Connect with us

Testy a recenzie

Test CFMOTO Gladiator X450

Publikovaný

on

Test / inovácie CFMOTO Gladiator X450 EFI EPS


Túto mašinku sme testovali ešte v roku 2016 a vtedy sa kolegovi zdal titulok k článku „Bomba kšeft“  veľmi príznačný. Je rok 2019 a titulok k X450-tke stále sedí, pretože krátka verzia  stojí výborné peniaze (4 719 Eur, Black edition, T3b) a je to jedna z najpredávanejších štvorkoliek v SR a ČR a výrobca nemá problém dávať na stroj trojročnú záruku.  O čom teda bol a aktuálne je tento skvelý bestseller 4×4?


Ako dopadol TEST 2016?   (Motomagazín 5/2016 – M. Tamáši) Foto
      Moderná technika, vysoká kvalita, výborné jazdné vlastnosti a viac ako príjemná cena, to všetko sú indície, ktoré hovoria, že pred sebou máte skvelú kúpu, alebo inými slovami – bomba kšeft! O novinke z dielne značky CF Moto s označením Gladiator X450 sme doteraz počuli len samé pozitíva, ktoré naznačujú, že práve tento model bude takouto skvelou voľbou. Máme za sebou prvý test tejto horúcej novinky a môžeme potvrdiť, že slová chvály sú v tomto prípade namieste.


Vyčnieva z radu


Štvorkolkový trh v posledných rokoch prechádza dynamickým rozvojom a najmä kategória cenovo dostupných ázijských modelov rýchlo napreduje a kvalitatívny štandard sa posúva nahor veľmi rýchlo. Priam ukážkovým produktom tohto tvrdenia je práve Gladiator X450, ktorý úrovňou dielenského spracovania citeľne vybočuje zo zabehnutých koľají, no a keď k tomu pripočítame moderný dizajn s LED osvetlením, tak po vizuálnej stránke ponúka naozaj prijemný pohľad. Zle doliehajúci plast, poprípade obnažené vedenie káblov alebo iné „drobnosti“, ktoré  nepotešia tu určite nenájdete. To isté platí aj o modernej technike, ktorú ukrýva a v tejto cenovej kategórii budete len ťažko hľadať niečo lepšie.Foto


Kompaktný a zábavný pracant
      K dispozícii sme mali krátku verziu nového Gladiatora, ktorá pôsobí naozaj kompaktným dojmom. Táto kompaktnosť má svoje výhody a najmä ak sa v sedle radi zabávate alebo objavujete najzastrčenejšie kúty okolia, tak obratnosť podvozku vám príde vhod. Naviac Gladiator prichádza na takúto prevádzku veľmi dobre pripravený, všetky štyri kolesá sú nezávisle zavesené, sériové komponenty pruženia ponúkajú možnosť nastavenia predpätia a už s výrobným nastavením sa nemusíte obávať náročného terénu. Ak radi jazdíte vyložene športovým tempom, tak výrobca ponúka ako súčasť doplnkovej výbavy sadu špičkových komponentov Elka, ktoré posunú jazdné vlastnosti ešte o úroveň vyššie. Mimoriadne užitočným doplnkom v tomto ohľade je aj elektronický posilňovač riadenia, ktorý je súčasťou doplnkovej výbavy a na Gladiatore funguje bez problémov.  Foto


450 alebo 400?
      Asi najpríjemnejším prekvapením v prípade malého Gladiatora je motor, ktorý využíva techniku z dvojvalca X8 a vo vnútri valca sa pohybuje piest práve zo spomínaného dvojvalca. Výrobca tento model dokonca označuje číslicou 450, no motor má pritom zdvihový objem len 400 ccm. Ťažko povedať prečo v CF Moto zvolili takéto označenie, no svojím výkonom a sebavedomým prejavom by som mu pokojne pridal zopár kubíkov objemu naviac, pretože porovnávať sa môže naozaj aj s objemovo väčšou konkurenciou, čo potvrdzuje maximálnym výkonom 33 k pri 7 000 ot. Za výbornými parametrami treba opäť hľadať kvalitnú techniku a okrem štvorice ventilov tu nájdete moderný elektronický systém vstrekovania paliva Bosch. Motor nie je vybavený rozbehovou spojkou a na kolesá sa tak výkon dostane skôr. V tomto ohľade treba spomenú aj nový variátor pochádzajúci od kanadskej spoločnosti CVTECH, ktorý je vybavený spoľahlivo pracujúcou motorovou brzdou.Foto


Plnohodnotné pracovné náradie
      Gladiator je štvorkolkou so širokými možnosťami využitia a jednou z hlavných činností je pracovné nasadenie. Motor nemá problém s ťahaním nákladu a najmä na pomalom prevode ma sily na rozdávanie už od najnižších otáčok. Variátor pritom zaberá veľmi plynulo bez akýchkoľvek trhavých pohybov. Jazdec má k dispozícii elektronicky aktivovaný náhon 4×4 a uzávierku diferenciálu prednej nápravy. Nechýba výkonný elektrický navijak a homologizované ťažné zariadenie vzadu. Dostatok miesta na náklad ponúka aj dvojica kovových nosičov vpredu a vzadu. Cennejší náklad je potom možne uložiť do vode odolnej skrinky vzadu pod sedadlom. Nechýba 12 V zásuvka a ďalšia samostatná zásuvka ukrýva dvojicu USB vstupov.


Na rade je zábava
      Keď ide o zábavu, tak Gladiator nie je žiadnou citlivkou a zvláda aj drsnejšie zaobchádzanie. Spodok štvorkolky je vďaka širokému plechu dobre chránený a dokáže absorbovať aj väčšie nárazy. FotoAko som spomínal kompaktné rozmery krátkej verzie priam volajú po náročných úsekoch s otáčaním „okolo nohy“ aj keď tu ma trochu zaskočil relatívne veľký polomer otáčania a na doraz riadenia narážam relatívne skoro, no tento menší nedostatok kompenzuje posilňovač riadenia, ktorý v náročnom teréne funguje spoľahlivo. Aj na rýchlych rozbitých úsekoch, kde pruženie je na limite mám práve vďaka posilňovaču riadenie pevne v rukách. Testovací okruh bol po výdatnom daždi samé blato a veľa času tak jazdím s aktivovaným náhonom 4×4, pár krát som nútený siahnuť aj po uzávierke a aj tu je prítomnosť posilňovača viac ako vítaná. Motor rýchlo ukazuje svoje kvality a nemá problém zdolávať dlhé a tiahle stúpania plné hlbokých koľají na rýchly prevod. Dokonca sa s týmto prevodom ochotne rozbieha v strmom stúpaní a prakticky nemám dôvod siahať po pomalom prevode. Motor sa po plynulom rozbehu veľmi rýchlo dostáva do otáčok a akcelerácia je veľmi dobrá. Menej skúsený jazdec tak má k dispozícii výkon, ktorý ho s rezervou dostane všade a naopak skúsený jazdec nemusí pod kopcom rozmýšľať, či to motor dá, ale bez obáv vyrazí. Brzdy sú dostatočne výkonne, kus roboty odvedie aj variátor, ktorý využíva brzdný účinok motora a v dlhom klesaní musím chvíľami skôr pridávať ako brzdiť.


Vysoký štandard za atraktívnu cenu
      Túto štvorkolku už od svojho predstavenia sprevádzali výborné referencie a dnes môžeme povedať, že neklamali a medzi cenovo najdostupnejšie športovo-úžitkové štvorkolky pribudol hráč, ktorý so sebou prináša vysoký štandard kvality a modernú techniku, ktorá v tejto kategórii nie je až tak samozrejmá. CF Moto Gladiator X450 EFI EPS, tak naozaj spĺňa všetky predpoklady bomba kšeftu.Foto


Gladiator X450 v roku 2019 (V. Brniak)
 Opäť sa vrátim k 3 ročnej záruke, pretože táto je doplnená o doživotnú záruku na rám (platí pre nepodnikateľa a 1. majiteľa). Tak či onak je to veľké gesto výrobcu, ktorý si za svojimi produktmi sebavedome stojí a to v zákazníkovi vyvoláva istotu v kvalitu produktu ako celku.  Áno, vždy sa niečo môže pokaziť, jed to je stroj ktorý nesie v sebe obrovské množstvo rotujúcej techniky, ale ani vy – jeho užívatelia nezabúdajte na to, že  X450 je mašinka, ktorá nie je určená na skákanie lavíc na motokrosovej trati, ale patrí do kategórie úžitkových strojov a tak sa k nej treba i správať.


Inovácie v prospech kvality a bezpečnosti…
Tento model sa dizajnovo prakticky nezmenil a i dodnes je žiarivá, metalízovaná  oranžová farba ťahákom na oči. Pre plnenie normy Euro4 sú tu zabudované dva nové katalyzátory. Bol tiež inovovaný brzdový systém – teraz sú tu 4 kotúče, teda po jednom na každom disku a tak sa výrazne vylepšil  brzdný účinok. FotoNezabúdajme, že model je vybavený motorovou brzdou a stroj sa aj pri extrémnom spomaľovaní stáva ďaleko viac bezpečnejším. Oba diferenciály sú uzamykateľné, na riadidlách pribudlo (modré) elektronické tlačidlo pre uzamknutie zadného diferenciálu. Inováciou prešiel i posilňovač riadenia (EPS – voliteľná výbava), ktorý má lepšiu charakteristiku pri jazde po ceste.
Ako plus dávam do pozornosti krásne 12“ duralové disky kolies, odpruženie IV. generácie s progresívnymi pružinami a úplne nový, výkonný motor bez rozbehovej spojky.


Váhate, uvažujete?
Cena – SUPER! Technika – SKVELÁ! Servisné strediská  v SR – bez problémov!


Finále – tento  bestseller je fakt Bomba kšeft!


Technické parametre:
CFMOTO Gladiator X450 EFI EPS
Cena: 4 990 Eur (test. verzia r. 2016)
Aktuálna cena r. 2019: od 4 719 Eur
Motor: 400 ccm, 4-ventily, SOHC, R1
Výkon: 19 kW L7e Euro4 / 20,7 kW  T3b / 24 kW verzia off-road
Krút. moment: 35 Nm pri 5 900 ot./min.
Prevodovka: automat s plynulým prevodom, kardanový hriadeľ
Rozmery štandard (D x Š x V): 2 100 x 1 100 x 1 350 mm
Rozmery predĺžená verzia (D x Š x V): 2 300 x 1 100 x 1 350 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť štandard / predĺžená verzia: 345  / 358 kg (suchá)
Rázvor (štandard / predĺžená): 1 260 / 1460  mm
Objem pal. nádrže: 15 l
Pneu: vpredu: 24×8-12, vzadu: 24×10-12
Pneu Black edition: vpredu: 25×8-12, vzadu: 25×10-12
Homologizácia: L7b alebo T3b (biele / zelené značky)
Farby: čierna, oranžová
ATV na test požičal: Journeyman CZ s.r.o., Praha – Strančice


Text testu: Miro Tamáši, dodatky k modelu 2019: Vlado Brniak, foto: Vlado Brniak

Bomba kšeft s 3 ročnou zárukou – CFMOTO Gladiator X-450

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri