Connect with us

Testy a recenzie

Doladené cestovanie – test Yamaha Tracer 900

Publikovaný

on

  Yamaha na Slovensku zaznamenala tento rok výrazné posilnenie a u dealerov je cítiť stabilizáciu značky. Podpora sa prejavuje nie len v modeloch, náš test vrcholil podujatím MT Tour a riadnou porciou testovacích jázd. Ja som sa ale predbehol a vzal si na test Tracer 900 v bežnej výbave, lebo každý chcel skúsiť GT a mňa zaujímalo, či za tie rozumné peniaze inovovaný deviatkový Tracer stojí…  


Zmena tu je!

Nový model sa zmenil. Pre veľa redaktorov bol Tracer príliš mäkký a dostatok zákazníkov sa sťažovalo na nervózne riadenie pri rýchlej jazde. Kde je pravda? Uhol pohľadu, nie je to V-Strom ani Afrika a Ducati alebo KTM tiež nie. Pri presnom a správnom narábaní s plynom sa podvozok správal tak, ako som potreboval. Svojim spôsobom bol a je Tracer rozpočtová motorka, čo sa ale neprejavilo na kvalite spracovania a na stroji cítiť, že bude dlho, ale fakt dlho spoľahlivo pracovať. Motor MT09 si zachoval ducha, nemenil sa a jeho tri valce okamžite idú po plyne a to je vždy óda na radosť. Keď zistíme, že váha ostala na príjemných 214 kg a ideálnu pozíciu si nájdem na sedadle jazdca vždy (staviteľná výška je v rozmedzí 850 mm – 865 mm), motor čo ide a veľa iného, no ľudia … toto nie je sprostá motorka hlavne ak sa pozrieme na cenovku. Poďme na to postupne.   


Master of Torque / Touring

Toto som už raz písal: Motto „the Dark side of Japan“ sa napevno usadilo v rade MT a silno definuje túto triedu u troch ladičiek. Pri heslách ako, sila, bezpečnosť alebo pokoj sa objavuje aj šialenosť, zlomyseľnosť a vášeň. A srdce Traceru 900 má korene v MT. Vlastne sa jedná o MT-09, ktorá sa hrá na SUV. Je to možno na smiech, ale je to tak. Koľko áut nám behá po cestách a tvária sa čo všetko dokážu a prelezú, no je to len forma a najlepšie sa cítia na asfalte. U moto je to tiež tak, lebo si to zákazník pýta. Yamaha ale pochopila jednu vec, neposunula posed do takého WC sedenia, zalomenie a poloha je športovejšia, nohy sú vzadu a lakte na široko. A keď teraz príde na rad spomínaný motor, máme vyhrané. Už aj XSR ako 900-ka je super, MT09 je vynikajúca a teraz aká má byť verzia Tracer 900? No super. Lebo má asi najzábavnejší motor medzi japonskou konkurenciou. Verzia Mk2 má predĺžený rázvor a to zlepšuje celkové chovanie. Sedadlo mi príde mäkšie a bude pohodlnejšie na dlhších tripoch. Keď to budeme prirovnávať, dovolím si Ducati Multistradu 950, ktorá má 113 koní, ale cez 96 Nm a potom je tu Triumph Tiger 800, kde máme „len“ 95 koní a 79 Nm. Schválne som použil tieto dve, lebo nie sú ako Tracer 900 ale cenovo je to podobné a duševne tiež. Triumph mne prišiel príjemnejší a Multa zase razantnejšia a práve Tracer som dokázal vtesnať medzi povahu spomínaných motocyklov a preto som si dovolil toto zrovnanie (možno to niekomu napomôže pri kúpe). Váhu rozhodovania nakláňa aj o 60 mm dlhšia kyvka, tá mala zlepšiť stabilnejšie chovanie a nervozitu v riadidlách nad 150 km/h. A musím uznať, že sa to podarilo, najprv som sa hneval na užšie riadidlá ale celkovo je teraz podvozok lepší a má to zásadný vplyv, keď chce motor svoju radosť preniesť na asfalt. Ani raz som nemal pocit, že nedokážem svoju požiadavku dostať na cestu a poslať to rovno na limit gúm. Motor CP3 je moja modla v Yamahe a tak mu dávam riadne zabrať. Tu chcem dať malú pauzu, jazdil som ho totiž v MT-09 aj v XSR900… veď je to rovnaké si poviete, áno aj nie. Motor sa dá precítiť inak ak je šikovný ladič podvozku a má kamoša pri prevodovke, MT09 sa chová ako keby mala valce dva a potom ťahá a ťahá a je to také chuligánske, XSR900 je zasa pocitovo trojvalcová hneď od začiatku a nemá nič rovnaké ako u MT – reakcia na plyn je iná a prenos na cestu tiež. Nakoniec je tu Tracer, ten už na spodnom spektre sa hrá ako keby bol štvorvalec, je tam ten pocit a viac hladkosti, keď naložím letí, ale stúpa to po takej inej krivke ako spomínané dva. Resumé je, máme jeden motor, no v každom modelovom rade má svoju inú dušičku a svoj charakter, a preto je podľa mňa, najlepšou voľbou motorizácie u Japoncov.  


Kakao a káva

Ten čo ladil Tracera, zjavne čítal fóra. Je vo finále cítiť „hlas ľudu“ a výsledok je kompaktom názorov a žiadostí čo treba zlepšiť. Najhlavnejšie ale je, že to bolo bez ubratia na zábavnosti a podvozok nič nestratil na hravosti a pekelne si ho pohadzujem na stranu a zrýchľujem koľko len vládzem. A čo cestovanie, veď to nie je len o ťahaní stúpačiek po asfalte. Vďaka predpríprave na kufre, ktoré sa dajú rýchlo nahodiť aj zmontovať a fungujú na jeden kľúč, sa menila podsedlová časť kde sedadlá sú o kus pohodlnejšie ako som spomínal. Taktiež sa mi páčila poloha kolien a stúpačiek, je to na niekoho moc zalomené a vzadu ale ja som na také športovejšie posedenie navyknutý.Celková ergonómia je vyvážená a núti telo motoru poriadne naložiť. Kapota sa menila mierne a svoju prácu odvádza výborne, pekne som sa vedel pri vyššej rýchlosti schovať. Na jednu ruku je stavané plexi a pre moju výšku bolo určite dostačujúce (175 cm). Známe ostáva pri zmene máp chovania motora, „A“ som používal najviac kde bol výkon na špičke ľadovca, potom „STD“, ktoré sa plahočí v strede normálu a nakoniec safe mode „B“ – ten zapnem iba keď bude pršať. Na trakcii sa nič nemenilo, pri vypnutej som nemal problém na výjazdoch kresliť zopár banánov no najoptimálnejšia kombinácia na každý deň mi prišla verzia motor „A“ a trakcia naplno. Bola tam odozva a nebolo treba tak strážiť pravačku. Ovládanie je perfektné a ergonómia u Tracera je ukážková, dalo by sa povedať, že si konkurencia môže brať príklad. Nebudem to ani viac opisovať, majitelia starších to dobre poznajú. Spomeniem len, že oproti staršej, mám pocit zamatovejšieho chodu v prvých troch rýchlostiach u modelu 2018. Nemám ale vedomie, že by sa niečo menilo, no neviem sa toho pocitu zbaviť.  


Tracer a Tracer GT

Namiesto klasického zakončenia si položíme otázku, Tracer 900 alebo Tracer 900 GT? No ťažká voľba. Mne je jasné, že u verzie GT je doplatok na rozumnej hranici. Podvozok je o niečo lepší, farebná TFT, kufre plus tempomat a vyhrievané rúčky… je tam toho dosť za ten doplatok, ale Tracer atakuje práve sumu, ktorá nechce konkurovať iným, verzia GT sa dostane na cenu, kde môžeme uvažovať, či nechceme inú značku. Klasika Tracer 900 je super vo svojej jednoduchosti ako aj vo fáze, kde viem, že tento model pilotujem a nemusí byť úplne stopercentný. GT je dotiahnuté do dokonalosti ale práve preto preferujem základ, má v sebe chuligána a je to jedoš. Bez pozlátka. Bez krášlenia. A to sa mne páči viac!   


Yamaha Tracer 900

Cena: 10 490 Eur (11 990 Eur verzia GT) v r. 2018

Motor: 847 ccm, 12 ventilov, DOHC, R3

Výkon: 115 k pri 10 000 ot./min.

Krút. moment: 87,5 Nm pri 8 500 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 160 x 850 x 1 375 mm

Rám: priehradový, pozváraný z hliníkových profilov

Hmotnosť: 214 / 226 kg (prev. hmotnosť)

Rázvor: 1 500 mm

Výška sedla: 850 – 865 mm

Objem pal. nádrže: 18 l

Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 180/55 – 17  


Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Europe N. V. CZ/SK  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 9/2018

Text: Dušan „Campa“ Lysák, foto: Miro Tamáši

Doladené cestovanie – test Yamaha Tracer 900

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri