Testy a recenzie
Ďalší level – Test BMW S 1000 RR 2012, Valencia 20. 10. 2011
Publikovaný
Pred 13 rokovon
By
admin
Svet superšportových motocyklov sa v posledných rokoch do značnej miery zmenil. Objavili sa noví hráči, ktorí rozhýbali „elektronickú revolúciu“, ktorá prináša okruhovú technológiu špeciálov zo seriálu MotoGP priamo do vašich rúk. Jedným z lídrov týchto radikálnych zmien je prekvapivo značka BMW, ktorá vstúpila do tohto kolotoča v roku 2009 s revolučným modelom S 1000 RR. Po dvoch rokoch prichádza prvá inovácia tohto modelu. Presnejšie 20. 10. 2011 padá tlačové embargo na nový model a spolu s vybranými novinármi z celého sveta sa ocitám na okruhu Circuito de la Comunitat Valenciana vo Valencii na oficiálnom predstavení novej verzie modelu S 1000 RR.
Práve končím svoju poslednú piatu 20-minútovku a stále akosi nemám dosť. Spôsob akým dokáže táto motorka preniesť ohromný výkon motora na asfalt je neuveriteľný a aspoň v mojom prípade aj silno návykový. Ranná prezentácia, ktorá sa tradične niesla v pochvalnom duchu a bola plná superlatívov týkajúcich sa novej motorky mi na konci dňa pripadá oveľa triezvejšia, a som viac ako náchylný veriť každému slovu, ktoré na nej odznelo.
O čom to je
Keď BMW v roku 2009 po prvýkrát predstavila nový model S 1000 RR, tak len málokto veril, že by tento motocykel mohol čo i len naštrbiť dominanciu japonských značiek. BMW, ktoré sa z pretekárskych okruhov stiahlo snáď niekedy pred 50-timi rokmi a teraz je známe skôr svojimi turistickými modelmi a dvojvalcovým boxerom predsa nemôže ponúknuť viac ako etablované značky. Stal sa však pravý opak a nový model S 1000 RR sa konkurencii nielen vyrovnal, ale doslova ju preskočil. Ukázalo sa, že BMW od samého začiatku pripravovalo motocykel, ktorý bude novým štandardom tejto kategórie. Radový štvorvalec ohuroval výkonom 193 k, čo bolo o dobrých 10 – 20 k viac ako ponúkala konkurencia. Čo však bolo najdôležitejšie, vďaka sofistikovanej elektronike sa tento výkon dal na trati aj v bežnej premávke efektívne využiť. Kompaktný podvozok zaručoval ľahké ovládanie a brzdný systém bol ponúkaný s vynikajúcim elektronickým systémom ABS. Označenie – nový štandard v triede, tak právom patril posledné dva roky modelu S 1000 RR.
Čo je nové
Dva roky je relatívne dlhá doba najmä v prestížnej kategórii superšportov, kde vývoj neustále napreduje rýchlo vpred. Platí to samozrejme aj v prípade BMW, a vlastne už krátko od svojej premiéry v roku 2009 sa začalo pracovať na inováciách a vylepšeniach, ktoré sa objavili v novej verzii. Konštruktéri pri získavaní potrebných údajov využili informácie získané od užívateľov, ale aj odbornej verejnosti a okruhových jazdcov, ktorí poskytli potrebnú spätnú väzbu. Výsledkom sú zlepšenia presne tam, kde to bolo potrebné
Motor
Ako sa ukázalo, maximálny výkon 193 k radového štvorvalca zmeny nevyžadoval a konštruktéri sa venovali predovšetkým jeho využiteľnosti. Jedinou viditeľnou zmenou na motore je tak nová výfuková koncovka, pričom sa zmenilo uloženie katalyzátora. Všetky ostatné zmeny na pohonnej jednotke sa týkajú elektroniky. Jednou z priorít sa stala lepšia odozva motora na pohyb elektronickej plynovej rukoväte. Pôvodné nastavenie, ktoré ponúkalo štyri rôzne krivky nástupu elektronickej plynovej rukoväte (Rain, Sport, Race a Slick) sa na novej verzii zmenili len na dve, pričom krivka Rain je určená do dažďa a ponúka extra citlivé nastavenie. Pre zostávajúce režimy (Sport, Race a Slick) je použitá len jedna krivka, ktorá ponúka okamžitú a priamu odozvu na každé pootočenie plynovej rukoväte. Vítanou novinkou je aj použitie mäkšej pružiny na ovládanie plynovej rukoväte, čo prináša ľahšie otáčanie rukoväte. Ďalšia zmena sa dotkla výkonových kriviek, ktoré prichádzajú s novým nastavením. V režime Rain je výkon motora obmedzený „len“ na 163 k a jeho nárast je citeľne plynulejší ako v zostávajúcich režimoch Sport, Race a Slick, ktoré ponúkajú plných 193 k výkonu, no samozrejme spôsob akým sa dostanú na zadné koleso je odlišný. Spolu s výkonovými krivkami sa zmenili aj krivky krútiaceho momentu a najmä v rozsahu 5 000 – 7 500 otáčok je nárast krútiaceho momentu, citeľný vo všetkých štyroch režimoch. Tu by som ešte spomenul mechanickú zmenu v podobe novej zadnej rozety, ktorá má teraz o zub naviac (45) a pomáha motor rýchlejšie dostať do otáčok a zlepšiť akceleráciu z nízkych otáčok. Ďalšia novinka sa týka len okruhového režimu Slick, kde pribudol systém eliminujúci brzdný účinok motora počas spomaľovania. V tomto prípade aj pri úplne zavretej plynovej rukoväti ostávajú škrtiace klapky málinko odchýlené, vďaka čomu sa do spaľovacích komôr stále dostáva malé množstvo paliva a mechanický odpor motora je v tomto prípade minimálny a správa sa takmer ako dvojtakt, ktorý nemá takmer žiaden brzdný účinok.
Trakčná kontrola DTC a elektronické ABS
Dynamická trakčná kontrola, ktorú BMW pred dvomi rokmi predstavilo patrí medzi najsofistikovanejšie systémy na trhu a využíva okrem iného aj polohové senzory, ktoré dokážu presne kontrolovať prácu trakčnej kontroly aj v hlbokých náklonoch a okamžite reagovať na náhle odlepenie predného kolesa od zeme. Pre rok 2012 prichádza s novým nastavením, ktoré vo všetkých výkonových režimoch ponúka citlivejší nástup trakčnej kontroly. To isté platí aj o systéme eliminujúcom nechcené „wheelie“, ktoré rovnako zasahuje citlivejšie bez náhleho prerušenia výkonu.
Elektronický systém ABS, ktorý bo vyvinutý priamo pre potreby superšportových motocyklov rovnako prináša nové nastavenia. V civilných režimoch Rain a Sport je nastavenie citlivejšie a zasahuje o niečo skôr. Naopak v režimoch Race a Slick je citlivosť ABS oveľa menšia a dokonca režim Slick vypína ABS na zadnom kolese a skúsený jazdec si tak pri nájazde do zákrut môže pomôcť kontrolovaným šmykom.
Inovovaná geometria podvozku
Zmenám sa nevyhol ani podvozok a výsledkom je nová vystužená hlava riadenia. Rázvor sa skrátil o 9,3 mm na 1 422 mm. Súčasťou týchto úprav je aj zmenený bod ukotvenia zadnej kyvnej vidlice v ráme. Cieľom týchto úprav je zlepšiť ovládanie a spätnú väzbu, ktorá prichádza od podvozku. K tomu by malo prispieť aj nové nastavenie pruženia na oboch koncoch. Pruženie okrem toho ponúka aj jednoduchší a zrozumiteľnejší systém nastavenia. Predná vidlica je uchytená v novom frézovanom prednom okuláre, ktorý je po vizuálnej stránke doslova „ťahákom“ na oči. Novinkou na novom modeli je aj mechanický tlmič riadenia, ktorý ponúka desať rôznych polôh nastavenia tuhosti.
Dizajn a nová prístrojovka
Dizajn na prvý pohľad veľké zmeny nenaznačuje, no bližší pohľad odhalí štíhlejšiu a agresívnejšiu podsedlovú časť. Menším zmenám sa podrobili aj otvory na postranných kapotážach. Výraznejšie zmeny si však všimnete pri pohľade na novú prístrojovku, ktorá okrem prehľadnejšieho usporiadania ponúka aj nové funkcie. Jednou z nich je „Best lap in progress“, ktorá vás prebliknutím kontrolky upozorní, že váš medzičas na jeden okruh sa práve zlepšil. Tento systém spolupracuje s data loggerom a systémom GPS a každých 100 m vyhodnotí váš čas (Data logger so zabudovaným GPS je súčasťou doplnkovej výbavy HP). Na okruhu bola táto pomôcka doslova návyková a každé prebliknutie zelenej kontrolky človeka poriadne nakopne. Ďalším užitočným doplnkom je funkcia „Speedwarning“, ktorá jazdcovi signalizuje prekročenie rýchlostného limitu, ktorý si môže individuálne nastaviť. No a na záver spomeniem extra doplnok v podobe vyhrievaných rukovätí. Predstava takmer 200-koňového superšportu a tohto turistického doplnku znie trochu absurdne, ale môžem vás uistiť, že po studených ranných jazdách som na ne nepočul ani slovka kritiky #61514;.
Ďalší level
Okruh vo Valencii patrí nielen z pohľadu jazdca do kategórie top zážitkov. Okruh je akoby uzavretý v jednom obrovskom kotly a divák má pod sebou prakticky celú trať ako na dlani. Z pohľadu jazdca je to však technicky náročná trať, ktorá je plná rýchlych roviniek a ostrých zákrut, ktoré väčšinou idete na druhý prevodový stupeň. Ideálne miesto pre obratnú 600-vku alebo pre najmodernejší liter nadupaný výkonom a modernou elektronikou. BMW podobne ako Yamaha týždeň predtým, nesiahla po tomto okruhu len tak náhodou. Profil trate dá dokonale vyniknúť moderným výdobytkom techniky, ktoré potom pretavia jazdu na úžasný zážitok aj pre bežného smrteľníka.
Rain
Úvodnú jazdu absolvujeme s najcitlivejším nastavením Rain. Nástup výkonu v tomto režime by sa dal označiť ako veľmi plynulý a príjemný, dokonca cítiť maličké oneskorenie v reakcii motora na plynovú rukoväť. Naviac trakčná kontrola bola prakticky v každej zákrute v plnej permanencii. Ideálny režim na vyskúšanie práce trakčnej kontroly a v plnom náklone môžem bez obáv pootočiť plynovou rukoväťou na maximum. Chvíľu síce bojujem so svojím pudom sebazáchovy, no motorka sa ani nezachveje a nástup trakčnej kontroly je veľmi citlivý bez akéhokoľvek náznaku trhania. Výjazd je rovnako plynulý, aj keď kontrolka trakčnej kontroly neustále preblikuje. V tomto režime je najcitlivejšie nastavené aj ABS, no na suchej vozovke funguje vynikajúco, najmä ak tlak na páčku zvyšujete plynulo, tak je prítomnosť ABS takmer nepostrehnuteľná a až manéver v štýle „panického“ brzdenia dokáže vyvolať reakciu systému.
Sport
Na rad prichádza režim Sport, ktorý už ponúka plných 193 k výkonu a reakcia na plyn je okamžitá bez akéhokoľvek oneskorenia. Na okruhu to okamžite poznať a v úvode každú chvíľu preblikujúca kontrolka „Best lap in progress“ je toho dôkazom. Kontrolka trakčnej kontroly už preblikuje citeľne menej, a keď zasiahne, tak veľmi plynulo. Stále je to však dosť a vo výjazdoch eliminuje akýkoľvek náznak „wheellie“ už v jeho zárodku. Motor na relatívne dlhej cieľovej rovinke bez mihnutia oka ukázal ohromnú silu čo v sebe ukrýva a v miestach, kde som začínal brzdiť ukazoval tachometer rýchlosť okolo 265 km/h. Ovládanie bolo pri tom ľahké a presné, do zákrut nebolo potrebné vynakladať žiadnu extra námahu.
Race
Z môjho pohľadu najlepší výkonový režim. Motor sa prejavoval prakticky s rovnakou intenzitou ako v režime Slick. Zásahy elektroniky boli minimálne a mimoriadne citlivé zároveň. Pri výjazdoch zo zákrut na druhý prevodový stupeň, kde zrazu máte k dispozícii viac výkonu ako reálne potrebujete, sa predné koleso zakaždým jemne odlepilo od zeme, no elektronika citlivo zasiahla až po pár sekundách bez toho, aby bolo nutné spomaliť. Namiesto neustáleho bojovania s prebytkom výkonu si každú sekundu jazdu naplno užívam.
Slick
Režim Slick v kombinácii s vynikajúcimi pneumatikami Metzeler Racetec K3 na okruhu vyhovoval predovšetkým „nadštandardne“ rýchlym novinárom, ktorí boli poväčšine bývalými pretekármi. Vplyv elektroniky sa obmedzil na minimum a v kombinácii s plným výkonom motora sa motorka najmä vo výjazdoch správala agresívnejšie a krotiť ju bolo najmä po fyzickej stránke chvíľami náročnejšie. Z pohľadu pretekára však optimum – extrémne výkonná a agresívna motorka, ktorá však ponúkala výborný a ľahko ovládateľný podvozok. Naviac vypnuté ABS na zadnom kolese a minimálny efekt brzdenia motorom ponúkal agresívnemu jazdcovi novú možnosť pri nájazdoch do zákrut. Zároveň aj ABS na prednom kolese upraví svoju citlivosť na minimum.
Verdikt
Už pôvodná verzia modelu S 1000 RR posadila latku neuveriteľne vysoko a niekto by mohol polemizovať či bola inovácia skutočne nutná. Po dni strávenom v sedle nového modelu znie odpoveď jednoznačne áno. Najmä ak vaše kroky smerujú na okruh, tak zmeny pocítite okamžite a máte k dispozícii dokonalejšie fungujúcu elektroniku kombinovanú s ľahkým ovládaním a ohromným výkonom motora. Potom sú tu jednotlivé výkonové režimy, ktoré vám umožnia presne si vybrať nastavenie, ktoré zodpovedá momentálnym podmienkam, ale aj vašim jazdeckým schopnostiam. BMW odviedlo vynikajúcu prácu, a podobne ako ja budete len ťažko na tomto motocykli hľadať nejaké negatíva.
Doplnky High Performance
BMW evidentne myslí aj na okruhových jazdcov, pre ktorých ponúka širokú paletu vlastných športových doplnkov pod skratkou HP (High Performance). Využíva pri tom skúsenosti získané pôsobením nielen v šampionáte superbikov, ale aj v stockových triedach, kde v posledných rokoch model S 1000 RR získal množstvo titulov nielen na medzinárodnej úrovni ale aj na národných šampionátoch.
Súčasťou špeciálnych doplnkov tak sú:
– nové titánové zvody a koncovka výfuku HP
– nové postranné krídelká HP
– okruhový data logger (snímač dát) HP so zabudovaným systémom GPS
Samostatnou kapitolou sú špeciálne okruhové doplnky HP racing parts, ktoré sú určené výlučne na okruhové využitie. Sem okrem iného patrí:
– HP race power kit (sada dielov pre motor)
– HP race calibration kit (kalibračný kit na individuálne vyladenie elektroniky)
Ďalšie doplnky predstavuje kit na obrátený systém radenia a špeciálne športové stúpačky.
BMW S 1000 RR 2012
Motor: 999 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 192 k pri 13 000 ot./min.
Krút. moment: 112 Nm pri 9 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 056 x 826 x 1 138 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 202 / 204,5 kg (ABS) (prevádzková)
Rázvor: 1 422 mm
Výška sedla: 820 mm
Objem pal. nádrže: 17,5 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17
Za pozvanie ďakujeme: BMW Motorrad CZ/SK
Text: Miro Tamáši, foto: BMW Motorrad
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 12/2011 Janka
Práve končím svoju poslednú piatu 20-minútovku a stále akosi nemám dosť. Spôsob akým dokáže táto motorka preniesť ohromný výkon motora na asfalt je neuveriteľný a aspoň v mojom prípade aj silno návykový. Ranná prezentácia, ktorá sa tradične niesla v pochvalnom duchu a bola plná superlatívov týkajúcich sa novej motorky mi na konci dňa pripadá oveľa triezvejšia, a som viac ako náchylný veriť každému slovu, ktoré na nej odznelo.
O čom to je
Keď BMW v roku 2009 po prvýkrát predstavila nový model S 1000 RR, tak len málokto veril, že by tento motocykel mohol čo i len naštrbiť dominanciu japonských značiek. BMW, ktoré sa z pretekárskych okruhov stiahlo snáď niekedy pred 50-timi rokmi a teraz je známe skôr svojimi turistickými modelmi a dvojvalcovým boxerom predsa nemôže ponúknuť viac ako etablované značky. Stal sa však pravý opak a nový model S 1000 RR sa konkurencii nielen vyrovnal, ale doslova ju preskočil. Ukázalo sa, že BMW od samého začiatku pripravovalo motocykel, ktorý bude novým štandardom tejto kategórie. Radový štvorvalec ohuroval výkonom 193 k, čo bolo o dobrých 10 – 20 k viac ako ponúkala konkurencia. Čo však bolo najdôležitejšie, vďaka sofistikovanej elektronike sa tento výkon dal na trati aj v bežnej premávke efektívne využiť. Kompaktný podvozok zaručoval ľahké ovládanie a brzdný systém bol ponúkaný s vynikajúcim elektronickým systémom ABS. Označenie – nový štandard v triede, tak právom patril posledné dva roky modelu S 1000 RR.
Čo je nové
Dva roky je relatívne dlhá doba najmä v prestížnej kategórii superšportov, kde vývoj neustále napreduje rýchlo vpred. Platí to samozrejme aj v prípade BMW, a vlastne už krátko od svojej premiéry v roku 2009 sa začalo pracovať na inováciách a vylepšeniach, ktoré sa objavili v novej verzii. Konštruktéri pri získavaní potrebných údajov využili informácie získané od užívateľov, ale aj odbornej verejnosti a okruhových jazdcov, ktorí poskytli potrebnú spätnú väzbu. Výsledkom sú zlepšenia presne tam, kde to bolo potrebné
Motor
Ako sa ukázalo, maximálny výkon 193 k radového štvorvalca zmeny nevyžadoval a konštruktéri sa venovali predovšetkým jeho využiteľnosti. Jedinou viditeľnou zmenou na motore je tak nová výfuková koncovka, pričom sa zmenilo uloženie katalyzátora. Všetky ostatné zmeny na pohonnej jednotke sa týkajú elektroniky. Jednou z priorít sa stala lepšia odozva motora na pohyb elektronickej plynovej rukoväte. Pôvodné nastavenie, ktoré ponúkalo štyri rôzne krivky nástupu elektronickej plynovej rukoväte (Rain, Sport, Race a Slick) sa na novej verzii zmenili len na dve, pričom krivka Rain je určená do dažďa a ponúka extra citlivé nastavenie. Pre zostávajúce režimy (Sport, Race a Slick) je použitá len jedna krivka, ktorá ponúka okamžitú a priamu odozvu na každé pootočenie plynovej rukoväte. Vítanou novinkou je aj použitie mäkšej pružiny na ovládanie plynovej rukoväte, čo prináša ľahšie otáčanie rukoväte. Ďalšia zmena sa dotkla výkonových kriviek, ktoré prichádzajú s novým nastavením. V režime Rain je výkon motora obmedzený „len“ na 163 k a jeho nárast je citeľne plynulejší ako v zostávajúcich režimoch Sport, Race a Slick, ktoré ponúkajú plných 193 k výkonu, no samozrejme spôsob akým sa dostanú na zadné koleso je odlišný. Spolu s výkonovými krivkami sa zmenili aj krivky krútiaceho momentu a najmä v rozsahu 5 000 – 7 500 otáčok je nárast krútiaceho momentu, citeľný vo všetkých štyroch režimoch. Tu by som ešte spomenul mechanickú zmenu v podobe novej zadnej rozety, ktorá má teraz o zub naviac (45) a pomáha motor rýchlejšie dostať do otáčok a zlepšiť akceleráciu z nízkych otáčok. Ďalšia novinka sa týka len okruhového režimu Slick, kde pribudol systém eliminujúci brzdný účinok motora počas spomaľovania. V tomto prípade aj pri úplne zavretej plynovej rukoväti ostávajú škrtiace klapky málinko odchýlené, vďaka čomu sa do spaľovacích komôr stále dostáva malé množstvo paliva a mechanický odpor motora je v tomto prípade minimálny a správa sa takmer ako dvojtakt, ktorý nemá takmer žiaden brzdný účinok.
Trakčná kontrola DTC a elektronické ABS
Dynamická trakčná kontrola, ktorú BMW pred dvomi rokmi predstavilo patrí medzi najsofistikovanejšie systémy na trhu a využíva okrem iného aj polohové senzory, ktoré dokážu presne kontrolovať prácu trakčnej kontroly aj v hlbokých náklonoch a okamžite reagovať na náhle odlepenie predného kolesa od zeme. Pre rok 2012 prichádza s novým nastavením, ktoré vo všetkých výkonových režimoch ponúka citlivejší nástup trakčnej kontroly. To isté platí aj o systéme eliminujúcom nechcené „wheelie“, ktoré rovnako zasahuje citlivejšie bez náhleho prerušenia výkonu.
Elektronický systém ABS, ktorý bo vyvinutý priamo pre potreby superšportových motocyklov rovnako prináša nové nastavenia. V civilných režimoch Rain a Sport je nastavenie citlivejšie a zasahuje o niečo skôr. Naopak v režimoch Race a Slick je citlivosť ABS oveľa menšia a dokonca režim Slick vypína ABS na zadnom kolese a skúsený jazdec si tak pri nájazde do zákrut môže pomôcť kontrolovaným šmykom.
Inovovaná geometria podvozku
Zmenám sa nevyhol ani podvozok a výsledkom je nová vystužená hlava riadenia. Rázvor sa skrátil o 9,3 mm na 1 422 mm. Súčasťou týchto úprav je aj zmenený bod ukotvenia zadnej kyvnej vidlice v ráme. Cieľom týchto úprav je zlepšiť ovládanie a spätnú väzbu, ktorá prichádza od podvozku. K tomu by malo prispieť aj nové nastavenie pruženia na oboch koncoch. Pruženie okrem toho ponúka aj jednoduchší a zrozumiteľnejší systém nastavenia. Predná vidlica je uchytená v novom frézovanom prednom okuláre, ktorý je po vizuálnej stránke doslova „ťahákom“ na oči. Novinkou na novom modeli je aj mechanický tlmič riadenia, ktorý ponúka desať rôznych polôh nastavenia tuhosti.
Dizajn a nová prístrojovka
Dizajn na prvý pohľad veľké zmeny nenaznačuje, no bližší pohľad odhalí štíhlejšiu a agresívnejšiu podsedlovú časť. Menším zmenám sa podrobili aj otvory na postranných kapotážach. Výraznejšie zmeny si však všimnete pri pohľade na novú prístrojovku, ktorá okrem prehľadnejšieho usporiadania ponúka aj nové funkcie. Jednou z nich je „Best lap in progress“, ktorá vás prebliknutím kontrolky upozorní, že váš medzičas na jeden okruh sa práve zlepšil. Tento systém spolupracuje s data loggerom a systémom GPS a každých 100 m vyhodnotí váš čas (Data logger so zabudovaným GPS je súčasťou doplnkovej výbavy HP). Na okruhu bola táto pomôcka doslova návyková a každé prebliknutie zelenej kontrolky človeka poriadne nakopne. Ďalším užitočným doplnkom je funkcia „Speedwarning“, ktorá jazdcovi signalizuje prekročenie rýchlostného limitu, ktorý si môže individuálne nastaviť. No a na záver spomeniem extra doplnok v podobe vyhrievaných rukovätí. Predstava takmer 200-koňového superšportu a tohto turistického doplnku znie trochu absurdne, ale môžem vás uistiť, že po studených ranných jazdách som na ne nepočul ani slovka kritiky #61514;.
Ďalší level
Okruh vo Valencii patrí nielen z pohľadu jazdca do kategórie top zážitkov. Okruh je akoby uzavretý v jednom obrovskom kotly a divák má pod sebou prakticky celú trať ako na dlani. Z pohľadu jazdca je to však technicky náročná trať, ktorá je plná rýchlych roviniek a ostrých zákrut, ktoré väčšinou idete na druhý prevodový stupeň. Ideálne miesto pre obratnú 600-vku alebo pre najmodernejší liter nadupaný výkonom a modernou elektronikou. BMW podobne ako Yamaha týždeň predtým, nesiahla po tomto okruhu len tak náhodou. Profil trate dá dokonale vyniknúť moderným výdobytkom techniky, ktoré potom pretavia jazdu na úžasný zážitok aj pre bežného smrteľníka.
Rain
Úvodnú jazdu absolvujeme s najcitlivejším nastavením Rain. Nástup výkonu v tomto režime by sa dal označiť ako veľmi plynulý a príjemný, dokonca cítiť maličké oneskorenie v reakcii motora na plynovú rukoväť. Naviac trakčná kontrola bola prakticky v každej zákrute v plnej permanencii. Ideálny režim na vyskúšanie práce trakčnej kontroly a v plnom náklone môžem bez obáv pootočiť plynovou rukoväťou na maximum. Chvíľu síce bojujem so svojím pudom sebazáchovy, no motorka sa ani nezachveje a nástup trakčnej kontroly je veľmi citlivý bez akéhokoľvek náznaku trhania. Výjazd je rovnako plynulý, aj keď kontrolka trakčnej kontroly neustále preblikuje. V tomto režime je najcitlivejšie nastavené aj ABS, no na suchej vozovke funguje vynikajúco, najmä ak tlak na páčku zvyšujete plynulo, tak je prítomnosť ABS takmer nepostrehnuteľná a až manéver v štýle „panického“ brzdenia dokáže vyvolať reakciu systému.
Sport
Na rad prichádza režim Sport, ktorý už ponúka plných 193 k výkonu a reakcia na plyn je okamžitá bez akéhokoľvek oneskorenia. Na okruhu to okamžite poznať a v úvode každú chvíľu preblikujúca kontrolka „Best lap in progress“ je toho dôkazom. Kontrolka trakčnej kontroly už preblikuje citeľne menej, a keď zasiahne, tak veľmi plynulo. Stále je to však dosť a vo výjazdoch eliminuje akýkoľvek náznak „wheellie“ už v jeho zárodku. Motor na relatívne dlhej cieľovej rovinke bez mihnutia oka ukázal ohromnú silu čo v sebe ukrýva a v miestach, kde som začínal brzdiť ukazoval tachometer rýchlosť okolo 265 km/h. Ovládanie bolo pri tom ľahké a presné, do zákrut nebolo potrebné vynakladať žiadnu extra námahu.
Race
Z môjho pohľadu najlepší výkonový režim. Motor sa prejavoval prakticky s rovnakou intenzitou ako v režime Slick. Zásahy elektroniky boli minimálne a mimoriadne citlivé zároveň. Pri výjazdoch zo zákrut na druhý prevodový stupeň, kde zrazu máte k dispozícii viac výkonu ako reálne potrebujete, sa predné koleso zakaždým jemne odlepilo od zeme, no elektronika citlivo zasiahla až po pár sekundách bez toho, aby bolo nutné spomaliť. Namiesto neustáleho bojovania s prebytkom výkonu si každú sekundu jazdu naplno užívam.
Slick
Režim Slick v kombinácii s vynikajúcimi pneumatikami Metzeler Racetec K3 na okruhu vyhovoval predovšetkým „nadštandardne“ rýchlym novinárom, ktorí boli poväčšine bývalými pretekármi. Vplyv elektroniky sa obmedzil na minimum a v kombinácii s plným výkonom motora sa motorka najmä vo výjazdoch správala agresívnejšie a krotiť ju bolo najmä po fyzickej stránke chvíľami náročnejšie. Z pohľadu pretekára však optimum – extrémne výkonná a agresívna motorka, ktorá však ponúkala výborný a ľahko ovládateľný podvozok. Naviac vypnuté ABS na zadnom kolese a minimálny efekt brzdenia motorom ponúkal agresívnemu jazdcovi novú možnosť pri nájazdoch do zákrut. Zároveň aj ABS na prednom kolese upraví svoju citlivosť na minimum.
Verdikt
Už pôvodná verzia modelu S 1000 RR posadila latku neuveriteľne vysoko a niekto by mohol polemizovať či bola inovácia skutočne nutná. Po dni strávenom v sedle nového modelu znie odpoveď jednoznačne áno. Najmä ak vaše kroky smerujú na okruh, tak zmeny pocítite okamžite a máte k dispozícii dokonalejšie fungujúcu elektroniku kombinovanú s ľahkým ovládaním a ohromným výkonom motora. Potom sú tu jednotlivé výkonové režimy, ktoré vám umožnia presne si vybrať nastavenie, ktoré zodpovedá momentálnym podmienkam, ale aj vašim jazdeckým schopnostiam. BMW odviedlo vynikajúcu prácu, a podobne ako ja budete len ťažko na tomto motocykli hľadať nejaké negatíva.
Doplnky High Performance
BMW evidentne myslí aj na okruhových jazdcov, pre ktorých ponúka širokú paletu vlastných športových doplnkov pod skratkou HP (High Performance). Využíva pri tom skúsenosti získané pôsobením nielen v šampionáte superbikov, ale aj v stockových triedach, kde v posledných rokoch model S 1000 RR získal množstvo titulov nielen na medzinárodnej úrovni ale aj na národných šampionátoch.
Súčasťou špeciálnych doplnkov tak sú:
– nové titánové zvody a koncovka výfuku HP
– nové postranné krídelká HP
– okruhový data logger (snímač dát) HP so zabudovaným systémom GPS
Samostatnou kapitolou sú špeciálne okruhové doplnky HP racing parts, ktoré sú určené výlučne na okruhové využitie. Sem okrem iného patrí:
– HP race power kit (sada dielov pre motor)
– HP race calibration kit (kalibračný kit na individuálne vyladenie elektroniky)
Ďalšie doplnky predstavuje kit na obrátený systém radenia a špeciálne športové stúpačky.
BMW S 1000 RR 2012
Motor: 999 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 192 k pri 13 000 ot./min.
Krút. moment: 112 Nm pri 9 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 056 x 826 x 1 138 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 202 / 204,5 kg (ABS) (prevádzková)
Rázvor: 1 422 mm
Výška sedla: 820 mm
Objem pal. nádrže: 17,5 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17
Za pozvanie ďakujeme: BMW Motorrad CZ/SK
Text: Miro Tamáši, foto: BMW Motorrad
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 12/2011 Janka
Ďalší level – Test BMW S 1000 RR 2012, Valencia 20. 10. 2011
Pridaj komentár
SpravodajstvoPred 2 týždne
MotoGP™ sa vracia do Brna!
PodujatiaPred 2 týždne
Adventure days s Motobulharom v horách na severe Čiech
SpravodajstvoPred 3 týždne
Ducati DesertX „Discovery“- o level viac
SpravodajstvoPred 3 týždne
GS TRIPHY 2024 ide do Afriky! BMW oznamuje podrobnosti o špeciáloch R 1300 GS
SpravodajstvoPred 4 týždne
Morbidelli: oživený taliansky sen
SpravodajstvoPred 4 týždne
Kaskadér Jonny Davies: lyžovanie za Kawasaki H2 SX
PodujatiaPred 1 mesiac
ZRAZ MOTORKÁROV ZEMPLÍNSKA ŠÍRAVA 2024: Hudobný festival pre motorkárov
SpravodajstvoPred 1 mesiac
Kawasaki W800 2025: posledná klasika z Japonska
PR článkyPred 1 mesiac
Kupujeme Triumph Street Triple 765: rozdiely R vs RS
SpravodajstvoPred 1 mesiac
Ducati Panigale V4 2025: nová vlna emócii
SpravodajstvoPred 4 týždne
Morbidelli: oživený taliansky sen
PodujatiaPred 2 týždne
Adventure days s Motobulharom v horách na severe Čiech
SpravodajstvoPred 3 týždne
Ducati DesertX „Discovery“- o level viac
SpravodajstvoPred 2 týždne
MotoGP™ sa vracia do Brna!
SpravodajstvoPred 4 týždne
Kaskadér Jonny Davies: lyžovanie za Kawasaki H2 SX
SpravodajstvoPred 3 týždne
GS TRIPHY 2024 ide do Afriky! BMW oznamuje podrobnosti o špeciáloch R 1300 GS
Najčítanejšie
-
SpravodajstvoPred 4 týždne
Morbidelli: oživený taliansky sen
-
PodujatiaPred 2 týždne
Adventure days s Motobulharom v horách na severe Čiech
-
SpravodajstvoPred 3 týždne
Ducati DesertX „Discovery“- o level viac
-
SpravodajstvoPred 2 týždne
MotoGP™ sa vracia do Brna!
-
SpravodajstvoPred 4 týždne
Kaskadér Jonny Davies: lyžovanie za Kawasaki H2 SX
-
SpravodajstvoPred 3 týždne
GS TRIPHY 2024 ide do Afriky! BMW oznamuje podrobnosti o špeciáloch R 1300 GS