Connect with us

Testy a recenzie

Japonská stíhačka… s dlhým doletom – test Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer

Publikovaný

on

Japonská stíhačka… s dlhým doletom

Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer

…Píše sa rok 2012 a na scéne sa objavuje „veľký Versys“. V to leto som ho mal možnosť vyskúšať. Na to ako sa mi dizajn nepáčil, tak som bol jeho jazdnými vlastnosťami milo až moc milo prekvapený. Bol to ťahúň a jeho motor mimochodom už známy zo Zeda šiel ako raketa. Niečo mu ale chýbalo. SEXAPEAL.
Doba sa mení Kawasaki sa venuje z roka na rok novým dizajnom a tak na sezónu 2015 prišiel rad aj na modelovú radu Versys. (áno aj malého prekreslili)

Sexy dizajn
Ako bol pôvodný Versys hranato nabublaný a nudný, tak je tento nový plný zárezov obtekavých hrán, krásnych línii a sexy kombinácií liniek. Naozaj pri prvom pohľade pripomína skôr športových bratrancov zo svojej rodiny a s pôvodným Versysom má spoločnú už len zostavu motora a podvozku aj keď, aj ten prešiel miernou zmenou. Kým prvý veľký Versys bol akýmsi dizajnovým výstrelom naslepo a nie práve najšťastnejším, novým sa trafili do čierneho. Všetko spolu pekne ladí, prúd vzduchu obteká a pravé svetlo svieti. Tu mne osobne tento spôsob svietenia trocha vadí, kedy sa ľavé oko zažne len pri modrej kontrolke diaľkových svetiel na budíkoch, ale zas, prečo nie. Svieti silno aj v kyklop režime, no tie krásne svetlá by budili väčší rešpekt letiacej vážky ak by svietili spolu. Kawasaki ponúka Versysa hneď vo viacerých prevedeniach od základnej holej zostavy až k výbave Grand Tourer, ktorá už je doslova nabúchaná doplnkami. Hneď prvým neprehliadnuteľným prvkom výbavy je dvojica prídavných svetiel (LED hmloviek) neoslňujú, ale večer užitočne dosvecovali. Kufre netreba obzvlášť spomínať, veď čo by to bolo za turistu bez poriadnej bagáže. Ich uchytenie je naozaj rýchle a praktické. Žiadne rámy, len sústava nenápadných úchytov, do ktorých sa zasunú. Držia netancujú a na to, že vyzerajú športovo pojmú slušný objem výbavy. Oba bočné sú rovnako veľké. Topcase som ani nepotreboval a ten je tiež objemný. Pojme dve prilby alebo kopec výbavy na výlet navyše.  Apropó, komu sa nepáčil zadok starého Versysa, mne teda vôbec, výraznou zmenou prešla aj zadná časť. Madlá pre spolujazdca sú nové a krajšie. Koncovka výfuku je tiež nová a konečne celý motocykel nevyzerá akoby ho navrhovali dvaja cudzí ľudia. Tentokrát sa im to podarilo. Kokpit pôsobí naozaj prepracovane, plný hrán, vyplnený bez hluchých priestorov a je doplnený o výrazne svietiaci ukazovateľ zaradeného stupňa napravo a z druhej strany nájdete zásuvku s gumenou krytkou. Pre nešikovných parkovačov je po bokoch ako doplnok výbavy dvojica padákov, ktorá nenarúša línie motocykla. Vyhrievané rukoväte a chrániče rúk, len dopĺňajú výbavu na dlhé výlety za každého počasia.
Výkonný štvorvalec a tuhý podvozok
Celkovo dobre fungujúci systém bol doplnený o nový uhlíkový filter (Euro nepustí), ale koncepcia ostala bezo zmien. Štvorvalec o objeme 1040 ccm je síce slabší, ako v ráme, z ktorého pôvodne vyšiel no jeho, 120 koní a 102 Nm bohato postačuje na športové tempo, ktoré tento motocykel ponúka. Priznám sa (moja chyba), že keď som sa rozbehol do mesta s novým Versysom ostal som prekvapený, ako hladko ťahá.  Bolo to fajn vozenie, ale chýbala mi dravosť. Dynamické, elastické síce silné, ale nejako nevýrazné. Zaujala ma ale signalizácia na búdikoch a rozsvietené „L“ (v mojom prípade LOLO), a tak som sa na semafore začal hrať s nastaveniami. Dva kliky a „L“ sa zmenilo na „F“ (Full). Trakčnú kontrolu som nechal na trojke (pre istotu). Vyrazil som o poznanie rýchlejšie. Motor bol zrazu citeľne agresívnejší a mne sa vrátil úsmev do prilby. V slabšom režime jazdí síce rýchlo, ale k potenciálnemu stropu Versysa vás elektronika nepustí. K ozajstnému rodeu vám, predsa len, zvyšných cca 25% výkonu bude chýbať. Nový Versys dostal do výbavy tuhší zadný tlmič, ale inak sa s podvozkom moc nehrali. Predok odpružuje klasická UPSIDE vidla známa z predchodcu, ale väčšie plávajúce kotúče zvýraznili brzdiaci účinok a nový Versys sa správa lepšie. Sedlo je na môj vkus pre vodiča trochu širšie, ale neomínalo ani po dlhšej jazde. Celkovo motor a podvozok pôsobia harmonicky a hoci sa dá predné pruženie nastavovať len pomocou náradia, ja som sa pohral a menil som si nastavenie na každý deň inak. Nakoniec som ostal pri strednom, iba zadný tlmič som nechal natvrdo. Tu mi to prišlo ako najlepšia kombinácia a so strojom to v zákrutách vo vyšších rýchlostiach nepohupovalo. Už chápem, prečo tam nie je plný výkon ZEDA. Versysovi stačí aj menej. Motor potiahne zaradenú šestku už pri rýchlosti 35 km/h a je schopný bez reptania vytlačiť rýchlosť až tesne pod 240 km/h. Krútiaci moment pociťovať už v nízkych otáčkach, a preto motor nie je nutné točiť do výšin. Kontrolka ECO na budíkoch vás pritom chváli za ekonomickú jazdu. Spotreba je na tomto litri a pri jeho výkone naozaj ukážková. Na 21 litrov v nádrži sa dá prejsť s naozaj citlivých zaobchádzaním aj 520 km, ale minula sa aj po 220 km. Je to naozaj individuálne.
Športový turista zvláda aj ľahký terén
Na Versysa si treba zvyknúť. Jeho 250 kg sa, predsa len, chová inak ako superšportová rodina. No nehanbí sa a nestojí na konci radu. Tam, kde športovca nápor vetra pomaly zvlieka z motorky, sa Versysák usmieva vo svojom závetrí a ťahá za plyn ďalej. Nemilé bolo nastupujúce vlnenie v hraničných rýchlostiach známe hlavne u naháčov (aj bez kufrov). Dokúpil by som tlmič riadenia. Pomohlo mu, len zavretie plynu a motocykel sa znova zastabilizoval. To bol ale extrém a pri bežnej jazde sa tento jav neprejaví, skôr naopak po celú dobu sa motocykel správal neutrálne, dokonca ho nevydesila ani rozvlnená zákruta pri cementárke v Rohožníku. Podvozok pohltal čo sa dalo a naozaj miernu nedotáčavosť bolo možné korigovať správnou prácou s ťažiskom jazdca. Po dvoch dňoch blbnutia sme boli s Versysom už kamoši a musím uznať, že hoc to nie je pravé cestovné enduro, skôr športový turista a jeho sedemnástky kolesá ho síce nepozývajú práve na lesné cesty, s prehľadom ich však absolvoval. Zdvihnutý podvozok ho pustil aj cez väčšie priekopy. Nefúka na ňom, čo síce večer doceníte, ale ak je vonku 36 stupňov, máte chuť zhodiť z neho nastaviteľný turistický štít. Počas jazdy môžete prepínať údaje palubného počítača, ktorý okrem ECO módu ukazuje informácie o spotrebe, dojazde, prejdených kilometroch, času, teploty motora, ale aj okolitého vzduchu. Prepína sa jednoducho, tlačidlom dohora kedy sa prepínajú údaje na hornej časti displeja, tlačidlom smerom nadol sa pohybujete v teplotách v dolnej časti. Jazdné módy Low a Full sa spolu s trakciou tiež dajú prepínať za jazdy.
Rýchlosť, komfort a praktickosť
Či už na diaľnici, kľukatých cestách, ale aj pod horou, sa cítite spolu dobre. Silný motor, pohodlný podvozok, nízka spotreba (aj pri športovejšej jazde) robí z Versysa plnohodnotného turistu. Zvýšená tuhosť podvozku vám dovolí naložiť maximum na výlety za dobrodružstvami a romantikou. Odkufrovaný vás naopak vyzabáva na okreskách dosýta a miestami nadelí aj zimomriavky z jazdy. Sem si ale trúfnite až, keď sa s ním zžijete. Pretože je ako had. Bude sa na vás kukať, tými svojimi očkami až vás uspí v blaženosti z dizajnu, a potom vaše ego potrestá prebytkom výkonu.
Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer
Cena: 11 495 Eur (13 295 Eur testovaný model)
Motor: 1 043 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4
Výkon: 120 k pri 9 000 ot./min.
Krút. moment: 102 Nm pri 7 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 240 x 895 x 1 400 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 250 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 520 mm
Výška sedla: 840 mm
Objem pal. nádrže: 21 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

+   motor, ľúbivý dizajn, spotreba, sortiment doplnkov v cene modelu Grand Tourer, ovládanie
–    hodil by sa tlmič riadenia, chýbal mi tempomat, príliš veľa tepla od motora

Text: Bohdan „Amis“ Cichacký, foto: Vlado Brniak
Motocykel na test zapožičal: U. M. S., s. r. o., Bratislava
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2015.

Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer – Album k testu, MMA 9/2015

4 komentáre

4 Comments

  1. papi

    30. januára 2016 at 12:22

    😈 Test je síce trochu starší, ale včera ma navštívil AMIS, kaskadér tohoto testu.
    Určite ho viacerí poznáte, napr. ako organizátora slov-maď výjazdov, ale aj z iných akcií či aj článkov.

    Viete asi aj to, že v septembri mal veľmi ťažkú autonehodu, vrtulník, blablabla – a bol na tom veľmi zle. Je ale zo železa a zachránili ho.
    Teraz železný muž obsahuje síce navyše aj pár kíl nerezu, ale už vyzerá na to, že zvládne ďaľšiu šancu a ešte  ho predsalen neutratíme. 😁 

    Cigáni už naňho v noci číhajú (nerez ide hore, kua… 😈  ) a na letisku cez ten rentgen  pustí šecky farebné majáky okolia, ale už nechodí, ako Robokop – a že pozdravuje …  👍 😁

  2. apa

    30. januára 2016 at 21:30

    papi dobrá správa  👍 . pozdravujem.

  3. bacaono

    31. januára 2016 at 9:57

    Šak aj my ho pozdravujeme 👍 😉 ……nech sa drží 🙂 ….a aj voláký TIG by sa mu tuším uš zešóv, nech sa dává rýchlejší dokopy. 🤐  😁

  4. prdlafka

    2. februára 2016 at 13:27

    Nepouziva sa skor titan, jak antikora, ci nerez? (nejsom si isty, ci nerez a antikora neni to iste)

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri