Connect with us

Spravodajstvo

Premiéra nového BMW R1300GS. Menšia hmotnosť, väčší motor

Publikovaný

on

Na dnešný deň čakalo nespočetné množstvo priaznivcov Adventure motocyklov. Je to veľký deň aj pre BMW, veď ide o kľúčový model značky. Veď práve tento model pred 4 desaťročiami založil nový segment cestovných endúr modelom R 80 G/S. A od vtedy je model lídrom v segmente. S novým motorom môžeme tušiť aj nové modely rady R, pod ktorých nádržou bije boxer z GSa. Čo je teda nové?

Motor s väčším objemom

V prvom rade narástol motor, z pôvodných 1254 na 1300 kubíkov. Výkon poskočil zo 100 na 107 kW pri pri 7 750 ot./min. Krútiaci moment narástol na 149 Nm pri 6 500 ot./min. GSo schudlo pekných 12 kilogramov. Pod motor sa presunula 6 stupňová prevodovka, čo zlepšilo centráž hmoty. Motor je kompaktnejší aj vďaka novému usporiadaniu vačkového hriadeľa.

Tuhší a ľahší rám

V strede nového zavesenia je hlavný rám vyrobený z ocele, ktorý je optimálnejšie usporiadaný z hľadiska priestoru pre motor. Ponúka vyššiu úroveň tuhosti, ako predchádzajúci model. Pôvodná rúrková konštrukcia zadného rámu je nahradená konštrukciou z tlakovo liateho hliníka. Nové vedenie predného kolesa EVO Telelever s pružným prvkom a revidované vedenie zadného kolesa EVO Paralever tiež poskytujú ešte väčšiu presnosť riadenia a jazdnú stabilitu.

Vylepšené pruženie

Aktualizovaný bol aj voliteľný Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment). Systém nielenže upravuje predné a zadné tlmenie v reálnom čase na základe nastavení a podmienok, ale teraz upravuje aj tuhosť pruženia, automaticky sa prispôsobuje rôznym zaťaženiam a integruje sa s rôznymi jazdnými režimami.

Výhradne v spojení s DSA ako voliteľná výbava z výroby sú pre odpruženie nového R 1300 GS k dispozícii ďalšie dve položky voliteľnej výbavy: nové adaptívne riadenie výšky motocykla a športový podvozok.

4 jazdné režimy

Už v základe má nový R 1300 GS teraz štyri jazdné režimy namiesto troch na prispôsobenie individuálnym preferenciám jazdca. Jazdné režimy „Rain“ a „Road“ umožňujú prispôsobenie jazdných vlastností väčšine cestných podmienok. S jazdným režimom „Eco“ je možné dosiahnuť maximálny dojazd na jednu nádrž paliva, zatiaľ čo doplnkový jazdný režim „Enduro“ umožňuje lepší zážitok z jazdy mimo spevnených ciest so špecifickým nastavením pre použitie v teréne.

Nové predné svetlo

Matrixový led svetlomet v podobe malej ikony obsahuje 2 LED jednotky pre stretávacie a diaľkové svetlá spolu so štyrmi dodatočnými LED jednotkami pre denné svietenie a obrysové svetlo. Koncepciu osvetlenia nového R 1300 GS dopĺňajú najmodernejšie LED osvetľovacie jednotky s novo navrhnutými LED smerovými svetlami – integrované v chráničoch rúk vpredu a funkčne integrované vzadu. S voliteľným Headlight Pro poskytne aj funkciu natáčania do zákrut.

Jazdné asistenčné systémy

Na motorku boli namontované radary, ktoré prinášajú 3 nové asisteny. Prvým z nich je adaptívny tempomat (DCC) s označením Active Cruise Control. Udržuje vzdialenosť s vozidlom idúcim pred motorkou. Varovanie pred prednou kolíziou (FCW) so zásahom bŕzd je navrhnuté tak, aby predchádzalo kolíziám a pomáhalo znižovať závažnosť nehôd, zatiaľ čo upozornenie na zmenu jazdného pruhu monitoruje jazdné pruhy vľavo a vpravo a môže pomôcť zaistiť bezpečnú zmenu jazdného pruhu a zároveň podporiť používanie spätného zrkadla.

Ďalšia výbava v štandarde

Nový model dostane už v základe bohatú výbavu, čo bude určite milým prekvapením pre zákazníkov. Okrem iného pribudnú LiO štartovacia baterka, vyhrievané rukoväte, kontrolu tlaku v pneumatikách, systém regulácie brzdného účinku motora (MSR), bezkľúčový štart, či chrániče rúk s integrovanými smerovkami.

Motorka prichádza vo variantách Triple Black, GS Trophy a Option 719 Tramuntana. Na verziu Adventure si ešte chvíľu budeme musiť počkať.

Mnohé novinky a bohatá základná výbava jazdcov určite poteší. Uvidíme, ako sa nová 1300ka vysporiada s radikálnou zmenou svetla a celkového designu. Tešíme sa na motorku aj v našej redakcii. Sledujte nás a nenechajte si ujsť redakčný test.

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri