Connect with us

Testy a recenzie

Jazdené moto – Suzuki GSX-R1300 Hayabusa

Publikovaný

on

Niektoré motocykle sa neradia do tej či onej kategórie, ale svoju kategóriu priamo vytvárajú alebo sa aspoň spolupodieľajú na jej vytvorení. Honba za maximálnymi výkonmi je prítomná snáď v každom priemyselnom či športovom odvetví a práve tá umožnila aj vznik motocykla akým je Suzuki GSX-R1300 Haybusa. Môžeme ho zaradiť do kategórie často nazývanej hypermotocykle. Stručná charakteristika tejto kategórie je silný motor, a to čím viac tým lepšie :-).

Dizajn podriadený aerodynamike, športový podvozok s cestovnými rysmi a maximálnou rýchlosťou na hranici 300 km/h alebo viac. Konkurenčné motocykle sú napr. Kawasaki ZZR1400 či ZX-12R a snáď aj Honda Blackbird, ktorá prevzala primát najrýchlejšieho sériovo vyrábaného motocykla v rokoch 1997 – 1999 po Kawasaki ZZR 1100. Avšak v roku 1999 sa objavila prvá Hayabusa a s výkonom 175 koní a maximálnou rýchlosťou 309 km/h prevalcovala konkurenciu. Tento prvý model sa vyrábal až do roku 2008, kedy sa dostavila prvá modernizácia, ale pri zachovaní "haybusa dizajnu".

Motor
V Suzuki vedeli vyrobiť výkonné motory už v minulosti, spomeniem na GSX-R 1100W s výkonom 155 koní v sérii. V tomto prípade sa, ale jedná o úplne nový motor, aj keď tiež radový štvortaktný štvorvalec, ale tým táto podobnosť končí. Objem motora je 1 298 ccm s 16-ventilovou technikou, kde plnenie motora už obstaráva priame vstrekovanie v kombinácii s náporovým nasávaním SRAD.
Svojím výkonom 175 koní a krútiacim momentom 138 Nm patrí tento motocykel medzi tie najvýkonnejšie, ktoré sú k dostaniu na trhu s jazdenkami. Pri pohľade na výkonnostné parametre je potrebné mať značnú dávku sebakontroly a cit v pravom zápästí, obzvlášť na mokrom či studenom povrchu. Prvé Hayabusy totiž nemali elektronické vychytávky s možnosťou prepínania rôznych charakteristík motora a aj napriek vyššej pohotovostnej hmotnosti 248 kg (ona Busa je ešte poctivý kus železa), je treba mať sa na pozore.
Výkon motora pripomína elektromotor, jeho priebeh je lineárny už od nízkych otáčok, žiadny prepad, žiadne miesto, kde by motor zaváhal, len vás jednoducho ženie neúprosne vpred. Pri cestovnom tempe si vystačíte so 6 000 ot./min a pokiaľ sa rozhodnete prežiť trochu adrenalínu podržíte motor do 9 tis. Predtým si ale vyskúšajte na "bezpečnom" mieste – pretekárskom okruhu či letisku, čo to znamená 175 koní na dvoch kolesách. Spotreba benzínu je priaznivá vzhľadom k výkonu a obsahu 1 300 ccm. Samozrejme, je závislá od štýlu jazdy ako vždy, ale priemer sa bude pohybovať okolo 6 litrov/100 km. Životnosť motora je prekvapivo dobrá za predpokladu slušného zaobchádzania a dodržiavania servisných intervalov. Nemusíte sa preto obávať starších ročníkov.

Vynikajúci podvozok
Podvozok Hayabusy je stávkou na istotu a klasiku – v praxi to znamená dvojitý rám z ľahkých zliatin vyrobený kombináciou tlakového liatia a zvárania. Je dostatočne tuhý pre zvládnutie 175 koní. Hlava riadenia a čap kyvnej vidlice sú odlievané. Predná vidlica je ako inak než typu Up Side Down – 43 mm. Zadná dvojramenná kyvná vidlica je zhotovená taktiež zvarením hliníkových profilov.
Hayabusa sa necíti úplne doma na pretekárskom okruhu, aj keď vďaka výkonu motora sa tam nestratíte, ale oveľa vhodnejšie sú cesty diaľničného typu bez ostrých vracákov. Jazdecká pozícia je kompromis medzi športom a turistikou. Dizajn kapotáže, a vlastne celého motocykla, sa podriadil aerodynamike, ktorá je pri ich atakovaní hranice 300 km/h veľmi dôležitým prvkom, ktorý ovplyvňuje stabilitu a ovládateľnosť. Z toho je zrejmé, že pri navrhovaní sa muselo počítať s obtekaním prúdiaceho vzduchu okolo vodiča, a tak je ochrana pred náporom vetra dobrá, ďalším prínosom bude voľba cestovného plexi. Prístrojová doska je pekne prehľadná s analógovými ukazovateľmi rýchlomera, otáčkomera, stavu paliva a teploty motora. Digitálne je len počítadlo prejdených km. Ak sa rozhodnete vziať so sebou spolujazdca, nemusíte mať obavy o jeho pohodlie. Má k dispozícii mierne vyvýšené, dostatočne veľké sedlo a madlo umiestnené za chrbtom.
Brzdy motocykla musia byť na zodpovedajúcej úrovni. Do predných 320 mm kotúčov sa zakusujú 6-piestikové strmene, ktoré sú od r. 2008 radiálne štvorpiestikové. Ich brzdný účinok je dostačujúci a väčšinou vám budú stačiť dva prsty. Zadná brzda je kotúčová 240 mm s dvojpiestikovým strmeňom. Pneumatiky motocyklov nesú rozmery 120/70/ZR 17 vpredu a 190/50/ZR 17 vzadu. Len životnosť zadnej pneumatiky príliš nepoteší :-). Pohybuje sa medzi cca 3 500 km až 5 000 km.

Motorka pre skúsených
Motocykel mal jednu detskú chorobu, a to v podobe praskania podsedlového rámu. Nejedná sa plošne o všetky motocykle, ale iba o chybnú sériu, ktorej majitelia mali byť kontaktovaní za účelom výmeny potrebných dielov, takže by to nemal byť problém, ale dobré to vedieť pri kúpe.
Suzuki Haybusa je veľmi silná motorka, ktorá aj po mnohých rokoch má čo ponúknuť, a preto si tiež drží cenu aj ako jazdenka. Je určená pre skúsených motorkárov, ktorí už majú niekoľkoročné skúsenosti s veľkoobjemovými motormi. Hayabusa je vhodná na každý deň, ale na prepletanie v mestskej prevádzke existujú vhodnejšie modely. Keď ju vezmete za mesto, najlepšie na cestu diaľničného typu, tak vám bude tou najlepšou milenkou na svete a o vzrušenie sa postará silný motor, ktorý nepozná slovo "nemôžem".
Pri kúpe nie je dôležitý ročník, pretože za takmer 10-ročnú existenciu neprebehla nejaká zásadná modernizácia. Dôležité je sa zamerať na skutočný priebeh kilometrov, pretože u tohto motocykla je predpoklad, že bude jazdiť na dlhšie vzdialenosti. Ak nemáte hlbšie do vrecka môžete uvažovať o kúpe modernizovaného modelu v roku 2008, kde bol zvýšený objem motora na 1 340 ccm, s výkonom takmer 200 koní a možnosťou výberu 3 výkonnostných charakteristík motora. Dizajn je tiež modernizovaný a snáď aj "krajší", obzvlášť biela farba Haybuse veľmi pristane, ale pôvodné rysy sa nezaprú. Či už zvolíte starší či novší model, stanete sa majiteľom motocykla, ktorý ide svojou cestou, a keď sa k nemu budete rozumne správať, tak vám aj dlho vydrží.


Text: Roman Dokoupil, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 12/2012 Janka

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri