Connect with us

Články užívateľov

BRZDOVÁ KVAPALINA

Publikovaný

on

Princíp hydraulického ovládania bŕzd bol použitý pred viac než 80 rokmi. So zvyšujúcou sa rýchlosťou vozidiel pribúdali nároky na účinnosť a všestrannú spoľahlivosť bŕzd. Hydraulický systém sa začal veľmi často používať pretože poskytoval väčšiu bezpečnosť, preto sa dnes výhradne používajú kvapalinové brzdy.
Základným funkčným nárokom na brzdovú kvapalinu je, aby bola schopná pracovať v širokom rozsahu teplôt, asi v rozmedzí -50 do 200°C aj viac. Kvapalina musí mať vysoký bod varu, dobrú teplotnú a oxidačnú stálosť, nízky bod tuhnutia a vyhovujúcu tekutosť pri nízkych pracovných teplotách.
Všetky zložky z ktorých je kvapalina vyrobená, musia zostať pri všetkých pracovných teplotách dokonale zmiešateľné, nesmú tvoriť vrstvy a vylučovať usadeniny, dokonca ani v prípade, keď kvapalina obsahuje malé percento vody. Ďalšou požiadavkou je vzájomná znášanlivosť s materiálmi s ktorými kvapalina prichádza v hydraulickom systéme do styku., t.j. nesmie korozívne pôsobiť na kovy a narušovať gumu. Brzdová kvapalina má mať čo najvyšší bod vzplanutia, alebo má byť nehorľavá, má dobre mazať trecie plochy brzdových valcov a piestov, nemá peniť, má byť dokonale miešateľná s brzdovými kvapalinami iných značiek a druhov a do istej miery sa požaduje, aby mala schopnosť konzervovať povrch kovov.
Požiadavky na vlastnosti brzdových kvapalín boli spracované spoločnosťou SAE, ktorá predpisuje skúšobné postupy a hodnoty parametrov, ktoré musia brzdové kvapaliny splňovať.
Pri brzdení, zvlášť dlhodobom, a pri veľkých rýchlostiach vznikajú na brzdových kotúčoch (bubnoch) pomerne vysoké teploty, ktoré sa prenášajú i na brzdové strmene, a tým aj na brzdovú kvapalinu, ktorej teplota môže bežne vystúpiť až na hodnotu okolo 110°C a v zvláštnych prípadoch (vysoká rýchlosť v preteku a pod.) i podstatne väčšiu teplotu okolo 150-200°C. Vyššie prevádzkové teploty brzdovej kvapaliny sa vyskytujú viac pri kotúčových ako pri bubnových brzdách.
Pokiaľ by bol bod varu brzdovej kvapaliny nižší ako je teplota na ktorú sa ohreje pri intenzívnom brzdení, vytvoria sa ihneď pri uvoľnení tlaku v brzdovom systéme bubliny pary, ktoré prakticky vyradia brzdy z ďalšej činnosti. Preto je bod varu jedným z hlavných parametrov brzdovej kvapaliny.
Kvapaliny sú zložené z rôznych látok ale to je pre bežného používateľa zbytočné tu písať. Brzdové kvapaliny majú tendenciu počas používania pohlcovať vlhkosť z ovzdušia. Pohltená voda znižuje ich bod varu. Napríklad bod brzdovej kvapaliny 220°C sa s obsahom vody znižuje takto:
0% vody 220°C
0,2% vody 216°C
1% vody 182°C
2% vody 158°C
5% vody 128°C
Brzdová kvapalina obsahuje po 6 mesiacoch intenzívnej prevádzky až 1% vody, po jednom roky až 2,5%. Z toho dôvodu predpisujú výrobcovia výmenu brzdovej kvapaliny. V našich podmienkach treba meniť brzdovú kvapalinu po 1 až 2 rokoch prevádzky. Prihliada sa aj na to akú dobu bolo vozidlo v skutočnej prevádzke, k spôsobe jazdy ( pri športovej jazde sú vyššie požiadavky na bod varu), ale aj k nadmorskej výške, pretože pri nižšom atmosférickom tlaku a vo vyšších polohách sa bod varu znižuje. Pri voľbe brzdovej kvapaliny sa riadime doporučením výrobcu vozidla. V praxi sa vyskytuje problém doplňovania brzdovej kvapaliny inej značky ako používame. Norma SAE počíta s týmto prípadom a preto sú brzdové kvapaliny navzájom miešateľné. Pri výmene brzdovej kvapaliny nepreplachujeme potrubie a súčasti brzdového systému liehom, benzínom, petrolejom, naftou a pod. Ale vždy len brzdovou kvapalinou ktorú chceme používať, pretože by sme týmito kvapalinami mohli poškodiť tesnenia brzdového systému hlavne gumené tesnenia a pod.

Najčastejšie sa stretávame s označením brzdovej kvapaliny DOT 3, DOT 4, DOT 5, DOT 5.1.
Označenie DOT je štandard podľa FEDERAL MOTOR VEHICLE SAFETY STANDARDS AND REGULATIONS v rámci National Highway Traffic Safety Administration, DOT – (DEPARTMENT OF TRANSPORTATION ). Je kompatibilná s klasifikáciou SAE J1703.

Teploty varu podľa DOT:

DOT 3 – 205°C (401°F)
DOT 4 – 230°C (446°F)
DOT 5 – 260°C (500°F)
DOT 5.1 – 270°C (518°F)

autor: kxbibo

Advertisement

9 komentárov

1 komentár

  1. Vadim

    14. februára 2008 at 1:38

    „…preto sa dnes výhradne používajú kvapalinové brzdy.“ – zabudol si na pneumatické, hydropneumatické, elektromagnetické a mechanické brzdy.

  2. AMIS

    14. februára 2008 at 9:25

    Ešte podrážkové…. 😈 Furby ich má nahodené a fungujú spolahlivo.

  3. Temny

    15. februára 2008 at 9:40

    Pekne bibinko 😉
    ja len dve drobnosti pri manipulacii fakt pozor lebo „zerie“ lak, a k tym vlastnostiam tak pre zaujimavost brzdova kvapalina ma este jednu zvlasnost a to ma minimalnu tepelnu roztaznost preco to je jasne 😉

  4. kxbibo

    15. februára 2008 at 14:50

    Vadim ten článok som písal na motoportál a nie truckportál 😟

    Temny 🙂

  5. yamaxx

    15. februára 2008 at 14:54

    A este nohy na zem……..

  6. Vadim

    15. februára 2008 at 15:08

    kxbibo Aj tak to nie je presné, pretože motocykle používajú aj mechanické brzdy. 🙂

  7. kxbibo

    15. februára 2008 at 15:47

    Vadim to máš pravdu, ale výhradne už kvapalinové 😛

  8. Matooo

    15. februára 2008 at 20:30

    Pre mna to bol super clanok, uz aspon viem ze po 7 rokoch by sa uz patrilo tu kvapalinu….. 😎

  9. Matooo

    16. februára 2008 at 9:53

    kxbibo ja brzdim motorom 😉 ale tej jednej mojej hadicke a jednemu taňiru to moze byt v podstate jedno 😈

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri