Connect with us

Testy a recenzie

Ducati Multistrada 950 S – TEST – Emócie, láska, adrenalín…

Publikovaný

on

Emócie, láska, adrenalín…

 Ducati Multistrada 950 S je jednoducho hromada emócií už na parkovisku, nasleduje lavína adrenalínu počas jazdy a nakoniec sa na ňu zaľúbený pozeráte večer o desiatej v garáži donekonečna. Toto majstrovské dielo nedominuje len v dizajne ale i v bezpečnostnej elektronike a elektronických systémoch pre pohodlie posádky. Jej názov sa predsa skladá z dvoch slov Multi a Strada. Strada je cesta a tak v jednom momente vlastníte motorku s multizáberom rádiusu využitia a s multitechnológiami, ktoré dnes hýbu svetom.

Foto

Nabitá elektronikou

Foto
Model s označením „S“ nesie množstvo technických  noviniek preliatych elektronikou. Dominantou je šesťosá jednotka IMU, ktorá prináša bezpečnejšie brzdenie v zákrutách (Cornering ABS) a pomáha jazdcovi rozbiehať sa do kopca (Hold Control). Skvelou vychytávkou je systém Ducati Skyhook Suspension EVO, ktorý umožňuje individuálne elektronické nastavenie podvozku vpredu a vzadu. K dispozícii je systém DQS, čo je obojsmerné radenie bez použitia spojky, ktoré sa dá i elektronicky vypnúť. Poteší vás prisvietenie do zákrut, ktoré sa aktivuje v náklone, pribudlo  podsvietenie prepínačov ale i automatické vypnutie smerových svetiel. Zadná i predná LED svetelná rampa je úplne šialená ako z filmu o diabloch a ak máte radi konektivitu, môžete sa cez Bluetooth pripojiť na multimediálny systém prostredníctvom vynoveného, farebného TFT displeja.

Ešte a ešte viac

Foto
K dispozícii sú štyri režimy nastavenia výkonových máp: Sport – Touring – Urban – Enduro a každá má ešte možnosť personalizácie, napríklad režim Touring umožní nastaviť:  výkon motora, trakčnú kontrolu, ABS, pruženie vpredu, pruženie vzadu, zaťaženie motocykla, vypnutie rýchlo radenia, teda celkom 7 nastavení. Elektronika ponúka možnosť nastaviť motocykel aj podľa posádky (jeden alebo dvaja) a batožiny. FTF displej je multimediálna a multidátová základňa, ktorá trvale zobrazuje nastavenie systémov DQS, DTC, ABS, rýchlostný stupeň, otáčky a teplota motora, rýchlosť, palivo, zaťaženie a kilometre, alebo si vy určíte čo tam bude. Vľavo dolu displej zobrazuje  voliteľné hodnoty v troch pohyblivých riadkoch nad sebou, teda všetky ostatné informácie, akými sú napríklad vonkajšia teplota, dojazd ale i ikonku pre prestavenie motocykla. Displej citlivo reaguje na vonkajšiu silu svetelných podmienok a jeho jas sa zvyšuje alebo znižuje, nemá teda len pozície pre noc a deň. Navyše je na gumových držiakoch, pretože Multička ľúbi vibrácie a displej tak potom netrpí.

Kapučíno a tiramisu
Ak ste mali pravé talianske kapučíno a k nemu úžasné tiramisu, tak viete, že tie dve veci sa vám zavŕtajú do hlavy tak, že by ste ich chceli zas a zas a zas. A presne to je i nová Multistrada 950 S. Ak na ňu raz sadnete, pochopíte sa, vzápätí si riadne užijete, tak to chcete zažiť opäť a opäť.  Tento návykový fenomén príde okamžite po zasadnutí do utopeného, ale širokého sedadla, ktoré vďaka veľkosti  jazdcovi umožňuje pohyb všetkými smermi. Rukoväte ošperkované ovládačmi vás ale na parkovisku chvíľočku zdržia. Displej si vyžaduje na individuálne nastavenie chvíľku času a navyše množstvo funkcií počas jazdy neprestavíte. Kým som sa preroloval k jednotlivým hodnotám, tak som stratil na parkovisku cez 5 minút času a možno i viac. Zabrať mi dalo napríklad vypnutie trakčnej kontroly, ktoré keď napríklad v režime Sport vypnete, tak hodnota zostane trvale vypnutá a to sa týka i iných veličín. Počas jazdy síce môžete na displeji prepínať potrebné informácie, akými sú napr. spotreba, dojazd, teplota a iné, ale nastavenia podvozku nebudú prístupné. V jazde si hravo prepnete aj mapu riadenia motora a samozrejme si mechanicky viete nastaviť výšku štítu. Zrkadlá umožňujú výhľad ako z autobusu, riadidlá sú širšie, kľúčik máte vo vrecku ale nezabudnite si pod zadné sedadlo vložiť lekárničku, drobné náradie tam už je.  Ak ste teda nabrali odvahu na krotenie 113 koní, tak poďme spolu.

Športový charakter tu bude vždy
Ducati nevyrobí motor, aby z neho nevyžarovala agresivita podporená v tomto prípade ultra plochou koncovkou výfuku. Motor vydáva riadny štekot už pri naštartovaní, pocitovo som v sedle akoby vysoko nad asfaltom ako v skutočnosti a ideme sa v pokoji voziť. Lenže v pokoji to nie je ani náhodou. Športový charakter Multistrady z vás okamžite chce robiť strelca a nedá sa s tým nič robiť, ťažko sa to v hlave ovláda. Môžu za to režimy Sport a Touring, ktoré sa líšia len rozdielnym nástupom výkonu.  Spomaliť vás môže len režim Urban, alebo Enduro, ktorý razantne zníži výkon, ale to vás moc baviť nebude. Motor nešetrí vibráciami pri akčnom zrýchľovaní, ale ak sa upokojíte vy, stíchne i on a potom pradie. Vpredu 19“ koleso dáva Multistrade zvláštny rozmer. I napriek tomu má kvôli kompaktnej stavbe malý polomer otáčania a na horskom pase pri hľadaní ideálnej stopy 17-ku od 19-tky prakticky nerozoznáte. Tendencia väčšieho polomeru zatáčania je eliminovaná obratnosťou motorky, ktorá vďaka  priam okruhovému podvozku a rámu vyžaruje obrovským sebavedomím. Pirelli Scorpion Trail II vám dovolia skutočné rely na asfalte a ak ste v kútiku duše chceli zapnúť režim Enduro a vyskúšať lesnú cestu, nechajte to radšej tak, lebo si rozbijete držku, alebo teda fakt len ľahulinký terén. Áno sú tam vo vzorke pneu širšie drážky, vpredu 19-ka, ale na to sa nespoliehajte. Presne tak to bolo i na našej redakčnej Multistrade 1200S (rok 2010), čo ale ani tejto neubralo na hodnote využitia, ale výjazd do lesa teda nie. Motocykel vedie stopu úplne presne a nezľakol sa ani povrchu poškodených ciest po zime, za čo vďačí nielen semiaktívnemu podvozku, ale i prednej 19-ke. Čo sa na Ducati naučíte rýchlo, je chápať odozvu od podvozku a využívať jej predvídavosť správania sa v jednotlivých situáciách. Výhodou pre športovejších jazdcov je aj ABS nastaviteľné v troch režimoch a ak neviete na čo slúži náklonové ABS, to zistíte až budete prudko brzdiť v zákrute. Prestavenie štítu počas jazdy je ľahučké a jeho efektivita je primeraná veľkosti. Tým že v motorke hlboko sedíte, veľkú ochranu pred vetrom zohráva aj to, že kolená máte zapadnuté vo veľkých výkrojoch po bokoch motorky. Vrch nádrže máte zarovno bruchom, vrch prístrojovky na úrovni pŕs a nad ním je predsa ešte štít a to všetko pred vami aktívne rozráža vzduch a vytvára ochranu pre posádku. Je to síce cestovné enduro, ale koža sa k nemu skvele hodí, pretože 950-tka chodí aj veľmi rýchlo.

Len pre ostrieľaných
Vysoké rýchlosti motorke svedčia a sú sprevádzané presným držaním stopy a to aj v prudkom bočnom vetre. Rýchloradenie (používať až nad + 50 km/h)  umožňuje bleskové zrýchlenie na 130 km/h doslova v okamžikoch a to aj v tandeme, že cítite ako spolujazdca odťahuje odstredivá sila. Účinok predných bŕzd je presný ako na superšporte, zadná je slabšia, podobne ako na tej našej Multistrade z roku 2010. Obratnosť motorky v cestnej premávke, kde treba „štrikovať“ je nevídane presná. Skvelou brzdou po ubratí plynu sú spätné sily od motora a tak na páčky bŕzd siaham iba minimálne. Ak už točím 145 km/h, zatočím prudšie plynom a tu je jediné miesto, kde sa motor spamätáva z toho že má len 113 koní. Chvíľočku zaprotestuje, akoby zabuble a potom vás ladne potiahne aj do + 180 km/h.  Najakčnejší je práve v rozmedzí od cca 5 000 do + 8 500 otáčok (režim Sport). Motor je nový ukazuje mi priemernú spotrebu 5,8 l/100 km, v papieroch je 5,4, ale je to v zábehu a ja som nebol na prechádzke. Parkujem v garáži, hlavný stojan chýba, je za doplatok. Triedim pocity… tento stroj by som len tak niekomu do ruky nedal. I napriek tomu ako je technicky prepracovaná, po prepnutí režimov vie byť zároveň riadne divoká a jazdec ktorý na nej sedí by mal byť vyzretý a mať niečo za sebou. Ak už na nej jazdíte dostávate riadnu dávku šťastných emócií podporených o vysoké sebavedomie a o tom Ducati vždy a bola  a vždy bude.  Takže kapučíno a tiramisu, jednoducho nedokážete odolať…

Ducati Multistrada 950 S
Cena: 15 490 Eur
Motor: 937 ccm, 8 ventilov, Desmo, V2
Výkon: 113 k pri 9 000 ot./min
Krút. moment: 96 Nm pri 7 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: priehradový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 205,7 / 230 kg (suchá / prevádzková)
Rázvor: 1 594 mm
Výška sedla: 840 mm
Objem pal. nádrže: 20 l
Pneu: vpredu: 120/70-19, vzadu: 170/60-17
Elektronika:
Mapy riadenia motora: Sport /  Touring  / Urban / Enduro
Každá mapa je individuálne nastaviteľná pre 7 parametrov
Ride-byWire – e-plyn
DSS EVO – semiaktívny podvozok s individuálnym nastavovaním vpredu a vzadu
DCT – trakčná kontrola 8 st. / vyp.
ABS – 3 stupne
Tempomat
Náklonové ABS
DQS – rýchloradenie / vyp.
LOAD Mode – 5 stupňov
Motocykel na test zapožičal:
MOTO-LG, s.r.o., Banská Štiavnica

Ducati Multistrada 950 S – album k testu v Motomagazíne 5/19

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri