Connect with us

Spravodajstvo

Dobrodružstvo pokračuje – Predstavenie KTM 1190 Adventure / Adventure R

Publikovaný

on

Keď pred viac ako 10-timi rokmi vstúpila rakúska KTM na trh veľkých cestných endúr, tak nový model priniesol do tejto triedy niečo úplne nové. Motorka, ktorá bola postavená na základe úspešného dvojvalcového dakarského špeciálu priniesla úplne nové zážitky z jazdy v teréne a stala sa jednou z top volieb pre priaznivcov dobrodružnej turistiky po celom svete. Pre rok 2013 prichádza KTM s novou generáciou tohto dobrodruha, ktorý výborné jazdné vlastnosti v teréne kombinuje s ohromným výkonom športového motocykla a vyzerá to tak, že KTM si mierne rozširuje svoje obzory a chce byť top voľbou nie len v teréne, ale aj na ceste.

Trocha histórie na úvod
O tom, že rozhodnutie KTM pred desiatimi rokmi vstúpiť na trh veľkých cestných endúr bolo správne niet najmenších pochýb a najlepším dôkazom je viac ako 40 000 predaných kusov tohto motocykla, ktorý má tak „leví“ podiel na tom, že KTM je dnes vnímaná aj ako výrobca cestných motocyklov. Paradoxne zato môže filozofia výrobcu „Ready To Race“ (pripravený pretekať), ktorá sa roky úspešne aplikuje u offroadových športových špeciálov a prvý model Adventure vychádzal z úspešného offroadového špeciálu, ktorý bol vyvinutý na diaľkové súťaže really a ukrýva v sebe kus športovej DNA.

Výkon superbiku – 150 k a 125 Nm
To, čo so sebou prináša modelový rok 2013 sa nedá opísať inak, ako útok na vrchol nielen v teréne, ale aj na ceste. KTM dokonca za týmto účelom ponúka až dve verzie nového modelu Adventure, pričom každá sa špecializuje do iného prostredia. Základ v podobe poslednej generácie motora LC8 však zostáva rovnaký. Posledná generácia tohto motora vychádza zo superbiku RC8 R a pri zdvihovom objeme 1195 ccm disponuje mohutným výkonom 150 k a krútiaci moment vrcholí na hodnote 125 Nm. Vďaka týmto hodnotám KTM atakuje najvýkonnejší model v tejto kategórii. Výkon motora je samozrejme rozložený v celom rozsahu otáčok a už od najnižších otáčok reaguje s plynulým záberom, ktorý sa však pri maximálnych otáčkach mení na výkon nadupaného superbiku. Plynová rukoväť je ovládaná elektronicky a motor je vybavený antihoppingovou spojkou. Výkon sa bezpečne dostáva na vozovku aj vďaka 4-stupňovému systému trakčnej kontroly, ktorá sa dá v prípade potreby vypnúť.

Nový podvozok – elektronická regulácia pruženia
Podobne ako motor, aj podvozok je prakticky úplne nový. Dominuje, samozrejme, tuhý oceľový rám a kvalitné komponenty pruženia. Nastavenie pruženia má už na starosti elektronika (EDS – Electronic Damping System) a nastavenia predpätia a tuhosti pruženia ovládate pomocou tlačidla na riadidlách. Ďalšou novinkou na podvozku je elektronický kombinovaný brzdný systém C-ABS, ktorý je okrem iného vybavený offroadovým režimom, ktorý umožňuje zablokovanie zadného kolesa počas brzdenia v teréne. Užitočným doplnkom je senzor kontroly tlaku v pneumatikách (TPMS), ktorý jazdca informuje o prípadnej strate tlaku v pneumatike. Na štandardnej verzii, ktorá je určená skôr na hladký asfalt je obutá pneumatika o rozmeroch 120/70-19 vpredu a 170/60-17 vzadu.

Dizajn v duchu KTM – LED technológia
Keď sa jedná o dizajn, tak KTM vždy tak trochu vyčnieva z radu. Rakúšania majú jednoducho osobitý vkus, ktorý rád provokuje a väčšinou rozdelí okolie na dva tábory, kde jedni sú nadšení dizajnom motocykla, a potom je tu druhá strana, ktorá naopak nadšená nie je. Nový model v tejto tradícii chce úspešne pokračovať aj keď tábor priaznivcov dizajnu bude asi o niečo väčší a Adventure je štíhlym a atraktívnym motocyklom. Výrobca siahol v prípade osvetlenia po modernej LED technológii a spokojnosť vyvolá aj pohľad na novú prístrojovku, ktorá už nemá tak sparťansky poňatý vzhľad. Potom je tu komfort, ktorý bude aj vďaka výškovo nastaviteľnému štítu alebo dvojdielnemu sedadlu vynikajúci.

Adventure R – Hard core dobrodruh
V úvode som spomínal rozšírenie obzorov nového modelu, ktorý chce v štandardnej verzii pritiahnuť viac cestovne orientovaných zákazníkov. Pre tradične offroadovo orientovaných zákazníkov KTM je tu potom verzia Adventure R, ktorá okrem nového obutia: 90/90-21 vpredu a 150/60-18 vzadu, prináša aj kvalitnejšie komponenty pruženia s vyšším zdvihom na oboch koncoch. Jednodielne sedadlo je užšie a čelný štít nižší. Zároveň pribudli robustné padacie rámy, ktoré ochránia motocykel v prípade pádu. Tento motocykel je naopak pripravený zdolávať aj ten najnáročnejší terén a v sedle sa pohybujete s úplnou ľahkosťou. Potom je tu pestrá paleta originálnych doplnkov, ktoré sú v podaní KTM skutočne „hard core“ a môžete bez obáv vyraziť do extrémneho terénu.
Dvojica nových modelov KTM Adventure a Adventure R urobila dôležitý krok vpred a v kategórii priam nabitej novinkami je táto dvojica pripravená zaútočiť na čelné priečky.

KTM 1190 Adventure / Adventure R

Motor: 1 195 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 150 k pri 9 500 ot./min.
Krút. moment: 125 Nm pri 7 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): výrobca neudáva
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 212 / 217 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 560 mm
Výška sedla: 860 / 875 mm
Objem pal. nádrže: 23 l
Pneu: vpredu: 120/70-19 / 90/90-21, vzadu: 170/60-17 / 150/70-18

Text: Miro Tamáši, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2012 Janka

Dobrodružstvo pokračuje – Predstavenie KTM 1190 Adventure / Adventure

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri