Connect with us

Testy a recenzie

Jazdené moto – Suzuki GSX1400

Publikovaný

on

Tento motocykel od Suzuki je naozajstný „big naked bike“, a to doslova. Na trhu sa objavil v roku 2000 a dominantným prvkom celého motocykla je svalnatý motor, ktorý je možné obdivovať z každej strany. Veľkosti motora je prispôsobený celý motocykel, a tak máme pred sebou poriadny kus motorky, ktorý potrebuje aj poriadneho chlapa.

Spočiatku to vyzerá akoby malo ísť o nástupcu „veľkého" Bandita avšak dobrá predajnosť modelu Bandit 1200 aj po predstavení novej 1400-ky mu zaistila miesto vo výrobnom programe až do dnešných dní. Na prvý pohľad to vyzerá, že si tieto dva modely konkurujú, ale pri bližšej obhliadke zistíte, že "veľký" Bandit je o cca 30 kg ľahší a so športovejším podvozkom. Naopak GSX1400 so svojimi 250 kg pohotovostnej hmotnosti s postrannými zadnými tlmičmi je "rozvážnou dámou", ktorá osloví prevažne jazdcov s cestovnými ambíciami. Jej priamym konkurentom sú napríklad Yamaha XJR1300 alebo Honda CB1300.

Motor
Ako už bolo spomenuté, jedná sa o masívny kúsok s obsahom 1 400 ccm (presnejšie 1 402 ccm), ktorý je chladený vzduchom a olejom. Jedná sa o radový, štvordobý štvorvalec s rozvodom DOHC so vstrekovaním paliva a štyrmi pármi škrtiacich klapiek (systém SDTV). Vetráky na olejovom chladiči pomáhajú tohto drobčeka chladiť. Maximálny výkon motora je 106 koní pri 6 800 ot./min. a krútiaci moment dosahuje hodnoty 126 Nm pri 5 000 ot./min. Ak uvážime, že 80 % krútiaceho momentu je k dispozícii už od 3 000 ot./min, je nadmieru jasné, kde sú prednosti tohto motora. Nádrž pojme 22 litrov naturalu 95, ktorej obsah v spojení so šesťstupňovou prevodovkou a vstrekovaním, ktoré sa stará o priaznivú spotrebu paliva znamená, že máme k dispozícii "ideálny" cestovný agregát. Spotreba sa pri rozumnej jazde pohybuje medzi 5 až 6 litrami, takže akčný rádius je dostatočný. K pohodlnému a presnému radeniu prispieva hydraulicky ovládaná spojka. Motor vyniká tiež svojou dobrou životnosťou, veď pri rýchlosti 200 km/h točí cca 5 000 ot./min. Výfukové zvody na starších modeloch sú zvedené do dvoch postranných tlmičov, oproti tomu, novšie modely disponujú už len jedným tlmičom výfuku, ktorý je o to masívnejší, možno až príliš, a tak osobne by som volil radšej koncovky dve.

Podvozok
Nie je ničím výnimočným, jedná sa o osvedčenú "klasiku", kde je motor umiestnený v kolískovom ráme. Predná teleskopická vidlica o priemere 46 mm disponuje zdvihom 130 mm. Vzadu je robustná kyvka s dvoma postrannými jednotkami. Prednosťou podvozku je možnosť nastavenia predpätia a útlmu ako vpredu tak aj vzadu. Po sadnutí za riadidlá motocykla sa pred vami objaví veľká nádrž, ktorej mohutnosť sa mi vždy veľmi páčila. Je treba si chvíľku zvykať na rozmery motocykla, ale nie je to nejako zvlášť tragické. Pri jazde je treba mať na pamäti hmotnosť 250 kg. Napriek tejto hmotnosti je však motocykel dobre ovládateľný, len spočiatku jazdite zákruty s väčšou rezervou pokiaľ prídete na to čo a ako. Jazdecká pozícia vodiča a spolujazdca je dobrá, spolujazdec má k dispozícii za chrbtom madlo. Sedadlo je jednodielne a dostatočne pohodlné s dobrým sklonom pre spolujazdca, ktorý tak na vás nebude pri jazde skĺzavať. Celkom určite poteší veľký odkladací priestor pod sedadlom kam bez problémov uložíte deku, desiatu, pitie a povinnú výbavu.
Snáď vďaka väčším rozmerom motocykla je jazda do 140 km/h príjemná aj napriek absencii kapotáže. Motocykel je možné vybaviť malým plexi štítkom. Centrálny stojan oceníte pri čistení a mazaní reťaze.
Brzdy motocykla sú na slušnej úrovni. Ako by aj nie, veď v plnom obsadení ovládate motorku vážiacu cez 400 kg. Predná brzda je kotúčová 320 mm, so šesťpiestikmi Tokico, vzadu rovnako kotúčová 260 mm. Predná brzda má plynulý nástup, pri normálnej jazde vám bude stačiť aj jeden prst pri brzdení, pre ostrejšie brzdenie treba 2 – 3 prsty. Kolesá motocykla sú klasické 17-ky s rozmermi 120/70 R 17 vpredu a 190/50 R 17 vzadu.

Záver
Motocykel GSX1400 je klasickým predstaviteľom kategórie „naked bike". V tomto prípade by som použil „Naked big bike“. Veľký okrúhly svetlomet, dvojica chrómovaných budíkov a veľký motor, to sú hlavné identifikačné partie tohto modelu. Svojim vzhľadom motocykel strácať celkom určite nebude, ba skôr naopak, pretože napriek moderným trendom klasika zostane vždy klasikou… GSX1400 je vhodný pre skúsených motorkárov skôr cestovného zamerania, ktorí sa nezľaknú poriadneho kusu "železa" a dokážu zvládnuť 250 kg a 130 Nm. Pri výbere nie je podstatný ročník, ale stav a počet najazdených kilometrov. Ďalej je možné ho vybaviť mnohými doplnkami – napr. kuframi, tankvakom, plexi štítkom atď. Motocyklu by som vytkol snáď len jedinú vec, a to absenciu kardanu, tak veľký a dospelý motocykel by si zaslúžil pohon zadného kolesa kardanom, ale zrejme tu rozhodli výrobné náklady.


Text: Roman Dokoupil, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2011 Janka

Jazdené moto – Suzuki GSX1400

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri