Connect with us

Testy a recenzie

Jazdené moto – Yamaha FZS1000 Fazer

Publikovaný

on

Je tomu už 11 rokov, kedy sa v motorkárskom svete objavila Yamaha FZS1000 Fazer. Ako už to býva, najskôr svetlo sveta uzrel jeho menší príbuzný FZS600 Fazer, ktorý sa na trhu dobre chytil, a tak logicky nasledoval väčší súrodenec. Na prvý pohľad poviete, že sa jedná o vyzlečenú R-jednotku, ale mýlite sa. Fazer môžeme zaradiť do kategórie naked bikes a jeho priamym konkurentom je napr. dnes už legendárny veľký Bandit od Suzuki. Prvý model FZS1000 sa vyrábal do roku 2005, potom nasledovala modernizácia a došlo k zavedeniu dvoch modelov s označením FZ1-N a FZ1 Fazer. Už z názvu je viditeľné, že prvá menovaná je úplne bez kapotáže, zatiaľ čo druhý model je vybavený malou kapotážou. V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na to, ako obstála prvá generácia Fazera na trhu nabitom konkurenciou…

Motor
Jedná sa o radový, kvapalinou chladený štvortaktný štvorvalec s objemom 998 ccm, s rozvodom DOHC a 20 ventilovou technikou, ktorá pôvodne slúžila v športovom modeli R1. Samozrejme, že motor prešiel úpravami tak, aby bol použiteľný pre daný typ motocykla, ale športové gény nezaprie. Maximálny výkon dosahuje totiž hodnoty 143 koní pri 10 000 ot./min. a krútiaci moment 106 Nm pri 7 500 ot. Plnenie motora zabezpečuje nový air box so štvoricou karburátorov, zmenšených na 37 mm z pôvodných 40 mm. Rovnako, ťažší kľukový hriadeľ a znižovanie kompresie prispelo k lepšiemu výkonu v nižších a stredných otáčkach. Ku zlepšeniu krútiaceho momentu v nízkych a stredných otáčkach prispieva tiež výfuková privera známa pod názvom Exup. Pri jazde je nárast výkonu plynulý, bez výraznejších prepadov či nárastov. Motor vyniká tichým chodom a pre pohodovú jazdu ho stačí držať medzi 4 – 6 tis. otáčkami. Vzhľadom k športovému pôvodu sa z Fazera vo vyšších otáčkach cca nad 8 tis. stáva pekná raketa, ktorá dokáže potešiť aj skúseného jazdca. Pomer výkon – váha je 0.688 k na 1 kg. Spotreba benzínu je závislá, ako vždy, od štýlu jazdy, ale dá sa dosiahnuť pri troche sebadisciplíny priemerná spotreba okolo 6 litrov. V kombinácii s 21-litrovou nádržou dosahuje akčný rádius slušné hodnoty. Yamaha tiež modifikovala aj prevodovku. Nová primárna reťaz a nová ľahšia spojka prispievajú k tichšiemu chodu a plynulejšiemu radeniu. Celkom určite poteší šesť rýchlostných stupňov. Celkovo je veľký Fazer po motorickej stránke vydarený motocykel bez nejakých vážnejších problémov.

Podvozok
Ak by sa niekomu zdalo, že ide o R1 bez kapôt, tak pohľad na rám vás presvedčí o pravom opaku. Oproti modelu R1, kde je rám hlinkový, tak Fazer dostal do vienka kolískový rám z oceľových trubiek. Nový rám je dostatočne tuhý a lepšie absorbuje vibrácie motora. Predná teleskopická vidlica 43 mm je plne nastaviteľná. Zadná kyvná vidlica je nová z hliníkových zliatin a o jej odpruženie sa stará centrálna jednotka, ktorá je rovnako nastaviteľná.
Prvé dojmy z jazdy budú pozitívne. Jazdecká pozícia je uvoľnená a vzpriamená bez nepríjemného zalomenia nôh, ktoré je známe zo športových motoriek. Riadidlá sú dostatočne vysoko a tiež ich šírka je zodpovedajúca. Sedlo je jednodielne s pohodlným čalúnením. Dostatočné pohodlie nájde aj spolujazdec, ktorý má, pre zvýšenie bezpečnosti, k dispozícii postranné madlá. Podvozok je naladený skôr cestovne a je schopný absorbovať nerovnosti či rôzne výmole, ktoré sa nezriedka vyskytujú na našich cestách. S Fazerom môžete vyraziť do mesta, na diaľnicu alebo sa zabávať sa na kľukatých cestách druhej triedy. Pri športovej jazde ale pravdepodobne narazíte na slabšiu prednú vidlicu. Určité zlepšenie je možné dosiahnuť pokiaľ sa pohráte s nastaveniami, prípadne použijete iný olej v prednej vidlici. Avšak je dobré mať na pamäti, že Fazer nebol konštruovaný na pretekárske okruhy, a tak nemožno od neho očakávať extrémne športové výkony – na to sú iné motocykle.

Brzdy
Zasvätených do problematiky na prvý pohľad upútajú povestne dobre brzdiace modré strmene, ktoré boli použité na modeli R1. Predná brzda je dvojitá, štvorpiestiková s 298 mm kotúčmi a dokáže rýchlo a bezpečne Fazer zastaviť. I pri tvrdom brzdení na nerovnom povrchu máte pocit kontrolovaného brzdenia. Zadná brzda je samozrejme tiež kotúčová –jednoduchá, s priemerom kotúča 267 mm, ktorej účinok je priemerný, avšak vďaka rovnomernejšie rozloženému ťažisku, s menším sklonom k zablokovaniu zadného kolesa. Pneumatiky majú klasické rozmery pre športové motocykle – vpredu 120-70-17 a vzadu 180-55-17.

Záver
Yamaha FZS1000 Fazer je vyspelý motocykel, vhodný pre skúsených jazdcov. Stredne pokročilí jazdci by ho mohli zvládnuť tiež, ale za predpokladu vysokej sebadisciplíny pri manipulácii s plynovou rukoväťou. Začiatočníci nech sa radšej poobzerajú po modeli FZS600. S veľkým Fazerom môžete vyraziť kamkoľvek aj so spolujazdcom a vždy vám bude dobrým a spoľahlivým spoločníkom. Elegantná polokapotáž poskytuje dostatočnú ochranu pri zdolávaní kilometrov, ale odporúčam zakúpiť zvýšené plexi. V noci oceníte dobré predné svetlomety. Dielenské spracovanie je priemerné, a tak sa ceny jazdeniek držia relatívne nízko. Za svoje peniaze dostanete motocykel s vysokou úžitkovou hodnotou. Pri kúpe nie je až tak dôležitý ročník, ale celkový stav motocykla. Zvýšenú pozornosť venujte stavu oleja v motore a korózii.


Text: R. Dokoupil, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2011 Janka

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri