Connect with us
Triumph Tiger Expedition Pack

Testy a recenzie

Kawasaki Z500 2024 – Malý veľký naháč

Publikovaný

on

Segment A2 motocyklov je čoraz nabitejší. Výrobcovia sa predbiehajú, kto ponúkne najlepšiu motorku pre nových jazdcov. Kawasaki to skúša s úplne novým modelom – Z500. Nástupca Z400 dorazil s väčším motorom, dospelejším dizajnom a technikou, ktorá má čo ponúknuť. My sme si ho vyskúšali a tu je verdikt.

Dizajn a prvý dojem

Z500 pôsobí dospelo. Už na prvý pohľad je jasné, že ide o „plnohodnotnú“ motorku, nie o odľahčený kompromis pre začiatočníkov. Dizajn vychádza z línie Sugomi, ktorú poznáme z väčších modelov Z650 či Z900. Agresívny predok, kompaktná zadná časť a netypické Kawasaki farby – červená a čierna – robia svoje.

LED svetlomety vpredu aj vzadu. Ostré línie, minimum plastov, čisté spracovanie. Výfuk decentne zladený s motorkou, no zvuk má kultivovaný dvojvalcový charakter. Prístrojový panel je moderný 5″ TFT displej. Farebný, dobre čitateľný aj na priamom slnku. Prepínanie medzi režimami je jednoduché, nechýba možnosť prepojenia s mobilom cez Rideology app.

Sedlo je široké, pohodlné a nenápadne stúpa k zadnej časti. Posed je vzpriamený, neutrálne športový. Nohy sú prirodzene pod telom, riadidlá akurát vysoko. Motorka pôsobí ergonomicky vyvážene. Po nasadnutí netreba hľadať kompromisy – jednoducho sadne.

Motor a výkon

Srdcom Z500 je nový radový dvojvalec s objemom 451 cm³. Zdieľa základ s motorom z modelu Eliminator 500. Oproti staršiemu Z400 má vyšší objem a lepší priebeh výkonu. Maximum je 45 koní (33,4 kW), presne na hranici A2 kategórie.

Motor štartuje hladko, vo voľnobehu ticho brblá. Už od 3 000 otáčok je cítiť, že má chuť. Krútiaci moment 42,6 Nm prichádza skoro, jazda v nízkych otáčkach je úplne bezproblémová. Ideálne do mesta aj na točené okresky. Nezaskočí ani pri obiehaní – v strednom pásme má motor prekvapivo veľa síl. Reakcia na plyn je presná, lineárna. Motorka je veľmi dobre sprevodovaná a netrápi sa ani v pri 50tke na piatom prevodovom stupni.

Na diaľnici zvláda 130 km/h bez námahy. Pri 6 500 otáčkach ide hladko, bez vibrácií. Cestovná rýchlosť je úplne v pohode, len bez kapotáže je vietor samozrejme cítiť. Motorka je veľmi dobre aerodynamicky riešená v okolí nádrže a dobre odvádza vzduch od nôh a tela. Spotreba sa drží okolo 4 litrov, v meste dokonca pod túto hodnotu.

Prevodovka a spojka

Šesťstupňová prevodovka je klasika od Kawasaki – presná, krátka dráha, žiadne falošné neutrálne polohy. Pochvalu si zaslúži antihoppingová spojka. Páčka ide ľahko, zaberá intuitívne. Najmä v kolóne alebo pri rozbiehaní sa to prejavuje.

Podvozok a jazda

Predná vidlica je klasická teleskopická Ø 41 mm, vzadu centrálny tlmič s nastaviteľným predpätím. Nečakajte športový podvozok, ale je stabilný a čitateľný. Na rozbitých cestách neodskakuje, pri brzdení sa nepotápa prehnane. Podvozok je naladený viac na komfort, no nezľakne sa ani ostrejšej jazdy.

Motorka je ľahká – 171 kg vrátane prevádzkových kvapalín. V meste sa s ňou manévruje s ľahkosťou. Nízka výška sedla (785 mm) pomáha aj nižším jazdcom. V premávke sa dá prepletať bez stresu. V zákrutách je motorka hravá, obratná a viem, že jej môžem veriť.

Brzdy a elektronika

Vpredu kotúč 310 mm s dvojpiestikovým strmeňom, vzadu 220 mm kotúč. Brzdný účinok je primeraný výkonu a váhe motorky. Nie je to žiadne „kotvenie“, ale brzdy sú predvídateľné a dobre dávkovateľné. ABS je štandard, funguje presne tak, ako má. Nenápadne a účinne.

Elektroniky tu veľa nie je – ale to je zámer. Kawasaki vsádza na jednoduchosť. Žiadne jazdné režimy, žiadna kontrola trakcie – len jazdec a stroj. Práve to dáva Z500 charakter. Je čistá, neprekombinovaná, intuitívna.

Každodenné používanie

Z500 je výborný každodenný spoločník. Ľahko sa s ňou žije. Nízka váha, rozumný výkon, pohodlný posed. Spotreba v norme, údržba jednoduchá. S dobrými gumami zvládne mesto, okresky aj víkendový výlet. Dvojmiestne sedlo umožní odviezť spolujazdca, hoci komfort je výrazne lepší pre vodiča.

TFT displej má Bluetooth konektivitu, v aplikácii vidíte stav paliva, servisné intervaly či poslednú polohu motocykla. Nechýba USB-C zásuvka. Príjemné bonusy, ktoré potešia v praxi.

Technické údaje – Kawasaki Z500 (2024)

ParameterHodnota
Typ motoraKvapalinou chladený, radový dvojvalec, DOHC
Zdvihový objem451 cm³
Výkon33,4 kW (45 k) pri 9 000 ot./min
Krútiaci moment42,6 Nm pri 6 000 ot./min
Kompresný pomer11,3 : 1
Prevodovka6-stupňová
Spojkaantihoppingová
RámOceľový rám
Predné odpruženieTeleskopická vidlica Ø41 mm
Zadné odpruženieCentrálna jednotka, nastaviteľné predpätie
Predná brzda310 mm kotúč, 2-piestik
Zadná brzda220 mm kotúč, 1-piestik
ABSDvojkanálové
Výška sedla785 mm
Svetlá výška145 mm
Rázvor1 375 mm
Hmotnosť (prevádzková)171 kg
Objem palivovej nádrže14 litrov
Spotreba (test)cca 4 l / 100 km
Pneumatiky (vpredu/vzadu)110/70 R17 – 150/60 R17
TFT displej5″, farebný, Bluetooth

Kawasaki Z500 je motorka, ktorá robí všetko správne. Nie je extrémna, nie je prehnane digitálna, nie je ťažká. Je to dobre vyladený balík, ktorý osloví začínajúceho jazdca, ale nesklame ani toho, kto má za sebou niekoľko sezón. Dizajnovo sa nestratí ani vedľa väčších bratov. Technicky je jednoduchá, ale dostatočne moderná.

Ak hľadáš motorku, ktorá je dostupná, spoľahlivá, ľahká a zábavná, Z500 má tvoje meno. A čo je najlepšie – má charakter, ktorý z nej nerobí len „A2 kompromis“, ale plnohodnotného člena rodiny Kawasaki Z.

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri