Connect with us

Testy a recenzie

Extrémne neo retro – test Yamaha XSR900

Publikovaný

on

Na tento bike sa mi strašne ťažko píše úvod. Je to tým, že ten bike je skrátka dokonalý. Je to motocykel zo súčasnej neo-retro vlny, ktorú Yamaha nazvala Sport Heritage, teda športové dedičstvo a je jednoducho perfektný nielen po stránke jazdných vlastností ale aj dizajnu. Pozrime sa spolu na to, prečo to tvrdím.  

 

Dotyky a pocity

Pravdepodobne každý už videl model XSR900, ktorý výrobca predstavil na výstave EICMA 2015. Ak sa vám už na fotkách zdal bike charizmatický, tak by ste si ho mali pozrieť naživo. Mňa osobne rušil (na fotkách) ten chladič. V realite ho na motocykli ani nebudete vnímať. S kľudom by som povedal, že naživo vyzerá XSR900 inak ako na fotkách a vyzerá ďaleko lepšie! Deväťstovku som dostal v žltočiernej farebnej schéme pripravenej k 60-temu výročiu športových úspechov Yamahy. Farebná schéma pripomína polliter, na ktorom pretekal Kenny Roberts a stal sa s ním tri krát po sebe svetovým šampiónom v rokoch 1978 až 80. Okrem farebnej schémy má XSR na nádrži názov výrobcu namiesto loga. Názov je jemne plastický a teda hmatateľný. Nádrž s asymetricky uloženým otvorom je správne široká aj tvarovaná. Okrem výraznej nádrže má motocykel prednú vidlicu v zlatej farbe, čierne riadidlá, čierne svetlo, frézované doplnky akými sú držiak svetla, držiak predného blatníka a podsedlovka. Čierne kolesá, čierny diamantový rám a čierny kryt nádrže skrutkovaný výraznými skrutkami. Všetko je to otázka štýlu a dizajnu, a Yamahe dodávajú potrebnú charizmu, ktorá sa ešte zvýši po sadnutí za riadidlá  

Na ceste

Po naštartovaní sa tento chuligán skutočne prejaví a ukáže, že sa nejedná len o dizajnový prvok vhodný do obývačky, ale o žrebca, ktorý sa bude pýtať na cestu. Pohonnou jednotkou je radový trojvalec s objemom 847 ccm, 12 ventilmi a kvapalinovým chladením. Motor je vďaka zvolenému rámu výraznou časťou motocykla a výfukové zvody sú doslova lahôdkou. Čo sa týka samotného výkonu motora, tak vlastne ani neviem povedať, či je smerovaný do nižších alebo vyšších otáčok. Tento „žltý diabol“ ťahá v kuse, furt a nikdy nemá dosť! Ide prakticky od nuly do nekonečna a vždy chce ešte kúsok pridať, takže pri jazde na ceste to nikdy nie je tak celkom na 90 km/h a keď mu človek privrie plyn, tak je urazený. Motocykel si jednoducho v kuse pýta viac a myslím, že slabšie povahy by si naň mali dávať pozor. Samostatnou kategóriou je diaľnica. Povedal by som, že pri výkone podávanom do 100 km/h sa XSR pri jazde na diaľnici hodí do civilnejšej fázy. Vôbec nie. Motocykel si to frčí stopäťdesiatkou (pre mužov zákona samozrejme som tým myslel 130 km/h) a aj napriek tomu si pýta stále viac. Otočenie plynovej rukoväte v akejkoľvek rýchlosti a akýchkoľvek otáčkach znamená zarevanie do krátkej koncovky výfuku a nástup výkonu. Japonské ostrovy sú plné mýtických zvierat a som si istý, že XSR tam má svojho zástupcu. Motocykel zvláda presun v meste, kde určite upúta štýlom. Zvláda presun mimo mesto, kde nesklame výkonom. Zvláda diaľnicu, kde láka jazdca valiť na hranicu zákona (alebo kúsok za). Ale skutočným rajom je kľukatá okreska, na ktorej sa s týmto modelom jazdec dostane do motorkárskeho raja. XSR zatáčky doslova frézuje. Brzdy zvládajú výkon motocykla s prehľadom. Predsa len vpredu je dvojitý 298 mm kotúč a vzadu je 245 mm kotúč. ABS je samozrejmosťou a okrem neho je motocykel vybavený kontrolou trakcie nastaviteľnou v troch polohách od maximálneho účinku, cez štandard až po vypnutý režim. Keď teda spojíme schopnosť motocykla pribrzdiť pred zatáčkou a vystreliť z nej, tak je o zábavu postarané. Jediné, čo je potrebné si zobrať je nejaký vnútorný vypínač, pretože jazdec XSR si musí vedieť povedať dosť. K dispozícii sú tri jazdné módy a to štandard, A (pre športové vyžitie) a B (pre znížené podmienky / dážď). B-éčko zníži výkon zo štandardných115 konína bezpečnú mieru a tak isto skultivuje chod motora, takže v spojení s kontrolou trakcie bude jazda na mokrej vozovke bezpečnejšia. Pri jazde ma ani raz nesklamal podvozok, ktorý bol stabilný vo všetkých situáciách a pri akomkoľvekstave vozovky. Sériovo obuté Bridgestone jazdia dobre, aj keď pri 4°C sa zahrievajú trochu pomalšie, ale to pri 4°C asi každý, však áno.  

Jazdecký priestor

O jazde som čo to popísal a dúfam, že je jasné, že ja osobne som do tohto motocykla úplne zbláznený. Čo sa týka posedu a kokpitu, tak XSR mi vyhovoval po všetkých stránkach. Sedadlo ma najprv prekvapilo ako dosť tvrdé a obával som sa, či nebude únavné. Naopak sedelo sa tam skvele a aj napriek tvrdosti ma ani na chvíľu nedostala únava a nebolel ma ako zadok, tak ani kríže. Podobne sú na tom správne umiestnené stúpačky. Jazdec presne vie kde sú, netreba ich hľadať a jazdiť sa s nimi dá športovo alebo na pohodu. Poloha, výška a šírka štýlových riadidiel tak isto prispievala k jazdnému komfortu a dopĺňa tak ergonomický trojuholník . Spätné zrkadlá mi dávajú dobrý výhľad dozadu a neklepú sa. Riadidlá majú všetky ovládače na dosah, pričom na ľavom je okrem štandardu aj ovládač kontroly trakciea na pravom je ovládač jazdných režimov. Klaksón je možno trochu ďalej ako by ste čakali, ale pokiaľ nie ste jazdec s prstom na trúbke, tak vám to nebude vadiť. Špeciálne by som upozornil na poistku napináku lanka spojky. Takže vedľa páčky spojky je taký klasický napinák, ktorý sa skrutkuje. Výrobca tam však nedal poistnú maticu, ale k riadidlám primontoval pliešok pritláčajúci toto koliesko, aby sa nepovolilo. Je to absolútna štýlovka a je to presne ten detail, ktorý by som čakal od neo-retro motocykla. Prístrojovka je celá ukrytá v jednom okrúhlom budíku, takže sa nemusíte báť nejakej nevkusnej palety nad svetlom. Budík je plne digitálny a mne osobne sa páči, že tam netlačili analóg. Na veľmi malom priestore sú usporiadané všetky kontrolky, ukazovateľ rýchlosti, otáčkomer, zaradená rýchlosť, stav nádrže, jazdný režim, kontrola trakcie a dátové pole, ktoré po prepnutí zobrazuje kilometre, denné kilometre a priemernú spotrebu. Spotrebu dáva v pre nás netypickom usporiadaní v počte kilometrov na liter. Nedíval som sa, či sa dá panel prepnúť na zobrazenie litrov na 100 km, mne osobne ten druhý údaj nevadí. Ako môžete vidieť tak ten jeden budík nesie veľké množstvo údajov. Tieto sú však prehľadné, ľahko sa v nich orientuje a je vidno že prístrojovku navrhoval človek, ktorý sa vo svojom remesle vyzná. Budík je čitateľný cez deň aj v noci a asi len pri priamom dopade slnečných lúčov ponad plece sa mi stalo že sa čítal ťažšie. S jeho jasom však ani počas slnečného dňa neostal žiadny údaj skrytý.  

Čo na záver?

Ak hľadáte neo retro motocykel s veľkým potenciálom individualizácie, ktorý vás bude lákať sa vyblbnúť a na ktorom sa zároveň bude dať v pohode obsedieť, tak smelo do toho. XSR900 plní všetko na čo bol stvorený a plní to nadštandardne. Priznávam, že sa mi ťažko s XSR900 lúčilo, lebo som si s Yamahou rozumel tak, ako s máloktorým bikom.  

Yamaha XSR900

Cena: 9 890 Eur

Motor: 847 ccm, 12 ventilov, DOHC, R3

Výkon: 115 k pri 10 000 ot./min.

Krút. moment: 87,5 Nm pri 8 500 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 075 x 815 x 1 140 mm

Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov

Hmotnosť: 195 kg(prev. hmotnosť)

Rázvor: 1 440 mm

Výška sedla: 830 mm

Objem pal. nádrže: 14 l

Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 180/55 – 17  

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Europe N. V., CZ / SK

Článok bol publikovaný v časopise MOTOMAGAZÍN 7-8/2016

Text: Jozef Jambor foto: Miro Tamáši

Yamaha XSR 900 – album k testu MMA 7-8/2016

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri