkých strojov, ale BMW má svoje skúsenosti aj s týmto typom motorov. Predsa len už prvý model R 39 bol jednovalec a ním to neskončilo. Pár rokov dozadu BMW ponúkalo jednovalcovú sériu označenú ako F 650, ktorá bola povestná svojou spoľahlivosťou, kvalitou a nízkou spotrebou. Čo sa týka modelu G 310 R, tak u neho je motor kompletne od základu novo navrhnutý a vyrobený jednovalec s objemom 313 ccm. Kvapalnou chladený motor má štyri ventily ovládané dvojicou vačkových hriadeľov v rozvode DOHC a elektronické vstrekovanie. Vŕtanie x zdvih je 80 x 62,1 ccm. Najväčšou zaujímavosťou je dozadu naklonený valec s hlavou valca natočenou o 180 stupňov, nasávanie je teda v prednej časti v smere jazdy. Toto usporiadanie je zaujímavé aj tým, že nevyžaduje komplikované vedenie sania k motoru, šetrí priestor a znižuje tak šírku motocykla. Výkonovo je motor na sile 34 koní (25 kW) pri 9 500 otáčkach. Krútiaci moment je 28 Nm pri 7 500 otáčkach. O samotný prenos sily z motora na zadné koleso sa stará šesť stupňová prevodovka a o-krúžková reťaz. Aby sa znížili vibrácie, ktorými sú jednovalce povestné, tak je pred prevodovkou umiestnený vyvažovací hriadeľ. Samozrejmosťou je katalyzátor, vďaka ktorému G 310 R spĺňa prísnu normu Euro 4.  

 

Jednoduchý podvozok

Ľahký, ale tuhý trubkový rám a obojstranná kyvná vidlica, to je stabilita, pohodlie a dynamika motocykla. Vpredu sa o pruženie stará upside-down vidlica s nosníkmi o priemere 41 mm a dráhou pruženia 131 mm. Vzadu je pruženie zabezpečené cez centrálny tlmič s dráhou 140 mm. Kolesá majú päť-lúčový dizajn a rozmer 3×17 palcov vpredu a 4×17 palcov vzadu. Pneumatiky sú 110/70 a 150/60. G 310 R nie je superšport. Je to roadster a preto mu stačí radiálne uchytený štvorpiestik a jeden 300 mm kotúč vpredu a dvojpiestik s 240 mm kotúčom vzadu. Oceľou „obalené“ hadičky zaručia dostatočný tlak brzdovej kvapaliny.  

 

 Bohatá výbava v duchu BMW

BMW to je aj prepracovaná ergonómia, takže jazdec sa nemusí obávať nepohody. Výška sedla je len 785 mm, a preto tento neutrálny, ale zároveň spoľahlivý spoločník poteší aj nových a postavou útlejších jazdcov. V doplnkovej výbave je možné zohnať aj nižšie alebo naopak vyššie sedadlo. Palubovka dáva jazdcovi všetky potrebné údaje od otáčok a rýchlosti, cez zaradený prevodový stupeň, kilometre, teplotu motora, stav nádrže, dojazd až po priemernú spotrebu a priemernú rýchlosť. Ako sme si už zvykli, tak je možné si motocykel dovybaviť doplnkami, napríklad topcasom, centrálnym stojanom, LED smerovkami alebo vyhrievanými rukoväťami a 12 V zásuvkou.    

BMW G 310 R

Motor: 313 ccm, 4 ventily DOHC, R1

Výkon: 34 k pri 9 500 ot./min.

Krút. moment: 28 Nm pri 7 500 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 1 988 x 895 x 1 227 mm

Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 158,5 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 374 mm

Výška sedla: 785mm

Objem pal. nádrže: 11 l

Pneu: vpredu: 110/70-17, vzadu: 150/760-17  

 

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazin 3 / 2016

Text: Jozef Jambor, foto: BMW Motorrad  

Bavorák pre začínajúcich – predstavenie BMW G 310 R

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri