Connect with us

Testy a recenzie

Black magic women… – Test Yamaha XV1900A Midnight Star

Publikovaný

on

V jednom verši známeho hitu Black magic women od Carlosa Santanu sa píše: ”She´s trying to make a devil out of me…” a spomenul som si naň presne v momente, keď som sadal na tento magicky čierny motocykel. Čo na tom, že pôvodnú pieseň naspievali Fleedwood Mac dva roky pred Santanom, Midnihgt Star je na trhu už päť rokov a ťažké cruisery vynašli dávno predtým v Amerike…Tento stroj skutočne odhalí aj tie najtemnejšie stránky každého jazdca, pretože je extrémne veľký, silný a tučne imidžový.

Predstavte si štandardne veľký cruiser, pridajte k tomu na šírku 20 cm, na dĺžku tak 40 cm a vybavte ho gigantickým V-twinom s nádhernými kráľovskými hriadeľmi. Ako riadidlá použite obrovské “parohy” s rozpätím takmer ako menší ultralight a ako bonus použite na všetky možné doplnky prúdnicový tvar. Prijateľné množstvo chrómu, kopec matného eloxu a obrovský retro displej to istia… a na svete je recept na dnes testovaný Midnight Star. Každopádne mohutnosť stroja sama o sebe stojí za povšimnutie, čoho dôkazom sú pohľady komplet celého okolia všade, kde sa ukážete. Samotný fakt, že tento stroj je bez väčších zmien na trhu už od roku 2005 svedčí o tom, že záujem o takýto koncept neklesá. Oproti predchádzajúcemu ročníku došlo k úbytku chrómovaných častí a ich nahradeniu matným eloxom, čo určite nie je na škodu. Skôr naopak, XV-čko je opticky ešte mohutnejšie a v celkovom dizajne viac uhladené. Aj napriek klasickému vzhľadu cruisera s retro prvkami sa pod kabátom ukrýva množstvo hi-tech prvkov. Spomeňme teda tie najdôležitejšie:

Podvozkové partie
Ku klasike patrí oceľový kolískový rám, no Yamaha už dávno nabúrala zaužívané konvencie. Rám u XV 1900A je vyrobený z ľahkej hliníkovej zliatiny. Hlavné uzly konštrukcie sú samostatné odliatky pozvárané dohromady s profilovanými nosníkmi. Výsledkom je na vzhľad mohutný, ale na hmotnosť relatívne ľahký rám. Premysleným návrhom sa dosiahla aj vynikajúca pevnosť, čo je už u takto veľkých strojov nevyhnutnosťou. A keď už je hliníková zliatina na ráme, tak prečo ju nevyužiť aj na zadnú kyvnú vidlu, samozrejme, že elegantného prúdnicovitého tvaru. Pruženie má na starosti starostlivo schovaný tlmič umožňujúci vďaka prepákovaniu zdvih 110 mm. Predné partie zvláda klasická teleskopická vidla so zdvihom 130 mm a priemerom klzákov 46 mm, šikovne maskovaná masívnymi tmavými krytmi. Odlievané kolesá (4,00 – 18”, 5,5 – 17”) sú v netradičnom dizajne s dvanástimi “špicami”. Identický dizajn sa opakuje aj na hnanej sekundárnej remenici, takže pohľad na ľavú zadnú partiu je pomerne netradičný. K podvozku patrí aj kvalitná brzdová sústava zložená z troch kotúčov v kombinácii 2 x 298 mm vpredu a 1 x 320 mm vzadu. O dostatočnú brzdnú účinnosť sa starajú notoricky známe dva dvojpiestikové monoblokové strmene prevzaté zo športovej triedy. Namiesto farebných eloxovaných krytov (napr. ako na R1 modrých) sú v tejto verzii použité, ako už inak, chrómové kryty. Zadný jednopiestikový brzdič je umiestnený pod vidlou v “hidden custom look” štýle.

Motor
Dominantou celého motocykla je bezpochyby motor. Nádherný, vzduchom / olejom chladený V-twin patrí do kategórie dizajnového šperku. Matný elox s chrómovanými vedeniami oleja a krytmi kráľovských hriadelí je pastvou pre oči každého technicky založeného fajnšmekra. Objem 1 854 kubíkov je dielom dvoch valcov o priemere 100 mm a zdvihu 118 mm. Deklarovaný výkon nie je nijak elektrizujúci, pretože 90 k pri 4 250 ot./min. je hodnotou skôr priemernou, no v prípade cruiserov maximálny výkon nie je rozhodujúci a zaujímavé to začína byť až pri údaji 167,8 Nm (!) pri neskutočne nízkej hodnote iba 2 500 ot./min. (!!!). To už musia príjemné zimomriavky vybehnúť aj skutočne ostrieľaným jazdcom. V praxi to znamená dostatok krútiaceho momentu hneď nad voľnobehom a neskutočnú pohodu pri jazde s minimálnou potrebou radenia. Už spomenutý hi-tech je zosobnený vo valcoch potiahnutých špeciálnou zmesou s podielom keramických častíc (minimalizácia trenia) a výfukovej prívery Yamaha EXUP, aj vďaka ktorej si môžeme užívať poriadne porcie krútiaceho momentu. Sprevodovanie 5-stupňovou prevodovkou a sekundárnym remeňovým náhonom v konečnom súčte umožňuje jazdu rýchlosťou cca 110 km/h pri vskutku pohodových 3 000 ot./min.

Dizajn
Kto je prívržencom cruiserov, bude XV1900A milovať na prvý pohľad, kto má rád triezvo funkčné motocykle strednej triedy bude nechápavo krútiť hlavou. Dizajn Midnight Star-u je natoľko extrémny, že v predchádzajúcej plne chrómovej verzii už začínal mierne balansovať na hrane gýču. Minimálne zadné smerovky s atypickými kužeľovými sklíčkami prekročili túto hranicu a pripomínajú skôr lacné vianočné svetielka. Našťastie, aktuálna verzia vďaka obmedzeniu lesklých plôch a ich nahradeniu matným eloxom nabrala už na spomínanej decentnosti. Proti gustu žiaden dišput, predsa len hodnotíme jedného z kráľov v triede a tu sa extrémy vyžadujú. Všetko čo mohlo byť veľké je ešte väčšie. Čo mohlo byť masívne je ešte masívnejšie. Ešteže sa kvôli hmotnosti použilo množstvo hliníkových zliatin. Aj tak sa jej hodnota vyšplhala na úroveň 347 kg. Pravdepodobne najkrajším artefaktom na motocykli je retro prístrojový panel integrovaný do nádrže s jemne modrým podsvietením.

Jazdné vlastnosti
Rozpažím ruky ako na spartakiáde, uchopím širokááánske riadidlá do rúk a padám do obrovského “lavóra” umiestneného 705 mm nad zemou. Naštartujem a stroj sa prezentuje utlmeným, no dostatočne hlbokým zvukom. Hlukové normy jednoducho nepustia a kto chce upútať zvukom, musí trošku poštekliť plyn. Ovládanie motocykla je pre každého, kto si už zvykol na hmotnostnú triedu 300+ bez väčších problémov. Nízko položené ťažisko dovoľuje s pritiahnutím za vlasy tohto giganta označiť ako vcelku obratnú motorku, aj keď treba brať do úvahy triedu, rozmery a hmotnosť. Nemalý podiel na tom má aj tuhý rám, ktorý bez mihnutia oka zvláda silu motora. Radenie rýchlosti je na spôsob špička-päta s možnosťou samostatného nastavenia oboch koncov páky. Ak pri rozbiehaní zaradíte rovno dvojku, nič sa nedeje, pretože motor má dostatok sily na rozbeh. Stačí len o niečo viacej pridať a ide to ako po masle. Pokiaľ sa ručička malého otáčkomera na nádrži motá okolo 2 000 ot./min., je to pravá motorkárska pohoda v štýle Route 66. Do 100 km/h je to “ťažká” pohoda s bublajúcim motorom. Ak si však chcete dopriať trošku besnenia, stačí prudko otočiť pravou rukoväťou. Motor zareaguje okamžite a za asistencie drsného akustického doprovodu vystrelí túto masu dopredu. Vysoké otáčky mu nevadia, práve naopak, rád sa nechá potiahnuť do maximálnych hodnôt otáčkomera. Rýchlosť prudko stúpa a nad 120 km/h už aerodynamický tlak dáva riadne zabrať zápästiam. Raz darmo, telo je s vystretými rukami a nohami dopredu ukážkovým “brzdným padákom”. Každopádne na dlhšie výjazdy už len z tohto dôvodu odporúčam plexi. Pohodlie si prekvapujúco, aj napriek úzkemu sedielku, užije aj spolujazdec. S podobnou razanciou s akou dokáže motorka zrýchliť, tak vďaka výkonným brzdám dokáže aj spomaliť. Výbornú prácu pritom neodvádza len dvojica kotúčov vpredu, ale aj veľký kotúč vzadu.

Záver
Pre mňa Yamaha XV1900A Midnight Star už navždy zostane “black magic women”. Je natoľko unikátna a extrémna, že na čas strávený v sedle sa nezabúda. Môžem mu vytknúť zopár nedostatkov, ako ťažká manipulácia na mieste, kontrolky mimo zorného poľa niekde pri kolenách či dizajnovo kontroverzné detaily. To všetko sú však drobnosti, ktoré vyvažuje dokonale fungujúca technika a pohoda, ktorú tento obor ponúka, a na druhej strane, rád priznávam, že čím som starší, tým ma to viac ťahá k tejto triede. Raz darmo, keď požadovaný imidž ďaleko prevyšuje praktickú stránku veci… 🙂

Yamaha XV1900A Midnight Star

Cena: 15 990 Eur
Motor: 1 854 ccm, 4 ventily OHV, V2
Výkon: 90 k pri 4 750 ot./min.
Krút. moment: 155 Nm pri 2 500 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 580 x 1 100 x 1 125 mm
Rám: dvojitý kolískový pozváraný hliníkových profilov
Hmotnosť: 346 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 715 mm
Výška sedla: 705 mm
Objem pal. nádrže: 17 l
Pneu: vpredu: 130/70-18, vzadu: 190/60-17

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V., CZ

Text: Dušan Demovič, foto: autor a Rišo Karnok

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7 – 8/2011 Janka

Black magic women… – Test Yamaha XV1900A Midnight Star

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri