Tak táto hláška mi utkvela v pamäti, keď som na parkovisku pred obchodom vyrušil dvoch predavačov na fajčiarskej, ako v podrepe obzerajú aktuálne testovanú Yamahu XJ6F. Moderné tvary v kombinácii s peknou modrou metalízou a čiernou matnou farbou sa doslova vynímali na slniečku. A tak nečudo, že sa táto motorka páčila. Žiaden extrém, len vyzretá konštrukcia v peknom balení a navyše s výbornou cenou.
Kompletná typová rada Yamahy je veľmi cielene a detailne obsadzovaná a triedu univerzálnych šesťstoviek zastupujú motocykle s označením XJ6 Diversion. V ponuke sú hneď tri varianty, a to naháč, polokapota a celokapota. Konštrukcia sa dlhoročným zlepšovaním dostala na výbornú úroveň a aj napriek tomu, že niektoré detaily nepôsobia práve najmodernejšie, ich funkčnosť je stopercentná. Najlepšie však bude začať s najdôležitejším komponentom a tým je:
Motor
Ako základ štvorvalcovej 600-ky poslúžil Fazerový motor, ktorý podstúpil niekoľko technologických zmien. Nová hlava valcov, menej športová vačková hriadeľ a kované piesty boli základom “downgrade”. Menšie nasávacie kanáliky o priemere 32 mm (oproti 36 mm u Fazera), nové mapy vstrekovania paliva a zaujímavo riešený výfuk s trojcestným katalyzátorom. A keď už sa inovuje, tak bezo zmeny nezostala ani spojka, či šesťstupňová prevodovka. V konečnom súčte sa hodnota výkonu vyšplhala na 78 k pri 10 000 ot./min a krútiaci moment je 59,7 Nm pri 8 500 ot./min. Nič extrémne poviete si, no zámerom bolo zostať pod výkonom Fazera, čo sa “podarilo” o celých 20 koní. Na druhej strane, pokles krútiaceho momentu je minimálny (3 Nm), a dokonca maximum dosahuje o pekných 1 500 otáčok nižšie než u FZ6. V konečnom súčte bolo snahou konštruktérov dosiahnuť vyváženú a hladkú reakciu motora na razantné pridanie plynu. Aj keď to podľa výkonu nie je žiadny superšport, reakcia je plynulá a záťah nenechá nikoho na pochybách, kde má tento motor korene. Červené pole začína pri 11 500 otáčkach, čo len potvrdzuje DNA pochádzajúce zo športovej triedy.
Podvozkové partie
Klasický trubkový rám bol v novom modelovom ročníku prepracovaný. Ako nosný prvok slúži aj blok motora. Zadná kyvná vidla z profilovanej ocele je odpružená centrálnou jednotkou typu Monocross s nastaviteľným predpätím pružiny a zdvihom 130 mm. Teda žiadne prepákovanie, pretože tlmič je svojím spodným úchytom situovaný priamo na kyvnú vidlu. Predné klzáky sú o priemere 39 mm, majú zdvih rovnako 130 mm a z dôvodu nízkych výrobných nákladov nemajú žiadnu možnosť nastavenia. Novému dizajnu sa nevyhli ani päťlúčové odlievané 17” kolesá s pneumatikami 120/70 a 160/60. Trojica kotúčových bŕzd 2 x 298 mm a 1 x 245 mm je zárukou razantného spomalenia. Brzdové strmene pôsobia obyčajnejšie než tie, na ktoré sme si zvykli u Yamahy. Opäť cenová kalkulácia bránila použiť vychytávku, no rozhodne nie na úkor funkčnosti. Ako jediný regulovateľný element je v tomto prípade podvozok, resp. jeho svetlá výška v rozsahu +/- 20 mm. Zaujímavým dizajnovým prvkom je zadný výfukový tlmič, doslova naskladaný za motor a pod záves zadnej vidlice. Výfuková koncovka tak ústi napravo medzi kolesom a stúpačkou. Zaujímavé to bolo pri rozbiehaní na križovatke, kedy počas usádzania pravého chodidla na stúpačku mi vždy ofúklo pätu. Ale to je len vec zvyku a ľakať sa prestávam asi tak po troch dňoch jazdenia 🙂
Jazdné vlastnosti
Yamaha XJ6 Diversion je zvláštny stroj. Ak si pozriete cenovku, tak očakávate nejakú chudobnú verziu odvodenú od FZ6 Fazera, a tak nejako sa automaticky naladíte na kompromisy. A to je tá najlepšia pôda na to, aby ste aj po rokoch strávených na iných a značne imidžovejších mašinách boli opäť nadšení. Áno, otvorene tlieskam Yamahe, pretože vo veľmi priaznivej cene prináša na trh vyzretý, vyvážený a mimoriadne obratný motocykel. Zadný centrál, či predná klasická vidlica nepôsobia na pohľad nijak „strhujúco“, no svoju prácu si odvádzajú na jednotku. Primeraný komfort s dávkou presného vedenia v zákrutách nikoho nesklame a určite ani neprejaví nevypočítateľnosť. Proste podvozok poskytuje presne vyvážený pomer, ktorý potrebuje na každodenné dochádzanie do práce či na dlhšiu cestu na dovolenku. Pracovisko jazdca je ergonomicky zvládnuté dobre a dokonca poskytuje primeranú ochranu pred poveternostnými podmienkami aj dlháňom. Bočné predné kapotáže značne zvyšujú komfort pri jazde v daždi v porovnaní s nahatou verziou. Posed, či sedadlo takisto spĺňajú moje požiadavky na „all rounder-a“ a ani dlhšia cesta nedá zabrať zápästiam. Riadidlá sa dajú mierne nastaviť, čo umožní ešte lepšie doladiť jazdeckú pozíciu. V odseku motora som spomínal dobrý záťah. Ten je veľmi príjemne dávkovaný už od najnižších otáčok, a umožňuje využívať širšie spektrum otáčok aj smerom nadol. Inými slovami, nie je potrebné toľkokrát radiť, než na ostrejších mašinkách. Pri jazde v meste si toto všetko dokonale užívam, motor si bzučí a cez 4 000 otáčok sa dostanem výnimočne. Doteraz som písal o dojmoch z jazdy s Yamahou XJ6 Diversion F v režime „dobrý kamarát“, kedy otáčkomer ani nesledujem. Prichádzam však k môjmu testovaciemu úseku so sériou tiahlych a rýchlych zákrut a snažím sa otáčky držať v hornej štvrtine pásma. A tu už režim „dobrý kamarát“ končí a začína režim „daj si pozor kamarát“, pretože hryziem. Motor plynulo ťahá až k červenému poľu a na mašine je zrazu kopec roboty. Sústredenie si vyžaduje prepnúť na maximálnu obozretnosť a dávať si pozor na množstvo detailov. Ani to však nebráni čistému adrenalínu prepláchnuť žily. Správanie sa motocykla je rovnako vypočítateľné a nezáludné, i keď podvozok zahlásil svoje posledné áno do bitky a už len v tichosti trpí tento superšportový štýl jazdy. Nie je totiž dostatočne tvrdo naladený na to, aby tu bol ako doma. Ale nevadí, nikto nebude XJ6 Diversion-a dusiť na okruhu, na to sú iné stroje. Majiteľa tohto motocykla však určite poteší fakt, že má stále takúto možnosť, a keď to bude najviac potrebovať, tak ho určite nesklamú ani vädnúci výkon či nebodaj slabé brzdy.
Záver
Už z názvu vyplýva, že Yamaha XJ6 Diversion F je stavaný ako univerzálny motocykel pre široké masy záujemcov o tento druh prepravy. Vo veľmi príjemnom a športovo strihnutom kabáte ponúka vyvážený pomer pohodlia a športového vyžitia. Čistý turista na kontinentálne jazdy, ako aj superšport na okruhy to nikdy nebude, no nič mu nebráni sa k obom týmto kategóriám aspoň trochu priblížiť. Výborná voľba pre začiatočníka, ktorý už prešiel 125–kou a ohliada sa po niečom väčšom.
Yamaha XJ6 Diversion F
Cena: 7 190 / 7 890 Eur (verzia s ABS)
Motor: 600 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 78 k pri 10 000 ot./min.
Krút. moment: 59,7 Nm pri 8 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 120 x 770 x 1 210 mm
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 217 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 440 mm
Výška sedla: 785 mm
Objem pal. nádrže: 17,9 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 160/60-17
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe – CZ/SK
Text: Dušan Demovič, foto: autor a V. Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2011
Janka
„Fajna mašina, nie…?“ – Test Yamaha XJ6 Diversion F
Čelná kapotáž je identická ako na polokapotovanej verzii Diversion
Nenápadne pôsobiaci brzdný systém vás prekvapí svojím výborným účinkom
Bočná kapotáž vystihuje variabilitu základnej verzie XJ6, keď vďaka menším úpravám motocykel výrazne mení svoj charakter a určenie
Prehľadný prístrojový panel je identický s ostatnými verziami XJ6
Štíhle sedlo ponúka pohodlie aj na turistiku
Koncovka výfuku je doslova napasovaná pod zadnou kyvnou vidlicou. Výsledkom je efektná krátka koncovka
Pre zaciatocnika zo 125? Mam presne tuto situaciu doma…. ze by? Neviem…. snad, ak to ma v hlave upratane…. Ale medzi nami, vo veku 18-25 kto to ma????? 🤐 🤐 🤐 asi ani my sme nemali…. 🙄 🙄 🙄
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
AIR
28. októbra 2011 at 4:55
Pre zaciatocnika zo 125? Mam presne tuto situaciu doma…. ze by? Neviem…. snad, ak to ma v hlave upratane…. Ale medzi nami, vo veku 18-25 kto to ma????? 🤐 🤐 🤐 asi ani my sme nemali…. 🙄 🙄 🙄
inak clanok v pohode 👍 👍 👍